Testverslag BMW i3

Test report

-
MBMW I3

Je krijgt steevast de vraag 'Hoe ver kan je daarmee rijden' als je het hebt over elektrische wagens. Tof als je 'ver' kan antwoorden. Je kan met de 120 Ah versie van de i3 probleemloos 270 km afhaspelen. Dit dankzij de hogere batterijcapaciteit. Dit stijgt van 33 kWh (94 Ah) naar 42,2 kWh in onze testversie. Dit kunnen we alleen maar toejuichen. Gent-Leuven- Gent kan perfect zonder tussenlading.

We noteren een gelijkaardig verbruik als met de 94 Ah-versie van 14,0 kWh/100 km tijdens onze 963 testkilometers met een gemiddelde buitentemperatuur van 9 °C. Dit komt overeen met een verbruik van 1,6 l/100km met een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor. Mooi cijfer!

Algemeen

  • 4 zitplaatsen
  • 1345 kg rijklaar gewicht

Motor

  • Battery Electric Vehicule
  • 135 kW max. vermogen

Verbruik

  • 215 km rijbereik

Test data

Test drivers

Johan Stevens

744 Testkilometers

Koen Verbraecken

219 Testkilometers

Testgegevens

Snelheid, type weg en temperatuur beïnvloeden in grote mate het verbruik en dus ook het rijbereik. Je kan met een anticiperende rijstijl en met een aangepaste snelheid ver geraken. Elektrisch rijden vereist bewust rijden.

BMW I3 conclusie

De i3 is en blijft een toffe wagen om mee te toeren. Een tijdloos design, niet alledaags. De s-uitvoering straalt nog wat meer dynamiek uit, al is dit persoonlijk. De update van de batterijcapaciteit is zonder meer een pluspunt. Je moet minder vlug aan de stekker wat het 'elektrisch rijden' een stuk aangenamer maakt. De slogan 'Freude am e-Fahren' wordt hierdoor versterkt. Het maakt de wagen eveneens aantrekkelijker in het fleetsegment. We kijken reeds uit naar wat BMW ons te bieden geeft in de toekomst op het gebied van elektrische voertuigen.