Testverslag Volvo V60 T8 Polestar

Test report

-
volvo v60 t8

50% van het verkoopvolume van Volvo Cars zou tegen 2025 volledig elektrisch moeten zijn. De dieselmotoren verdwijnen en maken plaats voor hybride voertuigen. De V60 is bijzonder populair in de fleetmarkt en speelt een belangrijke rol in het elektrische verhaal.

In deze test staat de plug-in versie van de V60 op het programma en niet de minste : de T8 Polestar Engineered.

De Polestar Engineered zorgt voor een geoptimaliseerde motor en transmissie. Tijd om plaats te nemen achter het stuur van de V60 in Crystal White Pearl!

Algemeen

  • 5 zitplaatsen
  • 2079 kg rijklaar gewicht

Motor

  • Plug-in Hybrid Electric Vehicle
  • 298 kW max. vermogen

Test data

Test drivers

Johan Stevens

834 Testkilometers

Testgegevens

Het verbruik per rijmodus is interessant. Het hoeft je niet te verwonderen dat je in de Pure-rijmodus de beste resultaten neerzet. In de Polestar Engineered rijmodus spreek je het vermogen aan wat zijn invloed heeft op het verbruik.

Het verbruik per wegtype is voor interpretatie vatbaar. Je kan op snelweg doorgaans aan een constante snelheid rijden op acc. Dit zorgt voor een lager verbruik. Ook in de file daalt het verbruik omwille van de snelheid.

Verbruik

Het verbruik is sterk afhankelijk van de accucapaciteit van de batterij. Lage verbruikscijfers zijn mogelijk met een volgeladen batterij. Eenmaal leeg dan val je terug op de verbrandingsmotor en deze duwt het verbruik sterk de hoogte in. De geteste versie voelt zich in zijn sas in het stadsverkeer en ritten buiten de stad. Hier kan je maximaal gebruik maken van de hybride technologie. Jammer dat het elektrisch verbruik niet wordt weergegeven.

Laden

Maximaal inzetten op elektrisch rijden veronderstelt maximaal laden. 40 km is steevast het rijbereik dat de V60 aangeeft na elke laadbeurt in de Hybride-modus. In de Pure-rijmodus komt daar nog eens 5 km bij. Ideaal voor het dagelijks woon-werkverkeer bij het doorsnee van de bevolking. Kan je bovendien op het werk laden, dan kan je behoorlijk wat emissievrije kilometers afleggen.

Reken doorgaans op een laadduur tussen de 2 à 3 u om de batterij volledig op te laden (van 0 naar 100%).

volvo v60 t8

Een dijk van een wagen! Met de V60 T8 Polestar Engineered beschik je enerzijds over knappe prestaties indien je het vermogen wenst aan te spreken. Anderzijds kan je er ook op een milieubewuste manier mee rijden.

Hij is stijlvol aangekleed zonder te overdrijven. Knappe velgen, goudkleurige remklauwen en goudkleurige gordels. Een streling voor het oog!

En rijplezier? Zonder weerga. En zuinig als je de discipline ontwikkelt om te rijden met een volle batterij. Frequent laden en je gaspedaal onder controle houden is de boodschap.

Met de aanwezige IntelliSafe & IntelliSafe Surround systemen heb je steeds je beschermengel bij jou!

Hij is bovendien fiscaal interessant. In deze versie helaas niet volledig aftrekbaar. Wel indien je kiest voor de V60 T8 Twin Engine. Dit maakt hem interessanter dan zijn diesel broer. Het wordt moeilijk kiezen.

Kortom: wil je iets meer dan de 'gewone V60' dan is de V60 T8 Polestar Engineered een echte aanrader!