MAZDA CX-30 2.0 SKYACTIV-X 6MT

Test report

-
Foto CX-30

De bestaande aandrijflijnen zoals diesel en benzine maken plaats voor nieuwe. MAZDA wil echter de bestaande en beproefde technologieën niet zomaar overboord gooien en bewandelt hierbij een interessante denkpiste.
Met de SKYACTIV-X willen ze de voordelen van een dieselmotor zoals laag verbruik koppelen aan de voordelen van een benzinemotor zoals betere prestaties. Het beste van twee werelden.
De SUV markt boomt op dit moment. Het is dus niet verwonderlijk dat MAZDA deze nieuwe technologie eveneens aanbiedt in de nieuwe CX-30. We bekijken in ons testverslag of ze daarin slagen.

Algemeen

  • SUV
  • 1505 kg rijklaar gewicht

Motor

  • ICE benzine
  • 1998 cc
  • 132 kW
  • manuele zesversnellingsbak

Verbruik (WLTP)

  • 5,9 l/100 km gecombineerd

Test data

Test drivers

Johan Stevens

929 Testkilometers

Testgegevens

De MAZDA CX-30 SKYACTIV-X laat tijdens onze testweek alvast mooie resultaten neerzetten. Dosering van je gaspedaal is echter een belangrijke factor om op een energie-efficiënte manier te rijden.
De manuele zesversnellingsbak schakelt enorm zacht. Volg je consequent de schakelindicator op dan tuf je al in vijfde versnelling aan een snelheid van 50 km/u. Verbazend!
De CX-30 maakt bovendien eveneens gebruik van de M Hybrid technologie, of 'mild hybrid' zoals we het noemen, dat zowel de milieuprestaties als het rijplezier optimaliseert zonder toepassing van een groot, zwaar en kostbaar hybridesysteem.

Verbruik

In totaal hebben we 30 ritten en een totaal van 929 kilometers achter de kiezen met een gemiddeld testverbruik van 5,2 l/100 km volgens de boordcomputer. 
Het berekende verbruik komt neer op 5,5 l/100 km. De CX-30 biedt geen verschillende rijmodi aan. De verschillen in verbruik tussen de ritten per wegtype leveren geen verrassingen op. De boordcomputer noteert een verbruik van 5,0 l/100 km op ons 103 kilometer lange testparcours.

De ritten op secundaire wegen leveren hier de beste resultaten op en hier speelt het effect van de lagere snelheid een belangrijke rol. Bij de ritten op autosnelweg komen de minder gunstige kenmerken van een SUV zoals luchtweerstand naar boven. 
 

Comfort/rijhulpsystemen

Wat opvalt éénmaal je plaatsneemt achter het stuur is de eenvoud en de uitstraling van kwaliteit. Je wordt niet opgezadeld met een gevoel van onmacht door een overvloedige aanwezigheid van bedieningstoetsen, immense beeldschermen. Alles bevindt zich waar het zich moet bevinden. Mogen we spreken van 'less is more'? 
De bestuurderszetel is perfect elektrisch verstelbaar met geheugenfunctie. Ideaal als je niet de enige bestuurder bent.
De bedieningstoetsen van cruise control, limiter, afstandsregeling, handsfree bellen, radio zijn vlot bedienbaar op het stuur opgesteld. Eénmaal je de positie ervan gememoriseerd hebt, is het handig. En je houdt je ogen daar waar ze moeten zijn: op de weg!

De geteste CX-30 omvat een groot aantal veiligheidssystemen en rijhulpsystemen die het leven van de bestuurder niet alleen aangenamer maar eveneens veiliger maken. 

Mazda CX-30 rear

De CX-30 SKYACTIV-X is een aantrekkelijke SUV! Hij heeft een knap design waardoor hij zich duidelijk onderscheidt van zijn concurrenten. Hij is ruim binnenin doch praktisch in het stadsverkeer.  Het interieur ademt rust uit en is kwalitatief hoogstaand. Het voertuig is voorzien van het gros van de moderne ADAS systemen die het leven van de bestuurder niet alleen gemakkelijker maar ook veiliger maken. 

De nieuwe SKYACTIV-X technologie lost in grote mate de verwachtingen van een lager verbruik gekoppeld aan prestaties in. De motor loopt soepelzacht en is bijzonder stil. Je zou denken dat je met een elektrische wagen rijdt. De gerealiseerde verbruikscijfers tonen aan dat we aardig in de buurt komen van de dieselmotoren. Enige voorwaarde om dit te bereiken is het aanpassen van je rijstijl en het optimaal benutten van de aanwezige technologie.

Met een fiscale aftrekbaarheid van 70,1% in 2020 is deze CX-30 zeker en vast een te overwegen keuze.