Testverslag Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC

Test report

-
MB GLE 350 de 4MATIC

Met de GLE 350 de 4MATIC breidt Mercedes-Benz zijn gamma aan Plug-in Hybrids verder uit. Dit onder de naam EQ Power (Intelligente mobiliteit), als onderdeel van zijn milieustrategie. Tegen het einde van 2020 zouden er meer dan twintig modelvarianten beschikbaar moeten zijn. Wat is het voordeel van een Plug-in Hybrid? Het biedt de mogelijkheid om puur elektrisch en emissieloos te rijden in vooral stedelijke omgevingen en daarnaast te profiteren van de verbrandingsmotor voor de langere afstanden. Het beste uit twee werelden samen in één.
De meeste Plug-in Hybrids werken op de basis van een elektromotor gekoppeld aan een benzinemotor. De GLE 350 de 4MATIC koppelt de elektromotor aan een dieselmotor die vooral op lange afstanden een voordeel heeft ten opzichte van een benzinemotor. We zijn benieuwd naar de resultaten tijdens onze testweek. Zoals steeds ligt de focus hoofdzakelijk op het verbruik en het rijbereik. En deze zijn meer dan overtuigend!

Algemeen

  • SUV
  • 2655 kg rijklaar gewicht

Motor

  • PHEV (Plug-in Hybrid Vehicle)
  • 1950 cc
  • 4 cilinder
  • 235 kW Hybrid (143 kW ICE D + 100 kW electric)
  • 700 Nm
  • 31,2 kWh batterijcapaciteit (bruto)
  • 9G - TRONIC
  • 20 g CO2 (mix)

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 0,8 l/100 km (gecombineerd)
  • 32,7 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 94 km (EAER) / 105 km (EAER stad)

Testparcours

  • Buiten stad 0,0 l/100 km - 17,5 kWh/100 km
  • Autosnelweg 0,0 l/100 km - 23,5 kWh/100 km
  • Stad 0,0/100 km - 17,9 kWh/100 km
  • Gemiddeld (104 km) 0,0 l/100 km - 19,6 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 7,4 kW
  • Laadvermogen AC 7,5 kW
  • Laadvermogen DC 60 kW

Laadbeurten

  • 5 AC laadbeurten
  • 2 DC laadbeurten

Test data

Test drivers

Johan Stevens

636 Testkilometers

Verbruik

De 636 gereden testkilometers, verspreid over 17 ritten, leveren volgens de boordcomputer een gemiddeld dieselverbruik op van 0,1 l/100 km. We hebben de dieselkrachtbron nauwelijks aangesproken. Het spreekt voor zich dat een aantal factoren dit resultaat beïnvloeden. Zo is er vooreerst de ritlengte welke een
belangrijke rol speelt. Kan je als het ware onder de 106 km blijven, dan kan je het volledig elektrisch doen. Ook het wegtype zal een rol spelen: veel autosnelweg zal het rijbereik immers sneller doen dalen dan stadsritten of ritten op secundaire wegen. En last but not least is je rijstijl eveneens doorslaggevend. Blitse acceleraties, weinig anticiperen en snelheid hebben een behoorlijke impact op het verbruik en dus het rijbereik. Tijdens onze testritten streven we steeds naar een efficiënt rijgedrag in combinatie met een efficiënt gebruik van de technologie. 

En elektrisch? De boordcomputer noteert een elektrisch verbruik van 21,7 kWh/100 km op het totaal
aantal gereden kilometers. Omgerekend komt dit neer op een equivalent brandstofverbruik van 2,5 l/100 km.

Testparcours

Graphs testparcours

Het testparcours van 104 km hebben we volledig elektrisch afgelegd. Het dieselverbruik is 0,0 l/100 km. Het elektrisch verbruik bedraagt 19,6 kWh/100 km. Even omrekenen en we komen uit op een equivalent brandstofverbruik van 2,3 l/100 km.

Toch interessant om even te kijken naar wat dit betekent op het gebied van rijbereik. Gestart met een elektrisch rijbereik van 95 km hadden we nog 68 km rijbereik over na onze rit buiten stad. Op het einde van de snelwegrit nog 25 km en zelfs na de stadsrit hadden we nog 8 km over. In totaal komen we uit op een rit van 112 km elektrisch op één laadbeurt. De volledige rit hebben we trouwens uitgevoerd in de EL (Electric) rijmodus. De GLE 350 de 4MATIC is trouwens de eerste Plug-in hybride waarmee het testparcours volledig elektrisch hebben afgelegd! Top!

Rijbereik

We halen de eerste belangrijkste troef van de GLE 350 de 4MATIC aan met name zijn rijbereik en dit in vergelijking met de doorsnee veertig tot vijftig kilometer welke je met het merendeel van de Plug-in hybrides kan rijden. Verbluffend! Bovendien wordt het geladen rijbereik berekend in functie van de vorige ritten. Dit kan dus redelijk verschillen. Het hoogst geladen rijbereik is 107 km. Je kan dus behoorlijk veel elektrisch rijden.

Laadduur

Een tweede belangrijke troef van de GLE 350 de 4MATIC (optie) is dat je gebruik kan maken van de snellaadinfrasctuctuur (DC laden)! En dit is echt wel top zeker als je maximaal elektrisch wil rijden. De eerste Plug-in hybride in ons testprogramma waarbij deze mogelijkheid bestaat.

En hoe lang duurt het laden? Reken doorgaans tussen de drie uur en drie uur dertig voor het laden aan een publiek laadpaal van 7,5 kW. De duur is natuurlijk sterk afhankelijk van SoC (State of Charge) bij de start. Het DC laden gaat een stuk sneller. In een goeie dertig minuten van 1% SoC naar 98%  SoC. De tijd om ondertussen rustig een tasje koffie te drinken en je mails te bekijken.

MB GLE 350 de 4MATIC

Laten we maar meteen beginnen met de troeven van de GLE 350 de 4MATIC aan te stippen: zijn enorm rijbereik voor een Plug-in hybride en de mogelijkheid (optie) om gebruik te maken van de snellaadinfrastructuur. Je zou bijna kunnen stellen dat zijn rijbereik overeenkomt met het rijbereik van de allereerste volledig elektrische voertuigen. Het kunnen gebruik maken van de snellaadinfrastructuur zorgt er voor dat je op relatief korte tijd kilometers bij te laden om je rit elektrisch verder te zetten. Veel hangt natuurlijk af van je mobiliteitsprofiel. 
De beslissing om over te gaan tot de aanschaf van een Plug-in hybride kan verschillende motieven hebben. Eerst en vooral, en niet onbelangrijk, is er het fiscale aspect: de GLE 350 de 4MATIC is 100% fiscaal aftrekbaar. Laat ons echter hopen dat dit niet de enige motivatie is. Het milieu speelt eveneens een belangrijke rol. Hoe meer we met zijn allen elektrisch kunnen rijden hoe beter. Ons testvoertuig zet hierin alvast een stap in de goede richting.
Zoals bij elke Plug-in hybride is je rijstijl belangrijk om je rijbereik te maximaliseren. Bovendien is de mindset 'laden wanneer je kan'. 
De GLE 350 de 4MATIC heeft een aantal sterke troeven om goed te scoren op de fleetmarkt. Mij heeft hij in ieder geval kunnen bekoren zowel op het gebied van efficiëntie als op het gebied van comfort en veiligheid. Een wagen met een enorm potentieel. Enige nadeel kan het prijskaartje zijn...