Testverslag Ford Ranger Wildtrak 2.0 BiT EcoBlue A10, 157 kW, 204 g (NEDC)/ 241 g (WLTP)

Test report

-
Ford Ranger Front view

Ik geef het grif toe: een pick-up is niet alledaags in ons testprogramma. Toch is het een segment dat wint aan populariteit en dit omwille van de veelzijdigheid in gebruik, zowel op professioneel als op privé vlak. We starten niet met een heuse V8 op LPG maar met de slanke Ford Ranger Wildtrak 2.0 BiT EcoBlue A10. BiT staat voor bi-turbo en de A10 voor een automaat met maar liefst tien versnellingen. Naast een sobere restyling is er bij deze bijzonder populaire Pick-up vooral onderhuids gewerkt: een milieuvriendelijker en zuiniger motorenpakket. 
Wat houdt dit in voor de meest recente winnaar van de International Pick-up Award, de speciaal in het leven geroepen vakprijs voor pick-ups? We testen het uit.

Algemeen

  • Pick-up
  • 2379 rijklaar gewicht

Motor

  • ICE diesel
  • 1996 cc
  • 157 kW
  • 500 Nm
  • 10 AT (automaat - 10 versnellingen)

Verbruik

  • 7,8 l/100 km (gecombineerd) NEDC
  • 9,2 l/100 km (gecombineerd) WLTP

CO2

  • 204 g (gecombineerd) NEDC
  • 241 g (gecombineerd) WLTP

Testparcours

  • Buiten stad 6,2 l/100 km
  • Autosnelweg 7,8 l/100 km
  • Stad 6,8 l/100 km
  • Gemiddeld (op 104 km) 6,9 l/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

675 Testkilometers

Testgegevens

Verbruik

We plaatsten 675 extra kilometers op de teller verdeeld over 17 ritten. Het grootste gedeelte zijn snelwegritten. De boordcomputer noteert een gemiddeld testverbruik van 6,9 l/100 km. Het berekend verbruik klokt af op 7,0 l/100 km. Een verschil van 0,1 l/100 km. Het hoogst genoteerde verbruik is 7,8 l/100 km en het laagste is 6,1 l/100 km. 
Belangrijk is de behaalde resultaten te kaderen: alle ritten zijn solo (enkel bestuurder), zonder lading, onroad en in 2H uitgevoerd. 

Testparcours

Op de 104 kilometer noteert de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100 km. Voor een voertuig met een rijklaar gewicht van om en bij de 2.400 kg is dit een mooi cijfer. Het gedeelte buiten de stad levert het beste resultaat op van 6,2 l/100 km. Eenmaal je de snelweg opgaat dan stijgt het verbruik naar 7,8 l/100 km en dit aan een constante snelheid van 110 km/u.  Hierbij komen natuurlijk de kenmerken van een Pick-up zoals de minder gunstige Cw-waarde naar boven. In de stad behalen we 6,8 l/100 km. 
Je kan dus met een anticiperende rijstijl toch wel knappe resultaten neerzetten.

Motor

De nieuwe 2.0-liter EcoBlue krachtbron
Het zogenoemde 'downsizing' is een oplossing om motoren zuiniger en schoner te maken. De bestaande de 3.2-liter DuraTorq heeft om deze reden plaats gemaakt voor een nieuwe krachtige 2.0-liter EcoBlue-motor die de prestaties optimaliseert wat tot een lager brandstofverbruik moet leiden. Hij is beschikbaar in verschillende versies. Wij mochten de topversie, de Bi-turbo (BiT), testen. Je hebt in deze uitvoering 157 kW ter beschikking en een koppel van 500 Nm wat ruimschoots voldoende. Alles hangt natuurlijk af van wat je met de wagen wilt doen. 
Emissienormen
Alle motoren voldoen aan de strenge Euro 6.2-emissienormen. Dit verklaart mede dat de motoren voorzien van een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction). Af en toe AdBlue tanken hoort er dus bij.
De 10-traps automatische transmissie - zalig
De 10-traps werkt bijzonder aangenaam. De schakelmomenten liggen mooi tussen de 1500 en 2000 t/m, ideaal voor een diesel. Bij de acceleratie vanuit stilstand zou hij iets vlugger mogen doorschakelen. Kies je voor de S-stand dan kan je manueel opschakelen en terugschakelen, voor zover dat dit in overeenstemming is met wat het motormanagement voor ogen heeft. Het is dus perfect mogelijk dat je vraag om manueel hoger of lager te schakelen niet wordt ingewilligd. De +/- knop aan de linkerzijde van de schakelpook heeft mooi aan in welke versnelling je rondtoert. De automaat kan je trouwens perfect aansturen met het gaspedaal. 
Eenmaal je de 'feeling' in de voet hebt, gebeurt het schakelen bijzonder zacht. 

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

En wat biedt de Ranger aan ADAS (Advanced Driver Assist Systems)? Een aantal zitten verwerkt in packs. Een greep uit het aanbod:

Intelligent Protection System (IPS) met o.a. :
Airbags bestuurder en passagier, zijdelingse airbags (1ste zetelrij), gordijnairbags (1ste & 2de zetelrij), knieairbag bestuurder, gordelspanners, krachtbegrenzers en in de hoogte verstelbare gordelsteunen op de voorzetels, stalen veiligheidskooi, verstevigingsbalken in de deuren en inklapbare stuurkolom en pedalen bij frontale aanrijding, antidoorschuifsysteem in zetels
Antiblokkeerremsysteem (ABS) met Elektronische remkrachtverdeling (EBD) en Noodremhulp (EBA)
Elektronische stabiliteitsregeling (ESP) en volgende bijkomende functies:
Tractiecontrole (TCS) instelbaar in drie modi, vertrekhulp en afdaalhulp voor hellingen (Hill Start Assist & Hill Descent Assist), Vrachtcompensatie (Load Adaptive Controle LAC), koprolbescherming (Roll Over Mitigation), antislingersysteem voor aanhangwagens
Autonoom noodstopsysteem (AEB = Pre-Collision Assist)
Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection -  gebruikt RADAR- en cameratechnologie om de weg voor het voertuig te scannen. 
Cruise Controle met instelbare snelheidsbegrenzer, Lane Departure Warning, Intelligent speed assist, verkeersbordherkenning (Traffic Sign Recognition)
Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) - controle bandenspanning 
 

Ford Ranger back view

Het rijden met de Ranger Wildtrak BiT 2.0 EcoBlue is een aangename belevenis. Zijn veelzijdigheid is zijn grootste troef. Hij is inzetbaar zowel op professioneel vlak als robuust transportmiddel als op privé-vlak om bijvoorbeeld je paarden naar de manage te vervoeren of om er een leuk weekendje op uit te trekken met je quad. Welk terrein je ook kiest, onroad of offroad, de Ranger is de perfecte metgezel.
De 2.0 BiT EcoBlue motor is krachtig en zuinig. De 10-traps automaat geeft een extra dimensie aan het rijgenot van de Ranger. Koppel je de beschikbare technologie aan een energie-efficiënte rijstijl dan kan je het verbruik laag houden, rekening houdend met de specifieke eigenschappen van dit type voertuig. 
Bovendien rij je in alle veiligheid dankzij de brede waaier aan intelligente rijhulpsystemen. Ook hier laat de Ranger niets aan het toeval over.
Een fijn werktuig of een fijne speelmakker! De Ranger is het allebei. Jij kiest! Wil je het wat imposanter: dan kies je voor de Raptor, de RS Pick-up!