Testverslag SEAT Leon eTSI 5D mHEV FR, 110 kW, 109 g (NEDC)/ 135 g (WLTP)

Test report

-
Seat Leon eTSI frontview

Emoción! De vernieuwde SEAT Leon, reeds de vierde generatie, wordt dikwijls afgeschilderd als de Spaanse Golf, waarmee we zeker niet verwijzen naar een bepaalde ziekte. Wel integendeel. Hiermee willen we alleen aanduiden de Leon een groot aantal fundamenten gebruikt van de Golf. Toch behoudt hij zijn eigen karakter. En dat is maar goed ook. 
De hertekende Leon heeft een mooie strakke lijn gekregen zonder overdaad. Super is wel dat je kan kiezen uit een uitgebreid aanbod aan aandrijflijnen, met name benzine, diesel, CNG, Plug-in hybride. Met daartussen nog een mild-hybrid (mHEV). Voor elk wat wils dus. 
We testen de mild hybride versie uit met name de 1.5 eTSI. Dit in afwachting van de plug-in versie, die eind dit jaar of begin volgend jaar beschikbaar zal zijn. 

Algemeen

  • 5D
  • Rijklaar gewicht 1361 kg

Motor

  • mHEV (mild Hybrid Electric Vehicle)
  • 1498 cc
  • 4 cilinder
  • 110 kW
  • 250 Nm koppel
  • 7 DSG

Verbruik/Emissie

  • 4,8 l/100 km (gecombineerd) NEDC / 109 g
  • 5,9 l/100 km (gecombineerd) WLTP / 135 g

Testparcours (106 km)

  • Buiten stad (43 km) 4,5 l/100 km
  • Autosnelweg (39 km) 5,4/100 km
  • Stad (21 km) 5,1 l/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

1041 Testkilometers

Verbruik

We hebben in totaal 1041 testkilometers achter de kiezen en dit verdeeld over zeventien ritten. Het merendeel van de ritten verliepen over de snelweg (76%). De rest is verdeeld over ritten buiten de stad (18%) en één stadsrit (6%). 
De boordcomputer noteert een gemiddeld benzineverbruik van 5,0 l/100 km. Het berekende verbruik strandt op hetzelfde cijfer van 5,0 l100 km. Het laagst genoteerde is 4,2 l/100 km, het hoogste is 7,5 l/100 km.
De verschillen in 'verbruik per rijmodus' zijn eerder beperkt. Enkel rijden in de 'Sport' rijmodus heeft een opmerkelijk hoger verbruik wat niet onlogisch is. Het 'verbruik per wegtype' toont het belang van het gebruik van de cruise control om zo constant mogelijk te rijden. Hier speelt de keuze van rijmodus minder mee. De gekozen snelheid daarentegen wel. De gehanteerde rijstijl beïnvloedt eveneens het verbruik.

Testparcours

Enigszins wat opmerkelijk doch ook tijdens ons 106 kilometer lange testparcours komen we uit op een gemiddeld verbruik van 5,0 l/100 km. We vermelden hierbij dat het volledige parcours is afgelegd onder minder gunstige weersomstandigheden : felle regen en wind waren van de partij. De beste score van 4,5 l/100 km behaalden we op het gedeelte buiten de stad (43 km). Het verbruik stijgt naar 5,4 l/100 km aan een constante snelheid van 110 km/u. 
Het stadsverkeer strandt op 5,1 l/100 km. 

ADAS (Advanced Driver Assist System)

De Leon beschikt eveneens over een aantal slimme rijassistenten. Sommige zijn standaard en andere zitten in zogenaamde packs. De geteste versie was voorzien van Safe and Driving Pack L in combinatie met Navi System.

  • Lane Assist (rijstrookbehoudassistent) -  is soms te gevoelig. Alert zijn is de boodschap.
  • Hill Hold Control (helling wegrijassistent) 
  • Driver Alert System (vermoeidheidsherkenning) - Side Assist - Exit Assist -Front Assist
  • Trafic Sign Recognition - is doorgaans betrouwbaar doch opletten is de boodschap en niet blindelings volgen.
  • BLIS - duidelijke weergave wanneer iemand in de dode hoek ziet via het knipperen van de oranje sfeerverlichting ter hoogte van de A-stijl (links en rechts). Praktisch en het past perfect in het gezichtsveld van de bestuurder.
  • Adaptive Cruise Control ACC - het vermelden waard is dat de SEAT Leon er in dit systeem een voorspellend element aan toevoegt, waardoor de door de bestuurder ingestelde kruissnelheid kan worden aangepast aan de in het navigatiesysteem gekozen route. Er wordt bovendien rekening gehouden met bochten, rotondes, kruispunten, snelheidslimieten of bebouwde gebieden. Deze informatie wordt eveneens gedeeld met de bestuurder waardoor je perfect kan anticiperen op wat komt. Bovendien kan hij via de multifunctionele frontcamera en verkeersborddetectie de snelheid van het voertuig aanpassen wanneer de limieten veranderen.
SEAT Leon eTSI rear view

De vierde generatie van de Leon is een schot in de roos. Hij heeft een knap en sportief design, hij is voortreffelijk uitgerust (zeker in de door ons geteste FR versie), hij rijdt goed en hij is bovendien aantrekkelijk geprijsd.
De 1.5 eTSI met mild-hybride technologie heeft als voornaamste doel het verbruik te reduceren en minder uit te stoten. Dat dit een geslaagde operatie is bewijst het gerealiseerde verbruik tijdens onze testweek. Voorwaarde is je rijstijl aan te passen om maximaal te profiteren van de technologie. Alles hangt natuurlijk af van wat je met de wagen wil doen: sportief rijden of eerder relaxed rijden. Jij kiest! 
De fiscale aftrekbaarheid kan echter een domper zijn op de feestvreugde. Het is dus wachten op de plug-in versie om hem ook op dit terrein aantrekkelijk te maken.  Ik kijk er alvast naar uit.