Testverslag Polestar 2, 300 kW, 0g

Test report

-
Polestar 2 front view

Polestar is geen onbekende meer. Verbonden aan Volvo met als doel het modellenpakket van Volvo performanter te maken en dit onder de naam Polestar Engineered. Beschouw het als AMG voor Mercedes-Benz. Daarnaast hebben we Polestar dat zich volledig toelegt op de elektrificatie van wagens. De Polestar 1 is het eerste product van Polestar : een performante hybride als imagebuilder. Ondertussen maken we kennis met het tweede product van Polestar met name de Polestar 2 die resoluut de elektrische toer op gaat. De navelstreng met het moederbedrijf Volvo wordt meer en meer doorgeknipt waardoor Polestar zich ontpopt als een eigen identiteit binnen de automobielsector. En het heeft wel het één en ander in zijn mars. Polestar 2 heeft ondertussen de prestigieuze Gouden Stuurwiel award in de wacht gesleept.
Het aanbod aan elektrische wagens groeit sterk waardoor de concurrentie scherper wordt. Kan de Polestar 2 zijn plaats op de (fleet)markt veroveren? 
Na een kort voorproefje eind juli, hebben we nu de kans om hem iets langer aan de tand te voelen. Het is zonder meer een fantastische wagen om mee te rijden of te stoeien.

Algemeen

  • 5D
  • Rijklaar gewicht 2198 kg

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 78 kWh batterijcapaciteit (72,5 kWh bruikbaar)
  • 300 kW vermogen
  • 660 Nm koppel

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 20,5 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 443 km rijbereik (gecombineerd)
  • 533 km rijbereik (stadsverkeer)

Testparcours (106 km)

  • Buiten stad (44 km) 21,5 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 22,6 kWh/100 km
  • Stad (22 km) 19,8 kWh/100 km
  • Gemiddeld 21,3 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 151 kW

Laadbeurten

  • 4 x AC geladen
  • 1 x DC geladen

Test data

Test drivers

Johan Stevens

584 Testkilometers

Verbruik

584 km op de teller geplaatst verdeeld over 12 ritten verdeeld over snelweg (zes ritten), buiten stad (vijf ritten) en één stadsrit. De boordcomputer noteert een gemiddeld testverbruik van 22,1 kWh/100 km. Rekenen we even om dan komt dit overeen met een equivalent benzineverbruik van 2,5 l/100 km.
Het minimum genoteerde verbruik is 19,4 kWh/100 km, het hoogst genoteerde is 26,8 kWh/100 km. 

Testparcours

Op ons 106 km lange testparcours noteert de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 21,3 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 2,4 l/100 km.  Efficiënt rijgedrag is de kernboodschap tijdens het afrijden van het testparcours. 110 km/u is de aangehouden snelheid op het stuk autosnelweg. Uit de grafieken komt duidelijk naar boven dat de Polestar in het  stadsverkeer het best scoort. 
Niet onlogisch aangezien lagere snelheden een positieve invloed hebben op zowel het verbruik als op het rijbereik.

Rijden

Het rijden met de Polestar 2 is fun. Je hebt maar liefst 300 kW (408 pk) ter beschikking. Spreek je het vermogen aan dan heeft dit onvermijdelijk zijn weerslag op het rijbereik.

Geen rijmodi ter beschikking en dit is zeker geen gemis. De remenergierecuperatie bevat drie niveaus : uit is om lekker lang uit te rollen zonder noemenswaardige vertraging, laag wat neerkomt op zacht vertragen en standaard wat gelijk staat met stevig remmen. Jammer dat de keuze dient te gebeuren via het touchscreen. De Polestar 2 beschikt niet over peddels aan het stuur om de recuperatie te regelen. 

Laden en rijbereik

Rijbereik

Het rijbereik en de laadduur zijn toonaangevend bij een elektrisch voertuig. Alhoewel je dit steeds in perspectief moet zien. Er zijn immers tal van factoren die het rijbereik beïnvloeden zoals de weersomstandigheden, het wegprofiel (stad-snelweg-buiten stad), de verkeersdrukte, het gebruik van energieverbruikers (airco) en vooral je eigen rijstijl. Al deze factoren kunnen het rijbereik zowel op een positieve als op een negatieve manier beïnvloeden. 
Het maximum geladen rijbereik is 430 km. Polestar adviseert trouwens om steeds 80% vol te laden en dit om een langere levensduur van de batterij te garanderen. Je kan perfect instellen via het centrale touchscreen hoeveel procent je wil laden.
Op basis van het gemiddeld verbruik van 22,1 kWh/100 km levert dit een gemiddeld rijbereik op van 339 km.

Laadduur

Hoelang duurt het laden? Ook dit hangt af van een aantal factoren : thuis, publieke laadpaal of snelladen. 
In totaal hebben we de Polestar vier keer aan een publieke laadpaal gehangen. Telkenmale AC geladen met een laadsnelheid van 36 km/u. Het levert een laadduur op van om en bij de vier uur. Alles hangt natuurlijk af van de SoC (State of Charge). Eenmaal hebben we 80% vol geladen (zoals aanbevolen door Polestar) en tweemaal de volle 100% om te zien wat dit heeft op het gebied van rijbereik. Bij het starten van de laadbeurt wordt de laadsnelheid in km/u , de actieradius bij start (in km), de acculading (in procent) en het tijdstip wanneer het laadproces zal eindigen weergegeven.

Calculator

Polestar biedt op zijn website trouwens enkele interessante berekeningstools aan die je perfect helpen om een idee te krijgen over laadtijd en de bijhorende actieradius:

  • laadtijdcalculator
  • actieradiuscalculator

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Het ontbreekt de Polestar 2 niet aan de nodige rijhulpsystemen (ADAS). Zoals steeds zijn het hulpsystemen en dit neemt niet weg dat de bestuurder steeds verantwoordelijk blijft. Alert zijn is de boodschap. Een greep uit het aanbod.

  • Rijondersteuning
  • Lane Keeping Aid -  reageert soms wat bruusk.
  • Driver Alert
  • Road Sign Recognition -  is doorgaans vrij correct. Doch zoals steeds is het aan de bestuurder om de ogen op te houden en niet louter blindelings op het systeem vertrouwen. 
  • Collision Avoidance
  • BLIS
  • Pilot Assist -  bijzonder handig. Alert zijn is echter de boodschap.
Polestar 2 rear view

Polestar heeft met de 2 een duidelijk interessant product op de markt geplaatst. Ditmaal geen SUV zoals de meeste van zijn concurrenten doch een fastback sedan. Hij heeft een mooie uitstraling, zeker met het Performance Pack met de bijhorende 20-duims velgen en de mooie gele Brembo remklauwen. Hij getuigt van een degelijke afwerking, naar Zweedse maatstaven, en bovendien is hij naar Zweedse traditie eveneens voorzien van de nodige ADAS rijhulpsystemen. Niet onbelangrijk natuurlijk.
Het realiseerde verbruik tijdens de testweek had iets beter gekund. Dit manifesteert zich eveneens in het rijbereik. Met een slimme rijstijl kan je rond de 350 km ver geraken op een laadbeurt. 
Hij verdient zeker en vast zijn plaats op de fleetmarkt, waar de elektrificatie van het wagenpark duidelijk aan een opmars bezig is. Zijn 100% fiscale aftrekbaarheid is mooi meegenomen. Voor Jan met de pet zal hij waarschijnlijk iets te duur uitvallen. Positief is dan wel dat er Polestar 2 binnenkort beschikbaar zal zijn met verschillende batterijcapaciteit in navolging van de concurrentie. Ideaal om de beste keuze te maken in overeenstemming met je mobiliteitsprofiel.