Testverslag MAZDA MX-30 e-SKYACTIV Electric, 107 kW, 0g

Test report

-
MAZDA MX-30 total view

Algemeen

  • Cross-over
  • Rijklaar gewicht 1720 kg

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 35,5 kWh batterijcapaciteit (32 kWh bruikbaar)
  • 107 kW vermogen
  • 265 Nm koppel

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 19,0 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 200 km rijbereik (gecombineerd)
  • 265 km rijbereik (stadsverkeer)

Testparcours (107 km)

  • Buiten stad (44 km) 14,3 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 16,5 kWh/100 km
  • Stad (23 km) 12,6 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 6,6 kW
  • Laadvermogen AC 6,6 kW
  • Laadvermogen DC 50 kW

Laadbeurten

  • vier laadbeurten aan een publieke laadpaal (AC)

Test data

Test drivers

Johan Stevens

532 Testkilometers

Verbruik

532 testkilometers achter de rug met de MX-30.  We komen uit op een berekend verbruik van 14,5 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,7 l/100 km. Best een knap gemiddelde. Dit maakt dat we duidelijk onder het WLTP cijfer uitkomen. Het laagste genoteerde verbruik is 11,6 kWh/100 km  (= 1,3 l/100 km), het hoogste is 19,7 kWh/100 km (= 2,7 l/100 km).
We zien in de grafiek 'verbruik per wegtype' dat de MX-30 het beste scoort in stadsverkeer. De reden is een lagere snelheid. Koppel je dit aan een anticiperende rijstijl dan kan je verder rijden op een laadbeurt.

En wat is de invloed van het gebruik van de klimaatregeling?

Probeer daar zuinig mee om te springen. Gebruik, indien mogelijk, zo veel mogelijk de zetelverwarming, in plaats van het volledige interieur te verwarmen als je toch alleen reist. Dit spaart op rijbereik. Het verschil kan gemakkelijk oplopen tussen de acht à tien kilometer minder rijbereik. 
Bovendien is er een verschil in verbruik (en rijbereik) in de winterperiode en de zomerperiode. Is trouwens ook zo bij een voertuig met een klassieke verbrandingsmotor.

Testparcours

Op ons 107 km lange testparcours noteert de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 16,0 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,8 l/100 km. Net als bij het volledige testrit noteren we ook hier de beste resultaten in de stad. Op snelweg gaat het verbruik duidelijk de hoogte in ondanks het rijden aan een constante snelheid van 110 km/u op MRCC  (Mazda Radar Cruise Control). 
Tip : een lagere snelheid biedt meer rijbereik.

Rijden

107 kW ter beschikking

En dit is ruimschoots voldoende om je in het dagdagelijkse verkeer te begeven. Veel hangt terug af van wat je met de MX-30 voor ogen hebt. 

Rijmodi

Geen verschillende rijmodi ter beschikking.

Remenergierecuperatie

Je kan de remenergierecuperatie perfect bedienen via de peddels aan het stuur. En dit is bijzonder aangenaam. D is de gewone remenergierecuperatie. Kies je voor D>> dan heb je de sterkste vertraging, D<< rol je als het ware uit. Het leuke is dat je kan spelen met de peddels aan het stuur.

De MX-30 laat zich kenmerken door een aangenaam rijgedrag. 

Laden en rijbereik

Rijbereik

De MX-30 blinkt niet uit in rijbereik. Een bewuste keuze van MAZDA zoals we reeds aangehaald hebben. MAZDA koos bewust voor een lichte batterij die minder energie vereist, maar die toch een rijbereik levert dat geschikt is voor de meeste dagdagelijkse ritten - naar het werk, school, huis en voor vrije tijd. Een range van 200 kilometer voor woon-werkverkeer is voor de meeste onder ons meer dan genoeg. Veel hangt dus af van je mobiliteitsprofiel en de gehanteerde rijstijl. Het gebruik van de klimaatregeling levert een daling in het rijbereik van ongeveer 8 km wat meevalt.

Wat betekent dit in de praktijk? 
Op basis van het gemiddelde testverbruik van 14,5 kWh/100 km komen we uit op een rijbereik van 221 km. Op basis van het laagste gerealiseerde verbruik van 11,6 kWh/100 km stijgt het rijbereik al naar 276 km. De berekening is op basis van de bruikbare batterijcapaciteit (32 kWh). In de grafiek simulatie rijbereik versus verbruik kan je duidelijk de impact van het verbruik zien op het rijbereik. Het is duidelijk dat stadsverkeer de habitat van de MX-30 is. 

Laadduur
Hoelang duurt het laden? Ook dit hangt af van een aantal factoren : thuis, publieke laadpaal en snelladen. De MX-30 beschikt over een interne boordlader van 6,6 kW (AC) en 50 kW (DC).
We hebben in totaal vier laadbeurten aan een publieke laadpaal voltooid. In de grafiek laadduur per laadsessie krijgen we een overzicht van de laadduur per sessie. We komen uit op een gemiddelde laadsnelheid van, na berekening, om en bij de 20 km/u. 

Hierbij willen we nog eens benaderen dat het rijbereik afhankelijk is van een groot aantal factoren zoals winter/zomer, weersomstandigheden, type weg (stad - snelweg) , klimaatregeling en de gekozen rijstijl. 

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Veiligheid is geen loos begrip bij MAZDA. Met I-ACTIVESENSE biedt MAZDA een nieuwe generatie actieve veiligheidstechnologieën die automatisch de omgeving van het voertuig voelen - van nachtverlichting tot de nabijheid van andere voertuigen - en die de bestuurder helpen gevaren te herkennen, aanrijdingen te vermijden en de ernst van ongevallen te verminderen wanneer deze eenvoudigweg niet kunnen worden vermeden. Een greep uit het aanbod:

  • MAZDA Radar Cruise Control (MRCC ) - werkt zoals het hoort
  • Front Cross Traffic Alert & Rear Cross Traffic Alert (FTCA & RCTA)
  • Lane Departure Warning System (LDWS) - prima. Geen opmerkingen.
  • Smart Brake Support (SBS ) -  activeert automatisch de remmen als hij een naderend object detecteert. Wanneer u links afslaat op een kruispunt, detecteert de assistent voor dwarsend verkeer bovendien auto's die rechtdoor rijden op de tegenoverliggende rijstrook.
  • Collision Avoidance 
  • Blind Spot Monitoring 
  • Lane Keeping Aid
  • Driver Monitoring 
  • Road Sign Recognition
MAZDA MX-30 rear view

Mazda's filosofie : de juiste krachtbron op de juiste plaats op het juiste moment, gevormd uit de bedrijf 'well-to-wheel'-benadering van emissiemeting. Een frisse kijk op elektrisch rijden! De MX-30 ontpopte zich tijdens de testweek tot een aangenaam te besturen Cross-over. Zijn Freestyle-deuren geven een extra tintje aan zijn elegant toch typisch MAZDA-design. 
Het is inderdaad geen pk-monster maar dit hebben we vandaag de dag in ons dagelijks verkeer echt niet nodig. 
De keuze voor een elektrisch voertuig zou in de eerste plaats uit milieuoverwegingen dienen te gebeuren en in deze optiek voldoet de MX-30 volkomen aan de verwachtingen. Zijn aankoopprijs maakt hem overigens toegankelijk voor een breder publiek en dat is een belangrijke troef. Bovendien kan hij mooie cijfers voorleggen op verbruiksgebied. Een tweede troef in zijn voordeel. Met een relaxte, gefocuste rijstijl kan je behoorlijk ver komen en vormt het beperktere rijbereik geen probleem. Bovendien is hij 100 % fiscaal aftrekbaar wat hem interessant maakt voor de professionele gebruikers onder ons. Mij heeft hij in ieder geval kunnen bekoren!