Testverslag OPEL Corsa-e First Edition, 100 kW, 0g

Test report

-
Opel Corsa-e front view

We verwelkomen ondertussen reeds de zesde generatie van de Opels populaire Corsa. Niets nieuws onder de zon ware het niet dat Opel met zijn nieuweling, met de typeaanduiding Corsa-e, zijn intrede maakt op de markt van 'betaalbare' elektrische voertuigen. We kijken wat hij ons te bieden heeft. 

Algemeen

  • 5D Hatchback
  • Rijklaar gewicht 1530 kg

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 50 kWh batterijcapaciteit (45 kWh bruikbaar)
  • 100 kW vermogen
  • 260 Nm koppel

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 16,5 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 336 km rijbereik (gecombineerd)
  • 412 km rijbereik (stadsverkeer)

Testparcours (104 km) - 1°C

  • Buiten stad (43 km) 15,5 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39 km) 21,9 kWh/100 km
  • Stad (22 km) 15,9 1kWh/100 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 11 kW (vanaf Edition)
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 50 kW

Laadbeurten

  • AC : twee laadbeurten aan een publieke laadpaal
  • DC : een laadbeurt (30 minuten)

Test data

Test drivers

Johan Stevens

363 Testkilometers

Verbruik

Na 363 testkilometers noteert de boordcomputer een gemiddeld testverbruik van 22,1 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 2,5 l/100 km. Het laagst gerealiseerde verbruik is 15,5 kWh/100 km, het hoogste is 36,3 kWh/100 km op een afstand van 7 km. Je kan stellen dat dit aan de hoge kant is doch eerlijkheidshalve dienen we op te merken dat deze cijfers opgetekend zijn aan een gemiddelde buitentemperatuur van 3°C. Elektrische wagens houden nu eenmaal niet van koude temperaturen, net als de klassieke verbrandingsmotoren. 
De beste resultaten behaal je in het stadsverkeer en laat dit nu eenmaal de habitat van de Corsa-e zijn. 

Testparcours

Hoe presteert de Corsa-e op het testparcours van 104 km? We realiseren een gemiddeld verbruik van 17,8 kWh/100 km wat een equivalent benzineverbruik van 2,0 l/100 km oplevert. Het type weg speelt hier een belangrijke rol. Met een anticiperende rijstijl behalen we 15,9 kWh/100 km op het stadsgedeelte van 22 km en 15,5 kWh/100 km op het gedeelte buiten de stad van 43 km. Bij dit laatste haal je voordeel uit de langere stukken waar je constanter kan rijden. Bij het opgaan van de autosnelweg gaat het elektrisch verbruik duidelijk de hoogte in. We stranden op 21,9 kWh/100 km, aan een constante snelheid van 110 km/u op adaptieve cruise control en met een gemiddelde buitentemperatuur van slechts 1°C. Ideaal zou zijn de test eveneens bij hogere buitentemperaturen te meten. In de grafieken zie je eveneens de impact van het autosnelweggedeelte op het rijbereik : van 238 km naar 134 km en dit over een afstand van amper 39 km. Ik geef toe beroep gedaan op de klimaatregeling : 1°C is net iets te koud om het zonder te doen.

Rijden en comfort

100 kW ter beschikking

De Corsa-e beschikt over een batterijpakket van 50 kWh wat resulteert in een vermogen van 100 kW en een koppel van 260 Nm. Meer dan voldoende om de dagelijkse woon-werk trajecten af te leggen. 

Drie rijmodi 
Als bestuurder kan je kiezen welke rijmodus het best past bij je gemoedstoestand. Met een eenvoudige knop op de middenconsole kan je kiezen uit :

  • Eco : de zuinige rijmodus met een gereduceerd vermogen (60 kW/180 Nm) van de elektromotor en wordt de verwarming uitgeschakeld.
  • Normaal : voor de dagdagelijkse trajecten zonder beperkingen (80 kW/220 Nm) en beschikbaarheid van de klimaatregeling
  • Sport : in deze stand beschik je over het maximale vermogen (100 kW/260 nm)

Remenergierecuperatie D/B

Het toffe aan een elektrische wagen is de recuperatie van de remenergie en de mogelijkheid als bestuurder om hiermee te spelen. 
Los je het stroompedaal in de D-stand dan heb je een geringe vertraging waardoor je de wagen kan laten rollen. 
Wil je meer vertragen, remmen dus, dan schakel je eenvoudig over op de B-stand. Je doseert de vertraging met het stroompedaal. 
Het gebruik van de B-stand heeft eveneens een opladende functie van de batterij. Via het menu op de centrale display kan je trouwens perfect zien hoeveel energie er wordt  gerecupereerd.

Comfort

De Corsa-e stuurt vlot, zoals een klassieke Corsa, alleen geruislozer en zonder uitstoot. De reacties op het stroompedaal zijn goed en hangen natuurlijk af van de gekozen rijmodus. 
In de Sport-stand heb je als bestuurder de meeste fun, in de Eco-stand maximaliseer je het rijbereik. Aan jou de keuze. 

De zithouding is goed en biedt voldoende instelmogelijkheden voor de bestuurder. Als stadswagen biedt de Corsa-e voldoende ruimte zowel voor de bestuurder als voor de medepassagiers. De voornaamste bedieningen zijn gecentraliseerd op het multifunctionele stuurwiel. Ze zijn ergonomisch opgesteld en gemakkelijk bedienbaar. De digitale cockpit verschaft de bestuurder de noodzakelijke informatie omtrent verbruik, actieradius en dergelijke meer. 

Rijbereik en laden

Rijbereik

Het is niet verwonderlijk dat het rijbereik enorm kan schommelen onder andere op basis van het gerealiseerde verbruik. De uitgevoerde simulatie laat dit duidelijk zien. Interessant is eveneens aan te stippen dat het rijbereik verandert en dit afhankelijk van de gekozen rijmodus: het wisselen tussen Normaal en Eco kan al vlug een verschil geven tussen de 8 à 10 km.
Wat betekent dit in de praktijk? 
Op basis van het gemiddeld verbruik van 22,1 kWh/100 km tijdens onze testperiode resulteert dit in een effectief rijbereik van 204 km. Baseren we ons op het gerealiseerde verbruik tijdens het testparcours (17,8 kWh/100 km) dan komen we 253 km ver. Dit onderstreept nogmaals het belang van een onder andere een anticiperende rijstijl om het rijbereik te maximaliseren.

Hierbij willen we nog eens benaderen dat het rijbereik afhankelijk is van een groot aantal factoren zoals winter/zomer, weersomstandigheden, type weg (stad - snelweg) , klimaatregeling en de gekozen rijstijl. 

Laden
De Corsa-e 'First Edition' en de 'Edition' beschikken over een interne 3-fasige boordlader van 11 kW. Standaard levert Opel de Corsa-e met een 1-fase 7,4 kW lader. 
Wij hebben drie laadbeurten achter de rug waarvan twee aan een publieke laadpaal (AC) en één snellaadbeurt (DC). Bij de laadbeurt aan de TOTAL snellader op de E19 in Ruisbroek hebben we 140 km rijbereik toegevoegd in een tijdspanne van dertig minuten. Gemiddelde laadsnelheid bedroeg tussen de 206-270 km/u. Duidelijke informatie omtrent de laadsessie zoals het percentage SoC (State of Charge), de laadduur, rijbereik in kilometer en de laadsnelheid. 
Reken voor een klassieke laadbeurt aan een laadpaal, afhankelijk van de SoC (State of Charge), voor een gemiddelde laadduur rond de 5u.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Het is niet omdat je voor een kleine stadswagen Corsa-e kiest dat er niet aan veiligheid wordt gedacht. Een greep uit de veiligheidsvoorzieningen (ADAS) die de Corsa-e in petto heeft: 

  • IntelliLux LED®-matrixverlichting - werkt fantastisch. Tijdens het rijden van testparcours was mist van de partij. Op autosnelweg maakte het systeem als het ware gebruik van een 'zoeklicht' rechts wat de zichtbaarheid en het gezichtsveld enorm bevordert.
  • Traffic Sign Recognition - vrij accuraat.
  • Adaptive Cruise Control - laat zich vlot instellen .
  • Lane Keep Assist (rijstrookassistent) 
  • Radargebaseerd noodremsysteem 
  • Driver Drowsiness Alert -  waarschuwing voor slaperige bestuurders.
  • Park Distance Control met Flank Guard (obstakeldetectie voor de zijflanken) en achteruitrijcamera
Opel Corsa-e rear view

De Corsa-e is een stadsmus door zijn compacte afmetingen met de nodige dosis fun aan boord. Hij biedt je het nodige comfort en hij beschikt over prima infotainmentvoorzieningen. Hij is pittig in de Sport-stand en zuinig in de Eco-stand (ondanks de koude buitentemperaturen tijdens het testen). Zijn aantrekkelijke fleet aankoopprijs van 26.276 is een extra troef om de transitie naar duurzame mobiliteit mogelijk te maken. Een te overwegen alternatief voor de klassieke verbrandingsmotoren die langzaam maar zeker meer en meer uit het straatbeeld zullen verdwijnen. 
De actieradius van de Corsa-e is voor het merendeel onder ons meer dan voldoende als we rekening houden met het gemiddelde van 37 km dat een doorsnee Belg per dag aflegt. Op basis van ons gemiddeld testverbruik van 22,1 kWh/100 km wat overeenkomt met een rijbereik van 253 km betekent dat je voldoende hebt aan één laadbeurt per week. Voor een auto die voornamelijk in stedelijke omgevingen wordt gebruikt zijn dit heel acceptabele cijfers. Wie wat pittiger rijdt en wat vaker de snelweg opzoekt zal het rijbereik vlugger zien dalen.
De Corsa-e is een te overwegen keuze als je duurzaamheid hoog in het vaandel draagt!