Testverslag KIA Sorento 1.6 T-GDi AWD, 132 kW, 140 g (NEDC)/169 g (WLTP)

Test report

-
KIA Sorento front

De eerste 'grote' KIA die we tot nu toe in ons testprogramma hebben. We maken kennis met de Sorento, een imposante SUV die reeds toe is aan zijn vierde generatie en plaats biedt aan zeven personen. Rekening houdend met KIA's filosofie omtrent duurzaamheid is the big one leverbaar als Hybrid en binnenkort als Plug-in Hybrid. Een dieselversie behoort eveneens tot de mogelijkheden.
We starten met de Hybrid. 

Algemeen

  • SUV
  • Rijklaar gewicht 1922 kg

Motor

  • HEV (Hybrid Electric Vehicle)
  • 1598 cc
  • 132 kW
  • 350 Nm koppel
  • 4 cilinder
  • 6 AT

Verbruik/Emissie

  • 6,1 l/100 km (gecombineerd) NEDC / 140 g
  • 7,4 l/100 km (gecombineerd) WLTP / 169 g

Testparcours (104 km) - 4°C

  • Buiten stad (44 km) 5,9 l/100 km
  • Autosnelweg (39 km) 7,6 l/100 km
  • Stad (21 km) 4,6 l/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

482 Testkilometers

Verbruik

Na 482 testkilometers noteert de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 6,5 l/100 km. Het berekend verbruik komt neer op 7,0 l/100 km. Met dit cijfer komen we net onder het gecombineerde WLT-gemiddelde van 7,4 l/100 km.

Testparcours

We leggen telkenmale hetzelfde testparcours af. Doelstelling is om het traject zo efficiënt mogelijk af te te rijden in de Eco-rijmodus. 
De boordcomputer noteert een gemiddeld verbruik van  6,0 l/100 km op het 104 km lange testparcours. Het is duidelijk dat de voordelen van de Hybrid vooral tot zijn recht komen in de stad : 4,6 l/100 km is voor een twee ton wegende SUV is een knap cijfer. Op de snelweg gaat het verbruik snel de hoogte in zelfs aan een constante snelheid van 110 km/u.

Rijden en comfort

1.6 T-GDi Hybrid 

De Sorento HEV is geen lichtgewicht. De 1.6 T-GDi beschikt in combinatie met de 44 kW sterke elektromotor over 132 kW (233 pk) en dit is ruimschoots voldoende om de dagelijkse ritten op een comfortabele manier af te haspelen. Dit alles wordt gekoppeld aan een zestrapsautomaat die vlot schakelt. De geteste versie beschikte over vierwielaandrijving. Niet dat we dit uitgetest hebben. De overschakeling van benzine naar elektrisch en omgerekend gebeurt naadloos.

Draaischakelknop

Schakelen doe je simpelweg met de shift-to-wire draaischakelknop. Met een simpele draai aan de knop verandert u van versnelling. Handig is eveneens het automatisch overschakelen naar de parkeerstand in het geval je dat vergeet. De automaat laat zich bovendien gemakkelijk aansturen door het gaspedaal of met de schakelpeddels aan het stuur. 

Rijmodi

We herkennen de gekende rijmodi : Eco, Sport en SMART. Daarnaast beschikt de AWD eveneens nog over een uitgebreid assortiment aan rijmodi specifiek voor terreindoeleinden. Deze activeer je via de Terrain Mode Select (TMS) waarin je volgende keuzes hebt : sneeuw, modder en zand. We hebben deze tijdens onze test niet uitgeprobeerd. 

Ruimte en luxe

Eenmaal je instapt in de Sorento overvalt je een gevoel van ruimte en van luxe. Het interieur straalt kwaliteit uit. zoals we van KIA gewoon zijn . De tijd dat dit enkel voorbehouden was voor bepaalde Duitse merken is al lang voorbij.

De bediening is eenvoudig gehouden en dit kunnen we vandaag de dag alleen maar toejuichen. Geen gescroll door talloze menu's om de verwarming te regelen, of om een andere radiozender te kiezen. De belangrijkste bedieningen  staan gecentraliseerd op het stuur en je kan nog eens gewoon aan een knop draaien om het geluid te regelen. 

Deze Sorento is standaard rijkelijk uitgerust. Zetel - en stuurverwarming zijn zeker welkom in winterse omstandigheden. Ook de passagiers kunnen hiervan genieten.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

De Kia Sorento is uitgerust met geavanceerde DRIVE WiSE-technologieën, een reeks rijhulpsystemen die ervoor zorgen dat je met de Sorento veiligheid onderweg bent. Hier alvast een beknopt overzicht:

  • MBCA (Multi Collision Brake Assist) -   Het remt het voertuig automatisch af wanneer de airbags na een eerste aanrijding zijn geactiveerd, waardoor de inzittenden nog meer worden beschermd tegen secundaire frontale of zijdelingse aanrijdingen.
  • HDA (Highway Driving Assist) - HDA is een systeem voor rijgemak en veiligheid dat de belasting van de bestuurder op snelwegen en snelwegen vermindert door de stuur-, versnellings- en vertragingsfuncties van het voertuig te regelen om de door de bestuurder ingestelde snelheid te handhaven, een veilige afstand tot het voertuig direct voor hem te bewaren en het voertuig in het midden van zijn huidige rijstrook te houden. Het systeem maakt gebruik van navigatie-informatie om te bepalen of het voertuig zich op een snelweg of autosnelweg bevindt. 
  • Blind Spot View Monitor - een 'tweede paar ogen' zoals KIA deze technologie omschrijft. De linker- en rechter blinde hoek van de bestuurder worden geëlimineerd door een hoge-resolutie video-feed die weergegeven wordt binnen het instrumentenpaneel. Dit is top!
  • HUD (Head-up Display) 
  • AEBS (Autonomous Emergency Brake System) -  Autonome noodremhulp
KIA Sorento rear

KIA heeft de nieuwe Sorento zondermeer naar een hoger niveau getild. Hij heeft meer standing dan zijn voorganger. Hij oogt robuust met een tikkeltje American Style. Hij is de perfecte 1,5 m auto door zijn binnenafmetingen waardoor hij plaats biedt aan een bubbel van zeven personen. 
Hij biedt standaard een complete en luxueuze  basisuitrusting aan waarvan je bij sommige premiums allen maar kan dromen. . Geen waslijst aan opties dus. 
De Hybrid aandrijving komt het best tot zijn recht in de stadsomgeving en in de onmiddellijke omgeving. De verbruikscijfers weerspiegelen wat we van een dergelijke wagen mogen verwachten. Voor de kilometervreter zal de dieselversie de aangewezen keuze blijven, voorlopig althans.
Zijn fiscale aftrekbaarheid kan hem eventueel parten spelen. Geen nood echter aangezien de Plug-in Hybrid alvast in de startblokken staat. 
Kortom: de Sorento is een topwagen met een topuitrusting van topkwaliteit en dit voor een aanvaardbare prijs. Misschien een detail : het nieuwe KIA-logo zou erop niet misstaan.