Testverslag MG ZS EV

Test report

-
MG ZS EV Front view

Bij het horen van de naam MG (Morris Garages), met het iconische embleem, denk ik voornamelijk aan Britse sportwagens. Een stukje vergane glorie uit het rijke Britse autoverleden. 
MG is ondertussen volledig eigendom van het Chinese SAIC (Sanghai Automotive Industry Corporation). Misschien heb je bedenkingen bij de gedachte 'Made in China' doch ik kan je verzekeren : daar is geen enkele reden toe. De SAIC-groep is met 15 fabrieken en meer dan 7 miljoen auto’s per jaar geen kleine constructeur in China. De groep wil zijn aanwezigheid in de rest van de wereld versterken. 
Bekijk ik de MG ZS EV dan is dit duidelijk een trendbreuk met het verleden: geen sportwagen maar wel een best goed uitziende, volledig elektrische SUV. Vandaar de slogan : Recharge yourself and your MG! En wees gerust: er komt meer. Ondertussen is er de MG EHS, een Plug-in Hybrid. 
Hieronder onze impressie van een weekje test rijden met de MG ZS EV.

Algemeen

  • SUV
  • Rijklaar gewicht 1607 kg

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 44,5 kWh batterijcapaciteit (42,5 kWh bruikbaar)
  • 105 kW vermogen
  • 353 Nm koppel

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 18,6 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 263 km rijbereik (gecombineerd)
  • ___ km rijbereik (stadsverkeer)

Testparcours (108 km) / 6°C

  • Buiten stad (43 km) 17,8 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39 km) 21,6 kWh/100 km
  • Stad (22 km) 16,2 1kWh/100 km
  • Gemiddeld 18,5 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 6,6 kW
  • Laadvermogen AC 6,6 kW
  • Laadvermogen DC 76 kW (max)

Test data

Test drivers

Johan Stevens

886 Testkilometers

Verbruik

Met een gemiddelde buitentemperatuur van amper 4°C  hebben we 886 testkilometers afgemaald. De boordcomputer noteert een gemiddeld testverbruik van 19,9 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van  2,3 l/100 km. Op basis van het testverbruik resulteert dit in een rijbereik van 230 km. Op zich een mooi cijfer als we rekening houden met de winterse testcondities. 
60% van de ritten zijn uitgevoerd op autosnelweg, 27 % buiten stad. De rest is verdeeld over de stad of een mix. We kunnen stellen dat autosnelweg niet echt het ideale parcours is voor de ZS EV. Hij voelt zich het best thuis in de stadsomgeving of in de onmiddellijke omgeving ervan. 

Testparcours

Het testparcours voeren we uit op eenzelfde traject bestaande uit een deel buiten stad, autosnelweg en stadsverkeer. We komen uit op een gemiddeld verbruik van 18,5 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 2,1 l/100 km.
Het hoeft je niet te verwonderen dat we het beste resultaat behalen in de stad (16,2 kWh/100 km). Eenmaal de autosnelweg op gaat het verbruik stevig de hoogte in (21,6 kWh/100 km) en dit aan een constante snelheid van 110 km/u op adaptive cruise control. Op het gedeelte buiten de stad stranden we op 17,8 kWh/100 km. De weersomstandigheden die een invloed hebben op het rijbereik, hebben we helaas niet in de hand.
Het rijbereik is steeds opgemeten in de Eco rijmodus.

Rijden en comfort

Accupakket
Je hebt geen keuze : er is maar één accupakket beschikbaar met name dit van 44,5 kWh waarvan 42,5 kWh bruikbaar. Dit is niet echt groot doch de MG ZS EV richt zich niet zozeer op de lange afstandsrijder doch eerder op de stadsrijder of in de directe omgeving ervan. 

Drie rijmodi:  Eco, Normal, Sport
De grootste efficiëntie bereik je als je kiest voor de Eco rijmodus : de acceleraties zijn softer en de verwarming werkt op een lager pitje wat in winterse omstandigheden iets minder leuk is. De zetelverwarming maakt het dan toch wat aangenamer. 
In de Sport rijmodus gaat de ZS EV er wat vlotter vandoor en wordt je zeker niet achter gelaten aan de verkeerslichten. Veelvuldig kiezen voor deze rijmodus heeft natuurlijk zijn weerslag op het verbruik en bijhorend het rijbereik. In de Normal rijmodus heb je de normale rijomstandigheden. De keuze van de rijmodus bepaalt eveneens hoever je komt.

Drie regeneratieniveaus : light - moderate - heavy
Energie recupereren doe je via het KERS systeem. Je beschikt over 3 niveaus : van light (laag) waarbij je vertraging miniem is tot heavy waarbij de vertraging maximaal is. In deze laatste stand worden eveneens de stoplichten geactiveerd. In de moderate stand vertoef je tussen beiden. Je hebt dus de mogelijkheid om wat te spelen. Enkel jammer dat je dit niet kan doen via schakelpeddels aan het stuur. 
De knop bevindt zich immers naast de keuzeschakelaar van de rijmodi, wat maakt dat de bediening ervan iets omslachtiger is.

De ZS EV is, zeker in de Luxury uitvoering, meer dan behoorlijk uitgerust. We verwachten natuurlijk niet dezelfde kwaliteitsstandaard als van een premium voertuig doch je hebt als bestuurder zeker niet te klagen. Het geheel is mooi afgewerkt en biedt al de informatie die een bestuurder nodig heeft. 
De zithouding is goed en biedt voldoende instelmogelijkheden voor de bestuurder. De voornaamste bedieningen zijn gecentraliseerd op het multifunctionele stuurwiel. Ze zijn ergonomisch opgesteld en gemakkelijk bedienbaar. 
De digitale cockpit verschaft de bestuurder de noodzakelijke informatie omtrent verbruik, actieradius en dergelijke meer. 
Als SUV biedt de ZS EV voldoende ruimte voor de passagiers.

Rijbereik en laden

Rijbereik
Het is niet verwonderlijk dat het rijbereik enorm kan schommelen onder andere op basis van het gerealiseerde verbruik. De uitgevoerde simulatie laat dit duidelijk zien. Interessant is eveneens aan te stippen dat het rijbereik verandert en dit afhankelijk van de gekozen rijmodus: het wisselen tussen Normaal en Eco kan al vlug een verschil geven tussen de 6 à 10 km.

Wat betekent dit in de praktijk? 
De simulatie laat duidelijk de invloed zien van het verbruik op het rijbereik. Op basis van het gemiddeld verbruik van 19,9 kWh/100 km tijdens onze testperiode resulteert dit in een effectief rijbereik van 213 km. Baseren we ons op het gerealiseerde gemiddelde verbruik tijdens het testparcours dan komen we 230 km ver. Dit onderstreept nogmaals het belang van een anticiperende rijstijl om het rijbereik te maximaliseren. Bovendien is het rijbereik afhankelijk van de gekozen rijmodus en natuurlijk de weersomstandigheden (winter/zomer).
Via deze link MG ZS EV - Recharge yourself (mgmotor.eu) kan jezelf bereken hoever je met een laadbeurt komt en dit op basis van een aantal in te geven parameters.

Hierbij willen we nog eens benaderen dat het rijbereik afhankelijk is van een groot aantal factoren zoals winter/zomer, weersomstandigheden, type weg (stad - snelweg) , klimaatregeling en de gekozen rijstijl. 

Laadduur

De laadklep bevindt zich vooraan in de frontgrill wat de aansluiting van de laadkabel vergemakkelijkt. De ZS EV beschikt over een interne boordlader van 6,6 kWh. Dit resulteert in laadtijden tussen de 5 à 6 uur, afhankelijk van de SoC (State of Charge). Bijgevoegde grafiek heeft een overzicht van (niet alle) laadbeurten. 
Het maximum geladen rijbereik is 246 km.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

MG Pilot is de overkoepelende naam voor zijn semi-autonome rij- en actieve veiligheidssystemen (ADAS). Het systeem omvat onder andere:

  • Adaptive Cruise Control (ACC)
  • Active Emergency Braking (AEB ) met voetganger en fietser detectie
  • Lane Keep Assist (LKA) met Lane Departure Warning System (LDWS) - het systeem reageert te bruusk bij correcties
  • Traffic Jam Assist (TJA)
  • Intelligent Speed Limit Assist -  zoals bij de meeste systemen vraagt het toch wel de aandacht van de bestuurder aangezien er toch wel wat bugs inzitten. De ZS EV vormt hierbij geen uitzondering op de regel.
  • Blind Spot Detection (BSD) 
  • Rear Cross Traffic Alert (RCTA)
  •  IHC (Intelligent High Beam Control)
  • ESP
  • HSA (Hill Start Assist)
  • Traffic Sign Recognition (TSR) - zoals bij de meeste systemen vraagt het toch wel de aandacht van de bestuurder aangezien de opgegeven snelheidsaanduidingen niet steeds correct zijn.

Je komt in de ZS EV niets tekort als het op veiligheid aankomt.

MG ZS EV Rear view

Ik val onmiddellijk met de deur in huis : de MG ZS EV heeft potentieel! Het is een tof uitziende SUV. Hij beschikt over de nodige technologie en zijn belangrijkste troef is zijn prijs. Het maakt de markt van elektrische voertuigen bereikbaar voor een groter publiek. De Luxury versie die we mochten uittesten is behoorlijk uitgerust en de kwaliteit van afwerking is prima.
Hij rijdt bovendien bijzonder aangenaam en biedt voldoende ruimte. Zijn habitat is de stad en stadsomgevingen. Het is geen kilometervreter omwille van het beperkte accupakket. 
Zijn fiscale aftrekbaarheid van 100 % maakt hem eveneens interessant voor de fleet markt. Het zal echter geen sinecure zijn om op te boksen tegen de gevestigde waarden. De naam 'MG' kan daarbij allicht helpen.
Sowieso mogen we in de toekomst nog het een en ander verwachten van MG!