De BMW 225xe

De BMW groep wil voluit de ecologische kaart blijven trekken, wat wij alleen maar kunnen toejuichen. Momenteel beschikt BMW over 5 plug-in hybrides. Deze plug-ins verschijnen onder naam edrive, wat staat voor gecombineerd benzine-elektrisch rijden, met oplaadmogelijkheid. De BMW 225xe is één daarvan.

Met de juiste rijstijl (de basisflow: acceleratie, constant rijden, vertragen) kan je met de wagen heel energie-efficiënt rijden. Dosering van je gaspedaal bij acceleratie is een belangrijk item. Hoe harder je deze induwt hoe sneller je de batterij opvreet. Interessant is wel dat je de keuze hebt uit 3 verschillende rijmodi: ECOPRO, COMFORT en SPORT. De ECOPRO-modus past het best bij ons DNA: deze past de kenmerken van het gaspedaal en de versnellingsbak, alsook de verwarmings- en aircostrategie aan om tot een zo zuinig mogelijke rijstijl te komen.

Bovendien kan je wat experimenteren met de verschillende eDrive modi: de AUTO eDrive modus, de MAX eDrive modus en de SAVE modus.

Je wordt als chauffeur voldoende geïnformeerd over de energiestroom.

Hoe moet je de auto opladen?

De BMW 225xe Active Tourer iPerformance behoort tot de familie van de plug-ins (PHEV: Plug-in Hybride Electric Vehicle). Wat inhoudt dat hij af en toe een elektriciteits-shot nodig heeft. Doen we dit niet, dan heeft een hybride wagen weinig meerwaarde. Je moet dus de mogelijkheid hebben om de auto regelmatig in te pluggen: op het werk, thuis,... Er zijn steeds 2 laadkabels voorzien (snellader en een gewone voor aan het stopcontact). Tijdens onze test kwamen we aan gemiddelde laadduur van 2u38 op een snellader laadpaal. Aan het gewone stopcontact kwamen we uit op een gemiddelde van 4u15.

laden

De iDrive Touch Controller helpt je trouwens perfect de laadpalen op locatie te vinden (net zoals tankstations). Handig meegenomen.

Kortom laden is de boodschap. Zo niet val je terug op een klassieke benzinemotor (met een hoger verbruik). Je sleurt immers het gewicht van de batterij mee zonder dat je er iets aan hebt.

Conclusie

Na 7 dagen testen kwamen we met een vol geladen batterij gemiddeld 30km ver, wat niet onaardig is. De wagen voelt zich het best in zijn sas op gemengde trajecten met zowel stadsverkeer als snelweg. Het elektrisch rijden in stadsverkeer is echt een sensatie. Stil, geruisloos, emissievrij. Geen vervelende geluiden. Alleen het zacht zoemen van de banden over het wegdek.

Lees onze andere artikels

vakantie

Vertrek veilig op reis met de auto met deze tips
De vakantie is in zicht. Je begint stilaan af te tellen en kijkt uit naar een deugddoende vakantie. DrivOlution zet een aantal tips op een rijtje voor een geslaagde vakantie.


lees meer...

Cheeseline

Klant aan het woord: Wim Van Kerkhove van Cheeseline
Bij DrivOlution hechten we veel belang aan onze klanten. Met sommige klanten hebben we al een jarenlange samenwerking, zoals met Wim Van Kerkhove van transportbedrijf Cheeseline.

lees meer...