Testverslag Drivolution VW T7 Multivan "Energetic" 1.4 eHybrid

Test report

-
Testverslag Drivolution VW T7 Multivan - front view

Je hebt zo van die "iconen" die perfect de tand des tijds doorstaan en niets van hun glorie verliezen. We denken hierbij aan de Kever, het "busje", de MINI, de Mustang en ga zo maar door. Met de T7 Multivan presenteert Volkswagen reeds de zevende generatie. Het bekende Bulli-DNA blijft behouden: multifunctioneel, geschikt voor dagelijks gebruik en waardevol als altijd met meer digitale functies, innovatieve mobiele onlinediensten op hoog niveau en intelligente rijhulpsystemen. Bovendien is hij eveneens beschikbaar als Plug-in Hybrid naast de traditionele TSI en TDI motoren.

Meer dan redenen genoeg om de geëlektrificeerde Bulli aan een test te onderwerpen met de focus, zoals altijd, op verbruik en elektrisch rijbereik.

Algemeen

  • Multivan
  • Rijklaar gewicht 2149 kg
  • Prijs testvoertuig 45.010 euro

Aandrijflijn

  • PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
  • 1395 cc
  • Vermogen 160 kW (systeem)
  • Vermogen e-motor 85 kW
  • 350 Nm koppel (systeem)
  • Tankvolume 45l
  • 10,4 kWh batterijcapaciteit (netto)
  • DSG-6 versnellingsbak met dubbele koppeling - Shift-by-Wire
  • Voorwielaandrijving

Verbruik/rijbereik/emissie (WLTP)

  • Gecombineerd benzineverbruik 1,8 l/100 km
  • Gecombineerd elektrisch verbruik 17,3 kWh/100 km
  • Gecombineerd CO2 42 g
  • Geombineerd elektrisch rijbereik (EAER) 47 km
  • Gecombineerd elektrisch rijbereik stad (EAER city) 51 km

Testparcours (100 km)

  • Buiten stad (41 km) 0,0 l/100 km - 12,5 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39 km) 6,2 l/100 km - 1,0 kWh/100 km
  • Stad (20 km) 0,0 l/100 km - 11,8 kWh/100 km
  • Gecombineerd 2,1 l/100 km - 8,4 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Oplaadtijd 3,6 kW
  • AC : vijf laadbeurten
  • Gemiddelde laadduur (uu:mm) 04:30
  • Kostprijs (geregistreerde) laadbeurten
  • Maximum geladen rijbereik 69 km

Verbruiksresultaten ( 992 km)

  • Buiten stad 1,5 l/100 km - 9,7 kWh/100 km
  • Autosnelweg 4,3 l/100 km - 4,2 kWh/100 km
  • Stad 0,0 l/100 km - 11,8 kWh/100 km
  • Gecombineerd 1,9 l/100 km - 8,6 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

992 Testkilometers

Aandrijflijn

MQB-platform

De Volkswagen staat op het MQB (Modularer Querbaukasten)-platform dat tien jaar geleden werd geïntroduceerd. Je kan het beschouwen als een soort van bouwdoos. MQB coördineert  een kern-"matrix" van componenten over een grote verscheidenheid van platforms - bijvoorbeeld het delen van een gemeenschappelijke motorbevestigingskern voor alle aandrijflijnen (bv. benzine, diesel, aardgas, hybride en zuiver elektrisch), en het verminderen van het gewicht. Dankzij het concept kunnen verschillende modellen in dezelfde fabriek worden vervaardigd, wat nog meer kosten bespaart.

1.4 eHybrid

De T7 Multivan is beschikbaar met een grote verscheidenheid aan aandrijvingen: zo zijn er de gekende benzine(TSI)- en dieselmotoren (TDI).  De nieuwe Multivan is eveneens beschikbaar als Plug-in Hybrid, de 1.4 TSI eHybrid. Geen onbekende aangezien we deze terugvinden in diverse modellen van de VW-groep. De 1.4 TSI wordt gecombineerd met een elektromotor van 80 kW. Dit alles is goed voor een systeemvermogen van 160 kW en een koppel van 350 Nm. De batterij heeft een netto capaciteit van 10,4 kWh. De Multivan eHybrid maakt gebruik van een DSG-6. Het schakelen doe je niet meer via een pook maar via een keuzeschakelaar.

Rijmodi

De T7 Multivan beschikt over de klassieke rijmodi.

Verbruik

Met een totaal van 992 aan testkilometers, verdeeld over 15 ritten, noteert de boordcomputer een gecombineerd verbruik van 2,7 l/100 km en een gecombineerd elektrisch verbruik van 7,2 kWh/100 km. Vertalen we het laatste cijfer even naar een equivalent benzinverbruik dan komen we uit op 0,8 l/100 km. Voegen we beiden tezamen dan resulteert dit in 3,5 l/100 km. Hierbij dien je de bedenking te maken dat het gerealiseerde verbruik tijdens de testperiode steeds een momentopname is. Om de eenvoudige reden dat een groot aantal factoren een weerslag hebben op het verbruik. Denk hierbij aan de ritprofielen, afgelegde afstand, weersomstandigheden, druk verkeer, ...

Bekijken we even de ritprofielen :

  • Acht van de vijftien de ritten zijn afgelegd op autosnelweg : het levert een gemiddeld benzineverbruik op van 4,3 l/100 km en een elektrisch verbruik van 4,2 kWh/100 km;
  • Zes ritten buiten de stad goed voor een benzineverbruik van 1,5 l/100 km en een elektrisch verbruik van 9,7 kWh/100 km;
  • slechts één enkele stafdsrit (testparcours) : 0,0 l/100 km benzineverbruik en 11,8 kWh/100 km.

Wat betreft de rijmodi:

hoofdzakelijk hebben we gekozen voor de Eco-rijmodus (dertien van de vijftien ritten);
en twee ritten in de Comfort-rijmodus
Van de 992 gereden kilometers is het toch gelukt om 543 km volledig elektrisch te rijden. Mooi!

Testparcours

Hoe presteert de T7 1.4 eHybrid Multivan op het testparcours? Bijzonder goed. We behalen 3,1 l/100 km (benzine en elektrisch) op het ganse traject. Splitsen we even op dan komen we uit op een benzineverbruik van 2,1 l/100 km en een elektrisch verbruik van 8,4 kWh/100 km. Van de 100 km hebben we 76 km elektrisch (76%) gereden en 24 km (24%) op benzine. Missie volbracht.

Bekijken we even de verbruiken per wegtype (ritprofielen):

  • de rit buiten de stad (41 km) is volledig elektrisch afgereden. Het elektrisch verbruik strandt op 12,5 kWh/100 km. Reken je om dan kom je uit op een equivalent benzineverbruik van 1,4 l/100 km.
  • tijdens de rit op autosnelweg de beschikbare accucapicteit behouden en een beetje bijgeladen om voldoende rijbereik over te hebben voor de stadsrit. Het levert een benzineverbruik op van 6,2 l/100 km en een elektrisch verbruik van 1,0 kWh/100 km.
  • de rit in de stad is eveneens volledig elektrisch afgereden. Het elektrische verbruik is 11,8 kWh/100 km, of 1,4 l/100 km bij het omrekenen naar een equivalent benzineverbruik.

We streven ernaar tijdens het testparcours de rit zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. De geldende verkeersregels worden correct nageleefd.

Laden en rijbereik

Laden

Wil je het elektrisch maximaliseren met een Plug-in Hybrid dan betekent dit veelvuldig laden. Een van de nadelen van de Plug-ins.  Bovendien behoort snelladen (DC) niet tot de mogelijkheden. Vijf laadbeurten aan een publieke laadpaal hebben we achter de rug met de T7 Multivan eHybrid.  Reken hierbij op een gemiddelde laadduur van vier uur en dertig minuten om de batterij volledig op te laden (van 0% SoC naar 100% SoC).  

Rijbereik

Het maximaal geladen rijbereik is 69 km

Rijden en comfort

Rijden

Rijden met de T7 Multivan is rijden zoals met een gewone personenwagen. Het vermogen van 160 kW volstaat ruimschoots om je vlot in het verkeer voort te bewegen.

Zithouding en bediening

Prima. De armsteunen maken het rijden bijzonder comfortabel. De bediening is evenvoudig via de toetsen op het stuur te bedienen. Alles binnen handbereik.

Functionaliteit

Dit is natuurlijk de belangrijkste troef van de T7 Multivan. Je kan hem omtoveren overeenkomstig jouw behoeften. Je kan kiezen tussen vijf of zeven individuele zitplaatsen. Via de robuste middenrails kan je de zetels gemakkelijk verplaatsen of eenvoudig inklappen en zelfs verwijderen. Of je kiest voor zes individuele zitplaatsen door de zetels te draaien en met de multifunctionele tafel creëer je eigen mobiele kantoor.

Digitalisering

Wederkerend fenomeen is de digitalisering binnenin. Niet zo doorgedreven als in de ID. modellen. Het dashboard voelt vertrouwd aan en het geeft de Multivan toch nog wat meer "cachet". Standaard beschikt hij over de Digital Cockpit Pro, een 10 inch multimediadisplay.

Zijdeuren

De zijdeuren openen elektrisch. Bovendien is de nieuwe Multivan optioneel verkrijgbaar met de Easy Open-functie, waarmee je de schuifdeuren en de achterklep kunt openen met gebarenbediening. Handig wanneer je de handen vol hebt.

ADAS

Alle rijhulpsystemen van de Multivan in één oogopslag: 

  • ACC met Stop & Go (automatische afstandsregeling) 
  • Area View (360-graden omgevingsbeeld via vier camera's) 
  • Uitparkeerhulp met afdraaihulp
  • Vertrekhulp bergop
  • Car2X (plaatselijk waarschuwingssysteem)
  • Emergency Assist (hulpstop in geval van nood) 
  • ESC met ABS, ASR, EDS
  • Flankbescherming 
  • Front Assist met noodremfunctie in de stad 
  • Cruise control systeem met snelheidsbegrenzer
  • IQ.DRIVE Travel Assist (automatisch rijden, niveau 2)
  • Lane Assist (rijstrookassistent) - Side Wind Assist - Side Assist met uitstapwaarschuwing
  • Light Assist (grootlichtassistent)
  • Vermoeidheidsdetectie 
  • Anti-multicrashremfunctie 
  • Parkeerhulp - ParkPilot (afstandswaarschuwing) 
  • Proactieve bescherming van de inzittenden 
  • Rear View (achteruitrijcamera)
  • Bandenspanningscontrole 
  • Trailer Assist (aanhangwagenmaneuvreerhulp) 
  • Verkeersbordenherkenning 

Vergelijk verbruik WLTP/Drivolution

Testverslag Drivolution VW T7 Multivan - side view

Het "busje" of de "Bulli", zoals hij doorgaans genoemd wordt, zal je niet vaak op een fleetlijst terugvinden. Het is nochthans een wagen met een waaier aan mogelijkheden. Hij kan dienst doen als "office on wheels" of om de wijde natuur in te trekken en te genieten van de rust. Zeker met de 1.4 TSI eHybrid. Het is een knappe verschijning die menig mensen doen omkijken. De motor levert de prestaties die je van een dergelijk voertuig mag verwachten. De test heeft aangetoond dat je met een rustige, efficiënte rijstijl best wel wat emissielose kilometers kan toeren. En nu wachten op de volledig elektrisch versie van het "busje" : de ID.Buzz.