Testverslag Volvo EX30 Single Motor Extended Range

Test report

-
Testverslag DrivOlution VOLVO EX30 general view

De EX-30 is de kleinste uit het Volvo-gamma. Volledig elektrisch. En Volvo verwacht veel van dit model. Terecht of onterecht? Het ontwerp is in ieder geval puur Scandinavisch. Het Geely-onderstel SEA-2, de groep waarvan Volvo deel uitmaakt, wordt gedeeld met onder andere de smart #1 en #3, Zeekr X (nog niet verkrijgbaar in België). De Volvo EX30 is beschikbaar in drie varianten : de EX30 Single Motor, de EX30 Single Motor Extented Range en de performante EX30 Twin Motor Performance. Daarnaast kan je verder kiezen uit verschillende uitvoeringsvarianten met name Core, Plus en Ultra. 

We mochten de EX30 Single Motor Extended Range (ER) in de Ultra-uitvoering testen. Laten we even kijken wat deze "kleine" te bieden heeft.

Algemeen

  • SUV
  • Aantal zitplaatsen 5
  • Rijklaar gewicht 1.850 kg
  • L x B x H (mm) 4233 x 1836 x 1549
  • Prijs testvoertuig 77.360,- euro
  • Trekhaak mogelijk ja (ongeremd 750 kg - geremd 1.400 kg)
  • Prijs testvoertuig (BTWi) 51.320 euro
  • Laadvolume koffer 318l - 904l (neergeklapte achterbank)
  • Laadvolume voor (Frunk) 7l

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • Lithium-ion batterij (NMC)
  • 69 kWh batterijcapaciteit (64 kWh bruikbaar)
  • Vermogen 200 kW (272 pk)
  • Koppel 343 Nm
  • RWD (achterwielaandrijving)
  • Specifiek EV-platform - ja / Geely SEA2
  • Warmtepomp standaard JA

Verbruik/rijbereik (WLTP) (CoC)

  • Gecombineerd verbruik 17,0 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 475 km
  • Rijbereik stad 660 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW / 22 kW (Ultra)
  • Laadvermogen DC 153 kW maximaal
  • AC : 2 laadbeurten
  • DC : 2 laadbeurten

Testparcours (101,8 km)

  • Buiten stad (41,2 km) 13,4 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 19,2 kWh/100 km
  • Stad (20,6) 13,7 kWh/100 km
  • Gecombineerd 15,4 kWh/100 km

Verbruiksresultaten (709 km)

  • Buiten stad 12,9 kWh/100 km
  • Autosnelweg 19,0 kWh/100 km
  • Stad 13,7 kWh/100 km
  • Gecombineerd 17,7 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

709 Testkilometers

Aandrijflijn

EV-platform - Geely SEA-2

Volvo is een onderdeel van de Zhejiang Geely Holding Group Co, Ltd., beter bekend als Geely. Het is een Chinese multinationale automobielonderneming, opgericht in 1986. Het deed zijn intrede in de auto-industrie in 1997 met zijn dochteronderneming Geely Auto. Geely Auto is de zevende grootste autofabrikant in China. Wereldwijd verkocht de groep meer dan 2,2 miljoen auto's in 2021, en meer dan 17.926 plug-in elektrische voertuigen in januari 2022. Het bedrijf produceert en verkoopt voertuigen onder zijn eigen merken, zoals Geely Auto, Geometry, Livan en Zeekr, en onder in het buitenland gevestigde dochterondernemingen, zoals Volvo Cars, Polestar, Lynk & Co, Proton en Lotus, evenals commerciële voertuigen onder de merken London EV Company, Ouling Auto en Farizon Auto.

De Volvo EX30 maakt gebruik van het SAE-platform. SAE staat voor ‘Sustainable Experience Architecture’. Het SEA-platform is geschikt voor elektrische voertuigen in alle gangbare formaten en segmenten. Geely wil er zelf maar liefst vijf versies van gaan uitbrengen. Het Chinese concern gaat er namelijk elektrische voertuigen voor Lynk & Co, Zeekr, Volvo en Smart mee bouwen. 

Beschikbare versies (Volvo  EX30 | Kleine elektrische SUV | Volvo Car België (volvocars.com)

  • EX30 Single Motor: beschikt over één elektromotor, een Lithium-ion (LFP - lithium, ijzer en fosfaat) batterij en een batterijcapaciteit van 51 kWh waarvan 49 kWh bruikbaar is. De Single-motor versie beschikt over een vermogen van 200 kW (272 pk), een koppel van 343 Nm en is achterwielaangedreven. Het gecombineerd rijbereik (WLTP) bedraagt 344 km.
  • EX30 Single Motor Extended Range (ER): beschikt eveneens over één elektromotor, een Lithium-ion (NMC - nikkel, mangaan en kobalt) batterij. De batterijcapaciteit bedraagt 69 kWh waarvan 64 kWh bruikbaar. Het vermogen en koppel zijn identiek aan de Single-motor versie. Het opgegeven, gecombineerde rijbereik (WLTP) zit tussen de 476-471 kilometer.
  • EX30 Twin Motor Performance:  is de krachtigste versie. Deze versie beschikt over  twee elektromotoren (één op de vooras en één op de achteras). De batterij is dezelfde als de EX30 Single Motor ER. Het gecombineerd vermogen stijgt naar 315 kW (428 pk), waarvan 200 kW (272 pk) op de vooras en 115 kW (156 pk) op de achteras. Het koppel bedraagt 343 Nm op de vooras en 200 Nm op de achteras. Deze versie is vierwielaangedreven. Dit alles zou goed zijn voor een gecombineerd rijbereik (WLTP) tussen de 450-448 kilometer. 

Uitrustingsniveaus (meer informatie vind je hier Volvo EX30 | Kleine elektrische SUV | Volvo Car België (volvocars.com)

  • Plus
  • Ultra

Rijmodi - geen 

Het is iets wat we zelden meemaken doch de Volvo EX30 heeft slechts een rijmodus. Een bewuste keuze en het voelt zeker niet aan als een gemis. De ervaring leert immers dat het merendeel van de bestuurders die rijmodus kiezen die voorgeprogrammeerd staat. En ik heb het in ieder niet als een nadeel ervaren tijdens de testweek.

Remenergierecuperatie

Je hebt niet veel opties wanneer het op remenergierecuperatie gaat. Je kiest voor One-pedal-driving of niet. Geen peddels aan het stuur om zelf de recuperatie te regelen. Dit beperkt de mogelijkheden op het gebied van coasten. 

Verbruik

Verbruik - algemeen

Na 709 km aan boord van de Volvo EX30 Single Motor ER klokt de boordcomputer af op een gecombineerd elektrisch verbruik van 17,7 kWh/100 km en dit verdeeld over 14 geregisteerde ritten. Dit resulteert in een elektrisch rijbereik van 362 km* op basis van de bruikbare batterijcapaciteit van 64 kWh. 

Verbruik - per ritprofiel

Bekijken we even de ritprofielen dan krijgen we onderstaand beeld :

  • 2 van de 14 ritten zijn uitgevoerd op secundaire wegen. Het resulteert in een gemiddeld verbruik van 12,3 kWh/100 km. Hiermee kom je 520 km* ver.
  • 11 ritten op autosnelweg wat een gemiddeld verbruik oplevert van 19,0 kWh/100 km wat overeenkomt een rijbereik van 337 km*.
  • één stadsrit met een verbruik van 13,7 kWh/100 km  wat goed is voor een rijbereik van  467 km*.

Verbruik - per rijmodus

Hiervan zijn geen resultaten beschikbaar. De Volvo EX30 beschikt slechts over één rijmodus.

Het is duidelijk dat de autosnelweg niet echt het geliefkoosde terrein is van de EX30. Daarentegen scoort hij best wel goed op secundaire wegen en in de stad.

* Simulatie van het rijbereik op basis van het gecombineerde ritverbruik.  Het blijft sowieso belangrijk om de bereikte resultaten steeds in een bepaalde context te zien omdat elke rit anders (type weg, verkeersdrukte, weersomstandigheden, buitentemperatuur en zoveel meer).

Testparcours

Verbruiksresultaten - algemeen

Hoe presteert de Volvo EX30 Single Motor ER op ons testparcours? We hebben in totaal 101,8 km afgelegd. Het resulteert in een gecombineerd verbruik van 15,4 kWh/100 km. Op basis van de bruikbare accucapaciteit (64 kWh) zou dit resulteren in een elektrisch rijbereik van 416 km *. De gemiddelde buitentemperatuur bedroeg 14°C.

Verbruiksresultaten - per wegtype

  • op de rit buiten stad (secundaire wegen) van 41,2 km noteert de boordcomputer een verbruik van 13,4 kWh/100 km. Kan je dit verbruik aanhouden dan kom je hiermee 478 km* ver op een lading.
  • tijdens de rit op autosnelweg van 40,0 km stijgt het verbruik naar 19,2 kWh/100 km. Dit resulteert in een elektrisch rijbereik van 333 km*.
  • de stadsrit van 20,6 km levert een gemiddeld verbruik op van 13,7 kWh/100 km. Dit is goed voor een elektrisch rijbereik van 467 km*.

Evolutie rijbereik 

We starten met een rijbereik van 169 km. Tijdens het eerste onderdeel van het testparcours (rit buiten stad) houden we nog een bereik over van 149 km. De rit op autosnelweg doet het rijbereik zakken tot 124 km. Na de stadsrit blijft er nog 110 km over. De totale rit van 101,8 km heeft ons 59 km aan rijbereik gekost. 

Het is duidelijk dat de Volvo EX30 Single Motor ER zich beter thuis voelt op gewone wegen en in de stad. 

*Het opgegeven rijbereik is een theoretische berekening op basis van de bruikbare accucapaciteit. Dit is steeds een momentopname. Allerhande factoren zoals weersomstandigheden, gebruik klimaatregeling, topografie, verkeersdrukte en je eigen rijstijl kunnen dit beïnvloeden. 
We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Energieverbruikers (zoals airco) worden uitgeschakeld indien de weersomstandighedden dit toelaten. Bovendien kiezen we voor de meest efficiënte rijmodus (Eco), indien beschikbaar.

Laden en rijbereik

Aantal laadbeurten

We hebben vier laadbeurten achter de rug met de Volvo EX30 waarvan tweemaal AC (wisselstroom) en tweemaal DC (gelijkstroom). De tweede laadbeurt gaf een probleem met de laadpaal waardoor we slechts 27% bijgeladen hebben.

Boordlader

De Volvo EX30 beschikt over een interne boordlader van 11 kW. De EX30 Single Motor ER en de EX Twin Motor Performance beschikken over een interne boordlader van 22 kW in de Ultra uitvoering. Het maximale DC laadvermogen is 134 kW voor de EX30 Single Motor (SM) en 153 kW voor de EX30 Single Motor ER en de EX30 Twin Motor Performance.

Laadinformatie voor bestuurder

De volgende informatie wordt weergegeven:

  •     actueel rijbereik (km)
  •     actuele SoC (State of Charge procentueel)
  •     laadeinde (uu:mm)
  •     laden tot (vb. 80%)

Instelmogelijkheden accuniveau

Je kan het gewenste accuniveau instellen. Volvo geeft volgende aanbevelingen.

  • 90 % voor de dagelijkse ritten
  • 100 % voor de lange reis
  • Op maat waarbij jezelf het gewenste accuniveau kan instellen

Voorconditionering van batterij voor snelladen

Je kan eveneens de batterij op de juiste temperatuur (voorverwarmen/koelen) brengen voor het laden. Dit kan door de route naar een laadstation te kiezen. Dit versnelt het laadproces bij het DC laden. Ook laadplanning behoort tot de mogelijkheden. 

Het maximaal geladen rijbereik is 378 km (bij een SoC van 100%)

Het spreekt voor zich dat het laden steeds gebeurt in functie van de geplande ritten.

Rijden en comfort

Rijden

De Volvo EX30 rijdt aangenaam. Zijn compacte afmetingen maken hem ideaal voor stedelijke omgevingen. Hij beschikt over voldoende vermogen en koppel om je vlot in het verkeer te begeven.

Afwerkingsniveau - kwalitatief

Op het gebied van afwerking valt weinig op te merken. Het straalt de kwaliteit uit die we van Volvo mogen verwachten. 

(Koffer)Ruimte en frunk

Het is de kleinste Volvo dus je kan hem moeilijk vergelijken met de EX90. Achteraan kan het wel wat krap worden als je grote mensen mensen meeneemt. De beenruimte is niet groot. De kofferruimte heeft een inhoud van wel 318 liter. Klap je de rugleuningen achteraan neer dan bekom je een maximale inhoud van 904 liter, met inbegrip van een compartiment van 61 liter onder de laadvloer.

Minimalistisch interieur - less is more?

Je zal hopeloos op zoek gaan naar een display voor de bestuurder. Die is er gewoon niet. Alles gebeurt via het centrale aanraakscherm. En dan kan je toch wel een kleine bedenking maken. Volvo draagt veiligheid hoog in het vaandel.  Dan is dit toch wel moeilijk te vatten: als je reeds opzij moeten kijken om je snelheid te weten, of om te weten of je lichten aanstaan dan is dit toch een brug te ver. Een minimum aan informatie zou toch in het gezichtsveld van de bestuurder beschikbaar moeten zijn. Misschien kan een Head-Up Display (HUD) soelaas brengen. 

Gecombineerd centraal display - less is more? Niet altijd
Je zal hopeloos op zoek gaan naar een bestuurdersdisplay. Die is er gewoon niet. Het centraleaanraakscherm in de vorm van een tablet van 12,3" combineert het bestuurders- en centrale display. Hier zie je alle nodige informatie en je favoriete bedieningen in één oogopslag. Het nieuwe display is opgedeeld in drie delen: bovenaan staat de actuele rij-informatie zoals snelheid en maximumsnelheid. In het midden staat de navigatie met kaart en functies. De pictogrammen van de gebruikte infotainment apps staan in het onderste derde deel van het display met daaronder de belangrijkste klimaatsymbolen. Het geeft je in ieder geval een goed overzicht. Het gevolg is dat je als bestuurder geen informatie meer hebt in het gezichtsveld. Of het nu gaat om snelheid, snelheidslimiet of navigatiepijlen: wat je als bestuurder op dat moment ook wil weten, je moet je ogen van de weg halen en naar rechts kijken op het centrale display. Dit zorgt voor afleiding. Het is moeilijk te rijmen met het veiligheids-DNA van Volvo. Kijk je te lang naar rechts dan krijg je het ook aan de stok met de infraroodsensor op de stuurkolom die aangeeft dat je je ogen op de weg moet houden.

Frunk 

De EX30 beschikt vooraan over een kleine frunk. Handig voor het opbergen van de laadkabels of zaken die je niet dagelijks nodig hebt. Het geheel is mooi afgedekt door een deksel. De inhoud is goed beschermd.

ADAS

Het hoeft je niet te verwonderen dat ADAS gewoon tot het DNA van een Volvo behoort. Een greep uit wat de wagen te bieden heeft.  Uitgebreidere informatie vind je hier : Kenmerken van de Volvo EX30 | Veiligheid, comfort en connectiviteit | Volvo Car België (volvocars.com)

  • Front Cross Traffic Alert
  • Lane Keeping Aid
  • Remmen na een botsing
  • Rear Collision Warning
  • Collision avoidance and mitigation
  • Driver Alert System
  • Run-off Road Mitigation
  • Lane Departure Warning
  • Intelligent Speed Assist (ISA)
  • Rear Cross Traffic Alert with auto brake
  • Door opening alert
  • BLIS met stuurondersteuning
  • Safe Space Technology
  • Intersection autobrake
  • Oncoming mitigation by braking
  • Oncoming Lane Mitigation
  • Voetgangers en fietsers ontwijken
  • Pilot Assist

Een infraroodsensor op de stuurkolom registreert de oog- en hoofdbewegingen van de bestuurder. Dit houdt bij hoe snel of langzaam en hoe vaak de ogen knipperen. Een camera houdt de weg voor u in de gaten om onregelmatig rijgedrag te detecteren. Een andere sensor houdt het stuur in het oog. En hier knelt het schoentje : kijk je iets te lang naar de centrale display dan krijg je al vrij snel de melding dat je je ogen op de weg moet houden. 

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km), type weg en bruikbare batterijcapaciteit (kWh)

De simulatie van het rijbereik is een theoretische indicatie van wat mogelijk is op het gebied van rijbereik en dit op basis van het gerealiseerde ritverbruik (kWh/100 km) en de bruikbare accucapaciteit (kWh). Het spreekt voor zich dat dit steeds een momentopname is. Veel factoren kunnen het verbruik en het bijhorend rijbereik beïnvloeden.

Vergelijk WLTP/Drivolution

Steeds interessant om de behaalde testresultaten op het gebied van verbruik en rijbereik te toetsen aan de opgegeven WLTP-cijfers. We scoren hoger wanneer het op verbruik aankomt met name 17,7 kWh/100 km (17,0 kWh/100 km WLTP). Ook wanneer het op rijbereik aankomt halen we niet de vooropgestelde WLTP-cijfers. 

Actieradius wordt bepaald op een rollenbank in overeenstemming met WLTP in de meest gunstige uitrustingsvariant van de wagen en met een netto accu-energieinhoud van 64 kWh. De werkelijke WLTP-bereikwaarden kunnen verschillen afhankelijk van de uitrusting. De werkelijk bereikte actieradius onder reële omstandigheden varieert afhankelijk van de rijstijl, de snelheid, het gebruik van comfortfuncties en extra uitrusting, de buitentemperatuur, het aantal passagiers/belading, de topografie en het verouderings- en slijtageproces van de batterij.
Testverslag DrivOlution VOLVO EX30 rear view

Deze Volvo EX30 kan gerust in de voetsporen treden van de reeds succesvolle EX40 (XC40). Hij is kleiner dan de laatstgenoemde. Aan vermogen is er geen nood voor alledaagse ritten. De geteste versie heeft alles in huis om comfortabel te rijden. Op het gebied van verbruik en rijbereik zal veel afhangen van de gekozen ritprofielen. Hij voelt zich het best in zijn sas in de stad en op secunadaire wegen. Op de autosnelweg zit het verbruik hoger. Iets waar we duidelijk moeten aan wennen is het ontbreken van een bestuurdersdisplay. Een minimu aan informatie zou moeten weergegeven worden in het gezichtsveld van de bestuurder. Het strookt niet helemaal met het DNA van Volvo. Less is niet altijd more. De Volvo EX30 is er vanaf 38.990, - euro (EX30 Single Motor in de Core-uitvoering).

Meer informatie over de Volvo EX30 evenals de andere modellen vind je hier Volvo EX30 | Kleine elektrische SUV | Volvo Car België (volvocars.com)
Met dank aan Volvo Car Belux voor het ter beschikking stellen van het testvoertuig.
Foto's: Volvo Cars Global Media Newsroom
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.