Testverslag VW ID.7 Pro Business Premium

Test report

-
Testverslag Drivolution VW ID.7 general view

De ID.7 is het zesde model in de ID.-familie van Volkswagen. Naast de bekende SUV's als de ID.4, de ID.5  is deze ID.7 een sedan. De markt van sedans in het landschap van elektrische voertuigen blijft beperkt. Hij richt zich op de hogere middenklasse. Comfort staat centraal. De ID.7 is het vlaggenschip van de elektrische ID.-familie van VW. Hij werd onlangs door een internationale jury uitgeroepen tot 'Duitse auto van het jaar 2024' (www.gcoty.de). En dit wil wel iets zeggen. Het ID.7-assortiment zal binnenkort verder uitgebreid worden met een versie met een groter batterijpakket, een sportieve GTX-versie en een breakversie (Tourer) die de naam van Tourer zal dragen. Kortom  voor elk wat wils.

We mochten de ID.7 Pro Business Premium met de 77 kWh batterij een weekje testen. Benieuwd of we vooropgestelde gecombineerde actieradius van 583 km (WLTP) kunnen behalen.

Algemeen

  • Berline
  • Aantal zitplaatsen 5
  • Rijklaar gewicht 2.172 kg
  • Prijs testvoertuig 77.360,- euro
  • Trekhaak mogelijk ja (ongeremd 750 kg - geremd 1.000 kg)
  • Afmetingen (L x B x H) (mm) 4961 x 1862 x 1536

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • Lithium-ion batterij
  • 82 kWh batterijcapaciteit (77 kWh bruikbaar)
  • Vermogen 210 kW (286 pk)
  • 550 Nm koppel
  • RWD (achterwielaandrijving)
  • EV-platform VW MEB
  • Warmtepomp standaard Neen

Verbruik/rijbereik (WLTP) (CoC)

  • Gecombineerd verbruik 15,2 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 583 km
  • Rijbereik stad 722 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 175 kW maximaal
  • Locatie laadpoort rechts achteraan
  • AC : 1 laadbeurt
  • DC : 1 laadbeurt

Testparcours (102 km)

  • Buiten stad (42 km) 14,0 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 16,3 kWh/100 km
  • Stad (20 km) 14,6 kWh/100 km
  • Gecombineerd 15,0 kWh/100 km

Verbruiksresultaten (723 km)

  • Buiten stad 19,0 kWh/100 km
  • Autosnelweg 16,2 kWh/100 km
  • Stad 14,6 kWh/100 km
  • Gecombineerd 16,6 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

723 Testkilometers

Aandrijflijn

EV-platform - MEB

De VW ID.7 maakt gebruik van het bekende MEB-platform. MEB staat voor ‘Modulaire E-Antriebs Baukasten’, ook wel Modular Electrification Toolkit genoemd.

Batterijpakket - 82 kWh (77 kWh netto)

Momenteel zijn er twee versies beschikbaar met name de ID.7 Pro en de ID.7 Pro Business Premium. Beiden beschikken over hetzelfde batterijpakket van 82 kW (77 kWh netto), hetzelfde vermogen van 210 kW (286 pk) en een koppel van 550 Nm. Bovendien zijn ze beiden achterwielaangedreven. Het grootste verschil zit hem in het uitrustingsniveau. We voegen er wel aan toe dat er binnenkort een versie zal zijn met een groter batterijpakket van 91 kWh waarvan 86 kWh bruikbaar is. Dit zou resulteren in een rijbereik van boven de 700 km. 

Dit is nog niet alles. Ook een breakversie komt eraan: de ID.7 Tourer.

Rijmodi

Je kan kiezen tussen verschillende rijmodi in de ID.7:

  • Eco: brengt de wagen in een zuinige toestand en helpt je bij een energiezuinige rijstijl
  • Comfort: is de basisinstelling. Vooral geschikt voor het dagelijkse gebruik en de langere afstanden
  • Sport: als het wat pittiger mag.
  • Individual: hierbij kan je afzonderlijke wagensystemen aan je persoonlijke voorkeur aanpassen

Remenergierecuperatie - D/B

De remenergierecuperatie is identiek aan de andere modellen uit de ID.-familie. Via de tuimelschakelaar beslis je als bestuurder in welke mate de ID.7 moet recupereren als je het stroompedaal lost. Je kiest hierbij voor de D (Drive) of de B-stand. 

  • Kies je voor de D (Drive)-stand dan gebruik je het rollend vermogen van de wagen en is de vertraging gering. De elektromotor wordt niet voorzien van stroom.
  • In de B-stand daarentegen remt het voertuig sterker af en gebruik je het principe van 'one-pedal' driving. Je regelt de vertraging van het voertuig via het stroompedaal en hiermee van je terug op het principe van 'one-pedal' driving. Je stroompedaal gebruik je om te versnellen en te vertragen. 

Persoonlijk blijf ik toch voorstander van peddels aan het stuur om de regeneratie te regelen. 

Verbruik

Verbruik - algemeen

We hebben in totaal 723 kilometersafgelegd aan boord van de ID.7 en dit verdeeld over een totaal van 16 geregistreerde ritten. De boordcomputer klokt af op een gecombineerd elektrisch verbruik van 16,6 kWh/100 km. Rekening houdend met de beschikbare batterijcapaciteit van 77 kWh zou dit resulteren in een elektrisch rijbereik van 464 km*. Filteren we de ritten van minder dan 10 km eruit dan komen we uit op een gemiddelde van 15,9 kWh/100 km. Dit zou reeds een rijbereik op van 484 km* opleveren.

Verbruik - per ritprofiel

Bekijken we even de ritprofielen dan krijgen we onderstaand beeld :

  • 3 van de 12 ritten zijn uitgevoerd op secundaire wegen. Het resulteert in een gemiddeld verbruik van 19,0 kWh/100 km. Hiermee kom je 405 km* ver als we rekening houden met de bruikbare batterijcapaciteit.
  • 12 ritten op autosnelweg wat een gemiddeld verbruik oplevert van 16,2 kWh/100 km wat overeenkomt een rijbereik van 475 km*.
  • Slechts één stadsrit met een verbruik van 14,6 kWh/100 km wat goed is voor een rijbereik van 527 km*.

Verbruik - per rijmodu

De resultaten zijn op basis van de gekozen rijmodi m.n. Eco en Comfort. 

  • In de Eco-rijmodus, onze favoriet, hebben we 9 ritten afgelegd. Het levert een verbruik op van 15,9 kWh/100 km
  • De Comfort-rijmodus (7 ritten) klokt af op 17,6 kWh/100 km.
* Simulatie van het rijbereik op basis van het gecombineerde ritverbruik.  Het blijft sowieso belangrijk om de bereikte resultaten steeds in een bepaalde context te zien omdat elke rit anders (type weg, verkeersdrukte, weersomstandigheden, buitentemperatuur en zoveel meer).

Testparcours

Algemeen

Laten we even kijken hoe deze ID.7 presteert op ons testparcours? We realiseren een gemiddeld testverbruik van 15,0 kWh/100 km op na 102 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,7 l/100 km. Rekening houdend met de bruikbare accucapaciteit van 77 kWh zou je met dit verbruik 513 km* ver geraken (theoretische berekening). 

Per wegtype

Bekijken we even de gemiddelden per wegtype :

  • De rit buiten de stad van 42 km levert een verbruik op van 14,0 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,6 l/100 km en een rijbereik van 550 km*. Meteen het laagste verbruik van de testperiode.
  • Het verbruik stijgt traditegetrouw eenmaal je de autosnelweg (40 km) opgaat : 16,3 kWh/100 km (1,9 l/100 km equivalent benzineverbruik). Dit is goed voor een rijbereik van 472 km*.
  • De stadsrit van 20 km levert hetvolgende resultaat op:  14,6 kWh/100 km, wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,7 l/100 km. Dit zou resulteren in een rijbereik van 527 km*.

Hoe evouleert het rijbereik tijdens de rit?

We starten met een rijbereik van 320 km. Na de rit buiten de stad daalt het rijbereik naar 276 km. Een daling van 44 km. Tijdens de rit op autosnelweg daalt het rijbereik van 276 km naar 226 km (- 50 km). Bij de stadsrit verliezen we 21 km aan rijbereik : van 226 km naar 205 km. Hier kunnen we maximaal gebruik maken van de remenergierecuperatie. Op de totale rit hebben we welgeteld  165 km aan rijbereik verloren. 

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Tijdens de rit hebben we zonder klimaatregeling gereden.
*Theoretisch berekend rijbereik op basis van het gerealiseerde verbruik op dit onderdeel, de weersomstandigheden op dat moment en de verkeersdrukte.

Laden en rijbereik

We hebben de VW ID.7 tweemaal aan de laadpaal gehangen tijdens de testweek: eenmaal AC (wisselstroom) en eenmaal DC (gelijkstroom). Op deze manier krijgen we wat meer info over het laadproces. 

Boordlader

De ID.7 beschikt over een interne boordlader van 11 kW. 

Laadinformatie voor bestuurder

De volgende informatie wordt weergegeven:

  • actueel rijbereik (km)
  • actuele SoC (State of Charge procentueel)
  • laadeinde (uu:mm)
  • laadsnelheid (aantal geladen kilometers per minuut en laadvermogen in kW)
  • laden tot (vb. 80%)

Het maximaal geladen rijbereik is 553 km (bij een SoC van 100%)

Het op de juiste temperatuur brengen van de batterij voor het laden is mogelijk.

Rijden en comfort

Rijden

De ID.7 rijdt bijzonder aangenaam. Het is geen sprinter doch het ontbreekt hem zeker niet aan vermogen voor alledaagse ritten. 

Comfort - hoog niveau

De ID.7 is zonder meer een comfortabele toerberline, zoals VW dit noemt. En we kunnen het alleen maar beamen.

Infotainment - nieuwe versie

De ID.7 beschikt over de nieuwste versie van het infotainmentsysteem. Het bestaat uit een  aanraakscherm van 15 inch (38 centimeter) dat opgedeeld is in twee permanent zichtbare aanraakstroken en het startscherm. Er zijn vrij toewijsbare directe toegangsfuncties en het startscherm in het midden combineert de inhoud van de belangrijskte apps op tegels van verschillende grootte. De onderste balk op het display bevat de airco- en stoelfuncties en heeft een homeknop waarmee je als bestuurder op elk moment kan terugkeren naar het centrale startscherm. Dit betekent dat het klimaatregelingsmenu, de temperatuurinstellingen voor de bestuurder en voorpassagier en de configureerbare klimaatregelingsfuncties altijd direct toegankelijk zijn.

Augmented reality head-up display - standaard

De ID.7 beschikt standaard over het augmented reality head-up display. Het projecteert alle informatie die relevant is voor de rit in het jouw gezichtsveld, zodat je je ogen niet van de weg hoeft te halen. Top.

Online IDA spraakassistent - ik heb honger 

In de ID.7 kan je meer functies dan ooit tevoren bedienen met de nieuwe online spraakassistent. Hieronder valt ook de achtergrondverlichting, het selecteren van rijprofielen of - voor geselecteerde talen - cloud-gebaseerde zoekopdrachten, zoals weersvoorspellingen. Over het algemeen werkt de nieuwe IDA spraakassistent op dezelfde manier als zijn tegenhangers op moderne smartphones. Als zodanig is de IDA als een echte assistent die bijvoorbeeld vragen over een hele reeks onderwerpen kan opzoeken en beantwoorden. De online stemassistent kan ook interpreteren wat er bedoeld wordt. De bestaande ID. modellen kunnen al reageren op uitspraken als: "Ik heb honger," of: "Ik heb het koud," door een lijst met voorgestelde restaurants te geven of de binnentemperatuur te verhogen. Het activeringswoord voor de stemassistent kan individueel worden bepaald. Een andere nieuwe functie is de visualisatie van de gesproken commando's, waarmee de kwaliteit van gesproken commando's kan worden gecontroleerd.

Airconditioning met slimme ventilatieroosters

Slimme ventilatieroosters met elektronisch geregelde verticale en horizontale motoren openen en sluiten automatisch en verdelen de lucht snel over een groot deel van het interieur met behulp van dynamische bewegingen. Als je de functie activeert, begint de koeling of verwarming al van zodra je de ID.7 met de sleutel nadert. De luchtstromen in het interieur kunnen individueel worden aangepast door overeenkomstige instellingen op het display van het centrale infotainmentsysteem.

Ruimte

Met een lengte van 4,96 m hoef je bij de ID.7 niet te klagen over ruimte, zowel vooraan als achteraan. Je wordt echt wel verwend. De capaciteit van de koffer is 532 liter met rechtstaande achterbank. Bovendien, indien gewenst, kan je de achterbank neerklappen (1/3, 2/3) waardoor je de kofferruimte vergroot tot 1.586 liter. 

ADAS

De ID.7 pakt ook uit met een groot aantal rijhulpsystemen allerhande. In de ID.7 Pro zijn Park Assist Plus en de geheugenfunctie voor Park Assist standaard. Travel Assist is ook uitgebreid met ondersteunde longitudinale en laterale voertuigcontrole. Ook de Travel Assist is verbeterd. Hierbij een beknopt overzicht:

  • Remmen van tegemoetkomend voertuig bij draaien en uitwijkondersteuning
  • Driver Attention Monitor en Driver Alert System
  • Gebiedsweergave (surroundweergave met camera)
  • Waarschuwing achterop - waarschuwingssysteem bij uitgang: zeer waardevol
  • Adaptieve cruisecontrol (ACC) (ondersteunde longitudinale voertuigcontrole)
  • Noodhulp
  • Snelheidsbegrenzer
  • Lane Assist (systeem voor het aanhouden van de rijstrook, ondersteunde zijdelingse voertuigcontrole)
  • Geheugenfunctie voor parkeerhulp
  • Front Assist met voetgangers- en fietsersbewaking (autonoom noodstopsysteem)
  • Park Assist Plus inclusief Park Distance Control (Park Assist)
  • Proactief beschermingssysteem voor inzittenden
  • Achteruitkijkspiegel (achteruitrijcamera)
  • Side Assist (systeem om van rijstrook te veranderen)
  • Travel Assist (ondersteunde longitudinale en laterale voertuigcontrole)
  • Weergave dynamische verkeersborden (ISA)

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km), type weg en bruikbare batterijcapaciteit (kWh)

De simulatie van het rijbereik is een theoretische indicatie van wat mogelijk is op het gebied van rijbereik en dit op basis van het gerealiseerde ritverbruik (kWh/100 km) en de bruikbare accucapaciteit (kWh). Het spreekt voor zich dat dit steeds een momentopname is. Veel factoren kunnen het verbruik en het bijhorend rijbereik beïnvloeden.

Vergelijk WLTP/Drivolution

Steeds interessant om de behaalde testresultaten op het gebied van verbruik en rijbereik te toetsen aan de opgegeven WLTP-cijfers. We scoren hoger wanneer het op verbruik aankomt met name 16,6 kWh/100 km (15,2 kWh/100 km WLTP). Ook wanneer het op rijbereik aankomt halen we niet de vooropgestelde WLTP-cijfers. De reden is misschien te lezen in wat in de persmededeling staat van VW. En dit hoeft ons niet te verbazen. 

Actieradius bepaald op de rollenbank in overeenstemming met WLTP in de meest gunstige uitrustingsvariant van de ID.7 Pro met een netto accu-energieinhoud van 77 kWh. De werkelijke WLTP-bereikwaarden kunnen verschillen afhankelijk van de uitrusting. De werkelijk bereikte actieradius onder reële omstandigheden varieert afhankelijk van de rijstijl, de snelheid, het gebruik van comfortfuncties en extra uitrusting, de buitentemperatuur, het aantal passagiers/belading, de topografie en het verouderings- en slijtageproces van de batterij.
Testverslag Drivolution VW ID.7 Pro Business Premium rear view

Na onze testweek met het vlaggenschip van de ID-familie kunnen we gerust stellen dat de ID.7 voldoet aan de verwachtingen. Het is een kruisbestuiving tussen hoogwaardig comfort, ruim interieur, technologie, en een uitgebreid rijbereik, zoals Volkswagen het zo mooi verwoordt. Hij is inderdaad bijzonder ruim en toch zullen velen wachten op ID.7 Tourer die er binnenkort aankomt. Verbruikshalve en op het gebied van rijbereik scoort deze ID.7 behoorlijk goed.

Meer informatie over de ID.7 evenals de andere modellen vind je hier Volkswagen ID.7 | Modellen | Volkswagen
Met dank aan Volkswagen Import voor het ter beschikking stellen van het testvoertuig.
Foto's: Volkswagen Newsroom (volkswagen-newsroom.com)
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.