Op reis gaan met een EV - deel 4

zweden_stockholm_panorama

Deel 4: Hoe bespaar je op de kosten van het (snel-)laden?

In de vorige blog gaven we je tips mee om de oplaadtijd onderweg tot een minimum te beperken. Een andere bezorgdheid die mensen hebben, is de mogelijk hoge kostprijs van de laadbeurten onderweg. De kost van het laden vraagt zeker om de nodige aandacht. Ook hier is een goede voorbereiding cruciaal om je wagen aan faire prijs te kunnen opladen. Dit thema is misschien wel het meest complexe van allemaal. Laat ons er samen eens naar kijken.

1. Ga ik voor een of meerdere laadpassen?

Laadpassen worden vaak gepromoot als zijnde geschikt voor een uitgebreid laadnetwerk. Uiteraard is het comfortabel als je met één en dezelfde laadpas in heel Europa terecht kan. Maar tegen welke prijs? Het gemak van één laadpas weegt meestal niet op tegen de extra roamingkosten die worden gerekend om te kunnen laden bij een veelvoud aan CPO’s.

Tip: Een kleine controle voor je op vakantie gaat, kan je helpen in je keuze. Kijk op voorhand na of je met je huidige laadpas bij de CPO’s op jouw route kan laden. Die info vind je meestal in de prijsstructuur van de tarieven, in de app, of op de website.

2. Bij welke provider(s) neem ik een laadpas?

Om zo voordelig mogelijk te laden tijdens je vakantie, kies je beter uit verschillende MSP's. Bekijk online welke tarieven deze aanbieders hanteren bij de verschillende CPO's. Kies de aanbieder die over het algemeen het meest voordelig lijkt. Vervolgens kun je de beste laadpunten langs je route bepalen.

Weet ook dat een aantal CPO’s de rol van MSP spelen. Ze beheren een laadnetwerk en geven terwijl ook een laadpas uit om klanten te binden en om hun netwerk te laten renderen. Denk aan Ionity, Tesla, Fastned en ENBW, om er maar een paar te noemen. Daar ben je verplicht om telkens een apart contract af te sluiten als je wil genieten van een voordelig tarief. Ook hier, let op als je bij de concurrentie je laadpas gebruikt, want dan betaal je meestal extra kosten

Tip: Een combinatie van meerdere providers geeft je meer flexibiliteit en een beter tarief.

3. Ga ik voor een abonnement of niet?

Bij veel MSP’s kan je al klant worden zonder abonnementskosten en zonder laadpas. Je betaalt dan enkel voor de laadbeurt, maar geniet daarbij niet van de voordeligste prijs. Je kan dan laden met behulp van de Qr-code op de laadpaal. Wil je er een laadpas bij, dan betaal je éénmalig een kost. Die laadpas kan je dan gebruiken zonder terugkerende kosten.

Wil je goedkoper laden, dan kies je beter voor een maandelijks abonnement met een voordeliger stroomtarief. Voor je ingaat op een abonnement bij een MSP, moet je je de vraag stellen of de kost van het abonnement opweegt tegen het prijsvoordeel van de lagere tarieven.

Tip: Als je op reis veel zal moeten laden, kan je een voordeel doen met een abonnement dat maandelijks opzegbaar is. Daarmee kan je na je vakantie je abonnement gewoon terug stopzetten.

Betalen met je bankkaart?

We hebben het net veel gehad over laadpassen, maar zou het niet makkelijker zijn om rechtstreeks te betalen met een bankkaart of kredietkaart? Dat is helaas eerder de uitzondering dan de regel. Dit wil zeggen dat je dus in de app van je MSP een betaalmiddel moet ingeven en valideren om te kunnen starten met laden. Ben je onderweg en wil je de app van een nieuwe MSP downloaden om gebruik te maken van het goedkoopste tarief, dan kan het zijn dat je gevraagd wordt om de kaartlezer van je bankkaart boven te halen om een betaalmiddel te kunnen toevoegen aan de MSP-app. Uit veiligheidsoverwegingen (om geen misbruik met een gevonden kaart toe te laten) kan de app doorverwijzen naar de website van je bank, waar je dan via je kaartlezer moet bevestigen dat jij de rechtmatige eigenaar van de bankkaart bent. Zonde als je die kaartlezer dan niet bij je hebt want Itsme werkt niet in het buitenland.

Gelukkig is er al een beetje licht aan het einde van de tunnel. Een aantal CPO’s zijn hun laadpalen aan het uitrusten met een bankkaartterminal (o.a. Fastned). Weliswaar betaal je dan niet het gunstigste tarief, maar je kan tenminste betalen met je bankkaart. Ook wordt betalen met Paypall, Google Pay en Apple Pay mogelijk gemaakt. Wagenfabrikanten denken er nu al aan om een betaalmodule in elk voertuig in te bouwen, die rechtstreeks met de laadpaal communiceert. De betaling gebeurt dan automatisch met het gunstigste contract dat de bestuurder afgesloten heeft. Een laadpas is dan verleden tijd.

Conclusie

Door de wildgroei aan laadparken en laadpassen, zien veel mensen het bos door de bomen niet meer. Die markt is veel te complex. De gemiddelde EV-rijder heeft drie verschillende laadpassen en een veelvoud aan apps nodig om gunstig te kunnen laden. Het gevaar dat je te veel betaalt voor een laadbeurt omdat je toevallig de verkeerde laadpas bovenhaalt, is groot. Hier is werk aan de winkel voor de overheden, de MSP’s en de CPO’s om een transparant en fair prijsmodel te ontwikkelen.

De praktijk

zweden panorama

Voor onze roadtrip door Zweden, konden we beroep doen op volgende laadpassen:

  • De Plugsurfing kaart die bij een nieuwe Polestar wordt meegeleverd. Deze laadkaart biedt ons een voordeeltarief van € 0.35/kWh (ondertussen € 0.40/kWh) bij het Ionity snellaadnetwerk.
  • De Tesla app met een abonnement van € 12.99 voor een maand. Tesla werkt niet met een forfaitaire prijs. Per locatie kan je in de app checken welke prijs wordt toegepast. De prijzen varieerden tussen € 0.30/kWh en € 0.49/kWh.
  • Een derde laadpas van Shell Recharge diende als back-up.

De roadtrip werd gemaakt in de zomer van 2023 met een Polestar 2 LRSM MJ ‘22, met twee elektrische fietsen op de trekhaak. In totaal legden we 4800km af. We hebben 34 keer geladen, waarvan 20 keer bij een DC-snellader en 14 keer bij een AC-lader. Bij de snelladers hebben we 744kWh geladen en bij de AC-laders 289 kWh. In totaal hadden we 1033 kWh (op factuur) geladen en betaalden hiervoor € 415 (incl. Tesla abonnement). De gemiddelde kostprijs was dus € 0.40/kWh, of € 8,65 /100km. Het reële gemiddelde verbruik (met twee fietsen op de trekhaak!) was dan 21.5 kWh/100km.

Enkele keren hebben we de Shell laadpas gebruikt om bij een lokale DC-lader te kunnen laden. Bij daguitstappen naar een stad konden we ook gebruik maken van lokale CPO’s om AC te laden op de openbare parkings, of aan warenhuizen. Hiervoor was het dan noodzakelijk om een nieuwe app te downloaden omdat onze laadpassen niet aanvaard werden of te veel roamingkosten rekenden.

Bij vier hotels die we onderweg aandeden, konden we op de parking laden. Ook hiervoor was een specifieke app noodzakelijk. Geen enkel hotel maakte op zijn website reclame voor de beschikbare laadinfrastructuur. Bovendien zijn niet alle laadparken via Google zichtbaar. Ter plaatste vragen naar de laadmogelijkheden blijft een belangrijke tip. Wie zich goed voorbereidt, slaagt erin om op de laadkosten te besparen. € 0.40/kWh, of € 8,65 /100km is een aanvaardbare prijs. De kost van het extra abonnement bij Tesla was dus goed besteed.

Helaas is de markt van CPO’s en MSP’s zo erg ondoorzichtig en versnippert dat je goed moet uitkijken naar de uiteindelijke kostprijs van een laadbeurt. Omdat er een gebrek is aan samenwerking tussen de partijen onderling, heb je meer apps nodig hebt, dan je lief is.

Onze wagen heeft ondertussen 62.000km op de teller, maar op de smartphone vertoeven nu al meer dan 20 ‘charging’ apps!

Het goede nieuws is dat er zeker voldoende laadinfrastructuur is in West-Europa en dat reizen met een EV vandaag eigenlijk geen kunst meer is. Maar hoe beter je de regio kent, hoe gemakkelijker en goedkoper het laden wordt.

Welke elektrische wagen geschikt is om mee op reis te gaan, vertellen we je graag in de laatste blog uit deze reeks. Naast algemene tips, nemen we ook de premie voor elektrische auto’s van de Vlaamse Regering onder de loep. In welke mate helpt die premie om een EV te kopen waarmee je op reis kan gaan?

Om de kosten van het (snel-)laden te beperken, geven we je graag volgende tips mee:

  • Check welke tarieven er in het buitenland voor je huidige laadpas(sen) gelden.
  • Check of je dealer je een voordelige laadpas heeft meegegeven bij de aflevering van je nieuwe wagen.
  • Beperk je niet tot één enkele laadpas. Overweeg een tweede of derde MSP.
  • Bekijk welke CPO’s markleider zijn in de regio die je bezoekt en zoek op met welke MSP ze samenwerken.
  • Vergelijk actief de prijzen van de MSP’s.
  • Kies een abonnement in functie van het aantal geschatte laadbeurten.
  • Download al op voorhand de apps van de MSP’s van je keuze.
  • Voeg ook al een betaalmiddel toe in de app.
  • Neem de kaartlezer van je bankkaart ook mee op reis. De kans is groot dat je in het buitenland een interessantere lokale MSP ontdekt. Als je dan ter plaatse je bankkaart wilt koppelen aan een nieuwe app, ga je waarschijnlijk die kaartlezer nodig hebben om je te identificeren. Itsme werkt niet buiten België.
  • Wil je laden bij een onbekende CPO, check dan via de apps welke van jouw laadpassen of apps de voordeligste prijs biedt.
  • Is de laadpaal uitgerust met een bankkaartterminal, check dan ook de kost van die optie.
  • Zeg na je reis de MSP-abonnementen terug op om onnodige kosten te vermijden.

Benieuwd naar het vervolg?

Naar deel 5