Op reis gaan met een EV - deel 5

zweden_stockholm_panorama

Deel 5: Welke elektrische wagen is geschikt om mee op reis te gaan?

Elektrische auto's hebben de afgelopen jaren een enorme opmars gemaakt in de auto-industrie. Ze worden steeds populairder vanwege hun milieuvriendelijke karakter en de voordelen die ze bieden in termen van lagere brandstofkosten en verminderde uitstoot van broeikasgassen. Als je overweegt om met een elektrische auto op reis te gaan, zijn er enkele belangrijke factoren om te overwegen voordat je een keuze maakt.

In de vorige blogs vertelden we je alles wat je moet weten om zorgeloos elektrisch te reizen. Maar bekijken we de zaken misschien wat te optimistisch omdat we de roadtrip maakten met een wagen een ‘grote’ batterij van 78kWh? Zou elektrisch reizen ook lukken met een wagen met een kleinere batterij? Hoeveel batterij is dan voldoende? En blijft een elektrische wagen nog steeds een te dure optie voor een particulier met een beperkt budget? Op al deze vragen proberen we je het antwoord te bieden.

Actieradius

Een van de meest kritieke factoren bij het kiezen van een elektrische auto voor een reis is de actieradius. Dit verwijst naar de afstand die de auto kan afleggen met een volledig opgeladen accu. Het is van essentieel belang om een elektrische auto te kiezen met voldoende actieradius om je bestemming te bereiken zonder dat je je zorgen hoeft te maken over opladen onderweg. Veel moderne elektrische auto's bieden nu actieradii van meer dan 300 kilometer, wat voldoende is voor de meeste reizen.

Snelladen

Het vermogen om snel op te laden is een groot pluspunt voor een elektrische auto op reis. Snelladers kunnen de accu in een veel kortere tijd opladen dan standaardladers. Dit is vooral handig als je beperkte tijd hebt om te pauzeren en wilt genieten van een snelle oplaadbeurt voordat je weer de weg opgaat.

Hoeveel batterijcapaciteit is aan te raden?

Actieradius en laadinfrastructuur zijn belangrijke maar ook tegengestelde factoren. Als één van beide primeert, wordt de andere minder belangrijk. In een regio met een uitgebreide laadinfrastructuur (zoals in West-Europa) wordt de actieradius van het voertuig minder belangrijk. En we merken dat er hard wordt geïnvesteerd in meer en betere laadinfrastructuur.

Als we kijken naar ons laadgedrag tijdens deze roadtrip van 4800km dan vallen toch enkele zaken op. Gemiddeld hebben we maar 37kWh geladen per snellaadbeurt, wat overeenkomt met de helft van de batterijcapaciteit. Bij slechts twee laadbeurten hebben we meer dan 55kWh geladen. Hadden we de trip dan ook kunnen maken met een wagen met een kleinere batterij? Zeker wel. We hebben nooit de volledige capaciteit van de batterij gebruikt en we hadden ook nooit het idee dat de batterij te klein was. Er waren trouwens meer dan voldoende laadpunten onderweg. Met een kleinere batterij hadden we de laadstops anders ingedeeld en mogelijk wat langer (of trager) moeten laden. Maar een wagen met een kleinere batterij weegt minder en verbruikt ook minder. Bovendien hadden we twee elektrische fietsen mee en die zorgden voor een meerverbruik van 25%, oftewel voor een verlies van 25% aan batterijcapaciteit.

We kunnen stellen dat een wagen met een netto batterijcapaciteit van 55kWh best geschikt is om mee op reis te gaan in West-Europa omdat de laadinfrastructuur er goed is uitgebouwd. Met de groeiende laadinfrastructuur en de voortdurende ontwikkelingen in elektrische mobiliteit, wordt reizen met een elektrische auto steeds gemakkelijker en milieuvriendelijker.

Helpt de premie van de Vlaamse Regering een handje mee?

money

Elektrische auto's kunnen een hogere aanschafprijs hebben dan traditionele benzine- of dieselauto's, maar op de lange termijn kunnen ze goedkoper zijn vanwege de lagere operationele kosten.

In België zijn het vooral de bedrijfswagens die een shift maken richting elektrificatie. De particuliere bestuurder houdt nog steeds de boot af. Onbekend is onbemind, zowel bij de gebruiker als bij de verkoper. En de duurdere aankoopprijs van een elektrische wagen blijft een groot struikelblok. Maar de aankoopprijs zegt niet alles. De lopende kosten gedurende het gebruik van de wagen zijn zeker zo belangrijk. Met een premie van € 5000 probeert de Vlaamse Regering vanaf 2024 de particuliere bestuurder tegemoet te komen. Volgens egear.be* komen momenteel al 41 elektrische wagens in aanmerking voor de Vlaamse premie. Daarvan hebben een zestal wagens een ‘reiswaardige’ batterijcapaciteit van 55kWh of meer.

Blijft natuurlijk de vraag of een EV voor een particulier een interessant aankoop is? Ook hier probeert de Vlaamse Regering een antwoord te bieden. Op de website** van het departement Mobiliteit en Openbare Werken kan je de Total Cost of Ownership (de TCO) van elektrische wagens met conventionele wagens vergelijken, voor zowel particulieren als voor organisaties. Je kan er heel gemakkelijk de parameters zoals jaarlijkse km’s, kostprijs van de stroom, de looptijd en meer instellen en een vergelijking maken.

Op 4 jaar tijd kan de meerkost van een EV al terugverdiend zijn

Ook wij deden enkele simulaties met verschillende wagens. Rekening houdende met de huidige gebruikskosten is de berekende meerkost bij aankoop van een elektrische wagen met een batterijcapaciteit van 55kWh of meer voor een particulier in Vlaanderen al terugverdiend op ongeveer 4 jaar. Wie thuis kan laden, gaat nog sneller besparen met een elektrische wagen. Als particulier kan je dus de hogere kostprijs bij aankoop gemakkelijk terugverdienen door de lagere gebruikskosten. Of dit effectief zo zal zijn na 4 jaar weten we niet. Niemand heeft een bril om in de toekomst te kijken. Maar je mag er van uit gaan dat een elektrische wagen (én de batterij) zeker 8 jaar of langer meegaat, en dan is de besparing nog groter.

Alles hangt natuurlijk af van een positieve mindset. Wie er vrede mee kan nemen dat een EV geen actieradius van 1000km haalt en regelmatig moet bijgeladen worden, kan vanaf 2024 zeker een financieel voordeel doen met een nieuwe elektrische wagen.

Twijfel je nog? Ga zeker eens proefrijden en laat je informeren, niet door zij die er een mening over hebben, maar door bestuurders die al met een EV rijden.

----------------------------------

* https://www.egear.be/elektrische-auto-premie/ 

** https://mow.vlaanderen.be/tco/