Op reis gaan met een EV - deel 3

zweden_stockholm_panorama

Deel 3 - Hoe beperk je de oplaadtijd onderweg tot een minimum?

In de vorige blog legden we uit hoe je zonder range anxiety op reis kan vertrekken. In deze blog geven we je tips mee om laadstress te voorkomen op reis.

Laadstress is een vaak voorkomend aspect bij bestuurders die weinig ervaring hebben met elektrisch rijden. Maar ook een reis naar een onbekende bestemming maken, kan laadstress veroorzaken. Sommige mensen zijn bezorgd over de tijd die nodig is om de elektrische auto op te laden. Ze vrezen dat het opladen langer kan duren dan het tanken van een benzine- of dieselauto, waardoor de reis vertraging kan oplopen.

Een andere bezorgdheid is dat er te weinig laadpalen zijn en dat de wachttijd om te kunnen laden hoog zal oplopen. Laadstress vermijden bij het rijden met een elektrische auto is van groot belang om een zorgeloze rijervaring te garanderen en optimaal te profiteren van je elektrische voertuig.

Welke DC-laadpalen zijn geschikt voor jouw wagen?

Een eerste vereiste is dat je laadkaart (ook laadpas genoemd) aanvaard wordt door de plaatselijke CPO (Charge Point Operator). Gelukkig hebben de meeste laadpas-providers (de MSP’s of Mobility Service Providers) roaming akkoorden met de bekendste CPO’s afgesloten. Dit kan je checken in de app van je laadpas. Staat het laadpark vermeld op de interactieve kaart van de app, dan kan je er laden. Natuurlijk hangt de maximale laadsnelheid ook af van de specificaties van je voertuig. Daarom is het belangrijk om te weten of je wagen beschikt over een geschikte snellaadpoort en hoeveel vermogen (in kW) die aankan en hoe lang de oplaadtijd dan is. Informeer je hiervoor bij je dealer.

Is elke geschikte laadpark interessant?

Naast voldoende vermogen en de juiste stekker, is een belangrijk criterium het aantal beschikbare laadpunten op een laadpark. Een laadpark met 8 snelladers is strategisch interessanter dan een laadpark met maar twee snelladers. De kans dat de laders bezet zijn, is bij de laatste groter.

Als je kan kiezen, plan dan je stops bij een groot laadpark. De info over de grootte van de laadparken kan je ook terugvinden in de app van je laadpas.

Check de drukte

Het aantal laadparken neemt gestaag toe, maar ook het aantal elektrische wagens. Om te weten of de laadpalen van je keuze vrij zijn, kan je (of beter nog je passagier), in de app van je laadpas de situatie in real-time volgen. Je kan ook alvast checken of er laadpalen buiten dienst zijn. Dat merk je meestal pas als het laden niet wil lukken. Die moeite kan je je besparen als je goed geïnformeerd bent.

Als dan toch blijkt dat alle laadpunten bezet zijn, wees dan geduldig en wacht je beurt af. Ook hier biedt een groot laadpark het voordeel dat de wagenwissels sneller gebeuren.
 

Is je batterij voorbereid

Om sneller op te laden, is het kiezen van de juiste snellader essentieel. Onervaren EV-rijders merken soms dat een DC-laadpaal niet het verwachte vermogen levert, wat meestal te wijten is aan de batterijtemperatuur. Een EV-batterij moet optimaal zijn qua temperatuur voor snel opladen. Dit proces, bekend als pre-conditionering, bereidt de batterij voor op snelladen. Sommige fabrikanten bieden de mogelijkheid om dit onderweg te starten. Dit kan handmatig via de console of zelfs automatisch door het snellaadstation als bestemming in de GPS in te voeren. Controleer bij je dealer of jouw voertuig pre-conditionering ondersteunt en hoe je het kunt activeren.

Sneller laden bij een lage SOC

Naast de juiste temperatuur is de SOC (State of Charge) van de batterij een tweede factor die de laadsnelheid beïnvloedt. Een batterij opladen, kan je vergelijken met een vullen van een glas met water. Als het glas leeg is, kan je het vlot vullen. Naarmate het glas volloopt, ga je trager moeten gieten om niet te morsen. Bij een batterij zijn het de individuele cellen die niet overladen mogen worden. Naarmate de SOC toeneemt, daalt het laadvermogen om overbelasting te voorkomen. In een ideaal scenario zorg je ervoor dat je op je tussenstops met een lage SOC (tussen de 10% en 30%) aankomt en weer vertrekt met een SOC tussen de 60% en de 80%. Langer lader heeft weinig zin. 

De praktijk

zweden panorama

Voor de roadtrip door Zweden, hadden we gepland om zowel de laadparken van Ionity als die van Tesla te gebruiken. Dit gaf ons heel wat flexibiliteit om de interessantste laadstops te kiezen. Toch merken we bij beide CPO’s dat bepaalde dingen niet liepen zoals het hoort.

Ionity

Ionity kom je vaak tegen op de snelwegparkings zelf. Dat betekent tijdswinst. Maar Ionity beperkt zijn infrastructuur vaak tot 8 of zelfs eerder tot 4 laadpunten.

Regelmatig was één van de laadpunten buiten werking. Daar kwam je meestal pas achter nadat je de laadkabel had aangesloten. Op de laadpaal zelf zijn storingen heel slecht te zien. De enige remedie om dit te voorkomen, is om de situatie op voorhand te checken via de app van Ionity zelf. Ook dan hebben we ons een keertje laten vangen. Op een snelwegparking in Duitsland bleken er volgens de Ionity app alle 4 snelladers beschikbaar te zijn. Dat was goed nieuws, dachten we. Helaas was dat op een stuk snelweg met wegenwerken. De afrit naar de snelwegparking bleek afgesloten te zijn door de wegenwerken. Omdat we goed voorbereid waren, hadden we snel een alternatief gevonden: een Tesla laadpark in de buurt.

Tesla

Tesla is nog steeds de markleider qua uitgebreide laadinfrastructuur en nu ze de meeste Superchargers hebben opengesteld voor het grote publiek, is het een belangrijke partij geworden voor niet Tesla-rijders. De laadparken zijn groot, 16 tot 32 laadpunten, maar je vindt ze niet op de snelwegparking. Je moet enkele kilometers van de snelweg af. Toch hadden we minder laadstress bij de Tesla laders dan bij Ionity omdat het er minder druk was.

Bij Tesla kan je niet laden met een laadpas, maar wel met de Tesla app op de smartphone. De Tesla app toont naast de beschikbare laadpunten ook het verloop van de geschatte bezetting in de loop van de dag. Dat is handig. Tijdens het laden toont de Tesla app ook het laadvermogen en de SOC. Als het laden stopt, krijg je ook een melding met de vraag om je wagen te verplaatsen. De Tesla app werkte meestal vlekkeloos, behalve één keer. Mijn gsm kreeg namelijk geen dataconnectie bij de lokale zendmast. Dan werkt geen enkele app! Gelukkig had ik de Tesla app ook op de gsm van mijn vrouw geactiveerd, die een andere gsm-provider had. Met de tweede gsm lukte het wel.

korte kabel
gray-curve--outlines

Tesla - korte laadkabel

korte kabel

De Tesla laadparken zijn oorspronkelijk ontworpen om uitsluitend Tesla’s te laden. Logisch, denk je dan. Maar dat kan soms problemen geven voor niet-Tesla’s. De laadkabel van een Tesla Supercharger is heel kort. Wagens die de laadpoort niet op één van de hoeken van de wagen hebben, kunnen in de problemen komen op de oudere Tesla laadparken. De laadpalen staan daar nog achter de wagens. In het slechtste geval moet de wagen dan dwars over drie laadplaatsen gezet worden om de laadkabel te kunnen inpluggen.

De Tesla Supercharger laadkabels zijn net lang genoeg om de Polestar 2 op te kunnen laden. Maar we hadden wel een ander probleem: met de ruimte die een fietsendrager inneemt achter een wagen werd geen rekening gehouden bij de oudere Tesla laadparken (waar de laadpalen achter de parkeerplaatsen staan). Je hebt voldoende ruimte nodig tussen twee laadpalen om er netjes het fietsenrek tussen te kunnen manoeuvreren. Anders is de laadkabel te kort. En die ruimte was er niet altijd. Als er dan nog een bordje ‘Laadplaats’ tussen de laadpalen staat, lukt het zeker niet.

De nieuwere laadparken van Tesla voorzien de laadpalen tussen de parkeerplaatsen. Dan maakt de positie van de laadpoort op de wagen niet uit en dan is er altijd voldoende ruimte voor een fietsendrager. Hoe de laadparken zijn opgebouwd kan je checken via Google Street view.

Een ander probleem dat we ondervonden bij de Tesla Superchargers is de connectie tussen voertuig en laadpaal: bij een kwart van de laadbeurten mislukte de eerste poging om verbinding te maken en verscheen er een foutmelding. Dat is toch een aanzienlijk percentage. Dan zat er niets anders op dan een naburige laadpaal te proberen. Uiteindelijk lukte het ons toch altijd om te kunnen laden, maar handig is anders. Bij Ionity hebben we dit connectieprobleem geen enkele keer gehad. Ik had ook de indruk dat de Tesla-stekkers met wat speling in de laadpoort van de wagen zaten, terwijl de Ionity stekkers steeds strak in de laadpoort pasten.

Omdat we de batterij van de wagen altijd pre-conditioneerden en aankwamen met een SOC tussen de 10% en de 25%, hebben we steeds van het maximale laadvermogen kunnen gebruik maken. De ingebouwde gps van de Polestar voorspelde heel nauwkeurig met hoeveel SOC we op de volgende stop gingen aankomen.

Op een paar uitzonderingen na, verliep het laden snel en comfortabel. We hadden niet de indruk dat het laden ons extra tijd kostte omdat we van de laadstops gebruik maakten om ‘de innerlijke mens te versterken’.

Dankzij een goede planning viel de wachttijd bij drukte op onze roadtrip ook reuze mee. Alhoewel de reis tijdens de zomervakantie werd gemaakt, bedroeg de totale wachttijd over alle 25 DC-laadbeurten heen slechts 11 minuten. Bij 23 DC-laadbeurten hadden we zelfs geen wachttijd.

Hoe je op de kosten van het (snel)laden kan besparen, vertellen we je graag in een volgende blog.

Om de oplaadtijd onderweg tot het minimum te beperken, geven we je graag volgende tips mee:

  • Plan je ritten en laadstops vooraf.
  • Check welke DC-laadpalen geschikt zijn voor je wagen en je laadpas
  • Beperk je keuze niet tot één Charge Point Operator. Hoe meer alternatieve CPO’s je overweegt, hoe flexibeler je kan plannen en reizen.
  • Kies waar mogelijk de grootste laadparken.
  • Check de drukte op de laadparken.
  • Check op voorhand welke laadpalen defect zijn.
  • Bereid je batterij voor (= pre-conditioneren) om te snelladen.
  • Start het laden bij een SOC tussen 10% en 30% om het maximale laadvermogen te halen.
  • Geniet van een welverdiende pauze!
  • Stop het laden bij een SOC tussen 60% en 80% en rij door naar de volgende laadstop. Langer laden geeft je geen tijdswinst.

Benieuwd naar het vervolg?

Naar deel 4