Testverslag MINI Cooper SE Electric

Test report

-
MINI E

De MINI heeft sowieso zijn plaats verdiend in de automobielgeschiedenis. Het is een legende, een icoon! Tijden veranderen en zelfs een legende als de MINI ontsnapt niet aan de hedendaagse trend van elektrificatie. Verliezen we daardoor de fun factor? Zeker en vast niet! De MINI E ontpopte zich tijdens onze testweek als een waardig alternatief voor de klassieke verbrandingsmotoren. Met evenveel fun op een milieuvriendelijke manier!

Algemeen

  • 3D
  • 1440 kg rijklaar gewicht

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 32,6 kWh batterijcapaciteit (28,9 kWh bruikbaar)
  • 135 kW vermogen
  • 270 Nm koppel

Verbruik/rijbereik WLTP

  • 14,8 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 270 km rijbereik (gecombineerd)
  • 293 km rijbereik (stad)

Testparcours

  • Buiten stad 9,4 kWh/100 km
  • Autosnelweg 13,8 kWh/100 km
  • Stad 8,3 kWh/100 km
  • Gemiddeld (106 km) 10,5 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 49 kW

Laadbeurten

  • 7 AC laadbeurten
  • 2 DC laadbeurten

Test data

Test drivers

Johan Stevens

1441 Testkilometers

Hierbij de resultaten van de testweek. 

 

Verbruik

In totaal hebben we 1441 testkilometers op de teller gezet, verspreid over 26 ritten waaronder de helft stadritten. 
De boordcomputer noteert een gemiddeld testverbruik van 11,4 kWh/100 km. Hiermee zitten we duidelijk onder de vooropgestelde en gecombineerde WLTP-waarde van 14,8 kWh/100 km. Rekenen we even vlug om dan komen we aan een equivalent benzineverbruik van 1,3 l/100 km.
We opteerden hoofdzakelijk de Green en Green+ als rijmodus omdat deze beiden het meest efficiënt zijn. De Green+ schakelt extra comfortfuncties uit zoals verwarming, airconditioning, stoelverwarming teneinde de actieradius te vergroten. De aanbevolen snelheid is 90 km/u. De MINI E laat je dit trouwens op een subtiele manier zien door een pijltje dat je aanraadt je snelheid te verlagen als je sneller rijdt.
Alhoewel de Sport-rijmodus de meeste fun biedt, hebben we er bewust minder gekozen omdat die te veel uitdaagt.
Wat duidelijk opvalt en enigszins te verwachten is dat de MINI E zich thuisvoelt in het stadsverkeer. Zoek je de autosnelweg op dan gaat het verbruik snel de hoogte in. 

Testparcours

We streven naar maximale efficiëntie bij het afrijden van het testparcours door in te zetten op het zo goed mogelijk anticiperen en zo vloeiend mogelijk te rijden. 
106 km in totaal aan een gemiddeld testverbuik van 10,5 kWh/100 km, wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,2 l/100 km.
Zonder meer een knap cijfer. Met 8,3 kWh/100 km zet de MINI E ook hier het beste resultaat neer in het stadsgedeeldte van 21 km. 

Rijbereik

Hoe ver geraak je met een laadbeurt? De meest gehoorde vraag en een moeilijke om op te antwoorden omdat dit van een groot aantal factoren afhangt. 
Je rijstijl is veruit de belangrijkste parameter in het elektrisch verhaal. Het hoogst aantal geladen kilometers na een volledige laadbeurt is 246 km. Doorgaans variëert dit tussen de 220 en 245 km (volledig laden).

Laadduur

De MINI E heeft in totaal 11 keer aan de laadpaal gehangen, waaronder 9 keer aan een publieke laadpaal (AC) en 2 keer aan een snellader (DC). In een tijdspanne van 38 min hebben we 24,7 kWh bijgeladen of van 22%% naar 95% batterijcapaciteit. 
Reken doorgaans tussen de 3u à 4u om te laden aan een laadpaal (AC).

MINI E aan laadpaal

De MINI Cooper SE Electric is een rasechte stadswagen. Ideaal voor als je bubbel bestaat uit twee volwassenen of twee volwassenen met (kleine ) kinderen erbij. Hij is compact om je gemakkelijk door het drukke stadsverkeer te laveren en je niet al te veel tijd doet verliezen bij het zoeken naar een geschikte parkeerplaats. Hij is milieuvriendelijk omwille van zijn nuluitstoot wat hem ongevoelig maakt voor  LEZ's (Lage Emissie Zone). 

Je beschikt over een scala aan rijstijl mogelijkheden afhankelijk van je stemming: je kan ermee chillen door rustig te rijden om het maximale uit het rijbereik te halen of je kan er sportief mee rijden wanneer het kriebelt in je rechtervoet. De MINI E is pittig genoeg om de anderen het nakijken te geven. Hou er rekening mee dat het rijbereik dan even pittig daalt. Alles hangt ervan af wat je met de MINI wil doen. Met een gemiddeld rijbereik van om en bij de 235 kilometer kom je al een eind in België. Je kan de MINI trouwens, indien de nood hoog is, aan de snellader hangen en op korte tijd wat extra kilometers bijladen.

Vergeten we natuurlijk niet te vermelden dat hij op fiscaal vlak natuurlijk 100% aftrekbaar blijft. Kortom een fun car in het kwadraat.