Testverslag MINI Cooper SE Electric
Test report
De MINI heeft sowieso zijn plaats verdiend in de automobielgeschiedenis. Het is een legende, een icoon! Tijden veranderen en zelfs een legende als de MINI ontsnapt niet aan de hedendaagse trend van elektrificatie. Verliezen we daardoor de fun factor? Zeker en vast niet! De MINI E ontpopte zich tijdens onze testweek als een waardig alternatief voor de klassieke verbrandingsmotoren. Met evenveel fun op een milieuvriendelijke manier!
Algemeen
- 3D
- 1440 kg rijklaar gewicht
Motor
- BEV (Battery Electric Vehicle)
- 32,6 kWh batterijcapaciteit (28,9 kWh bruikbaar)
- 135 kW vermogen
- 270 Nm koppel
Verbruik/rijbereik WLTP
- 14,8 kWh/100 km (gecombineerd)
- 270 km rijbereik (gecombineerd)
- 293 km rijbereik (stad)
Testparcours
- Buiten stad 9,4 kWh/100 km
- Autosnelweg 13,8 kWh/100 km
- Stad 8,3 kWh/100 km
- Gemiddeld (106 km) 10,5 kWh/100 km
Laadinformatie
- Interne boordlader 11 kW
- Laadvermogen AC 11 kW
- Laadvermogen DC 49 kW
Laadbeurten
- 7 AC laadbeurten
- 2 DC laadbeurten
Test data
Test drivers
Johan Stevens
1441 Testkilometers
Hierbij de resultaten van de testweek.
Verbruik
In totaal hebben we 1441 testkilometers op de teller gezet, verspreid over 26 ritten waaronder de helft stadritten.
De boordcomputer noteert een gemiddeld testverbruik van 11,4 kWh/100 km. Hiermee zitten we duidelijk onder de vooropgestelde en gecombineerde WLTP-waarde van 14,8 kWh/100 km. Rekenen we even vlug om dan komen we aan een equivalent benzineverbruik van 1,3 l/100 km.
We opteerden hoofdzakelijk de Green en Green+ als rijmodus omdat deze beiden het meest efficiënt zijn. De Green+ schakelt extra comfortfuncties uit zoals verwarming, airconditioning, stoelverwarming teneinde de actieradius te vergroten. De aanbevolen snelheid is 90 km/u. De MINI E laat je dit trouwens op een subtiele manier zien door een pijltje dat je aanraadt je snelheid te verlagen als je sneller rijdt.
Alhoewel de Sport-rijmodus de meeste fun biedt, hebben we er bewust minder gekozen omdat die te veel uitdaagt.
Wat duidelijk opvalt en enigszins te verwachten is dat de MINI E zich thuisvoelt in het stadsverkeer. Zoek je de autosnelweg op dan gaat het verbruik snel de hoogte in.
Testparcours
We streven naar maximale efficiëntie bij het afrijden van het testparcours door in te zetten op het zo goed mogelijk anticiperen en zo vloeiend mogelijk te rijden.
106 km in totaal aan een gemiddeld testverbuik van 10,5 kWh/100 km, wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,2 l/100 km.
Zonder meer een knap cijfer. Met 8,3 kWh/100 km zet de MINI E ook hier het beste resultaat neer in het stadsgedeeldte van 21 km.
Rijbereik
Hoe ver geraak je met een laadbeurt? De meest gehoorde vraag en een moeilijke om op te antwoorden omdat dit van een groot aantal factoren afhangt.
Je rijstijl is veruit de belangrijkste parameter in het elektrisch verhaal. Het hoogst aantal geladen kilometers na een volledige laadbeurt is 246 km. Doorgaans variëert dit tussen de 220 en 245 km (volledig laden).
Laadduur
De MINI E heeft in totaal 11 keer aan de laadpaal gehangen, waaronder 9 keer aan een publieke laadpaal (AC) en 2 keer aan een snellader (DC). In een tijdspanne van 38 min hebben we 24,7 kWh bijgeladen of van 22%% naar 95% batterijcapaciteit.
Reken doorgaans tussen de 3u à 4u om te laden aan een laadpaal (AC).