Testverslag Audi e-tron GT quattro, 350 kW

Test report

-
Testverslag Audi e-tron GT quattro front

Audi wil in 2030 een duurzame, sociale en technologische leider zijn. Daarom versnelt het merk zijn "transformatie." Audi kondigde reeds aan dat het vanaf 2026 alleen nog maar nieuwe modellen op de wereldmarkt zal brengen die zijn uitgerust met elektrische aandrijfsystemen. De productie van  verbrandingsmotoren zal tussen nu en 2033 geleidelijk gestopt worden. Een duidelijk statement.

Met de e-tron GT quattro maakt Audi zijn ambities duidelijk en het voegt er nog een dimensie aan toe met name: elektrische mobiliteit is dynamisch en fascinerend. Deze vierdeurs coupé, beter bekend onder de naam gran tourismo, combineert design en ruimte met verbluffende prestaties : 350 kW (476 pk) aan vermogen, geleverd door twee elektrische motoren (één op de vooras en één op de achteras), en een batterij van 84 kWh. Dit maakt een actieradius tot 487 kilometer mogelijk en kan dankzij de 800-volt-technologie uiterst snel worden opgeladen. 

We hebben het genoegen deze bolide te mogen testen. Ons hoofddoel blijft te focussen op efficiëntie (lees verbruik) en rijbereik. Met een dergelijke sportwagen die manifest uitnodigt om het rechtse pedaal toch wel wat harder in te duwen zal dit dus geen evidentie zijn. We doen ons best.

Algemeen

  • Gran Tourismo
  • Rijklaar gewicht 2350 kg
  • EV specifiek platform (VW J1)
  • Laadaansluiting : links (AC) en rechts (AC/DC) vooraan

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 350 kW vermogen
  • 350 Nm koppel
  • 93,4 kWh / 85 kWh (bruikbaar)
  • two-speed transmission

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 21,0 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 463 km rijbereik (gecombineerd)
  • 555 km rijbereik (stad)

Testparcours (105 km)

  • Buiten stad (44,6 km) 19,9 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39,9 km) 19,7 kWh/100 km
  • Stad (21 km) 21,7 kWh/100 km
  • Gemiddeld 20,4 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 270 kW (max)
  • Gemiddelde laadduur DC (uu:mm)
  • Aantal laadbeurten DC : drie

Verbruiksresultaten (617 km) (ritprofiel)

  • Buiten stad 25,7 kWh/100 km
  • Autosnelweg 21,5 kWh/100 km
  • Stad 21,7 kWh/100 km
  • Gecombineerd 23,2 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

617 Testkilometers

Verbruik

In totaal hebben we 617 kilometers toegevoegd aan de teller van de Audi e-tron gt quattro. Dit resulteert in een gecombineerd testverbruik van 23,2 kWh/100 km, verdeeld over vijftien ritten. 
Rekenen we het elektrisch verbruik om naar een equivalent benzineverbruik dan komen we uit op 2,7 l/100 km. Best wel een knap resultaat voor een sportwagen. 

Bekijken we de ritten per wegtype dan krijgen we volgend beeld :

  • zes ritten op autosnelweg wat een gemiddeld verbruik van 21,5 kWh/100 km oplevert;
  • vijf ritten buiten de stad wat resulteert in een verbruik van 25,7 kWh/100 km;
  • de overige ritten zijn verdeeld over één enkele stadsrit met een gemiddeld verbruik van 21,7 kWh/100 km en een mix van verscheidene wegtypes. 

Het is duidelijk dat deze Audi e-tron GT quattro zijn grote voordeel haalt op lange rechte stukken aan een constante snelheid. Veelvuldige Stop&Go's zijn niet echt zijn ding.

Eens te meer blijkt dat de invloed van de rijmodi op het verbruik eerder gering is. Bovendien is het een combinatie van verschillende factoren (wegtype, klimaatregeling, verkeersdrukte). 

Testparcours

Hoe presteert de Audi e-tron GT quattro op het testparcours van 106 km? De boordcomputer noteert een gecombineerd verbruik van 20,4 kWh/100 km over de drie ritten. Omgerekend komt dit overeen met een equivalent benzineverbruik van 2,3 l/100 km. Hiermee zouden we theoretisch 416 kilometer ver geraken, als je dit verbruik constant zou kunnen aanhouden. Alle ritten zijn afgelegd in de ECO-rijmodus.

Het valt bij de e-tron GT quattro wel op dat we het beste verbruik behaald hebben op de autosnelweg en dit in tegenstelling tot de andere testvoertuigen. Dit is mede te verklaren door zijn gunstige CW-waarde. Het verschil met de rit buiten de stad is echter gering. Het gros van de elektrische voertuigen zijn immers SUV's.

  • op het gedeelte buiten de stad (44,6 km) noteert de boordcomputer 19,9 kWh/100 km
  • op de autosnelweg (39,9 km) is het verbruik 19,7 kWh/100 km en dit aan een constante snelheid van 110 km/u op cruise control.
  • tijdens de stadsrit (21 km) strandt de e-tron GT quattro op 21,7 kWh/100 km. 

Het spreekt voor zich dat het verbruik een directe invloed heeft op het rjbereik. Gestart met een rijbereik van 303 km hadden we na de rit buiten de stad nog 274 km over (een daling van 29 km), na de rit op autosnelweg 232 km (daling van 42 km) en na de stadsrit nog 217 km (daling van 15 km). Een daling van 86 kilometer  op een totale rit van 106 km. 

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Energieverbruikers (zoals airco) worden uitgeschakeld indien de weersomstandighedden dit toelaten. Bovendien kiezen we voor de meest efficiënte rijmodus (Eco). 

*Theoretisch berekend rijbereik op basis van het gerealiseerde verbruik op dit onderdeel, de weersomstandigheden op dat moment en de verkeersdrukte.

Rijden en comfort

Motor

Geen gebrek aan vermogen : de Audi e-tron GT quattro levert met zijn twee elektromotoren op de voor- en achteras  350 kW (476 pk). De RS-versie doet er nog 40 kW (530 pk) bij. In overboost kan de e-tron GT quattro zelfs kortstondig 390 kW (530 pk) leveren en de RS e-tron GT 475 kW (646 pk). Het totale koppel bedraagt 630 Nm  of 830 Nm. Wanneer de bestuurder het gaspedaal vanuit stilstand volledig intrapt, schakelt de transmissie met twee versnellingen op de achteras naar de eerste versnelling. De Audi e-tron GT quattro beschikt over een Lithium-ionbatterij met een netto energie-inhoud van 85 kWh (bruto 93 kWh) en een spanningsniveau van 800 volt. Via de Audi Drive Select heb je de keuze uit diverse rijmodi : Efficiency, Comfort, Auto, Dynamic en Individual. Efficiency en Dynamic zijn onze favorieten.

Remenergierecuperatie

De focus bij de Audi e-tron GT quattro op het gebied van remenergierecuperatie ligt anders dan wat we traditioneel gewoon zijn. Wanneer je het stroompedaal loslaat, schakelt de gran turismo meestal over op de uitloopmodus waardoor je perfect kan coasten. Tijdens remmen, vertragen de elektromotoren alleen tot ongeveer 0,3 g, d.w.z. het overgrote meerderheid van alle dagelijkse rijsituaties. Zo kan je tot 265 kW aan energie terugwinnen. Via de schakelpeddels aan het stuur kan je bovendien kiezen om meer te vertragen.

Ruimte & comfort

Het interieur straalt de klassieke Audi kwaliteit uit : lekker strak. De Virtual Cockpit Plus en het centrale MMI display hebben een mooie uitstraling. De zithouding in de Audi e-tron GT is lekker laag en dit beklemtoont het sportieve karakter van deze bolide. Ook achterin hebben de passagiers niet te klagen en kunnen ze comfortabel meerijden zonder zich in allerlei bochten te moeten wringen.

Frunk 

Het ontbreken van een motor zorgt voor extra opbergruimte onder de motorkap. Ideale plaats om je laadkabels in onder te brengen.

Laden en rijbereik

Hoe zit het met het laden? We hebben de Audi e-tron GT quattro driemaal aan de laadpaal (publiek) gehangen. Telkenmale hebben we gekozen voor snelladen (DC). De eerste laadbeurt is vrijwel verwaarloosbaar en dit omwille van de te lange laadduur die aangegeven werd. Tijdens de tweede laadbeurt hebben we de batterij 98% opgeladen voldoende om 314 kilometers aan extra rijbereik te hebben. Deze laadsessie nam 47 minuten in beslag. De laatste laadbeurt verliep minder gunstig omwille van de trage laadsnelheid (48 kW). De laadtijden variëren immers afhankelijk van factoren zoals de buitentemperatuur, de temperatuur van de batterij, de laadapparatuur en de staat van de batterij en van het voertuig. In ons geval was de temperatuur van de batterij nog niet optimaal en dit in combinatie met koude buitenstemperaturen heb je niet de ideale mix. We hebben de batterij maar voor 58% opgeladen en dit binnen een tijdspanne van 25 minuten.

En rijbereik? Het rijbereik wordt in grote mate bepaald door het overeenkomstig verbruik. Hoe efficiënter je rijdt, hoe verder je komt op een laadbeurt. De bijgevoegde simulatie* heeft je een overzicht hoe ver je kan komen op basis van je verbruik. Focus op verbruik of focus op sportiviteit bepalen het rijbereik van de e-tron GT quattro.

* Deze simulatie is louter informatief en kan sterk variëren op basis van rijstijl, weersomstandigheden, ritprofielen, buitentemperatuur.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Veiligheidssystemen en comfortsystemen maken het rijden comfortabeler en veiliger. Het ontbreekt de e-tron gt quattro zeker niet aan de nodige ADAS. Doorgaans zijn een aantal standaard en de rest zit in de zogenaamde paketten. Audi pre sense is standaard. Een greep uit de mogelijkheden ;

Assistentiepakket 'Vorsprung' omvat:

  • Assistentiepakket 'Autonomous Parking' - Hier ligt de focus op  rijbijstandssystemen die het parkeren en manoeuvreren comfortabeler kunnen maken. Het pakket omvat de parkeerassistent met parkeerhulp plus en omgevingscamera’s. Daarnaast bevat het het innovatieve rijbijstandssysteem Remote Parkassistant plus¹· ³ inclusief smartphonebediening².
  • Assistentiepakket 'City' - Bevat specifieke rijbijstandsfuncties voor stadsverkeer zoals de kruispuntassistent, de rijstrookveranderingswaarschuwing, de uitstapwaarschuwing, de dwarsverkeerassistent achteraan en Audi pre sense rear.
  • Assistentiepakket 'Tour' - Omvat onder meer een selectie van rijbijstandssystemen die de veiligheid en het rijcomfort vooral tijdens langere ritten kunnen verhogen. Dat zijn de adaptieve rijassistent met emergency assist, de adaptieve snelheidsassistent, de rijstrookassistent, de efficiëntieassistent, de afslagassistent, de uitwijkassistent, de op camera gebaseerde verkeersbordendetectie en in combinatie met ledkoplampen zonder Matrix-functie de grootlichtassistent.
  • ...

Vergelijk WLTP - testresultaten

Testverslag Audi e-tron GT quattro rear

Beschouw de e-tron GT quattro als het visitekaartje van Audi in zijn transformatie naar duurzaamheid : vanaf 2026 zal Audi op de wereldmarkt alleen nog nieuwe modellen met elektrische aandrijving lanceren. Bovendien hoeven elektrische voertuigen niet saai te zijn. Sportiviteit, ecologisch en comfort zijn de basisingrediënten van deze Audi e-tron GT quattro. Deze geëlektrificeerde Gran Tourisme van het merk met de vier ringen is een geslaagde missie. Langeafstandsritten zijn het geliefkoosde terrein van de e-tron GT.

Deze Audi e-tron GT quattro richt zich natuurlijk tot de happy few die over het budget beschikken om zich deze bloedmooie bolide aan te schaffen. Vind je hem nog iets te 'braaf' dan kan je natuurlijk nog steeds opteren voor de RS-versie.

Ik heb er ieder geval elke seconde van genoten ..