Testverslag Audi S Line 40 e-tron

Test report

-
Audi Q4 S Line 40 e-tron

Audi schakelt duidelijk een versnelling hoger als het op elektrificatie van zijn modellen aankomt. Er volgen geen nieuwe ontwikkelingen meer op het gebied van verbrandingsmotoren. Audi focust zich voortaan liever op het verbeteren van zijn huidige motoren en het verder ontwikkelen van het elektrisch aanbod. De ambitie van Audi is nog altijd: twintig elektrische modellen lanceren tegen 2025. De Audi e-tron is ondertussen niet meer het enige elektrische model : de Audi e-tron Sportback en de Audi e-tron GT vervolledigen het aanbod. Helaas vallen zij ze niet in ieders budget. De komst van de Audi Q4 e-tron en de Q4 Sportback e-tron kan daar verandering in brengen en de Q4 e-tron zou wel eens een belangrijk model kunnen zijn in Audi's elektrische toekomst. Al is het maar om zijn compactere afmetingen, zijn beschikbaarheid met meerdere batterijpakketten en vooral zijn betere prijszetting waardoor hij toegankelijker wordt voor een groter publiek.

We hebben het genoegen de Q4 S line 40 e-tron te testen met het batterijpakket van 76,6 kWh (netto). Goed voor een vermogen van 150 kW (204 pk) en een gecombineerd WLTP-rijbereik van 482 kilometer. Tijd om te kijken wat dit in de praktijk geeft. Zoals steeds ligt de focus op verbruik en rijbereik.

Algemeen

  • SUV
  • Rijklaar gewicht 2125 kg

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 82 kWh batterijcapaciteit (76,6 kWh bruikbaar)
  • 150 kW vermogen
  • 310 Nm koppel
  • 1-speed automatic

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 18,7 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 482 km rijbereik (gecombineerd)
  • 644 km rijbereik (stadsverkeer)

Testparcours (105 km)

  • Buiten stad (43,8 km) 10,9 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39,7 km) 17,6 kWh/100 km
  • Stad (21 km) 10,6 kWh/100 km
  • Gecombineerd 13,0 kWh/100 km

Accu en laden

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 126 kW

Laadbeurten

  • AC : twee laadbeurten aan een publieke laadpaal
  • DC : een laadbeurt (30 minuten)

Test data

Test drivers

Johan Stevens

Testkilometers

Verbruik

972 testkilometers hebben we tijdens de testperiode toegevoegd aan de kilometerteller van de Q4 40 e-tron en dit verdeeld over 15 ritten. Het resulteert in een gecombineerd testverbruik van 14,3 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzinverbruik van 1,6 l/100 km. Op basis van het gerealiseerde testverbruik zou dit voldoende zijn om 536 km ver te komen. Hiermee zitten we boven het gecombineerde WLTP-gemiddelde van 482 km. Het laagst genoteerde verbruik is 10,6 kWh/100 km, het hoogste 18,6 kWh/100 km.

Het is steeds interessant om even te kijken naar de ritprofielen (type weg) omdat deze een impact hebben op het verbruik:

  • Het grootste gedeelte van de ritten en kilometers (679 km) zijn afgelegd op autosnelweg (9 ritten in totaal, goed voor 60 % van de totaal aantal gereden kilometers); 
  • de rest is verdeeld over ritten buiten de stad (2 ritten, 13%, 111 km), één enkele stadsrit (7%, 21 km) en een mix van wegtypes ( 3 ritten, 20%, 159 km).

De keuze van rijmodi levert het volgende beeld :

  • in twaalf van de vijftien ritten hebben we geopteerd voor de Efficiency-rijmodus;
  • twee ritten in de Comfort-rijmodus;
  • en slechts eemaal de Dynamic-rijmodus

De invloed van de gekozen rijmodi op het verbruik is eerder gering. Hoe constanter je kan rijden door het het gebruik van bijvoorbeeld de cruise control, hoe geringer de invloed van de gekozen rijmodus op het verbruik. Veeleer de positie van je rechtervoet zal een grotere invloed hebben op het verbruik en dus het rijbereik.

Het laagste verbruiksresultaat van 10,6 kWh/100 km noteert de Q4 40 e-tron in de stad, wat enigszins te verwachten is, het hoogste van 18,6 kWh/100 km op de autosnelweg waarbij de keuze van snelheid een belangrijke rol speelt. Hoe hoger de snelheid, hoe hoger het verbruik en hoe sneller het rijbereik daalt.

Testparcours

Welke verbruikscijfers laat de Q4 40 e-tron noteren op het testparcours van 105 km? Het testparcours is steeds hetzelfde parcours waardoor het mogelijk wordt te vergelijken met andere voertuigen. Enkel externe factoren zoals weersomstandigheden, de buitentemperatuur, de verkeersdrukte hebben we niet in de hand.

De boordcomputer noteert een gecombineerd testverbruik van 13,0 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,5 l/100 km. Met dit verbruik zouden we 589 kilometer ver geraken. Hiermee scoren we beter dan het gecombineerde WLTP-bereik wat Audi opgeeft. Bekijken we dit even in detail :

  • bij de rit buiten de stad van 43,8 km (30/50/70/90-wegen) noteert de boordcomputer een verbruik van 10,9 kWh/100 km. Dit levert een equivalent benzineverbruik op van 1,3 l/100 km en een bijhorend rijbereik van 702 km*. Gestart met een rijbereik van 481 km hadden we na de rit nog 476 km rijbereik over. Amper een daling van 5 km.
  • de rit op de autosnelweg (39,7 km) duwt logischerwijze het verbruik de hoogte in naar 17,6 kWh/100 km. Dit resulteert in een equivalent benzinverbruik van 2,0 l/100 km en een rijbereik van 435 km*. Hier noteren we de grootste daling in rijbereik : van 476 km naar 384 km, een daling van 92 km.
  • de beste score van 10,6 kWh/100 km halen we in de stadsrit van 21 km. Reken je dit even om dan komt dit overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,2 l/100 km. Goed voor een rijbereik van 722 km* indien je dit verbruik constant kan aanhouden. Het rijbereik is zelfs gestegen van 384 km naar 393 km en door het frequenter kunnen gebruik maken van de remenergierecuperatie. Dit kan je op de autsonelwegrit weinig van profiteren.

De cijfers tonen duidelijk aan waar de Q4 40 e-tron zijn grootste voordeel haalt en dat is ontegensprekelijk in de stad en de ritten buiten de stad.

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Energieverbruikers (zoals airco) worden uitgeschakeld indien de weersomstandighedden dit toelaten. Bovendien kiezen we voor de meest efficiënte rijmodus (Eco). 

*Theoretisch berekend rijbereik op basis van het gerealiseerde verbruik op dit onderdeel, de weersomstandigheden op dat moment en de verkeersdrukte.

Rijden en comfort

Net als zoals de ID.3, ID.4, de Enyaq iV maakt ook de Audi Q4 e-tron gebruik van het gezamelijke MEB-platform van de Volkswagen-groep. MEB staat voor 'Modulaire E-Antriebs Baukasten' of ook wel 'Modular Electrification Toolkit. 

Motorvarianten (batterijpaketten)

De Q4 e-tron is beschikbaar met twee batterijpaketten :

  • 35 e-tron welke beschikt over het batterijpakket van 55 kWh (51,5 kWh bruikbaar) met een vermogen van 125 kW en een rijbereik van 411 km (WLTP).
  • 40 e-tron welke beschikt over een batterij van 82 kWh (76,6 kWh bruikbaar) met een vermogen van 150 kW (204 pk)  en een rijbereik van 534 km (WLTP).  

De aandrijving gebeurt in beide versies op de achterwielen. Je kan eveneens kiezen voor de quattro-varianten m.n. : 

  • 45 e-tron quattro met 195 kW (265 pk) vermogen en het 82 kWh-batterijpakket
  • 50 e-tron quattro met 220 kW (299 pk) vermogen en het 82 kWh-batterijpakket

Rijmodi

De Q4 (40) e-tron beschikt over volgende rijmodi die je toelaten verschillende setups te ervaren gaande van bijzonder energiezuinig tot uitgesproken dynamisch :

  • efficiency  - De Q4 e-tron schakelt hierbij over op een zuinige voertuiginstelling en ondersteunt je als de bestuurder met brandstofbesparingsberichten. Het rijprogramma "E" is geselecteerd.
  • comfort - In deze rijmodus zorgt de Q4 e-tron voor een comfortabele voertuigconfiguratie en is geschikt voor lange ritten op snelwegen.
  • auto - Zorgt voor een algemeen comfortabel en toch dynamisch rijgevoel en is geschikt voor dagelijks gebruik.
  • dynamic - Geeft je als bestuurder een sportief rijgevoel en is geschikt voor een sportieve rijstijl. Het rijprogramma "S" is geselecteerd.
  • Individual - Biedt je de mogelijkheid om de voertuiginstellingen te personaliseren.

Remenergierecuperatie

Deze heb je zelf in de hand met behulp van de standaard peddels aan het stuur. Laat je gewoon het stroompedaal (gaspedaal) los dan kan je lekker coasten. Wil je meer vertragen dan kan je naar positie twee gaan. Maximaal vertragen doen je in de derde stand. Een andere mogelijkheid is het principe van 'one pedal driving'. Hoe? Kies hiervoor de B-stand via de Drive Select. Je stroompedaal fungeert om zowel te versnellen als de vertragen. Enige oefening is hierbij aangewezen. Leuk eenmaal je het onder de knie hebt.

Audi signatuur

Op het vlak van verbruiksprestaties en rijbereik onderscheidt de Q4 40 e-tron zich weinig van zijn 'concurrenten' binnen de Volkswagen-groep. Aan de binnenkant is dit onderscheid duidelijk groter en hier zie je duidelijk de Audi-signatuur of wat je van een primium merk mag verwachten. Geen minuscuul informatieschermpje voor je neus doch een 'normaal' dashboard, zij het dan volledig gedigitaliseerd. Het voelt vertrouwd en toch nog wat meer 'auto' aan. De Audi Q4 e-tron is als allround gezinsauto voldoende ruim zowel voor de bestuurder als de passagiers. De passagiers achteraan zitten trouwens iets hoger dan de bestuurder. De S line sportzetels zitten goed. Ook aan opbergruimte is er geen gebrek. 

Bedieningsgemak

Er komen meer en meer knopjes voor de bediening van de verschillende functies waarmee de diverse rijhulpsystemen aangestuurd worden. Het vraagt de nodige kennis en het vertrouwd geraken met. Op bedieningsgemak scoort de Q4 40 e-tron goed.

Laden en rijbereik

Laadduur

In totaal hebben we de Q4 40 e-tron driemaal aan de laadpaal gehangen : tweemaal AC (wissselstroom) aan een publieke laadpaal en eenmaal DC (gelijkstroom). We komen uit op een gemiddelde laadduur (AC) van 6:48 om de batterij volledig op te laden. Hierbij speelt de SoC (State of Charge oftwel de procentuele staat van de batterij) een belangrijke rol.  

Het snelladen (DC) hebben we beperkt tot een half uur. Voldoende om 234 km bij te laden.

Rijbereik

Het hoogst geladen rijbereik is 520 km.

Simulatie rijbereik

De simulatie van het rijbereik op basis van het ritverbruik heeft je een idee hoe ver je theoretisch kan geraken met een laadbeurt. Factoren zoals weersomstandigheden, ritprofielen, verkeersdrukte, gebruik van energieverbruikers, je rijstijl hebben een grote invloed op het verbruik en het rijbereik. 

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

et ontbreekt de Q4 40 e-tron zeker niet aan de obligatoire rijhulpsystemen (ADAS), zowel op het vlak van comfort als op het vlak van veiligheid. Veel van deze systemen zitten vervat in packs. Ons testvoertuig, in de 'Edition One Grey', beschikte ondermeer over :

  • Pack Navigation Plus 
    • MMI navigation Plus met MMI touch
    • Cameragebaseerde verkeersbordherkenning 
    • Audi virtual cockpit Plus 
    •  Audi augmented reality head-up display - blijft een optie die ik iedereen zou aanraden
  • Pack Assistance City 
    • Audi pre sense basic + Audi pre sense rear 
    • Audi pre sense front 
    • Side assist + exit warning assist + rear cross traffic assist
  • LED-achterlichten met dynamische LED-richtingaanwijzers
  • Adaptive Cruise Assist - deze omvat de functies van de adaptieve cruise control, fileassistent en actieve hulp bij het centreren van de rijstrook. Bij snelheden tussen 0 en 100 km/h helpt het de bestuurder bij het accelereren en remmen, het aanhouden van de snelheid en de juiste volgafstand, en bij het aanhouden en centreren van de rijstrook. Het systeem is ontworpen om langeafstandsritten op hoge snelheid en stop-and-go snelwegverkeer minder stresserend en fysiek inspannend te maken en vereist een alerte bestuurder die het stuurwiel vasthoudt. Handig.
  • ...

Vergelijk WLTP - testresultaten

Audi Q4 S Line 40 e-tron front view

De Audi Q4 (40) belooft een succesnummer te worden in de premiumsector. Met dank aan de merknaam 'Audi'. 

Hij beschikt over dezelfde kwaliteiten van zijn grotere broer de Audi e-tron 55 quattro of de e-tron 50 quattro. Zijn compactere afmetingen maken hem handiger voor stadsverkeer zonder afbreuk te doen aan de beschikbare ruimte voor zowel de bestuurder als de inzittenden. In tegenstelling tot zijn stalgenoten is hij luxueuzer en dit is net we van een premium merk mogen verwachten. Bovendien, smaken kunnen verschillen natuurlijk, voelt het interieur 'vertrouwd' aan. Een pluspunt. 

Met de beschikbaarheid van twee batterijvarianten (Q4 35 e-tron en Q4 40 e-tron) beantwoordt hij aan de verwachtingen van zowel de pendelaar in de stad tot de lange-afstandsrijder. Bovendien kan je kiezen voor de achterwielaangedreven versies of de quattro-versies (Q4 45 e-tron quattro en Q4 50 e-tron quattro). Keuze genoeg. 

De Q4 e-tron sluit nauw aan bij zijn familiegenoten als het op verbruik en rijbereik aankomt. Niet onlogisch aangezien ze hetzelfde MEB-platform delen. Kies je voor een rustige en vloeiende rijstijl dan geraak je behoorlijk ver op een laadbeurt. De opgegeven WLTP-cijfers zijn haalbaar.

De Q4 e-tron is bovendien, afhankelijk van de versie die je kiest, aantrekkelijk geprijsd voor zover je niet al te diep in de optielijst duikt. De basisversie (Q4 35 e-tron) start reeds vanaf 42.840,00 euro. Voor de geteste versie (Q4 S line 40 e-tron 'Edition One Grey') mag je rekenen op 73.880,- euro.