Testverslag BMW 218d Active Tourer

Test report

-
Testverslag Drivolution BMW 218d Active Tourer front view

De BMW 2 Active Tourer situeert zich in het segment van de MPV's (Multi-purpose vehicle). Deze markt wordt echter meer en meer overgenomen door de SUV's. Toch heeft BMW met zijn 2 Active Tourer een belangrijk segment kunnen aanboren en zelfs behoorlijk wat nieuwe klanten kunnen aantrekken. Ondertussen is de 2 Active Tourer volledig vernieuwd. Wat betreft de beschikbaarheid van aandrijflijnen blijft BMW trouw aan zijn 'The power of Choice' - strategie : je hebt de keuze tussen benzine, diesel of een geëlektrificeerde versie (Plug-in Hybrid). 

We mochten de dieselversie van de nieuwe 2 Active Tourer een weekje testrijden. De resultaten op verbruiksgebied zijn toch wel indrukwekkend.

Algemeen

  • SUV
  • Rijklaar gewicht 1620 kg
  • Prijs testvoertuig 45.010 euro
  • Euro 6d

Motor

  • Diesel
  • 4 cilinder
  • 1998 cm³
  • 100 kW vermogen
  • 360 Nm koppel
  • 7-traps, automatische transmissie
  • FWD

Verbruik/emissie (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 4,8 l/100 km
  • Gecombineerd CO2 127 g

Testparcours (103 km)

  • Buiten stad (43 km) 3,3 l/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 3,5 l/100 km
  • Stad (20 km) 4,0 l/100 km
  • Gecombineerd 3,6 l/100 km

Tankbeurten

  • 1 tankbeurt
  • Getankt volume (l) 32,29
  • Kostprijs tankbeurt(en) (€) 68,36

Verbruiksresultaten (727 km)

  • Buiten stad 4,6 l/100 km
  • Autosnelweg 3,7 l/100 km
  • Stad 4,7 l/100 km
  • Mix
  • Gecombineerd
  • Gecombineerd verbruik 4,1 l/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

727 Testkilometers

Aandrijflijn

Motoren

Bij de BMW 2 Active Tourer heb je voldoende keuzemogelijkheden wat betreft de aandrijflijn: de klassieke benzine en dieselmotoren, of je kan gaan voor de Plug-in Hybride. Deze laatste zal vooral de fleetmarkt aanspreken.

Bij de dieselmotoren zijn twee versies beschikbaar: de 218d of de 223d xDrive die voorzien is van de 48 Volt Mild-Hybrid technologie. Hierbij wordt de bewegingsenergie bij het afremmen of uitrollen omgezet in stroom en opgeslagen in een accu.

My Modes

Via My Modes kies je rijmodus die het best beantwoord aan je rijstijl. Je hebt de keuze uit Efficient, Personal en Sport. Zoals gebruikelijk is de Efficient rijmodus de favoriet.

Verbruik

De cijfers spreken voor zich : na 727 testkilometers, verdeeld over zestien ritten, noteert de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km. Het laagst genoteerde verbruik is 3,2 l/100 km en het hoogste is 6,1 l/100 km. 

Bekijken we de resultaten in detail. Selecteren we de resultaten op wegtype dan is duidelijk vast te stellen waar deze 218d Active Tourer de mosterd haalt en dit is duidelijk op de autosnelweg. Het levert een gemiddeld verbruik op van : 3,7 l/100 km.  De meeste ritten zijn afgelegd op autosnelweg (negen van de zestien). De ritten buiten de stad (vijf van de zestien) leveren een gemiddeld verbruik op van 4,6 l/100 km, gevolgd door de stadsritten (twee van de zestien) met een gemiddelde van 4,7 l/100 km. De cijfers bewijzen dat de diesel nog steeds geschikt is wanneer je lange afstanden doet. Nochthans wordt het verschil met elektrische voertuigen kleiner.

De verschillen in verbruik per rijmodus blijven eerder beperkt. 4,6 l/100 km in de Efficient-rijmodus (Eco) tegenover 4,7 l/100 km in de Personal-rijmodus. 

Testparcours

Steeds benieuwd hoe een testwagen presteert op ons testparcours van 103 kilometer. De BMW 2 Active Tourer bevestigt met zijn gecombineerd verbruik van 3,6 l/100 km dat de diesel nog steeds een geschikte kilometervreter is. 

Bekijken we de resultaten in detail dan zien we het volgende :

  • op het gedeelte buiten de stad van 43 km noteert de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 3,3 l/100 km.
  • ook tijdens de rit op autosnelweg van 40 km laat de BMW 2 Active Tourer zich van zijn beste kant zien : 3,5 l/100 km.
  • bij de rit in de stad van 20 km klokt de boordcomputer af op 4,0 l/100 km, wat op zichzelf niet slecht is.

Bij de start van het testparcours hadden we een autonomie van 1198 km. Tijdens de rit buiten de stad is deze gestegen naar 1224 km. Op de autosnelweg noteerden we een lichte daling naar 1221 km en na de stadsrit strandden we op 1201 km.  Steeds leuk om vast te stellen dat je met een efficiënte rijstijl meer kilometers kan doen met een tankbeurt.

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Tijdens de rit hebben we zonder klimaatregeling gereden.

Rijden en comfort

BMW iDrive & operating system 8

Het volledig digitaal infotainmentsysteem 8 omvat het ergonomisch BMW Curved Display en een intuïtieve menustructuur voor interactie met het voertuig via aanraking of natuurlijke dialoog. In tegenstelling tot de vorige modellen, de i4 en de iX is de iDrive-bedieningsknop niet meer aanwezig. Alles gebeurt dus via aanraak- en stembediening, wat er helaas voor zorgt dat het aanraakscherm snel bevuild geraakt. Detail. 

Ruimte

De 2 Active Tourer biedt voldoende plaats aan de bestuurder, passagiers en de lading die je meeneemt. De kofferinhoud kan aanzienlijk vergroot worden door het neerklappen van de achterbank.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

De BMW 218d Active Tourer beschikt over de benodigde ADAS-systemen waaronder :

  • Active Guard : verhoogt het comfort en de veiligheid op langere ritten en omvat onder meer Lane Departure Warning met terugvoering naar de rijstrook, Speed Limit Info, manuele Speed Limit Assist en botswaarschuwing vooraan  
  • Parking Assistant Pack vergemakkelijkt dan weer het parkeren en manoeuvreren met achteruitrijcamera en automatische remfunctie.
  • High Beam Assist
  • Driving Assist Pack
  • ...

Vergelijk WLTP - testresultaten

De vergelijking van de testresultaten met de opgegeven WLTP-cijfers laten zien dat het mogelijk is deze te behalen. 

Testverslag Drivolution BMW 218d Active Tourer rear view

De vernieuwde BMW 218d Active Tourer zal zeker zijn weg naar zijn doelpubliek vinden. Hij oogt sportief en vooral de grote, achthoekige dubbele nieren geven hem een opvallende en zelfbewuste verschijning. 

Binnenin herken je sowieso de bekende BMW sfeer. De zwevende console in het midden, zoals in de iX, zorgt voor extra opbergruimte vooraan.  Ook de zithouding en de ruimte binnenin stellen niet teleur.

Het meest opmerkelijke aan deze BMW 218d Active Tourer zijn toch wel de verbruiksresultaten. Met een efficiënte rijstijl kan je het verbruik behoorlijk laag houden. Rekening houdend met de brandstofprijzen is dit zeker welkom.

Fiscaal zullen de Plug-in hybrides het meest interessant zijn in termen van fleet.

Meer informatie over de nieuwe 2 Active Tourer vind je hier BMW 2 Reeks Active Tourer (U06): Modellen, technische gegevens & prijzen | bmw.be

Foto'PressClub Global · Articles.PressClub Global · Articles · Active Tourer. (bmwgroup.com)