Testverslag BMW 320e Touring, 150 kW

Test report

-
testverslag BMW 320e Touring

The 3, de nieuwe aanduiding van de gekende 3-serie, is een topper binnen het modellenaanbod van BMW. Hij spreekt een zeer ruim publiek aan, zeker wanneer het de fleetmarkt betreft. Beschikbaar met verschillende aandrijflijnen, van benzine of diesel tot Plug-in Hybride, met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving (xDrive), in sedan-uitvoering of Touring (break). Voor elk wat wils dus. The Power of Choice. De 330e, Plug-in Hybrideversie, krijgt er nog een versie bij met name de 320e. Deze is eveneens beschikbaar als sedan of Touring. 

Laten we er geen doekjes omwinden : deze BMW 320e Touring, ons testvoertuig, heeft dezelfde motor en uitstraling als zijn broer de 330e Touring. Waar zit dan het verschil? Deze 320e Touring levert minder vermogen (150 kW ten opzichte van 214 kW). De elektromotor van 83 kW en de accu van 12 kWh blijft behouden. Bovendien is hij gunstiger geprijsd dan de 330e Touring. En dit kan belangrijk zijn. 

Heeft dit een impact op het verbruik en rijbereik? We testen het uit.

Algemeen

  • Break
  • Rijklaar gewicht 1900 kg

Motor

  • PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
  • 1998 cc
  • 150 kW vermogen
  • 350 Nm koppel
  • achttraps Steptronic

Verbruik/rijbereik/emissie (WLTP)

  • 1,7 l/100 km (gecombineerd)
  • 17,0 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 57 km rijbereik gecombineerd
  • 61 km rijbereik gecombineerd stad
  • 33g CO2

Testparcours (107 km)

  • Buiten stad (45,9 km) 0,0 l/100 km / 19,8 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40,3 km) 9,4 l/100km / 0,0 kWh/100km
  • Stad (21,3 km) 0,0 l/100 km / 19,7 kWh/100 km
  • Gecombineerd 3,1 l/100 km / 13,2 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 12 kW
  • Vijf laadbeurten (AC)
  • Gemiddelde laadduur AC (uu:mm) 03:48
  • Laadaansluiting : links vooraan in de voorbumper
  • Laadkost (geregistreerde sessies in euro) 13,3
  • Snelladen (DC) : niet mogelijk

Verbruiksresultaten (620 km)

  • Aantal ritten 12
  • Buiten stad 1,2 l/100 km / 21,9 kWh/100 km
  • Autosnelweg 4,7 l/100 km / 6,9 kWh/100 km
  • Stad 0,0 l/100 km / 19,7 kWh/100 km
  • Mix 3,8 l/100 km / 6,9 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

620 Testkilometers

Verbruik

Met een totaal van 620 testkilometers, verdeeld over 12 ritten, noteert de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 2,9 l/100 km. het elektrisch verbruik klokt af op 13,0 kWh/100 km. Vertalen we het laatste cijfer even naar een equivalent benzinverbruik dan komen we uit op 1,5 l/100 km. Voegen we beiden tezamen dan resulteert dit in 4,4 l/100 km. Hierbij dien je de bedenking te maken dat het gerealiseerde verbruik tijdens de testperiode steeds een momentopname is. Om de eenvoudige reden dat een groot aantal factoren een weerslag hebben op het verbruik. Denk hierbij aan de ritprofielen, afgelegde afstand, weersomstandigheden, druk verkeer, ...

Bekijken we even de ritprofielen, dan zien we een gelijke verdeling van de ritten op autosnelweg en buiten de stad : telkenmale vier ritten, samen goed voor 404 km van het totaal aantal testkilometers. Drie ritten zijn een mix van buiten stad en autosnelweg slechts één enkele stafdsrit (testparcours). 

Wat betreft de rijmodi: de meest gekozen rijmodus is Hybrid EcoPro. Voordeel van deze rijmodus is dat de elektronika, en dit in combinatie met de navigatie, zelf gaat kiezen tussen benzine of elektrisch. Zo bereik je de eindbestemming op de meest efficiënte manier. Bovendien beschik je in de EcoPro over de coastingfunctie(freewheelen) zodat je de wagen lekker lang kan lopen aan een laag verbruik. BATTERY CONTROL hebben we slechts éénmaal gebruikt. Deze rijmodus biedt je de mogelijk om het batterijpercentage te behouden of te verhogen. Nadeel is dat je hierdoor volledig op de benzinemotor rijdt. Op deze manier gaat het verbruik toch wel pijlsnel omhoog.
Bekijk je even het aantal elektrisch gereden kilometers dan stel je vast dat het bijna fifty-fifty is. Iets meer benzine (315 km)  dan elektrisch (305 km). Kanttekening hierbij is dat het ritprofiel en de mogelijk om te laden een belangrijke rol spelen.

Testparcours

Wat laat het testparcours van 108 km zien? De boordcomputer noteert een gemiddeld benzineverbruik van 3,1 l/100 km en een elektrisch verbruik van 13,2 kWh/100 km wat een equivalent benzineverbruik oplevert van 1,5 l/100 km. Voeg je beide tezamen (benzineverbruik en elektrisch verbruik)  dan kom je uit op een gecombineerd verbruik van 4,6 l/100 km

De beste cijfers behaalt de 320e Touring zien op de rit buiten de stad (45,9 km) en de stadsrit (21,3 km) die we beiden volledig elektrisch (dus 0,0 l/100 km) hebben kunnen afrijden en dit in de Hybrid EcoPro rijmodus (buitens stad) & Electric rijmodus (stad). De rit op autosnelweg levert een gemiddeld verbruik op van 9,4 l/100 km. Voor deze rit kozen we voor Battery Control rijmodus om voldoende accucapaciteit en rijbereik te hebben, en zelfs een beetje te verhogen, te hebben voor de stadsrit. Deze optie gebruik je best niet te veel aangezien dit het verbruik sterk de hoogte injaagt.

We streven ernaar tijdens het testparcours de rit zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. De geldende verkeersregels worden correct nageleefd. 

Rijden en comfort

De motor

Onder de motorkap vinden we de bekende BMW TwinPower Turbo technology : de tweeliter viercilinder gekoppeld aan een synchrone elektromotor van 83 kW en een 12 kWh-batterij. Dit alles is goed voor een systeemvermogen van 150 kW en een koppel van 350 Nm. De 320e beschikt over achterwielaandrijving. De overbrenging gebeurt via de steeds goed functionerende achttrapsautomaat.

De rijmodi

Je beschikt als bestuurder over verschillende rijmodi: Electric, Hybrid en Sport. De favoriete rijmodus is natuurlijk ELECTRIC. Heerlijk emissieloos rijden in alle stilte. Deze modus is beschikbaar tot 140 km/u. Je kan bovendien in de gekozen rijmodus selecteren op standaard of individual. In de HYBRID kan je kiezen tussen de STANDARD of ECO PRO-modus. Kies je voor deze  laatste dan veranderen de kenmerken van het gaspedaal en de automatische versnellingsbak. Dat bevordert een rustige en brandstofbesparende rijstijl. Bovendien kan je maximaal profiteren van het coasten.
Bovendien kan je na de rit te weten komen hoe spaarzaam je hebt gereden hebt.  Je perfecte coach!

Comfort

De gekende afwerkingskwaliteit en de gebruiksvriendelijkheid van de diverse systemen aan boord zijn traditioneel voor BMW. De aanwezigheid van 'fysische knoppen' maakt het leven aan boord aangenamer. Het blijft aangenaam om erin te vertoeven. 

De talrijke functies van het navigatie- en infotainmentsysteem kan je immers via de iDrive controller of het touchscreen aansturen. De optionele Voice Assistant maakt het mogelijk om door middel van dagelijks taalgebruik bepaalde zaken te laten uitvoeren, waarbij je als bestuurder geen specifieke commando's hoeft te geven.

Rijbereik en laden

Rijbereik

Hoe scoort deze 320e Touring op het vlak van rijbereik? Het hoogst geladen rijbereik bedraagt 53 km, het laagste is 11 km (geen volledige lading). Een pluspunt : maak je gebruik van de navigatie dan schakelt de intelligente energieverdeling de BMW plug-in-hybride naargelang de behoefte automatisch tussen de aandrijvingen en garandeert zo altijd maximale efficiëntie. 

Laden

We hebben de 320e Touring vijf keer aan een publieke laadpaal gehangen. We komen uit op een gemiddelde laadduur van drie uren en achtenveertig minuten om van 0 naar 100 % te laden. Dit alles is afhankelijk van de SoC (State of Charge) bij de aanvang van het laden. Nu met een Plug-in Hybride start je het doorgaans met een lege batterij.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Geen nood aan rijhulpsystemen die het leven van de bestuurder niet alleen veiliger doch ook comfortabeler maken. Doorgaans zitten deze vervat in zogenaamde packs, hieronder een greep uit het aanbod : 

  • High Beam Assist
  • Driving Assistant Pack 
  • BMW Laserlight
  • Active Cruise Control met Stop&Go functie 
  • Adaptive LED headlights
  • Parking Assistant Pack
  • ...

Vergelijk WLTP - testresultaten

testverslag BMW 320e Touring rear view

Kiezen tussen de 330e Touring en deze 320e Touring zal vooral een financiële keuze zijn, aangezien deze laatste lager geprijsd staat. Hij is wat minder pittig dan de 330e Touring. Het fiscale voordeel blijft behouden en deze Plug-in Hybride zal vooral de zakelijke klant aanspreken die nog niet de keuze heeft gemaakt om volledig elektrisch te rijden. Verder heeft hij alles in huis wat we van een BMW verwachten.