Testverslag BMW 520e Touring, 150 kW, 36g (WLTP)

Test report

-
BMW 520e Touring general view

Het beste van twee werelden wordt dikwijls aangehaald wanneer we het hebben over Plug-in Hybride voertuigen. Veel hangt af op welke van deze twee werelden je de focus legt :  het fossiel rijden of het elektrisch rijden. Kies je voor de elektrische focus dan zijn het veelvuldig laden en een rustige rijstijl de kernboodschappen . Snel laden (DC) is immers nog niet echt besteed aan de Plug-in Hybrides. 

Toch kunnen we stellen dat BMW met de vijfde generatie op het gebied van elektrisch rijbereik reeds een grote stap vooruit heeft gezet. De vernieuwde Hybride technologie zorgt ervoor dat je vandaag de dag een pak verder puur elektrisch kan rijden dan in het begin.

De BMW 530e xDrive Touring hebben we al even aan de tand gevoeld. Vandaag is het de beurt aan de 520e Touring. Uiterlijk zijn er geen verschillen, op het gebied van motorvermogen wel. Deze 520e (Touring) is een wat 'dichtgeknepen' versie van de 530e (Touring). Hij blijft fiscaal nog even aantrekkelijk en zijn betere prijssetting moet een grotere doelgroep aanspreken. Een volwaardig alternatief voor de 518d? We testen het even uit.

Algemeen

  • Break
  • Rijklaar gewicht 1975 kg

Motor

  • PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
  • 1998 cc
  • 150 kW vermogen
  • 350 Nm koppel
  • 4 cilinder
  • 8 traps Steptronic

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 1,6 l/100 km (gecombineerd)
  • 17,2 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 56 km rijbereik (gecombineerd) EAER
  • 58 km rijbereik (stadsverkeer) EAER stad
  • 36 g CO2

Testparcours (107 km)

  • Buiten stad (45,5 km) 0,0 l/100 km / 13,5 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 5,3 l/100 km / 0,0 kWh/100 km
  • Stad (21,1 km) 0,0 l/100 km / 15,2 kWh/100 km
  • Gecombineerd 1,8 l/100 km / 9,6 kWh/100 km

Testresultaten

  • Aantal testkilometers : 1163
  • Gemiddeld benzineverbruik : 2,5 l/100 km
  • Gemiddeld elektrisch verbruik : 10,5 kWh/100 km
  • Totaal aantal elektrisch gereden kilometers : 689 (59%)

Laadbeurten

  • AC : zeven laadbeurten aan een publieke laadpaal
  • een maal thuis geladen (60 min)
  • AC : twee laadbeurten bij klant
  • Gemiddelde laadduur (uu:mm) 05:16
  • Totaal aantal laadbeurten : tien

Test data

Test drivers

Johan Stevens

1163 Testkilometers

Verbruik

Met een totaal van 1163 testkilometers, verdeeld over 17 ritten, noteert de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 2,5 l/100 km. Hierbij dien je de bedenking te maken dat het gerealiseerde verbruik tijdens de testperiode steeds een momentopname is. Om de eenvoudige reden dat een groot aantal factoren een weerslag hebben op het verbruik. Denk hierbij aan de ritprofielen, afgelegde afstand, weersomstandigheden, druk verkeer, ...

Bekijken we even de ritprofielen :

  • het merendeel van de testkilometers en ritten hebben we afgereden op autosnelweg : elf ritten (65%); 
  • de rest van de ritten is verdeeld over vier ritten buiten de stad  (23%) en twee stadsritten (12%).

Het hoogste gerealiseerde verbruik is 8,1 l/100 km (stadsrit met lege batterij) en het laagste is natuurlijk 0,0 l/100 km. We hebben er eveneens twee lange ritten opzitten van rond de 175 km enkel en zelfs hier scoort de 520e Touring goed met respectievelijk 4,1 l/100 km en 5,2 l/100 km. Beide ritten zijn afgelegd in de Hybrid EcoPro rijmodus. 

Het is top om vast te stellen dat we 689 kilometers (59%) van de 1163 testkilometers elektrisch hebben gereden. De 520e Touring heeft behoorlijk wat potentieel eenmaal je een anticiperende en vloeiende rijstijl hebt.

Testparcours

Wat laat het testparcours van 107 km zien? De boordcomputer noteert een gemiddeld benzineverbruik van 1,8 l/100 km en een elektrisch verbruik van 9,6 kWh/100 km wat een equivalent benzineverbruik oplevert van 1,1 l/100 km. Voeg je beide tezamen (benzineverbruik en elektrisch verbruik)  dan kom je uit op een gecombineerd verbruik van 2,9 l/100 km. 

De 520e Touring laat zich van zijn beste kant zien op de rit buiten de stad (45,5 km) en de stadsrit (21,1 km) die we beiden volledig elektrisch (dus 0,0 l/100 km) hebben kunnen afrijden en dit in de Electric rijmodus. De rit op autosnelweg levert een gemiddeld verbruik op van 5,3 l/100 km. Voor deze rit kozen we voor Hybrid EcoPro en Battery Control rijmodi teneinde de beschikbare accucapaciteit te behouden voor de stadsrit. 

Gestart met een elektrisch rijbereik van 63 km hadden we na de rit buiten stad (45,5 km) nog een bereik van 26 km. Dit bereik hebben we tijdens de rit op snelweg bewaard voor de rit in de stad. Op het einde van de stadsrit bedroeg het elektrisch rijbereik nog 7 km. Best een knappe prestatie van de 520e Touring.

We streven ernaar tijdens het testparcours de rit zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. De geldende verkeersregels worden correct nageleefd. 

Rijden en comfort

Motor 

De 520e heeft net als de 530e een 2.0-liter viercilinder onder de motorkap, zij het dan met een beperkter vermogen om hem fiscaal nog aantrekkelijker te maken. In het hedendaagse verkeer merk je daar weinig van. Deze 520e Touring laat zich nog steeds vlot rijden.

Rijmodi:

Je beschikt als bestuurder over verschillende rijmodi: Electric, Hybrid en Sport. In de HYBRID kan je kiezen tussen de STANDARD of ECO PRO-modus. Kies je voor deze  laatste dan veranderen de kenmerken van het gaspedaal en de automatische versnellingsbak. Dat bevordert een rustige en brandstofbesparende rijstijl. Bovendien kan je maximaal profiteren van het coasten.

eDrive Zones

Om in milieuzones of gelijkaardige lage-emissiezones zo emissievrij mogelijk te kunnen rijden heeft BMW eDrive Zones ontwikkeld. Jouw 520e Touring herkent helemaal automatisch wanneer je een milieuzone inrijdt en schakelt zelfstandig over naar een lokaal emissievrije, zuiver elektrische aandrijving. Op voorwaarde dat er voldoende batterijcapaciteit over is.

Comfort

Qua interieur en uitstraling is er geen verschil met de 530e. De bediening is eenvoudig en de aanwezigheid van 'fysische knoppen' maakt het leven aan boord aangenamer. De talrijke functies van het navigatie- en infotainmentsysteem kan je immers via de iDrive controller of het touchscreen aansturen. De optionele Voice Assistant maakt het mogelijk om door middel van dagelijks taalgebruik bepaalde zaken te laten uitvoeren, waarbij je als bestuurder geen specifieke commando's hoeft te geven. 

Rijbereik en laden

Rijbereik

Het rijbereik van een Plug-in Hybrid is en blijft een belangrijke parameter. We zien een merkelijke vooruitgang op dit gebied. Indien je vroeger rond de 30 km elektrisch kon rijden, kan je vandaag de dag al een stuk verder puur elektrisch rijden. Het grootst aantal elektrisch gereden kilometers bedraagt 76,4 km. Voor velen zal dit volstaan om het dagelijkse woon-werk verkeer emissieloos af te rijden. Een pluspunt : maak je gebruik van de navigatie dan schakelt de intelligente energieverdeling de BMW plug-in-hybride naargelang de behoefte automatisch tussen de aandrijvingen en garandeert zo altijd maximale efficiëntie. 

Laden

We hebben de 520e Touring tien keer aan de laadpaal gehangen. Zeven laadbeurten aan een publieke laadpaal, tweemaal de kans gehad om te laden bij een klant en éénmaal thuis geladen (ongeveer een uur). We komen uit op een gemiddelde laadduur van vijf uren en zestien minuten om van 0 naar 100 % te laden.

Het hoogst geladen rijbereik bedraagt 63 km, het laagste is 32 km. Handig is de mogelijkheid om het laden te programmeren: je geeft eenvoudig het tijdstip in wanneer je wil vertrekken en je kan de weg op met een volle batterij. Het voorverwarmen behoort eveneens tot de mogelijkheden: eenvoudig te programmeren en zo is het gezellig warm voor het vertrekken. Leuk voor in de winter. Bovendien spaar je de batterij op deze manier.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Het merendeel van de rijhulpsystemen zitten vervat in de zogenaamde packs. Ons testvoertuig was voorzien van het Business Pack, het Comfort Pack en het Travel Pack.

  • Adaptive LED headlights
  • High Beam Assist
  • Active Protection
  • Driving Assistant Pack
  • Parking Assistant Pack
  • ...

Vergelijk WLTP - testresultaten

BMW 520e Touring side view

Met de 520e Touring breidt BMW het aanbod aan Plug-in Hybrides in de '5' verder uit. Hij verschilt op het gebied van comfort, uitstraling en gebruiksgemak niet van de andere versies. Het verschil zit hem onder de motorkap : deze 520e Touring heeft een wat dichtgekepen motor met als hoofddoel hem fiscaal nog aantrekkelijker te maken en door zijn lagere prijssetting een nog groter 'fleet'publiek aan te spreken. Voor zover je natuurlijk niet al te diep in de optielijst duikt.  Het perfecte alternatief voor de 518d?

Deze 520e Touring is een aangename reiswagen, zowel voor de kortere afstanden als de langere afstanden. De Hybride-technologie doet zijn werk voortreffelijk. Wil je veel elektrisch rijden dan is veelvuldig laden en een gedoseerde rijstijl wel aan de orde.