Testverslag BMW 530e xDrive Touring

Test report

-
BMW 530e xDrive Touring front view

De populaire BMW 5-Reeks heeft een lichte facelift ondergaan. Hij verkrijgt een vergrote nierengrille, nieuwe lichten en bumpers. De Plug-in Hybride was voorheen enkel voorbehouden voor de berline. Goed nieuws is dat BMW deze aandrijftechnologie nu eveneens beschikbaar stelt voor de Touring (break) versie. Bovendien beschikbaar in combinatie met de xDrive-vierwielaandrijving. Hiermee doet BMW zijn slogan 'The Power of Choice' alle eer aan.
Tot voor kort was het elektrisch rijbereik van een Plug-in Hybrid niet echt fantastisch. Ook hier heeft BMW werkt van gemaakt :  zo zou je met de BMW 530 xDrive Touring rond de 60 km kunnen geraken.
Reden te meer om dit in de praktijk te testen. 

Algemeen

  • Break
  • Rijklaar gewicht 2035 kg

Motor

  • PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
  • 1998 cc
  • 215 kW vermogen
  • 420 Nm koppel
  • 4 cilinder
  • 8 traps Steptronic

Verbruik/rijbereik/emissie (WLTP)

  • 1,9 l/100 km (gecombineerd)
  • 18,7 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 52 km rijbereik (EAER)
  • 52 km rijbereik (EAER stad)
  • 42 g

Testparcours (105 km)

  • Buiten stad (45 km) 0,0 l/100 km / 14,9 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 5,8 l/100 km / 0,0 kWh/100 km
  • Stad (21 km) 0,0 l/100 km / 14,9 kWh/100 km
  • Gecombineerd 1,9 /100 km / 9,9 kWh/100 km
  • Gecombineerd verbruik (benzine + elektrisch) 3,0 l/100 km

Laadinformatie

  • Laadvermogen AC 3,7 kW

Laadbeurten

  • AC : acht laadbeurten aan een publieke laadpaal
  • AC : twee laadbeurten bij klant
  • Gemiddelde laadduur (uu:mm) : 04:42

Test data

Test drivers

Johan Stevens

1103 Testkilometers

Verbruik

Met een totaal van 1103 testkilometers, verdeeld over 20 ritten, noteert de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 2,2 l/100 km. Het berekend gemiddelde bedraagt 2,3 l/100 km

Bekijken we even de ritprofielen :

  • het merendeel van de testkilometers en ritten hebben we afgereden op autosnelweg : 14 ritten (70%)
  • de rest van de ritten is verdeeld over ritten buiten de stad (5) en een enkele stadsrit.

De favoriete rijmodus is natuurlijk 'Electric'. Heerlijk emissieloos rijden in alle stilte. 

In de HYBRID kan je kiezen tussen de STANDARD of ECO PRO-modus. Kies je voor deze  laatste dan veranderen de kenmerken van het gaspedaal en de automatische versnellingsbak. Dat bevordert een rustige en brandstofbesparende rijstijl. Bovendien kan je maximaal profiteren van het coasten.

En elektrisch?

De boordcomputer noteert een elektrisch verbruik van 10,4 kWh/100 km. Omgerekend komt dit neer op een equivalent benzineverbruik van 1,2 l/100 km. Tof dat we zes ritten (226 km) volledig elektrisch hebben kunnen afleggen. 

Vermelden we nog even dat we maar liefst 731 kilometers van de 1103 testkilometers volledig elektrisch hebben kunnen afrijden. En dit is top! Met dank aan de geïntegreerde eDRIVE Counter die je perfect informeert over hoeveel kilometers je zonder verbrandingsmotor en dus emissievrij hebt afgelegd.

Testparcours

Wat laat het testparcours van 106 km zien? De boordcomputer noteert een gemiddeld benzineverbruik van 1,9 l/100 km en een elektrisch verbruik van 9,9 kWh/100 km wat een equivalent benzineverbruik oplevert van 1,1 l/100 km. Voeg je beide tezamen (benzineverbruik en elektrisch verbruik)  dan kom je uit op een gecombineerd verbruik van 3,0 l/100 km

De 530e xDrive Touring laat zich van zijn beste kant zien op de rit buiten de stad (45 km) en de stadsrit (21 km) die we beiden volledig elektrisch (dus 0,0 l/100 km) hebben kunnen afrijden en dit in de Electric rijmodus. De rit op autosnelweg levert een gemiddeld verbruik op van 5,8 l/100 km. Voor deze rit kozen we voor Hybrid EcoPro en Battery Control rijmodi teneinde de beschikbare accucapaciteit te behouden voor de stadsrit.

We streven ernaar tijdens het testparcours de rit zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. De geldende verkeersregels worden correct nageleefd.

Rijden en comfort

De motor

Onder de motorkap vinden we de bekende BMW TwinPower Turbo technology : de tweeliter viercilinder, die we eveneens terugvinden in de 520i, gekoppeld aan een synchrone elektromotor van 80 kW en een 12 kWh-batterij. Dit alles is goed voor een systeemvermogen van 215 kW (292 pk) en een koppel van 420 Nm. De 530e xDrive beschikt over vierwielaandrijving. De overbrenging gebeurt via de steeds goed functionerende achttrapsautomaat.

De rijmodi

Je beschikt als bestuurder over verschillende rijmodi: Electric, Hybrid en Sport.

  • Onze favoriete rijmodus is natuurlijk ELECTRIC. Heerlijk emissieloos rijden in alle stilte. Deze modus is beschikbaar tot 140 km/u. Je kan bovendien in de gekozen rijmodus selecteren op standaard of individual. 
  • In de HYBRID kan je kiezen tussen de STANDARD of ECO PRO-modus. Kies je voor deze  laatste dan veranderen de kenmerken van het gaspedaal en de automatische versnellingsbak. Dat bevordert een rustige en brandstofbesparende rijstijl. Bovendien kan je maximaal profiteren van het coasten.

Je kan na elke rit te weten komen hoe spaarzaam je gereden hebt. In de 530e xDrive worden de gereden kilometers gereden in de zuiver elektrische modus weergegeven. Je perfecte coach!

Live Cockpit Professional en bedieningsgemak

Het volledig digitale BMW Operating System 7.0 display- en bedieningsconcept meer dan ooit gericht op de bestuurder. Alles is vlot en gemakkelijk bedienbaar.

Rijbereik en laden

Rijbereik

Het spreekt voor zich dat het elektrisch rijbereik een belangrijke rol speelt indien je kiest voor een Plug-in Hybrid. De 530e xDrive Touring scoort bijzonder goed. Het maximum geladen rijbereik is 63 km, het laagste is 44 km. Het rijbereik wordt berekend op basis van de vorige ritten. Eens te meer is het duidelijk dat je rijstijl een belangrijke rol speelt in hoever je met een laadbeurt komt.

Laden

We hebben er een tien laadbeurten opzitten met de 530e xDrive Touring. Daarbij steeds opgeladen aan een publieke laadpaal en tweemaal de kans gehad om dit bij een klant te doen. We hebben enkel AC geladen.

De gemiddelde laadduur bedraagt 4u42 om van 0 naar 100% te laden. Het hoogst geladen rijbereik bedraagt 63 km. We scoren hiermee beter dan de WLTP-cijfers.

Handig is de mogelijkheid om het laden te programmeren: je geeft eenvoudig het tijdstip in wanneer je wil vertrekken en je kan de weg op met een volle batterij. Het voorverwarmen behoort eveneens tot de mogelijkheden: eenvoudig te programmeren en zo is het gezellig warm voor het vertrekken. Leuk voor in de winter. Bovendien spaar je de batterij op deze manier.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Het merendeel van de rijhulpsystemen zitten vervat in de zogenaamde packs. Ons testvoertuig was voorzien van het Business Pack, het Comfort Pack en het Travel Pack.

  • Adaptive LED headlights
  • High Beam Assist
  • Parking Assistant Pack

...

Vergelijk WLTP - testresultaten

BMW 530e xDrive Touring *rear view

Met de 530e xDrive Touring zet BMW een stap verder in de elektrificatie van zijn gamma. Deze Touring is een aangename reiswagen, zowel voor de kortere afstanden, die je vrijwel volledig elektrisch kan afrijden, als voor de langere afstanden waar je beroep kan doen op de hybride technologie. 

Zijn uitrusting is geslaagd, hij biedt voldoende ruimte en het gebruiksgemak is typisch BMW. Je kan deze 530e xDrive Touring traditiegetrouw ook volledig volgens jouw wensen en budget aankleden.

Op het gebied van elektrisch rijbereik beantwoordt deze 530e volkomen aan wat we van een Plug-in Hybrid mogen verwachten. Je rijstijl beïnvloedt bovendien in sterke mate het rijbereik. 

Door zijn fiscale aftrekbaarheid van bijna 100% is deze 530e xDrive Touring een interessant gegeven voor de zelfstandigen onder ons of als fleetwagen.