Testverslag BMW i4 eDrive35 Gran Coupé

Test report

-
Testverslag Drivolution BMW i4 eDrive35 general view

Net als de andere elektrische modellen beschikken over diverse batterijpakketten uit het BMW-gamma presenteert BMW deze mogelijkheid nu ook voor de populaire i4. En nee hoor, je hoeft je geen zorgen te maken op het gebied van prestaties. De BMW i4 eDrive35 rijdt even lekker als de BMW i4 eDrive40 en de BMW i4 M50, behalve dan dat hij iets minder krachtig is. De BMW i4 eDrive35 moet het gewoon stellen met een kleiner batterijpakket van 67 kWh (bruikbaar) in plaats van de 80,7 kWh van de i4 eDrive40 en i4 M50. De elektromotor op de achteras levert in deze i4 eDrive35 een gezonde 286 pk en 400 Nm koppel. Voordeel is dat je op deze manier kan kiezen welk batterijpakket het best aansluit bij jouw mobilteitsbehoeften. En bij jouw budget.

We mochten de BMW i4 eDrive35 een weekje testrijden. En hij voldoet ruimschoots aan de verwachtingen. 

Algemeen

  • Gran Coupé
  • Aantal zitplaatsen 5
  • Rijklaar gewicht 2.065 kg
  • Prijs testvoertuig 71.310,- euro

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 70,2 kWh batterijcapaciteit (67,0 kWh bruikbaar)
  • Vermogen 210 kW (286 pk)
  • 400 Nm koppel
  • RWD
  • Elektromotor op de achteras

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 16,3 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 468 km
  • Rijbereik stad 556 km

Testparcours (104,4 km)

  • Buiten stad (42,8 km) 10,6 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40,4 km) 14,2 kWh/100 km
  • Stad (21,2 km) 10,3 kWh/100 km
  • Gecombineerd 11,7 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 180 kW maximaal
  • Locatie laadpoort rechts achter
  • Platform BMW CLAR
  • AC : één laadbeurt
  • DC : één laadbeurt

Verbruiksresultaten (821 km)

  • Buiten stad 16,7 kWh/100 km
  • Autosnelweg 13,2 kWh/100 km
  • Stad 10,3 kWh/100 km
  • Mix 15,1 kWh/100 km
  • Gecombineerd 14,1 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

821 Testkilometers

Aandrijflijn

Batterijpakketen - afhankelijk van je mobiliteitsbehoeften

De BMW i4 is initieel gelanceerd met twee versies met name de i4 eDrive40 en de i4 M50. Ondertussen is het aanbod uitgebreid en komt er een lichtere versie bij met name de i4 eDrive35. Dit maakt het mogelijk om het batterijpakket te kiezen dat het best aansluit bij jouw mobiliteitsbehoeften. Hieronder een overzicht van de beschikbare versies:

  • de BMW i4 eDrive35 beschikt over een batterijpakket van 70,2 kWh waarvan 67,0 kWh bruikbaar is. Hij heeft een 210 kW (286 pk) sterke elektromotor en een koppel van 400 Nm. Hiermee zou je 468 kilometer (WLTP) ver geraken. Net als de i4 eDrive40 is de i4 eDrive35 achterwielaangedreven.
  • de BMW i4 eDrive40 heeft een groter batterijpakket van 83,9 kWh waarvan 80,7 kWh bruikbaar is. Hij beschikt heeft een 250 kW (340 pk) sterke elektromotor op de achteras met een koppel van 430 Nm. De i4 eDrive40 is achterwielaangedreven. Dit zou goed zijn voor een actieradius van 590 kilometer (WLTP). De BMW i4 eDrive40 beschikt over hetzelfde batterijpakket als de i4 M50.
  • de BMW i4 M50 is de krachtigste versie en heeft een elektromotor zowel op de vooras als op de achteras wat resulteert in een gecombineerd vermogen van 400 kW (544 pk) en een koppel van maar liefst 795 Nm. De i4 M50 beschikt over een batterijcapaciteit van 83,9 kWh (80,7 kWh) en is vierwielaangedreven. De actieradius komt uit op 510 kilometer (WLTP).

Platform - BMW CLAR

Beide versies maken gebruik van de beproefde vijfde generatie van de eDrive technolgie en van het flexibele BMW CLAR (Cluster Architecture) platform. Hij is ontworpen voor een zuivere ICE-aandrijflijn, maar het ondersteunt eveneens de plug-in hybride en batterij-elektrische aandrijflijnen. Vanaf 2025 zal dit veranderen en zal de focus van de ontwikkeling verschuiven naar de elektrische aandrijflijnen (der Neue Klasse).

Rijmodi

Geen nieuwigheden op dit vlak. De BMW i4 eDrive35 beschikt over de klassieke rijmodi die we eveneens terugvinden in de andere versies:

  • EcoPro: deze modus is ontworpen om de efficiëntie van de auto te maximaliseren en het energieverbruik te verminderen. Het kan het verbruik in de rijmodus EcoPro met maar liefst 25% verlagen en het rijbereik vergroten tot zelfs 30%. In deze rijmodus rij je het meest efficiënt.
  • Comfort: de rijmodus voor elke dag. Deze modus is ontworpen voor een meer ontspannen en comfortabele rijervaring.
  • Sport: in deze rijmodus staan de prestaties centraal. Het stroompedaal reageert vlotter.

Remenergierecuperatie

Efficiënt is de adaptieve remenergierecuperatiefunctie in de rijpositie D (standaardinstelling) : de snelheid en de mate van het afremmen (en dus de energierecuperatie) worden aangepast aan de topologie van de weg en met behulp van het navigatiesysteem ook aan de snelheidslimieten. Wil je meer energie terugwinnen dan kies je voor de B-stand en schakel je over naar het bekende one-pedal driving. 

Verbruik

In totaal hebben we 821 kilometers toegevoegd aan de kilometerteller van de i4 eDrive35 en dit over een totaal van zeventien geregistreerde ritten. De boordcomputer klokt af op een gecombineerd elektrisch verbruik van 14,1 kWh/100 km. Het laagst genoteerde verbruik is 10,3 kWh/100 km, het hoogste 25,6 kWh/100 km.

Bekijken we even de ritprofielen dan krijgen we onderstaand beeld :

  • tien ritten van de zeventien zijn ritten op de autosnelweg. Het resulteert in een gemiddeld verbruik van 13,2 kWh/100 km  of een equivalent benzineverbruik van 1,5 l/100 km. Hiermee kom je 508 km* ver.
  • vier ritten buiten de stad (secundaire wegen) wat een gemiddeld verbruik oplevert van 16,7 kWh/100 km wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,9 l/100 km en een rijbereik van 401 km*.
  • één stadsrit met een verbruik van 10,3 kWh/100 km (1,2 l/100 km) equivalent benzineverbruik wat goed is voor een rijbereik van 650 km*.
  • verder nog twee ritten die een mix zijn van bovenstaande. Hier komen we uit op een gemiddelde van 15,1 kWh/100 km. Dit betekent een equivalent benzineverbruik van 1,7 l/100 km en een rijbereik van 444 km*.

De i4 eDrive35 gebruikt de klassieke rijmodi met name: EcoPro, Comfort en Sport. In de EcoPro en de Sport kan je zelf nog configureren volgens je eigen behoeften (Individual). 

  • De EcoPro rijmodus is onze favoriet (vijftien van de zeventien ritten) wat een gemiddeld verbruik oplevert van 14,1 kWh/100 km. 
  • De Comfort rijmodus (twee ritten) klokt af op 13,6 kWh/100 km.

* Simulatie van het rijbereik op basis van het gecombineerde ritverbruik.  Het blijft sowieso belangrijk om de bereikte resultaten steeds in een bepaalde context te zien omdat elke rit anders (type weg, verkeersdrukte, weersomstandigheden, buitentemperatuur en zoveel meer)

Testparcours

De BMW i4 eDrive35 presteert goed op het 104,4 km lange testparcours.  We realiseren een gemiddeld testverbruik van 11,7kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,3 l/100 km. Rekening houdend met de bruikbare accucapaciteit van 67 kWh zou je met dit verbruik 583 km ver geraken (theoretische berekening). 

Bekijken we even de gemiddelden per wegtype :

  • de beste score behaalt de i4 eDrive35 in de stadsrit van 21,2 km namelijk 10,3 kWh/100 km, wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,4 l/100 km. Dit zou resulteren in een rijbereik van 673 km*.
  • De rit buiten de stad van 42,8 km levert een verbruik op van 10,6 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,2 l/100 km en een rijbereik van 632 km*.
  • Traditiegetrouw stijgt het verbruik eenmaal je de autosnelweg (40,4 km) opgaat : 14,2 kWh/100 km (1,6 l/100 km equivalent benzineverbruik). Dit is goed voor een rijbereik van 472 km*.

Hoe evolueert het rijbereik?

  • Gestart met een rijbereik van 198 km daalt het rijbereik naar 183 km na het gedeelte op secundaire wegen (rit buiten stad). Een daling van 15 km.
  • Tijdens de rit op autosnelweg daalt het rijbereik van 183 km naar 125 km (- 58km).
  • Bij de stadsrit verliezen we 15 km aan rijbereik : van 125 km naar 110 km.
  • Op de totale rit hebben we welgeteld 88 km verloren aan rijbereik. 

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Tijdens de rit hebben we zonder klimaatregeling gereden (indien de omstandigheden het toelaten).

*Theoretisch berekend rijbereik op basis van het gerealiseerde verbruik op dit onderdeel, de weersomstandigheden op dat moment en de verkeersdrukte.

Laden en rijbereik

Laden

We hebben de BMW i4 eDrive35 tweemaal aan de laadpaal gehangen waarvan één AC-laadbeurt en één DC-laadbeurt. Bij de AC-laadbeurt hebben we de batterij voor de volle 100% opgeladen en dit in een tijdspanne van vier uur en achtentwintig minuten (van een SoC van 43% naar een SoC van 100%). Het is natuurlijk aan te bevelen om de batterij niet steeds tot de volle 100% op te laden en dit voor de levensduur van de batterij. Bij de DC-laadbeurt laden we tot 80% en dit heeft welgeteld vierendertig minuten geduurd (van een SoC van 23% naar een SoC van 80%). Dit aan een laadsnelheid van 92,2 kW bij de start. 

Rijbereik

Het maximum geladen rijbereik is 485 kilometer (AC) en dit bij een volle lading van 100%. Het geladen rijbereik is sterk afhankelijk van de rijstijl en bij de berekening wordt rekening gehouden met het gemiddeld verbruik en de ritprofielen.

Laadinformatie - MyBMW app

Je wordt als chauffeur zeer goed geïnformeerd omtrent het laadproces. En dit is een sterk punt. Beschik je over de My BMW app dan wordt het allemaal nog een stuk eenvoudiger.

 

Rijden en comfort

Interieur - de bekende kwaliteit

Op dit vlak verschilt de BMW i4 eDrive35 niet van zijn broers. Het interieur straalt de bekende BMW kwaliteit uit. 

BMW Curved Display - iDrive Controller

Je beschikt over de intussen bekende BMW Curved Display met haarscherpe beelden. En zeer leuk : de BMW i4 eDrive35 beschikt nog over de BMW iDrive Controller. Top!

Bediening - logisch

Voor de specifieke BMW-rijder is alles logisch opgesteld. Het is een algemene trend dat fysieke knoppen op pensioen gaan en alles meer en meer via het centrale scherm dient te gebeuren. Doch de i4 beschikt nog steeds over de iDrive Controller. Dit maakt dat je niet steeds via het scherm hoeft te gaan om bepaalde taken uit te voeren. Zo hou je het een beetje proper. 

Android en Car Play

Draadloos.

Ruimte

Voldoende ruimte voor bestuurder en passagiers.

ADAS

Ook in de BMW i4 eDrive35 beschik je net als in de andere modellen over dezelfde uitgebreide reeks rijhulpsystemen die standaard of optioneel beschikbaar zijn in de zogenaamde Packs. We vernoemen de belangrijkste:

  • Business Pack met BMW Live Cockpit Navigation Professional met Head-Up Display
  • Innovation Pack met High Beam Assist, BMW Laserlight
  • en het Driving Assistant Pack met onder andere  Steering and Lane Control Assistant, Active Cruise Control with Stop & Go function, Lane Keeping Assistant with active side collision protection, Emergency Stop Assistant and the Evasion Assistant, welke ook reageert op voetgangers
  • Rear View Camera, Back-Up Assistant, Parking Assistant Plus

Nog even vermelden dat de rijhulpsystemen niet opdringerig zijn. De SET knop voor de bediening van de cruise control is een meerwaarde. Het laat de i4 eDrive35 versnellen tot de maximum toegelaten snelheid. Je dient deze wel zelf te activeren en het voertuig versnelt dus enkel wanneer jij dit wil.

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

Vergelijk WLTP/Drivolution

Wanneer we de behaalde verbruiksresultaten vergelijken met de WLTP-cijfers dan scoren we goed. Het is duidelijk dat je met een efficiënte rijstijl de opgegeven cijfers kan behalen. Het is wel zo dat de behaalde resultaten steeds een momentopname weerspiegelen. Veel externe factoren zoals onder andere de periode van het testen (winter/zomer), de buitentemperaturen, de ritprofielen, de lading spelen hierbij een belangrijke rol.

Vergelijk resultaten testparcours i4 eDrive35 en i4 M50

Vergelijken we de verbruiksresultaten van het testparcours van de BMW i4 eDrive35 met deze van de krachtiger i4 M50 dan zien we dat de verschillen niet zo groot zijn. Vooral op het onderdeel autosnelweg is het verschil miniem. Hier zie je dan duidelijk de impact van de rijstijl.

Testverslag Drivolution BMW i4 eDrive35 rear view

De BMW i4 eDrive35 Gran Coupé rijdt even fijn als de i4 M50. Zowel aan de buitenkant als binnenin zijn er geen verschillen, behalve dan met de i4 M50 die natuurlijk een aantal specifieke M-gadgets heeft. Het verschil zit hem hoofdzakelijk in de kleinere batterij waardoor je een kleiner rijbereik hebt. Nochtans kan je het vanuit een andere hoek bekijken: minder gewicht van de batterijen betekent een lager verbruik. De keuze tussen de i4 eDrive35 en de i4 eDrive40/i4 M50 zal dan vooral een budgetaire kwestie zijn. De BMW i4 eDrive35 start vanaf 59.000 euro terwijl de i4 eDrive40 start vanaf 64.200 euro. Voor de BMW i4 M50 mag je daar nog eens 15.550 euro bijtellen t.o.v. i4 eDrive40. Ook je mobiliteitsbehoeften spelen een rol met name of je veel of weinig kilometers aflegt. 

Onafhankelijk van de gekozen versie is de i4 een zeer aangename wagen om mee te rijden. Hij scoort bovendien ook zeer goed op efficiëntie.

Voor meer informatie over de i4 eDrive35 en de andere i4 modellen kan je terecht op de website van BMW Alle modellen | BMW.be
Foto's PressClub Global · Articles.PressClub Global · Articles · BMW i4. (bmwgroup.com)
Met dank aan BMW Belux voor het ter beschikking stellen van de wagen. 
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.