Testverslag BMW i4 M50

Test report

-
Testverslag BMW i4 M50 front view

Missie volbracht. 'The 4' familie is compleet met de toevoeging van de i4, de volledig elektrische variant van de 4-serie, aan het gamma. Er is duidelijk een stroomversnelling aan de gang bij BMW als het gaat over de introductie van volledig elektrische voertuigen. We hebben inderdaad wat geduld moeten hebben om een opvolger te zien van de nu al legendarische i3. BMW had met deze i3 bijna tien jaar geleden al een elektrische auto in hun portfolio die zijn tijd ver vooruit was. En ditmaal is het geen SUV, zoals de iX3 en de iX, doch een mooie Grand Coupé.

De BMW i4 is beschikbaar in twee versies met name de i4 eDrive 40 en de i4 M50. Deze laatste mochten wij een weekje testen. Zoals steeds ligt de focus op rijbereik en verbruik.

Algemeen

  • Gran Coupé
  • Rijklaar gewicht 2290 kg
  • Aanhangwagen mogelijk ja
  • Prijs testvoertuig : 87.625 euro

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 83,9 kWh batterijcapaciteit (80,7 kWh bruikbaar)
  • 400 kW vermogen
  • 795 Nm koppel
  • AWD
  • Platform BMWCLAR

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 18,6 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 508 km
  • Rijbereik stad 569 km

Testparcours (101 km)

  • Buiten stad (40 km) 12,6 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 14,6 kWh/100 km
  • Stad (21 km) 12,0 kWh/100 km
  • Gecombineerd 13,1 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 200 kW maximaal
  • AC : één laadbeurt (publieke laadpaal)
  • DC : twee laadbeurten
  • Totaal geladen volume 122, 65 kWh
  • Totale kostprijs laadbeurten 63,3 euro

Verbruiksresultaten (1141 km)

  • Buiten stad 13,5 kWh/100 km
  • Autosnelweg 14,8 kWh/100 km
  • Stad 13,2 kWh/100 km
  • Mix 15,6 kWh/100 km
  • Gecombineerd 14,5 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

1141 Testkilometers

Aandrijflijn

Aandrijflijn

De BMW i4 komt initieel op de markt met twee versies met name de i4 eDrive40 en de i4 M50. De BMW i4 M50 is het eerste elektrische aangedreven model afkomstig van de BMW M GmbH, de motorsportafdeling van BMW.

Beide versies maken gebruik van de beproefde vijfde generatie van de eDrive technolgie en van het flexibele BMW CLAR (Cluster Architecture) platform. Het is ontworpen om plaats te bieden aan een pure ICE-aandrijflijn, het heeft een optioneel 48-volt elektrisch systeem in een mild-hybride configuratie en het ondersteunt eveneens plug-in hybride en batterij-elektrische aandrijflijnen. 

  • de BMW i4 eDrive40 heeft een 250 kW (340 pk) sterke elektromotor op de achteras met een koppel van 430 Nm. De i4 eDrive is achterwielaangedreven. Dit zou goed zijn voor een actieradius van 590 kilometer (WLTP). 
  • de BMW i4 M50, het neusje van de zalm, heeft een elektromotor zowel op de vooras als op de achteras wat resulteert in een gecombineerd vermogen van 400 kW (544 pk) en een koppel van maar liefst 795 Nm. De i4 M50 beschikt over een batterijcapaciteit van 83,9 kWh (80,7 kWh) en is vierwielaangedreven. De actieradius komt uit op 510 kilometer (WLTP).

Remenergierecuperatie

De recuperatie van de remenergie werkt op de klassieke manier bij de BMW i4 M50. De maximale recuperatie bij het vertragen is 195 kW voor de i4 M50 en 116 kW voor de eDrive40. Bijzonder aangenaam en bovendien efficiënt is de adaptieve remenergierecuperatiefunctie in de rijpositie D (standaardinstelling) : de snelheid en de mate van het afremmen (en dus de energierecuperatie) worden aangepast aan de topologie van de weg en met behulp van het navigatiesysteem ook aan de snelheidslimieten. Wil je meer energie terugwinnen dan kies je voor de B-stand en schakel je over naar het bekende one-pedal driving. Een stapje dichter naar het autonoom rijden. 

Verbruik

In totaal hebben we 1141 kilometers toegevoegd aan de kilometerteller van de i4 M50. Na negentien geregistreerde ritten klokt de boordcomputer af op een gecombineerd verbruik van 14,5 kWh/100 km. Daarmee scoren beter dan het vooropgestelde WLTP-cijfer van 18,6 kWh/100. Omgerekend komt dit overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,7 l/100 km. Het laagst genoteerde verbruik is 12,0 kWh/100 km, het hoogste 17,6 kWh/100 km.

Bekijken we even de ritprofielen dan krijgen we onderstaand beeld :

  • twaalf ritten van de negentien zijn ritten op de autosnelweg. Het resulteert in een gemiddeld verbruik van 14,8 kWh/100 km of een equivalent benzineverbruik van 1,7 l/100 km. Hiermee kom je 545 km* ver.
  • drie ritten op secundaire wegen (buiten stad) wat een gemiddeld verbruik oplevert van 13,5 kWh/100 km wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,6 l/100 km en een rijbereik van 598 km*.
  • twee stadsritten met een verbruik van 13,2 kWh/100 km (1,5 l/100 km) equivalent benzineverbruik) wat goed is voor een rijbereik van 611 km*.
  • verder nog twee ritten die een mix zijn van bovenstaande. Hier komen we uit op een gemiddelde van 15,6 kWh/100 km. Dit betekent een equivalent benzineverbruik van 1,8 l/100 km en een rijbereik van 517 km*.

De i4 M50 gebruikt dezelfde rijmodi (rijbelevingsschakelaars zoals BMW ze noemt) als zijn fossiele broeders: EcoPro, Comfort en Sport. In de EcoPro en de Sport kan je zelf nog configureren volgens je eigen behoeften (Individual). 

  • De EcoPro Individual rijmodus is onze favoriet (veertien van de negentien ritten) wat een gemiddeld verbruik oplevert van 14,0 kWh/100 km. De EcoPro (één rit) levert een gemiddelde op van 13,1 kWh/100 km.
  • De Comfort rijmodus (twee ritten) klokt af op 17,1 kWh/100 km.
  • Slechts tweemaal hebben we ons laten verleiden tot de Sport Boost rijmodus, zij het over een korte afstand. Het resulteert in een gemiddeld vebruik van 16,0 kWh/100 km

* Simulatie van het rijbereik op basis van het gecombineerde ritverbruik.  Het blijft sowieso belangrijk om de bereikte resultaten steeds in een bepaalde context te zien omdat elke rit anders (type weg, verkeersdrukte, weersomstandigheden, buitentemperatuur en zoveel meer)

Testparcours

De BMW i4 M50 zet fantastische cijfers neer op het 101 km lange testparcours.  We realiseren een gemiddeld testverbruik van 13,1 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,5 l/100 km. Rekening houdend met de bruikbare accucapaciteit van 80,7 kWh zou je met dit verbruik 616 km ver geraken (theoretische berekening). 

Bekijken we even de gemiddelden per wegtype :

  • de beste score behaalt de i4 M50 in de stadsrit van 21,1 km namelijk 12,0 kWh/100 km, wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,4 l/100 km. Dit zou resulteren in een rijbereik van 673 km*.
  • De rit buiten de stad van 39,6 km levert een verbruik op van 12,6 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,4 l/100 km en een rijbereik van 640 km*.
  • Traditiegetrouw stijgt het verbruik eenmaal je de autosnelweg (40,1 km) opgaat : 14,6 kWh/100 km (1,7 l/100 km equivalent benzineverbruik). Dit is goed voor een rijbereik van 553 km*.

Hoe evouleert het rijbereik?

  • Gestart met een rijbereik van 538 km daalt het rijbereik naar 525 km na het gedeelte op secundaire wegen (rit buiten stad). Een daling van 13 km.
  • Tijdens de rit op autosnelweg daalt het rijbereik van 525 km naar 458 km (- 67 km).
  • Bij de stadsrit verliezen we 12 km aan rijbereik : van 458 km naar 446 km.
  • Op de totale rit hebben we welgeteld 92 km verloren aan rijbereik. 

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Tijdens de rit hebben we zonder klimaatregeling gereden.

*Theoretisch berekend rijbereik op basis van het gerealiseerde verbruik op dit onderdeel, de weersomstandigheden op dat moment en de verkeersdrukte.

Laden en rijbereik

Hoe zit het met het laden? We hebben met de BMW i4 M50 drie laadbeurten achter de rug waarvan één AC laadbeurt (wisselstroom) en twee DC laadbeurten (gelijkstroom).

  • De eerste DC laadbeurt hebben we beperkt in tijd (half uur) om te zien wat we konden bijladen : van 30% SoC (State ofCharge) naar 70%. Goed om 229 km aan rijbereik toe te voegen. 
  • Bij de tweede DC laadbeurt hebben we 57% bijgeladen (van 38% naar 95%) en dit resulteert in 356 km toegevoegd rijbereik. Hadden we voor de volle 100% geladen dan zou dit goed geweest zijn voor een rijbereik van 622 km. 
  • Het is echter niet gelukt om de batterij voor de volle 100% op te laden wat initieel de bedoeling was tijdens de AC laadbeurt. Na acht uur en tien minuten laden zijn we gestrand op 75% SoC (gestart op 36%) en 230 km toegevoegd rijbereik. 

De laadsnelheden kunnen sterk variëren. 

Rijden en comfort

Prestaties

Het rijden met de BMW i4 M50 is een fantastische belevenis. Je kan perfect cruisen in alle rust en stilte in de EcoPro rijmodus of je kan de adrenaline gaan opzoeken in de Sport Boost rijmodus. En het verschroeiend hard indien je het stroompedaal intrapt in deze rijmodus. Met dank aan de BMW Motorsportafdeling. Zelfs aan het geluid werd gedacht : met de hulp van BMW IconicSounds Electric ervaar je het geluid en de sensaties van een verbrandingsmotor.  

Comfort

De BMW i4 M50 deelt het BMW Operating System 8, inclusief het Curved Display met de iX. Fysieke knoppen voor de bediening van onder meer de verwarming verdwijnen meer en meer. Alles gebeurt via het centrale touchscreen. De keuze van de rijmodi bevindt zich nog steeds in de middenconsole. De sportzetels zitten perfect. De ruimte achterin is voldoende. De diverse bedieningen zoals cruise control, radio zijn traditioneel perfect ondergebracht op het stuurwiel. 

ADAS (rijhulpsystemen)

De BMW i4 M50 biedt een uitgebreide reeks rijhulpsystemen (circa 40) die standaard of optioneel beschikbaar zijn in de zogenaamde Packs. We vernoemen de belangrijkste:

  • Business Pack met BMW Live Cockpit Navigation Professional met Head-Up Display
  • Innovation Pack met High Beam Assist, BMW Laserlight
  • en het Driving Assistant Pack met onder andere  Steering and Lane Control Assistant, Active Cruise Control with Stop & Go function, Lane Keeping Assistant with active side collision protection, Emergency Stop Assistant and the Evasion Assistant, which also reacts to pedestrians
  • Rear View Camera, Back-Up Assistant, Parking Assistant Plus

Simulatie rijbereik (km)

De simulatie rijbereik op basis van het ritverbruik laat duidelijk de impact zien van de gekozen rijstijl. Hoe lager je het verbruik kan houden, hoe meer kilometers je kan afleggen op een laadbeurt. Bij een elektrisch voertuig is dit niet anders dan bij een voertuig op fossiele brandstof.

Vergelijk WLTP/testresultaten

Testverslag BMW i4 M50 rear view

De BMW i4 past perfect in BMW's strategie van de 'Power of Choice' : het is de klant die beslist voor welke aandrijflijn hij gaat. Met de i4 M50 voegt BMW er nog een dimensie aan toe : voortaan worden de fans van het M-logo niet uit het oog verloren. 

Met de i4 M50 rijden is puur rijplezier. Hij ontpopt zich tot een bolide puur sang als het op prestaties aankomt en toch is hij bijzonder efficiënt als het op verbruik en rijbereik aankomt. De testresultaten spreken voor zich. Voeg je naast het gekende comfort en de uitgekiende prestaties nog de fiscale voordelen aan toe dan is deze BMW i4 M50 een doordachte keuze. Als eveneens het budgetaire plaatje klopt wel te verstaan. We kunnen perfect eindigen met 'BMW macht Freude am e-Fahren'.

Meer info info over de BMW i4 vind je terug op website van BMW Belgium 

Met dank aan BMW Belux voor het ter beschikking stellen van het testvoertuig.     

Foto's : bmw press group