Testverslag BMW i7 xDrive60

Test report

-
Testverslag Drivolution BMW i7 xDrive60 side view

De nieuwe BMW 7 zou je wel eens voor een dilemma kunnen stellen. Hoezo? Het zit namelijk zo dat je evenveel fun beleeft achter het stuur als wanneer je beroep zou doen op een chauffeur om je in stijl te laten voeren. We kozen ervoor om zelf het stuur in handen te nemen.

We maken kennis met ondertussen al de zevende generatie van de 7-serie. En volledig volgens de filosofie van BMW is hij beschikbaar met verschillende aandrijflijnen, dus ook elektrisch. Binnen het elektrisch segment heb je de keuze uit de i7 eDrive50, de i7 xDrive60  en het neusje van de zalm de i7 M70 xDrive.

We testen de i7 xDrive60 uit. Zoals steeds zijn we benieuwd naar het rijbereik en het verbruik.

Algemeen

  • Berline
  • Aantal zitplaatsen 5
  • Rijklaar gewicht 2.715 kg
  • Prijs testvoertuig 183.675,- euro

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • Type batterij Lithium-ion
  • 105,7 kWh batterijcapaciteit (101,7 kWh bruikbaar)
  • Vermogen 400 kW (544 pk)
  • 745 Nm koppel
  • AWD
  • Platform BMWCLAR

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 19,3 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 600 km
  • Rijbereik stad 654 km

Testparcours (107,5)

  • Buiten stad (46,1 km) 15,3 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40,1 km) 17,5 kWh/100 km
  • Stad (21,3 km) 16,5 kWh/100 km
  • Gecombineerd 16,4 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Laadaansluiting rechts achteraan
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 195 kW maximaal
  • Bidirectioneel laden (V2X) neen
  • AC : geen laadbeurten
  • DC : één laadbeurt

Verbruiksresultaten (553 km)

  • Buiten stad 15,3 kWh/100 km
  • Autosnelweg 17,2 kWh/100 km
  • Stad 16,5 kWh/100 km
  • Mix 18,5 kWh/100 km
  • Gemiddeld 17,3 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

553 Testkilometers

Aandrijflijn

Platform

De BMW i7 xDrive60 maakt gebruik van de bijgewerkte versie van het CLAR-platform, dat flexibel genoeg is om meerdere aandrijflijntypes te ondersteunen. Voor de i7 gebruikt BMW de batterij- en elektrische aandrijflijntechnologie van de vijfde generatie, die ook te vinden is in de i4 en iX van 2022.

Versies

Bij de i7 heb je de keuze uit volgende versies:

  • de i7 eDrive50 : 335 kW (455 pk), 650 Nm, RWD, enkele motor, rijbereik 520 km (WLTP)? 
  • de i7 xDrive60 : 400 kW (544 pk), 745 Nm, AWD, twee electromotoen, rijbereik 510 km (WLTP)
  • de i7 M70 xDrive : 485 kW (659 pk), 1100 Nm, AWD, twee electromotoren, rijbereik 490 km (WLTP)

Alle versies van de  i7 beschikken over een bruto accucapaciteit van 105,7 kWh waarvan 101,7 kWh bruikbaar is. 

MyModes (rijmodi)

De i7 xDrive60 beschikt over de klassieke rijmodi met name Efficient, Personal en Sport.

Remenergierecuperatie

De adaptieve recuperatie geeft deze BMW i7 xDrive60 een verdere impuls aan de efficiëntie en actieradius. Met behulp van het intelligent geconnecteerd aandrijfmanagement is het mogelijk  de intensiteit van de remenergieterugwinning tijdens het uitlopen en actief remmen aangepast worden aan de wegsituatie, zoals gedetecteerd door gegevens van het navigatiesysteem en de sensoren die worden gebruikt door de rijhulpsystemen. Bij het naderen van een kruispunt, bijvoorbeeld, kan de mate van recuperatie worden verhoogd, om energie terug te voeren naar de hoogspanningsbatterij en tegelijkertijd het vertragingseffect te benutten. Op de open weg kan de uitloopfunctie het overnemen, zodat de auto zonder aandrijfkracht kan "freewheelen" wanneer je het gas loslaat. Een stap verder in het autonoom rijden.

Adaptieve recuperatie is de standaardinstelling in rijpositie D. Als alternatief kan je als bestuurder in het BMW iDrive menu kiezen voor een hoge, gemiddelde of lage Brake Energy Regeneration instelling voor alle rijsituaties. De hoogste terugwinningsstand wordt automatisch geactiveerd in rijstand B, die ook het karakteristieke één-pedaalsgevoel geeft. Informatie over de energiestroom kan worden bekeken in het bedieningsdisplay, ongeacht welke rijstand is geselecteerd. 

Integral Active Steering

De i7 wordt standaard geleverd met Integral Active Steering, zoals BMW de vierwielbesturing noemt. Bij lage snelheden sturen de achterwielen tegengesteld aan de voorwielen. Hierrdoor verkleint de draaicirkel - wat in het geval van de i7, die net geen 5,40m lang is goed van pas komt. Bij hogere snelheden worden de achterwielen iets in dezelfde richting gedraaid als de voorwielen, wat een stabiliserend effect heeft, Bovendien wordt de stuurkracht aangepast aan de snelheid, zodat bij het manoeuvreren slechts 2,4 omwentelingen van het stuurwiel van stop tot stop. 

Verbruik

In totaal hebben we 553 testkilometers achter de rug aan boord van de i7 xDrive60 en dit verdeeld over 10 ritten. De boordcomputer klokt af op een gecombineerd verbruik van 17,3 kWh/100 km. Daarmee scoren we net iets onder het WLTP-cijfer van 19,3 kWh/100. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 2,0 l/100 km. Het laagst genoteerde verbruik is 15,3 kWh/100 km, het hoogste 21,7 kWh/100 km. Bekijken we even de gevolgde trajecten dan krijgen we onderstaand beeld :

  • vijf ritten van de tien zijn autosnelwegritten. Het resulteert in een gemiddeld verbruik van 17,2 kWh/100 km of een equivalent benzineverbruik van 2,0 l/100 km. Hiermee kom je 591 km* ver. 
  • een rit op secundaire wegen (buiten stad) wat een gemiddeld verbruik oplevert van 15,3 kWh/100 km wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,8 l/100 km en een rijbereik van 665 km*
  • één stadsrit met een verbruik van 16,5 kWh/100 km (1,7 l/100 km) equivalent benzineverbruik) wat goed is voor een rijbereik van 692 km*
  • verder nog drie ritten die een mix zijn van bovenstaande. Hier komen we uit op een gemiddelde van 18,5 kWh/100 km. Dit betekent een equivalent benzineverbruik van 2,1 l/100 km en een rijbereik van 550 km*.

Zoals steeds kiezen we volop voor de Efficient rijmodus (negen ritten van de tien), gevolgd door de Personal rijmodus (één ritten). Bekijken we de gemiddelden op basis van de rijmodus dan krijgen we het volgende beeld : 16,8 kWh/100 km in de Efficient rijmodus en 21,7 kWh/100km in de Personal rijmodus.

* Simulatie van het rijbereik op basis van het gecombineerde ritverbruik.  Het blijft sowieso belangrijk om de bereikte resultaten steeds in een bepaalde context te zien omdat elke rit anders (type weg, verkeersdrukte, weersomstandigheden, buitentemperatuur en zoveel meer)

Testparcours

Elektrisch verbruik 

Ik geef toe toch benieuwd te zijn naar de prestaties van de i7 xDrive60 op ons testparcours van 107,5 km dat iets langer was omwille van omleidingen. Benieuwd? Na de drie onderdelen (buiten stad, autosnelweg en stad) noteert de boordcomputer een gecombineerd elektrisch verbruik van 16,4 kWh/100km. Hou je rekening met de bruikbare batterijcapaciteit van 101,7 kWh dan zou je (theoretisch) 620 km ver komen op een laadbeurt. Het komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,9 l/100km. 

Bekijken we het gerealiseerde verbuik even in detail dan ziet het er als volgt uit :

  • de rit buiten stad (secundaire wegen) van 46,1 km komt uit op een verbruik van 15,3 kWh/100km. Voldoende om 665 kilometer ver te geraken. 
  • bij de rit op autosnelweg van 40,1 km had de i7 xDrive60 wat meer dorst. Het verbruik stijgt naar 17,5 kWh/100 km. Hiermee kom je 581 kilometer ver. 
  • de stadsrit van 21,3 km levert een verbruik op van 16,5 kWh/100km en dit volstaat om 616 kilometer af te leggen. 

De combinatie van constant rijden en niet al te hoge snelheid vormt de perfecte match.

En wat met het rijbereik?

Het rijbereik bij de start was 379 km en een SoC (State of Charge) van 61%. Na de rit buiten stad daalde het rijbereik tot 348 km met een SoC van 54%. Een daling van 31 km aan rijbereik en 7% SoC. Na de rit op de autosnelweg afficheerde de boordcomputer 299 km aan rijbereik en een SoC van 47%. Dit betekent dat we 49 km aan rijbereik verloren en 7% aan SoC. Op het einde van de stadsrit was het rijbereik 275 km en de SoC 44%. Hier verliezen we 24 km aan rijbereik en 3% aan SoC. De totale rit van 107,5 km heeft ons 104 km aan rijbereik gekost. Je verliest dus ruw geschat 1 kilometer aan rijbereik per gereden kilometer.

Tijdens het testparcours streven we naar een zo efficiënt mogelijke rijstijl door maximaal te anticiperen, een zo constant mogelijke snelheid aan te houden en maximaal te coasten (uitrollen). We houden een  constante snelheid van 110 km/u aan op de autosnelweg. Bovendien  schakelen we de klimaatregeling uit wanneer de omstandigheden het toelaten.

Laden en rijbereik

Een laadbeurt

Het voordeel van een grote batterijcapaciteit is dat je minder snel een bezoek moet brengen aan de laadpaal. We hebben slechts eenmaal geladen en de reden was niet zozeer dat het noodzakelijk was doch wel om toch wat informatie te kunnen sprokkelen omtrent het laden. Het is een snellaadbeurt (DC) geworden bij Fastned. Rekening houdend met een gezonde laadcultuur hebben we de batterij geladen tot 80%. De SoC bij de start was 44% en het rijbereik 275 km. In een tijdspanne van 26 minuten hebben we 196 km bijgeladen. De laadsnelheid bedroeg 147 kW.

Actieradiushorizon

Blijf het een fantastische tool vinden. Al is het maar om jezelf uit te dagen. Deze tool geeft aan hoever je kan komen bij een sportieve rijstijl en bij een rustige, efficiënte rijstijl.

Laadcurve

De laadcurve geeft je een idee wanneer je de hoogste laadsnelheid bereikt. 

Rijden en comfort

Rijden

Het rijden met de i7 xDrive60 is een beleving. Je geniet in alle stilte in een luxueuze omgeving. Bovendien heb je meer dan voldoende vermogen om je comfortabel op onze Belgische wegen voort te bewegen.

Comfort

Het is duidelijk dat de nieuwe 7-serie een versnelling hoger schakelt wanneer het op comfort aankomt. De optielijst is lang van wat er allemaal mogelijk is. We houden er aan het overzicht wat beperkt te houden. Ons testvoertuig was uitgerust met de volgende packs:

  • M Sportpakket & M Sportpakket Pro 
  • BMW individual Interieur
  • Innovation Pack (Driving Assistant Pack Professional & Parking Assistant Pack Professional)
  • Executive Lounge (zetelventilatie achteraan, multifunctionele achterzetels, Executive Lounge Rear Console, massagefunctie)
  • Comfort Pack (actieve zetelventilatie vooraan en massagefunctie)
  • Climate Pack (infrarood reflecterende beglazing, heat comfort package voor en achter)
  • Panoramisch doorschijnend Sky Lounge
  • Interieurelementen met kristalafwerking 'CraftedClarity)
  • Bowers & Wilkens Diamond Surround Sound System
  • Professional Entertainment System achteraan met Amazon Fire
  • ...

Automatische deuren

Leuk doch in het begin was het wel even zoeken om de juiste "benadering" te vinden.

Professional Entertainment Systeem

Kan je natuurlijk niet echt van genieten als jezelf achter het stuur zit doch leuk als je even wil uitrusten. 

BMW Operating System 8

De BMW i7 xDrive60 beschikt over de BMW iDrive met BMW Operating System 8,  het krachtigste en omvangrijkste technologiestack die BMW ooit heeft ontwikkeld. Die vormt de basis voor de achtste generatie en de nieuwe interpretatie van BMW iDrive. BMW iDrive en het BMW Operating System 8 leggen met een nieuwe generatie van displays, bedieningselementen en software, en met een bijzonder krachtige connectiviteit en gegevensverwerking de basis voor een intuïtieve, persoonlijke, inspirerende en tegelijk emotionele dialoog tussen mens en wagen.

Bediening

Het valt niet te ontkennen dat je beschikt over tal van instelmogelijkheden bij de i7 xDrive60. Wat de bediening betreft, moet je als bestuurder, zoals nu helaas gebruikelijk is in moderne auto's, intensief omgaan met de vele menu-items en structuren om ze te leren kennen, vinden en gebruiken. De i7 xDrive60 vormt geen uitzondering hierop. 

ADAS

De BMW i7 xDrive60 beschikt natuurlijk over alle assistentie- en veiligheidssystemen (ADAS) die BMW momenteel te bieden heeft. Sommige zijn standaard, andere zijn optie en zitten verwekt in zogenaamde packs.

  • Serie afstandswaarschuwing 
  • Aanrijdingswaarschuwing (Standaard)
  • City Emergency Braking System (Standaard)
  • Voorspellend noodremsysteem (Standaard)
  • Voorspellende kruispuntassistent (Optie) 
  • Voorspellend noodremsysteem voor voetgangers (Standaard) 
  • Verkeersdetectie bij achteruitrijden (Standaard) 
  • Snelheidsbegrenzer (Standaard)
  • Cruise control (Standaard) 
  • Adaptieve Cruise Control (optie) 
  • Snelweg/congestieassistent (optie) 
  • Verkeersbordherkenning (Standaard) 
  • Rijstrookassistent (Standaard)
  • Dodehoekassistent (Standaard) 
  • Assistent rijstrookverandering - Uitwijkassistent - Noodassistent (Optie) 
  • Waarschuwingssysteem bij uitstappen (Standaard)
  • Waarschuwingssysteem bij slaperigheid (Standaard) 
  • Head-up Display (Standaard)
  • Waarschuwingslichten/knipperlicht rem 
  • Licht voor noodstop Standaard 
  • Bandenspanningscontrolesysteem (Standaard) (directe meting)

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

Onderstaande grafiek geeft je een simulatie van het rijbereik op basis van het verbruik en de bruikbare accucapaciteit. Hoe efficiënter je rijdt hoe verder je komt op een laadbeurt.

Vergelijk WLTP/Drivolution

Testresultaten

Testverslag Drivolution BMW i7 xDrive60 rear view

Het spreekt voor zich dat deze i7 xDrive60 bij menig onder ons niet op de fleetlijst zal terug te vinden zijn. Neemt niet weg dat het een waar genoegen is om ermee te rijden. The next level als het ware. Je zweeft geruisloos over onze belabberde wegen. En dit in alle comfort en luxe. Ondanks het gewicht van 2,7 ton weet de i7 xDrive60 toch best te overtuigen wanneer het op verbruik en rijbereik aankomt. Voor zover je het stroompedaal met een fluwelen voet bedient. Wat niet wil zeggen dat hij je op het gebied van prestaties in de kou laat staan. Het DNA van BMW in het achterhoofd geeft hij jou nog meer dan voldoende "Freude am Fahren". In alle stilte ...

Foto's : PressClub Global · Articles.PressClub Global · Articles · BMW i7. (bmwgroup.com)
Wil je meer weten over de i7 xDrive60 : BMW i7 (G70 BEV): Modellen, technische gegevens & prijzen | BMW.be 
Met dank aan BMW Belux voor het ter beschikking stellen van de wagen. 
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.