Testverslag BMW iX xDrive 50
Test report
De nieuwe iX, die zijn roots met het conceptmodel iNEXT niet onder stoelen of banken steekt, is in tegenstelling tot de iX3 en de i4 geen elektrische afgeleide van een bestaand model. Sinds de voorstelling in 2013 van de iconische i3 is de iX de eerste EV die door BMW op een maat gemaakte EV-architectuur is gebouwd. De iX is het nieuwe vlaggenschip van de BMW i modellenreeks. Een stijlbreuk met het verleden als het op vormgeving aankomt. Hij is beschikbaar als iX xDrive40 en iX xDrive50. Later volgt nog een performantere versie met name de iX M60, waarbij de M duidelijk verwijst naar de Motorsport afdeling. De iX xDrive50 beschikt over een grotere batterij ten opzichte van de iX xDrive40 en dit zou moeten resulteren in een groter rijbereik.
We mochten de iX xDrive50 een weekje testen. Puur genieten!
Algemeen
- SAV (Sports Activity Vehicle)
- Rijklaar gewicht 2585 kg
- Trekhaak mogelijk - ja (trekgewicht ongeremd 750 kg, geremd 2500 kg)
- Prijs testvoertuig : 121.605 euro
Motor
- BEV (Battery Electric Vehicle)
- 111,5 kWh batterijcapaciteit (105,2 kWh bruikbaar)
- 385 kW (523 pk) vermogen
- 765 Nm koppel
- AWD (x-Drive)
- EV specifiek platform : neen
- Platform BMWCLAR
Verbruik/rijbereik (WLTP)
- Gecombineerd verbruik 21,0 kWh/100 km
- Gecombineerd rijbereik 599 km
- Rijbereik stad 685 km
Testparcours (104,1 km)
- Buiten stad (42,9 km) 14,3 kWh/100 km
- Autosnelweg (40,2 km) 20,4 kWh/100 km
- Stad ( 21 km) 15,2 kWh/100 km
- Gecombineerd 16,6 kWh/100 km
Laadinformatie
- Interne boordlader 11 kW
- Laadvermogen AC 11 kW
- Laadvermogen DC 200 kW maximaal
- AC : drie laadbeurten
- DC : één laadbeurt
Verbruiksresultaten (1043 km)
- Buiten stad 15,9 kWh/100 km
- Autosnelweg 17,9 kWh/100 km
- Stad 15,2 kWh/100 km
- Mix 18,0 kWh/100 km
- Gecombineerd 17,3 kWh/100 km
- Laagste verbruik 14,3 kWh/100 km
- Hoogste verbruik 21,1 kWh/100 km
Test data
Test drivers
Johan Stevens
1043 Testkilometers
Aandrijflijn
De BMW iX wordt gelanceerd met de keuze uit twee modelvarianten met name de iX xDrive40 en de iX xDrive50. De iX xDrive40 heeft een vermogen van 240 kW(326 pk) tegenover 385 kW (523 pk) voor de iX xDrive50. De iX M60 volgt later en deze zou goed zijn voor een goede 440 kW (600 pk). De beide modellen beschikken over een elektrische vierwielaandrijving.
De iX xDrive50 gebruikt de vijfde generatie van e-Drive technologie. Hij beschikt over een bruto accucapaciteit van 111,5 kWh (105,2 kWh netto). Het vertaalt zich in een groter rijbereik. De iX xDrive40 heeft een bescheidener brutto accucapaciteit van 76,6 kWh (71 kWh netto).
MyModes (rijmodi)
Nieuwe namen eveneens voor de rijmodi met name Efficient, Personal en Sport.
Remenergierecuperatie
De adaptieve recuperatie geeft deze BMW iX een verdere impuls aan de efficiëntie en actieradius. Met behulp van het intelligent geconnecteerd aandrijfmanagement is het mogelijk de intensiteit van de remenergieterugwinning tijdens het uitlopen en actief remmen aangepast worden aan de wegsituatie, zoals gedetecteerd door gegevens van het navigatiesysteem en de sensoren die worden gebruikt door de rijhulpsystemen. Bij het naderen van een kruispunt, bijvoorbeeld, kan de mate van recuperatie worden verhoogd, om energie terug te voeren naar de hoogspanningsbatterij en tegelijkertijd het vertragingseffect te benutten. Op de open weg kan de uitloopfunctie het overnemen, zodat de auto zonder aandrijfkracht kan "freewheelen" wanneer je het gas loslaat. Een stap verder in het autonoom rijden.
Adaptieve recuperatie is de standaardinstelling in rijpositie D. Als alternatief kan je als bestuurder in het BMW iDrive menu kiezen voor een hoge, gemiddelde of lage Brake Energy Regeneration instelling voor alle rijsituaties. De hoogste terugwinningsstand wordt automatisch geactiveerd in rijstand B, die ook het karakteristieke één-pedaalsgevoel geeft. Informatie over de energiestroom kan worden bekeken in het bedieningsdisplay, ongeacht welke rijstand is geselecteerd.
Actieradiushorizon en Efficiency Trainer
De actieradiushorizon (Range Horizon) laat duidelijk zien welke invloed je rijstijl heeft op het laadniveau van de hoogvoltage accu en het rijbereik. Zo wordt het actuele rijbereik, de rijbereiktendens, het rijbereik bij zeer laag energieverbruik en rijbereik bij hoog energieverbruik weergegeven. Handig.
De Efficiency Trainer kan je tips geven om zeer zuinig te rijden.
Verbruik
In totaal hebben we 1035 testkilometers achter de rug met de iX xDrive 50. De boordcomputer klokt af op een gecombineerd verbruik van 17,3 kWh/100 km. Daarmee scoren we net iets onder het WLTP-cijfer van 18,9 kWh/100. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 2,0 l/100 km. Het laagst genoteerde verbruik is 14,3 kWh/100 km, het hoogste 21,1 kWh/100 km. In totaliteit hebben we achttien ritten geregistreerd. Bekijken we even de gevolgde trajecten dan krijgen we onderstaand beeld :
- elf ritten van de achttien zijn autosnelwegritten. Het resulteert in een gemiddeld verbruik van 17,9 kWh/100 km of een equivalent benzineverbruik van 2,1 l/100 km. Hiermee kom je 588 km* ver.
- vier ritten op secundaire wegen (buiten stad) wat een gemiddeld verbruik oplevert van 15,9 kWh/100 km wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,8 l/100 km en een rijbereik van 662 km*.
- één stadsrit met een verbruik van 15,2 kWh/100 km (1,7 l/100 km) equivalent benzineverbruik) wat goed is voor een rijbereik van 692 km*.
- verder nog twee ritten die een mix zijn van bovenstaande. Hier komen we uit op een gemiddelde van 18,0 kWh/100 km. Dit betekent een equivalent benzineverbruik van 2,1 l/100 km en een rijbereik van 584 km*.
De iX xDrive50 hanteert andere namen voor de rijmodi : we spreken vanaf nu van Efficient, Personal en Sport. Zoals steeds kiezen we volop voor de Efficient rijmodus (twaalf ritten van de achttien), gevolgd door de Personal rijmodus (vijf ritten) en slechts éénmaal de Sport rijmodus geselecteerd. Bekijken we de gemiddelden op basis van de rijmodus dan krijgen we volgend beeld : 16,5 kWh/100 km in de Efficient rijmodus, 18,7 kWh/100 km in de Personal rijmodus en 19,5 kWh/100 km in de Sport.
* Simulatie van het rijbereik op basis van het gecombineerde ritverbruik. Het blijft sowieso belangrijk om de bereikte resultaten steeds in een bepaalde context te zien omdat elke rit anders (type weg, verkeersdrukte, weersomstandigheden, buitentemperatuur en zoveel meer)
Testparcours
De prestaties van de iX op ons 104,1 kilometer lange testparcours zijn veelbelovend. We realiseren een gemiddeld testverbruik van 16,6 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,9 l/100 km. Rekening houdend met de bruikbare accucapaciteit van 105,2 kWh zou je met dit verbruik 633 km ver geraken (theoretische berekening). Dit is een betere score dan het opgegeven WLTP-gemiddelde van 599 km.
Bekijken we even de gemiddelden per wegtype :
- de beste score behaalt de iX in de rit buiten de stad (42,9 km) namelijk 14,3 kWh/100 km, wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,6 l/100 km. Dit zou resulteren in een rijbereik van 736 km*.
- Traditiegetrouw stijgt het verbruik eenmaal je de autosnelweg (40,2 km) opgaat : 20,4 kWh/100 km (2,3 l/100 km equivalent benzineverbruik). Dit is goed voor een rijbereik van 516 km*.
- In de stad (21 km) halen we een verbruik van 15,2 kWh/100 km (1,7 l/100 km equivalent benzineverbruik) wat zou resulteren in een rijbereik van 692 km*.
Hoe evouleert het rijbereik? Gestart met een rijbereik van 466 km daalt het rijbereik naar 453 km na het gedeelte op secundaire wegen (rit buiten stad). Een daling van 13 km. De rit op autosnelweg blijkt de grootste slokop te zijn met een daling van 78 km (van 453 km naar 375 km). Bij de stadsrit hebben we 21 km aan rijbereik verloren : van 375 km naar 353 km. Op de totale rit hebben we welgeteld 112 km verloren aan rijbereik.
We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Tijdens de rit hebben we zonder klimaatregeling gereden.
*Theoretisch berekend rijbereik op basis van het gerealiseerde verbruik op dit onderdeel, de weersomstandigheden op dat moment en de verkeersdrukte.
Laden en rijbereik
Hoe zit het met het laden? We hebben met de BMW iX xDrive50 vier laadbeurten achter de rug waarvan drie AC laadbeurten (wisselstroom) en één DC laadbeurt (gelijkstroom). Een grote batterij resulteert natuurlijk in een langere laadduur om deze volledig op te laden : we komen uit op een gemiddelde van zes uur en dertig minuten waarbij je natuurlijk steeds dient rekening te houden met de SoC (State of Charge) bij het begin van het laden. De meeste laadpalen hebben een standaard maximum vermogen van respectievelijk 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW en 22 kW. Wij hebben steeds geladen 3 fase 16A (11kW). Bij de DC laadbeurt komen we uit op 195 kW laadvermogen.
Toch even dit meegeven : bij de DC laadbeurt gaf de boordcomputer een rijbereik aan van 717 km indien we de batterij voor de volle 100% zouden hebben opgeladen. Dit is zonder meer een rijbereik waar je alvast een eind verder komt.
Rijden en comfort
Het rijden met de iX is een beleving. Je geniet in alle stilte in een luxueuze omgeving. Geen nood aan vermogen: de BMW iX xDrive50 heeft er geen gebrek aan.
De binnenkant van de iX werd ontwikkeld vóór de buitenkant, waarbij de focus van het ontwerp werd verlegd naar de inzittenden en een meer lounge-achtige sfeer werd gecreëerd die door BMW wordt aangeduid als een "Livingspace on Wheels". En dit is het ook. De vrijstaande zwevende middenconsole, het ontbreken van een middentunnel en het grootste ooit in een BMW ingebouwde panoramisch doorschijnend schuifdak geven de inzittenden een indrukwekkend gevoel van ruimte, dat uitnodigt om te ontspannen.
De iX maakt gebruik van het nieuwe BMW Operating system 8. Het is ontworpen met een duidelijke focus op de touchscreen bediening van het BMW Curved Display, een volledig digitale displaygroep bestaande uit een 12,3 inch informatiedisplay en een 14,9 inch bedieningsdisplay die, zoals de naam het zegt, samen achter naar de bestuurder gekeerd glazen oppervlak zit, en op verbale communicatie met de BMW Intelligent Personal Assist. Meer en meer spreken we met de auto.
Nieuw is dat de bedieningsknoppen voor het elektrisch instellen van de zetel voortaan in de portieren zijn aangebracht. Is handiger dan steeds onderaan te moeten zoeken.
Ronde sturen behoren tot het verleden. De iX beschikt over een zeshoekig stuur.
ADAS
De BMW iX is uitgerust met een uitgebreide set standaard rijhulpsystemen. Daartoe behoren ook een aantal innovaties. Zo zullen vijf camera's, vijf camerasensoren en twaalf ultrasone sensoren samen met jou de omgeving in de gaten houden.
- het fontale botswaarschuwingsysteem (FCW) detecteert tegenliggers die links afslaan en fietsers en voetgangers bij het rechts afslaan;
- nader je een kruispunt met een stopbord dan krijg je hiervan een speciale visuele en akoustische waarschuwing;
- parkeerassistent met achteruitrijcamera en achteruitrijassistent zijn eveneens standaard;
- ...