Testverslag BMW iX1 xDrive30
Test report
De X1 is ongetwijfeld een bestseller in BMW's gamma. De populaire X1 is in een nieuw jasje gestoken. Volledig in overeenstemming met BMW's visie "The Power of Choice" is de X1 beschikbaar met diverse aandrijflijnen met name de klassieke verbrandingsmotoren (benzine en diesel), als Plug-In Hybrid en, dit In tegenstelling tot zijn voorganger, is een volledig elektrische versie eveneens beschikbaar. Deze laatste zal een belangrijke rol spelen in de fleetsector.
We mochten de iX1 xDrive30 een weekje testen. Zoals steeds focussen we ons op rijbereik en verbruik.
Algemeen
- SAV (Sports Activity Vehicle)
- Rijklaar gewicht 2.085 kg
- Aantal zitplaatsen 5
- Prijs testvoertuig 73.255,- euro
- Aanhangwagen mogelijk ja
Aandrijflijn
- BEV (Battery Electric Vehicle)
- 68 kWh batterijcapaciteit (64,7 kWh bruikbaar)
- Lithium-ion batterij
- AWD
- 230 kW (313 pk)
- 494 Nm koppel
- EV-platform BMW FAAR
Verbruik/rijbereik (WLTP)
- Gecombineerd verbruik 17,5 kWh/100 km
- Gecombineerd rijbereik 424 km
- Rijbereik stad 510 km
Testparcours (106,4 km)
- Buiten stad (46 km) 11,1 kWh/100 km
- Autosnelweg (39,9 km) 15,8 kWh/100 km
- Stad (20,5 km) 11,3 kWh/100 km
- Gecombineerd 12,7 kWh/100 km
Laadinformatie
- Boordlader 11 kW
- Laadvermogen AC 11 kW
- Laadvermogen DC 130 kW maximaal
- Laadaansluiting : rechts achteraan
- Bidirectioneel Laden (V2X) - neen
- AC : twee laadbeurten
- DC : één laadbeurt
Verbruiksresultaten (993 km)
- Buiten stad 13,9 kWh/100 km
- Autosnelweg 13,6 kWh/100 km
- Stad 11,3 kWh/100 km
- Mix 14,0 kWh/100 km
- Gecombineerd 13,5 kWh/100 km
Test data
Test drivers
Johan Stevens
993 Testkilometers
Aandrijflijn
Batterijcapaciteit
De BMW iX1 xDrive30 beschikt over de vijfde generatie eDrive technologie. Hij beschikt over een bruto batterijcapaciteit van 68 kWh waarvan 64,7 kWh bruikbaar is. Dit is momenteel de enigste versie. Dit resulteert in een vermogen van 230 kW (313 pk). De BMW iX1 xDrive30 is permanent vierwielaangedreven via één elektromotor op de vooras en één op de achteras. De vijfde generatie BMW eDrive technologie omvat ook de oplaadtechnologie van de auto en de hoogspanningsbatterij die plat in de auto is geplaatst.
Vermogen
Deze BMW iX1 xDrive30 is geen doetje. Hij beschikt over een vermogen van 230 kW (313 pk) waarmee je vlot weg bent aan de lichten. Zelfs in de Efficiënt-rijmodus is dit reeds ruimschoots voldoende.
Rijmodi
Zoals steeds kan je kiezen tussen verschillende rijmodi met elk hun speciefieke eigenschappen:
- Efficient : in deze modus rij je het meest energie-efficiënt
- Personal : voor de dagelijkse ritten
- Sport : hier kan je beschikken over het volledige potentieel
Rekening houdend met het DNA van DrivOlution zijn de Efficient-rijmodus en de Personal-rijmodus de favorieten.
Remenergierecuperatie
Geen peddels aan het stuur waar je de recuperatie eigenhandig kan regelen. Efficiënt is de adaptieve remenergierecuperatiefunctie in de rijpositie D (standaardinstelling) : de snelheid en de mate van het afremmen (en dus de energierecuperatie) worden aangepast aan de topologie van de weg en met behulp van het navigatiesysteem ook aan de snelheidslimieten. Wil je meer energie terugwinnen dan kies je voor de B-stand en schakel je over naar het bekende one-pedal driving.
Verbruik
We hebben in totaal 993 testkilometers afgelegd aan boord van de iX1 xDrive30 en dit verdeeld over in totaal 18 ritten. De gemiddelde buitentemperatuur bedroeg 23°C. De boordcomputer noteert een gemiddeld verbruik van 13,5 kWh/100 km. Op basis van dit verbruik en rekening houdend met de bruikbare batterijcapaciteit zou je theoretisch 509 kilometer ver geraken op een laadbeurt. Het laagst behaalde ritverbruik is 11,1 kWh/100 km, het hoogste is 16,3 kWh/100 km.
Bekijken we de resultaten op basis van de ritprofielen dan zien we volgende cijfers:
- het merendeel van de ritten zijn afgelegd op autosnelweg (13 ritten, 72%). Het levert een gemiddeld verbruik op van 13,6 kWh/100 km. Hiermee kom je theoretisch gezien 476 kilometer ver op een laadbeurt;
- buiten de stad (secundaire wegen) hebben we 3 ritten afgelegd (17%). Het gemiddeld verbruik bedraagt 13,9 kWh/100 km. Goed voor een theoretisch rijbereik van 465 kilometer;
- slechts één enkele stadsrit met een gemiddeld verbruik van 11,3 kWh/100 km waarmee je 573 kilometer ver zou geraken;
- rest er nog één rit die een mix is van verschillende ritprofielen. Deze is goed voor een gemiddeld verbruik van 14,0 kWh/100 km en een rijbereik van 462 kilometer.
Over de keuze van de rijmodi kunnen we vrij kort zijn :
- 13 van de 18 ritten zijn afgehaspeld in de Efficient-rijmodus: Het levert een gemiddeld verbruik op van 13,0 kWh/100 km.
- de overige 3 hebben we geopteerd voor de Personal-rijmodus en it levert een gemiddelde op van 14,8 kWh/100 km.
Testparcours
Wat zijn de prestaties van de iX3 xDrive30 op het testparcours van 106 km? Na de drie vaste onderdelen noteert de boordcomputer een gecombineerd verbruik van 12,7 kWh/100 km. Rekening houdend met de beschikbare accucapaciteit van 64,7 kWh zou je theoretisch aan dit verbruik 509 kilometer ver geraken op een laadbeurt. Het gerealiseerde verbruik komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,5 l/100 km.
Bekijken we de resulaten in detail dan zien we dat de BMW iX1 xDrive30 het best scoort op
- de rit buiten stad van 46 km met een stroomverbruik van 11,1 kWh/100 km. Kan je dit verbruik aanhouden dan kom je 583 km ver;
- het verbruik stijgt naar 15,8 kWh/100 km op rit op austosnelweg van 40 km. Niet verwonderlijk en hier hebben we eveneens gebruik gemaakt van de klimaatregeling. Met open ramen op de snelweg is wat minder aangenaam. Je komt 409 km ver aan dit verbruik.
- de stadsrit van 20,5 km levert een stroomverbruik op van 11,3 kWh/100 km. Voldoende om 573 km ver te geraken.
Hoe evolueert het rijbereik tijdens de rit? We zijn gestart met een rijbereik van 266 km en een SoC (State of Charge) van 57%.
- na de rit buiten stad was het rijbereik gedaald naar 257 km en een SoC van 49%;
- op het einde van de rit op autosnelweg daalde het rijbereik naar 188 km en een SoC van 39%
- na de stadsrit hadden we nog 179 km over aan rijbereik en 35% SoC.
We hebben in totaal 87 km aan rijbereik verloren op de totale rit en 22% aan batterijcapaciteit.
Tijdens het testparcours streven we naar een zo efficiënt mogelijke rijstijl door maximaal te anticiperen, een zo constant mogelijke snelheid aan te houden en maximaal te coasten (uitrollen). We houden een constante snelheid van 110 km/u aan op de autosnelweg. Bovendien schakelen we de klimaatregeling uit wanneer de omstandigheden het toelaten.
Laden en rijbereik
Laadbeurten
We hebben de BMW iX1 xDrive30 driemaal aan de laadpaal gehangen:
- tweemaal AC geladen
- eenmaal DC geladen
We komen uit op een gemiddelde laadduur van ongeveer vijf uur om de batterij vol te laden (100%). Veel hangt van de SoC (State of Charge) bij de start van de laadbeurt. Handig is wel dat je zelf kan instellen tot welk percentage je wilt laden. Bij de snellaadbeurt hebben we zesentwintig minuten de batterij geladen van 20% naar 80%. Dit om 306 kilometer bij te laden.
Rijbereik
Het rijbereik hangt af van een aantal factoren zoals het verbruik van de vorige ritten, de ritprofielen en dergelijke meer. Dit betekent dat het geladen rijbereik niet altijd hetzelfde is. Na de drie laadbeurten komen we uit op een gemiddeld rijbereik van om en bij de 298 km. Het is raadzaam om te anticiperen op de ritten die gepland staan om verrassingen te vermijden. Bovendien is het te verlijden de batterij volledig leeg te rijden. Zodoende wordt er soms vroeger geladen dan dat het echt nodig is.
Actieradiushorizon
Leuk en handig is de actieradiushorizon. Afhankelijk van de ingestelde lay-out in het Info Display of als widget in het controledisplay toont deze grafiek de actuele E-actieradius op basis van uw historisch verbruik. Bijkomende waarden tonen de verhouding tussen stroomverbruik en actieradius en informatie over het potentieel van het voertuig. De actieradiushorizon toont de bandbreedte tussen de maximaal mogelijke actieradius bij een efficiënte rijstijl, de laagste actieradius bij een hoog stroomverbruik en of uw huidige rijstijl de actieradius vergroot of verkleint. De weergave verandert bij het starten van een routegeleiding in het navigatiesysteem. De actuele actieradius wordt dan op basis van de route berekend en het display geeft bovendien de resterende laadtoestand weer wanneer de bestemming wordt bereikt.
My BMW-app
Via de My BMW-app bekom je alle nodige informatie omtrent het laadproces.
Rijden en comfort
Bediening
De bediening is typisch BMW. Alles is vlot bereikbaar. Je beschikt over een zwevende console in het midden waar je de meeste handelingen zoals de keuze van de rijmodi, Autohold, de Drive modi kan uitvoeren. De welbekende iDrive Controller is jammer genoeg verdwenen waardoor de meeste commando's via het centrale scherm gebeuren.
Ruimte
Je beschikt over voldoende ruimte binnenin. Ook de passagiers achterin hebben niet te klagen. Klap je de achterbank neer dan kan je toch behoorlijk wat meenemen als je er even op uittrekt. µ
Curved Display
Het BMW Curved Display met Touch en Voice Control is ondertussen geen onbekende meer.
ADAS
De BMW iX1 xDrive30 beschikt over een uitgebreid aanbod aan automatische rij- en parkeerfuncties. Sommige ziijn standaard, andere zitten verwerkt in paketten. Tot de standaarduitrusting behoren o.a
- Cruise Control met remfunctie en botsingswaarschuwing, die ook tegenliggers detecteert als je naar links afslaat (in landen waar rechts wordt gereden) en ook voetgangers of fietsers bij het rechts afslaan.
- Parkeerhulp met achteruitrijassistent
- Camera en achteruitrijassistent
Opties zijn
- stuurassistent en rijstrookassistent,
- Active Cruise Control met Stop&Go functie,
- Actieve navigatie, afritwaarschuwing
- BMW Head-Up Display, Surround View, Remote 3D View
- BMW Drive Recorder en Remote Theft Recorder
Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg
Deze simulatie op basis van het ritverbuik en de bruikbare batterijcapaciteit geeft je een idee hoe ver je kan komen op een laadbeurt. Het spreekt voor zich dat de ritverbruiken momentopnames zijn. In de praktijk is het verbruik afhankelijk van een groot aantal factoren zoals weersomstandigheden, de gereden snelheid, ritprofielen, elektrische verbruikers en natuurlijk je rijstijl.