Testverslag BMW iX3

Test report

-
BMW iX3 general view

Als je tussen de i en de 3 een X plaatst dan maak je kennis met de BMW iX3, de volledige elektrische X3. De i3 zag het levenslicht in 2013 en het was de eerste stap van BMW richting elektrische voertuigen. Een volledig nieuw concept met de nadruk op duurzaamheid. Revolutionair voor zijn tijd en vandaag de dag is de i3 nog steeds populair. Het is en blijft een iconische wagen die zijn tijd ver vooruit was.
De iX3 daarentegen baseert zich op de succesvolle X3, een bekend gezicht. Hij onderscheidt zich enkel door een aantal 'blauwe' accenten die zijn toegevoegd. BMW maakt hierdoor het plaatje compleet op het gebied van de keuze uit aandrijflijnen : benzine, diesel, plug-in hybrid en nu eveneens volledig elektrisch. The power of choice is compleet. Of misschien nog de Hydrogen. 

 

Algemeen

  • SAV (Sports Activity Vehicle)
  • Rijklaar gewicht 2260 kg

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 80 kWh batterijcapaciteit (74 kWh bruikbaar)
  • 210 kW vermogen
  • 440 Nm koppel

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 19,0 kWh/100 km (gecombineerd) - COC
  • 450 km rijbereik (gecombineerd)
  • 560 km rijbereik (stadsverkeer)

Testparcours (109 km) 8°C

  • Buiten stad (43,6 km) 11,3 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39,8 km) 19,1 kWh/100 km
  • Stad (24,2 km) 11,4 kWh/100 km
  • Gecombineerd 13,9 kWh/100 km

Accu en laden

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 155 kW

Laadbeurten

  • AC : drie laadbeurten aan een publieke laadpaal
  • DC : een laadbeurt (32 minuten)

Test data

Test drivers

Johan Stevens

984 Testkilometers

Verbruik

969 testkilometers hebben we mogen doorbrengen in de stille iX3. De boordcomputer klokt af op een gecombineerd verbruik van 16,1 kWh/100 km. Daarmee scoren we beter dan het WLTP-cijfer van 19 kWh/100. Voor degenen die nog denken in termen van l/100 km : dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,9 l/100 km. En daar kan ik best mee leven. In totaliteit hebben we vijftien ritten geregistreerd waarvan negen ritten op autosnelweg (60%) en drie ritten buiten de stad. 
Wat betekent dit in termen van rijbereik? Op basis van het gecombineerd verbruik zou je 460 kilometer kunnen afleggen op een laadbeurt. Van Gent naar Nancy (FR) bijvoorbeeld.

Testparcours

En hoe presteert de iX3 op ons testparcours van 109 km? We realiseren een gemiddeld testverbruik van 13,9 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzinverbruik van 1,6 l/100 km. Rekening houdend met de bruikbare accucapaciteit van 74kWh zou je met dit verbruik 532 km ver geraken (theoretische berekening). Daarmee zitten we boven het gecombineerde WLTP bereik van 450 km. 
Bekijken we even de gemiddelden per wegtype :

  • de iX3 scoort het best in de stad (24,3 km) met 11,3 kWh/100 km, wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,3 l/100 km. Dit zou resulteren in een rijbereik van 655 km*.
  • Het verbruik stijgt eenmaal je de autosnelweg (39 km) opgaat : 19,1 kWh/100 km (2,2 l/100 km equivalent benzineverbruik). Dit is goed voor een rijbereik van 387 km*.
  • Buiten stad (30/50/70/90 wegen) halen we een verbruik van 11,4 kWh/100 km ( 1,3 l/100 km equivalent benzineverbruik) wat zou resulteren in een rijbereik van 649 km*.

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Tijdens de rit hebben we zonder klimaatregeling gereden.

*Theoretisch berekend rijbereik op basis van het gerealiseerde verbruik op dit onderdeel, de weersomstandigheden op dat moment en de verkeersdrukte.

Rijden en comfort

De iX3 maakt gebruikt van de vijfde generatie van e-Drive technologie met de nieuwste versies van elektromotor, vermogenselektronica, laadtechnologie en hoogspanningsaccu wat zich vertaalt in een grote vooruitgang op het gebied van rijbereik, gewicht vereiste installatieruimte en flexibiliteit. 
De e-Drive elektromotor levert een maximum vermogen van 210 kW (286 pk) en een maximum koppel van 400 Nm. De accucapaciteit bedraagt bruto 80 kWh (74 kWh netto).  Dit zou voldoende zijn om 460 kilometer (WLTP-testcyclus) ver te geraken. De vermogensoverdracht gebeurt naar de achterwielen. 
De iX3 beschikt over de standaard rijmodi : EcoPro, Comfort en Sport. De EcoPro rijmodus is de meest efficënte omdat je hier beschikt over de coasting functie.

En hoe zit het met de recuperatie? Je beschikt in de iX3 over verschillende graden van recuperatie: 

  • in de rijpositie D beschik je over adaptieve recuperatie met inbegrip van de wel bekende coastingfunctie. Handig is dat de adaptieve recuperatie de remenergieregeneratie automatisch aanpast door de huidige wegsituatie te detecteren en de gegevens van het navigatiesysteem te analyseren.
  • in de rijpositie B(rake) maak je kennis met het bekende one-pedal driving. De recuperatie regel je met het stroompedaal (gaspedaal). Het systeem wat we eveneens kunnen uit de i3. 

De binnenkant van de iX3 ademt de bekende hoogwaardige interieursfeer uit. Gebruiksvriendelijkheid en een hoog comfortniveau staan voorop. De zetels voelen perfect aan. Bediening van de functies kan op verschillende manieren : via de i-Drive knop, via het touchscreen of via BMW Gesture Control.

Rijbereik en laden

Rijbereik

Moeten we het opgegeven rijbereik van de constructeur met een korreltje zout nemen? Het is niet gemakkelijk om een vast getal te kleven op het rijbereik. Het rijbereik is immers afhankelijk van een groot aantal factoren zoals winter/zomer, weersomstandigheden, type weg (stad - snelweg) , gebruik klimaatregeling en de gekozen rijstijl. Enkel je eigen rijstijl heb je in de hand : hoe softer je omspringt met het stroompedaal, hoe verder je geraakt.
De simulatie 'rijbereik op basis van het verbruik per rit' heeft je een idee van het aantal kilometers die je (theoretisch) kan afleggen aan een welbepaald elektrisch verbruik. Het is positief dat dicht in de buurt liggen van de WLTP-waarden die door BMW worden opgegeven.

Laden

De iX3 beschikt over een interne boordlader van 11 kW. We hebben vier laadbeurten achter de rug : drie keer AC (publieke laadpaal) en één kaar DC (snellader). De gemiddelde laadduur AC bedroeg drie uur en zeventien minuten. De laadduur is natuurlijk afhankelijk van de SoC (State of Charge). 
Bij de DC laadbeurt hebben we in totaal 40 % bijgeladen in een tijdspanne van tweeëndertig minuten.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Wat biedt de iX3 aan op het gebied van rijstijlondersteuning voor de chauffeur? Een groot deel van de rijhulpsystemen behoren tot bepaalde pakketten & uitvoeringen. Een greep uit het aanbod :

Driving Assistant Pack Professional ( een volgende stap in het autonoom rijden en bijzonder aangename functie in de dagdagelijkse files) - Active Protection - Akoestische voetgangersbescherming - Adaptive LED Headlights - High Beam Assist - Head-Up Display (zeer duidelijke weergave en instelbaar volgens eigen voorkeur) - BMW Gesture Control - Parking Assistant Pack Plus

Vergelijk WLTP - testresultaten

BMW iX3 rear view

De First-Ever iX3 past perfect in de strategie van BMW :  de "Power of Choice" - aanpak dekt brede waaier van klantenbehoeften en wettelijke voorschriften over de hele wereld. De BMW X3 is bovendien het eerste model dat verkrijgbaar is met een benzine- of dieselmotor, een plug-in hybride aandrijving of een volledig elektrische aandrijving.
De iX3 verschilt nauwelijks van de andere X3's met fossiele aandrijving, wat hem duidelijk herkenbaar maakt. Enkel een aantal blauwe accenten verraden dat het om de elektrische versie gaat. 
De iX3 rijdt fantastisch, hij is ruim, hij straalt de bekende BMW-kwaliteit uit en hij biedt het nodige rijplezier. Een sterk punt is zijn elektrisch rijbereik. Op basis van het gecummuleerd testverbruik komt we sterk in de buurt van de WLTP-cijfers op het gebied van rijbereik. Goed nieuws dus indien je nog zou twijfelen om de stap te zetten naar een volledig elektrische wagen. 
Hoeft het nog gezegd te worden dat hij eveneens fiscaal zeer aantrekkelijk is? En dat de onderhoudskosten lager zijn? Interessante gegevens om een de TCO (Total Cost of Ownership) te laten berekenen en een vergelijking te maken met de X3 xDrive 30e, de Plug-in Hybrid versie. 
Als ik de 'Power of Choice' heb dan is de keuze snel gemaakt : de iX3!