Testverslag BMW iX3 LCI

Test report

-
Testverslag BMW iX3 LCI front view

Alhoewel de iX3 pas in 2020 in Europa is voorgesteld, onderging hij reeds een facelift. BMW spreekt over een LCI wat staat voor een Life Cycle Impulse. Wat vroeg zou je denken doch het model is reeds langer voorhanden op de Chinese markt. Dus toch zinvol aangezien deze iX3 de levenscyclus van de gewone X3 volgt. In de strategie van de 'Power of Choice' is de iX3 de geëlektrificeerde versie van de X3. De verschillen met de vorige iX3 zijn eerder beperkt : hij wordt vanaf nu standaard aangeboden met het M-pakket waardoor hij een sportievere voor- en achterbumper krijgt en ander type velg. De lichtblokken achteraan zijn eveneens gewijzigd. Aan de blauwe accenten kan je zien dat je te maken hebben met de elektrische versie van de X3. Aan de aandrijflijn is er niets gewijzigd.

We mochten de iX3 LCI een weekje testen. 

Algemeen

  • SAV (Sports Activity Vehicle)
  • Rijklaar gewicht 2255 kg
  • Trekhaak mogelijk - ja (trekgewicht 750 kg, geremd en ongeremd)

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 80 kWh batterijcapaciteit (74 kWh bruikbaar)
  • 210 kW vermogen
  • 400 Nm koppel
  • RWD
  • EV specifiek platform : neen
  • Platform BMWCLAR

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 18,9 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 453 km
  • Rijbereik stad 563 km

Testparcours (103,7 km)

  • Buiten stad (43,4 km) 13,3 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39,4 km) 19,4 kWh/100 km
  • Stad (20,9 km) 13,7 kWh/100 km
  • Gecombineerd 15,5 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 155 kW maximaal
  • AC : twee laadbeurten
  • DC : één laadbeurt

Verbruiksresultaten (635 km)

  • Buiten stad 17,6 kWh/100 km
  • Autosnelweg 18,1 kWh/100 km
  • Stad 20,9 kWh/100 km
  • Gecombineerd 18,3 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

635 Testkilometers

Aandrijflijn

De iX3 LCI maakt net zoals zijn voorganger gebruik van de vijfde generatie van e-Drive technologie. Dit vertaalt zich in een grote vooruitgang op het gebied van vermogensdichtheid, rijbereik, gewicht vereiste installatieruimte en flexibiliteit. De nieuwste versies van de elektromotor, vermogenselektronica, laadtechnologie en hoogspanningsaccu (allemaal intern ontwikkeld) zullen eveneens in de nieuwe i4 en iNEXT gebruikt worden. De e-Drive elektromotor levert een maximum vermogen van 210 kW (286 pk) en een maximum koppel van 400 Nm. De accucapaciteit bedraagt bruto 80 kWh (74 kWh netto). De vermogensoverdracht gebeurt naar de achterwielen.

De iX3 LCI beschikt over de standaard rijmodi : EcoPro, Comfort en Sport. Kies je voor EcoPro rijmodus dan haal je het beste uit de iX3 LCI. Het is in ieder geval onze favoriete rijmodus.

Verbruik

  • In totaal hebben we 635 testkilometers achter de rug met de iX3 LCI. De boordcomputer klokt af op een gecombineerd verbruik van 18,3 kWh/100 km. Daarmee scoren we net iets onder het WLTP-cijfer van 18,9 kWh/100. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 2,1 l/100 km. Het laagst genoteerde verbruik is 13,3 kWh/100 km, het hoogste 28,0 kWh/100 km. In totaliteit hebben we vijftien ritten geregistreerd. Bekijk we even de gevolgde trajecten dan krijgen we onderstaand beeld :
  • het merendeel van de afgelegde kilometers hebben we afgelegd op autosnelweg (zeven van de vijftien ritten). Het resulteert in berekend gemiddeld verbruik van 18,1 kWh/100 km of een equivalent benzineverbruik van 2,1 l/100 km. Hiermee kom je 409 km ver.
  • zes ritten op secundaire wegen (buiten stad) wat een berekend gemiddeld verbruik oplevert van 17,6 kWh/100 km wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 2,0 l/100 km en een rijbereik van 420 km.
  • twee ritten in de stad. Het berekend gemiddeld verbruik komt uit op 20,9 kWh/100 km. Vanwaar dit hoge verbruik in de stad? Je zou immers denken dat het hier het laagste zou zijn : wel dit hebben we te danken aan het 12 km lange filesstukje dwars door Brussel aan een gemiddelde snelheid van 12 km/u. Het resulteert in een ritverbruik van 28,0 kWh/100 km. Veel Stop&Go's beïnvloeden in negatieve zin het verbruik.

Wat de keuze van de rijmodi, oftewel rijbeleving zoals BMW het omschrijft, hebben we vooral gekozen voor EcoPro Individual (elf ritten) en Comfort (vier ritten). De verschillen tussen beiden zij gering : 18,1 kWh/100 km in de EcoPro rijmodus en 18,8 kWh/100 km in de Comfort. 

Rijden met of zonder klimaatregeling kan eveneens een invloed hebben op het verbruik en rijbereik, net als de buitentemperatuur. Het blijft sowieso belangrijk om de bereikte resultaten steeds in een bepaalde context te zien omdat elke rit anders (type weg, verkeersdrukte, weersomstandigheden, buitentemperatuur en zoveel meer).

Testparcours

De iX3 LCI zet mooie resultaten neer op ons testparcours van 103,7 km. We realiseren
een gemiddeld testverbruik van 15,5 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,8 l/100 km. Rekening houdend met de bruikbare accucapaciteit van 74kWh zou je met dit verbruik 477 km ver geraken (theoretische berekening). Daarmee zitten we boven het gecombineerde WLTP bereik van 450 km.

Bekijken we even de gemiddelden per wegtype :

  • de iX3 scoort het best in rit buiten de stad (43,4 km) met 13,3 kWh/100 km, wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,5 l/100 km. Dit zou resulteren in een rijbereik van 556 km*.
  • Het verbruik stijgt eenmaal je de autosnelweg (39,4 km) opgaat : 19,4 kWh/100 km (2,2 l/100 km equivalent benzineverbruik). Dit is goed voor een rijbereik van 381 km*.
  • In de stad (20,9 km) halen we een verbruik van 13,7 kWh/100 km (1,6 l/100 km equivalent benzineverbruik) wat zou resulteren in een rijbereik van 540 km*.

Hoe zit het met de evolutie van het rijbereik? Gestart met een rijbereik van 332 km daalt het rijbereik naar 319 km na het gedeelte op secundaire wegen (rit buiten stad). Een daling van 13 km. De rit op autosnelweg blijkt de grootste slokop te zijn met een daling van 81 km (van 319 km naar 238 km). Bij de stadsrit hebben we 18 km aan rijbereik verloren : van 238 km naar 220 km.  Op de totale rit van 103,7 km daalde het rijbereik met 112 km. Kort door de bocht betekent dit een daling van 1 km aan rijbereik per gereden kilometer. Het valt eveneens op dat hoe constanter je rijdt, hoe langzamer het rijbereik daalt.

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Tijdens de rit hebben we zonder klimaatregeling gereden.

*Theoretisch berekend rijbereik op basis van het gerealiseerde verbruik op dit onderdeel, de weersomstandigheden op dat moment en de verkeersdrukte.

Laden en rijbereik

Laadduur

De iX3 LCI beschikt over een interne boordlader van 11 kW. We hebben drie laadbeurten achter de rug : tweemaal AC en éénmaal DC. De gemiddelde laadduur AC bedroeg vier uur en tien minuten om de batterij 80% vol te laden.De laadduur is natuurlijk afhankelijk van de SoC (State of Charge) bij de start van het laadproces. In de iX3 LCI wordt de SoC weergegeven in een balkje waardoor het exacte SoC-cijfer niet weergegeven wordt. 

Bij de DC laadbeurt hebben we geopteerd om de batterij 80 % vol te laden om te zien hoe lang het duurt wat resulteerde in een laadduur van vijfendertig minuten. Het opgegeven maximum laadvermogen DC van de iX3 LCI bedraagt 155 kW. 

Rijbereik

Moeten we het opgegeven rijbereik van de constructeur met een korreltje zout nemen? Niet echt. Het ritverbruik beïnvloedt in grote mate het rijbereik. Het is echter niet gemakkelijk om op het rijbereik een vast getal te kleven. Het rijbereik is immers afhankelijk van een groot aantal factoren zoals winter/zomer, weersomstandigheden, type weg (stad - snelweg) , gebruik klimaatregeling en de gekozen rijstijl. Enkel je rijstijl heb je zelf in de hand. Een efficiënt rijgedrag beïnvloedt in grote mate hoever je komt op een laadbeurt. De invloed van de klimaatregeling is duidelijk : het uitschakelen ervan levert een extra potentieel op van rond de 35 km.

De simulatie rijbereik op basis van het verbruik per rit heeft je een idee van het aantal kilometers die je (theoretisch) kan afleggen aan een welbepaald verbruik. Een ritverbruik van 12,4 kWh/100 km kan je (theoretisch) 597 km ver komen, aan een ritverbruik van 28,0 kWh/100 km slechts (theoretisch) 264 km. Het opgegeven rijbereik op het dashboard kan eveneens verschillen : schakel je de navigatie in dan wijzigt het getoonde rijbereik. 

Rijden en comfort

Je kan kiezen uit twee uitrustingslijnen:

  • "Inspiring" omvat metallic lak, adaptieve vering, automatische bediening van de achterklep, een glazen panoramadak, elektrisch verstelbare stoelen, een sportstuur met leder, een opbergpakket en een automatisch klimaatregelsysteem met drie zones met voorverwarming en pre-conditioningfunctie.
  • "Impressive" voegt daar 20-inch lichtmetalen velgen, akoestische beglazing, Vernasca lederen bekleding, BMW Head-Up Display, Harman Kardon Surround Sound System en BMW IconicSounds Electric aan toe.

Het interieur verschilt weinig van de vorige versie : de voornaamste aanpassingen situeren zich in sommige afmetingen en bedieningsorganen. Het touchscreen van het infotainmentsysteem is gegroeid tot 12,5 duim. Net daaronder zie je dezelfde nieuwe knoppen voor de klimaatregeling en radio als op alle andere modellen van het merk. Zo zie je ook de meest recente versie van de iDrive-draaiknop en versnellingshendel.

De startknop bevindt zich momenteel in de middenconsole en niet meer aan het stuur wat de bediening ervan vergemakkelijkt.

ADAS (rijhulpsystemen)

De iX3 LCI besteedt de nodige aandacht aan veiligheid en comfort. 

Driving Assistant Plus laat je BMW voor een deel zelfstandig rijden dankzij

  • Active Cruise Control  met Stop & Go-functie, alsmede Steering & Lane Control Assistant - een aanrader als je veel files hebt.
  • Behalve de functies van de Driving Assistant zorgen ook Lane Departure Warning , Lane Keeping Assistant met actieve bescherming tegen aanrijdingen in de flank,
  • Crossing Traffic Warning voor en Collision en Pedestrian Warning met City-remfunctie voor meer veiligheid.

Vergelijk WLTP - testresultaten

Leuk om te zien dat de behaalde resultaten duidelijk in de buurt van de WLTP-cijfers zitten. Op het testparcours scoren we beter.

Vergelijk testparcours iX3 LCI en iX3

Vergelijkbare resultaten tussen de vorige iX3 en de iX3 LCI. 

Testverslag BMW iX3 LCI rear view

De iX3 LCI volgt de levencyclus van zijn broeders in het X3-gamma. De LCI (Life Cycle Impulse) veranderingen zijn subtiel : aan de buitenkant zien we gewijzigde lichtblokken achteraan en een ander type velgen om maar de meest in het oog springende veranderingen aan te halen. De iX3 LCI past daardoor nog steeds volledig in BMW's strategie van 'The power of choice' : een herkenbaar en populair product aanbieden met diverse aandrijflijnen. In de verkoopscijfers zijn we echter een positieve evolutie richting de Plug-in Hybrides en de volledig elektrische voertuigen. Dit kunnen we enkel toejuichen! De elektrische transitie zet zich door. 

Deze iX3 LCI rijdt even fantastisch als zijn voorganger aangezien er op technisch vlak geen noemenswaardige veranderingen zijn. Het standaard M Sport pakket met de bijhorende sportzetels geven een extra dimensie aan het interieur. 

Het tijdens de testperiode gerealiseerde verbruik van 18,3 kWh/100 km is een mooi cijfer, alhoewel we iets hoger eindigen dan zijn bij de test van de vorige iX3. 

De iX3 LCI blijft natuurlijk voor de professionelen onder ons fiscaal aantrekkelijk. Kortom de iX3 LCI is een te overwegen keuze bij een volgende aanschaf. De prijs van het geteste voertuig : € 76.925,-.

Foto's : PressClub Global · Articles.PressClub Global · Articles · BMW iX3. (bmwgroup.com)

Meer informatie vind je op BMW iX3 (G08): prijzen, modellen, rijbereik, laden [BMW.be]