Testverslag BMW M135i xDrive
Test report
Ik weet het : de BMW M135i xDrive is niet meteen de wagen die je op een fleetlijst gaat terug vinden. Doch af en toe even buiten de lijnen kleuren mag. Bovendien krijg je niet elke dag de kans om een wagen afkomstig van de M-sport afdeling te testen. Het moeilijke bij wagens van dit kaliber is de balans te vinden tussen sportiviteit en energie-efficiëntie. Bovendien zal de koper van een dergelijke wagen niet onmiddellijk wakker liggen van het verbruik doch eerder begaan zijn met de rijkwaliteiten.
Algemeen
- Hatchback
- Rijklaar gewicht 1600 kg
- Prijs testvoertuig 64.300 euro
Motor
- ICE (Internal Combustion Engine) benzine
- 4 cilinder
- 1998 cm³
- 225 kW (306 pk)
- 450 Nm koppel
- 8-speed Steptronic automatic
- vierwielaangedreven (xDrive)
Verbruik/emissie (WLTP)
- Gecombineerd benzineverbruik 7,4 l/100 km
- 169 g CO2
Testparcours (103 km)
- Buiten stad (43,8 km) 5,8 l/100 km
- Autosnelweg (40,1 km) 6,9 l/100 km
- Stad (20,1 km) 7,3 l/100 km
- Gecombineerd 6,7 l/100 km
Tankbeurten
- Aantal 2
- Totaal getankt volume (l) 73,03
- Kostprijs tankbeurt(en) (€) 125,26
Verbruiksresultaten ( km)
- Buiten stad
- Autosnelweg
- Stad
- Gecombineerd
Test data
Test drivers
Johan Stevens
1067 Testkilometers
Aandrijflijn
Motor
Twee opmerkelijke zaken kenmerken : de zescilinder wordt vervangen door een
viercilinder en de 1 reeks heeft voortaan voorwielaandrijving. met uitzondering van de M135i xDrive die standaard voorzien is vierwielaandrijving. De M135i beschikt desalnietmin over 225 kW (306 pk) en een koppel van 450 Nm.
Achttrapsautomaat
Het schakelen verloopt soms minder vlot dan wat ik gewoon ben van de achttrapsautomaat van BMW. Wat schokkerig op bepaalde momenten. Eenmaal je de gepaste stand van het gaspedaal vindt verloopt het wel vlot. Je hebt nog steeds de mogelijkheid om manueel tussen te komen via de schakelpeddels aan het stuur.
Drive modes
Je kiest de rijmodus die het best beantwoord aan je rijstijl. Je hebt de keuze uit EcoPro, Comfort en Sport. Zoals gebruikelijk is de Efficient rijmodus de favoriet. De gekozen rijmodus beïnvloedt het schakelpatroon van de automaat en de ophanging. Logischerwijze gebeurt het acceleren in de EcoPro-modus softer dan in de Sport-rijmodus.
Verbruik
Na 1067 testkilometers komen we uit op een gemiddeld testverbruik van 6,3 l/100 km. Het berekend testververbruik is 6,8 l/100 km. Hiermee scoren we beter dan het WLTP-gemiddelde van 7,4 l/100 km. Het laagst genoteerde is 5,1 l/100 km en hoogste is 7,3 l/100 km. Dit alles is verdeeld over zeventien geregistreerde ritten.
Bekijken we de cijfers op basis van het gekozen wegprofiel dan ziet het er als volgt uit :
- Het merendeel van de ritten (11 van de 17 ritten) zijn uitgevoerd op autosnelweg. We noteren een gemiddeld testverbruik van 6,1 l/100 km.
- Op de ritten buiten de stad (5 van de 17 ritten) noteren we een gemiddelde van 6,4 l/100 km.
- In de stad (slechts 1 rit) noteert de boordcomputer een verbruik van 7,3 l/100 km, wat meteen ook het hoogste is. Stadsverkeer is duidelijk niet het geliefkoosde terrein van de M135i xDrive.
De vermelde resultaten hangen voor een groot deel af van de gekozen rijstijl.
Testparcours
Steeds benieuwd hoe een testwagen presteert op ons testparcours van 104 kilometer.
De BMW M135i xDrive klokt af op een gecombineerd verbruik van 6,7 l/100 km. Alle
ritten zijn afgelegd in de EcoPro rijmodus.
Bekijken we de resultaten per wegtype dan zien we het volgende :
- op het gedeelte buiten de stad van 43,8 km noteert de boordcomputer een gemiddeldverbruik van 5,8 l/100 km.
- tijdens de rit op autosnelweg van 40,1 km gaat het verbruik richting 6,9 l/100 km.
- bij de rit in de stad van 20 km klokt de boordcomputer af op 7,3 l/100 km. Een duidelijk bewijs dat de stad niet het favoriete parcours is van deze M135i xDrive.
Bij de start van het testparcours hadden we een autonomie van 791 km. Op het einde
van de rit buiten de stad is de autonomie ongewijzigd gebleven. Op de autosnelweg
noteerden we een daling naar 725 km en na de stadsrit strandden we op 636 km.
We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het
gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op
verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Tijdens de rit
hebben we zonder klimaatregeling gereden.
Rijden en comfort
Sportzetels
De sportzetels met M-signatuur sluiten perfect aan en bieden voldoende zijdelingse steun bij een sportievere rijstijl.
BMW Life Cockpit Professional
Het interieur verschilt nauwelijks van de andere 1-reeks modellen met uitzondering van de blauwe accenten en het sportstuur. Neem je plaats achter het stuur dan voel je de traditionele, vertrouwde BMW-sfeer. Top is nog steeds de iDrive knop waardoor je niet steeds door het menu van het touchscreen moet scrollen om de verwarming te bedienen. Bovendien beschik je nog steeds over "knoppen" voor bepaalde functies en dit is vandaag de dag nog een troef.
ADAS (Advanced Driver Assist Systems)
Ook op dit punt laat de BMW M135i xDrive je niet in de kou staan. Een overzicht van de belangrijkste features op het gebied van rijhulpsystemen:
- Adaptieve LED headlights
- High Beam Assist
- Park Distance Control (PDC) voor- en achteraan
- Head-Up Display
- Cruise Control - helaas nog geen adaptieve
- Driving Assistant Pack