Testverslag BMW M440i xDrive Gran Coupe

Test report

-
Testverslag BMW M440i xDrive front view

Met de M440i xDrive Gran Coupe tappen we uit een ander vaatje. Het is er ééntje uit de M-Performancereeks, net zoals de i4 M50 die we recent mochten testen. Uiterlijk lijken ze als twee druppels op elkaar. Ze delen hetzelfde platform en zijn vierwielaangedreven. Waar zitten dan de  verschillen? De M440i xDrive Gran Coupe put zijn kracht uit een zescilinder benzinemotor terwijl de i4 M50 het elektisch doet. Beiden zijn vierwielaangedreven. De sensaties die ze leveren zijn echter verschillend. 

Algemeen

  • Gran Coupe
  • Rijklaar gewicht 1900 kg
  • Prijs testvoertuig 88.245 euro
  • Euro 6d

Motor

  • MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle)
  • 6 cilinder
  • 2998 cm³
  • 275 kW (374 pk) vermogen
  • 500 Nm koppel
  • 8-speed Steptronic automatic
  • vierwielaangedreven (xDrive)

Verbruik/emissie (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 8,1 l/100 km
  • 184 g CO2

Testparcours (102,5 km)

  • Buiten stad (41,4 km) 5,6 l/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 5,4 l/100 km
  • Stad (21,1 km) 7,2 l/100 km
  • Gecombineerd 6,1 l/100 km

Tankbeurten

  • Aantal 2
  • Totaal getankt volume (l) 68,68
  • Kostprijs tankbeurten (€) 133,8

Verbruiksresultaten (1091 km)

  • Buiten stad 6,9 l/100 km
  • Autosnelweg 6,0 l/100 km
  • Stad 7,2 l/100 km
  • Mix 7,8 l/100 km
  • Gecombineerd 6,3 l/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

1091 Testkilometers

Aandrijflijn

Motor

De BMW M440i xDrive Gran Coupe wordt aangedreven door een zescilinder-in-lijn, ontwikkeld met de race track expertise van BMW M GmbH. Uit zijn 3,0-liter cilinderinhoud haalt hij een maximumvermogen van 275 kW/374 pk, met een maximumkoppel van 500 Nm. Bovendien beschikt de BMW M440i xDrive Gran Coupe over een 48 volt mild-hybridesysteem welke de respons en de efficiëntie van zescilinder optimaliseert. De 48-volt startgenerator genereert elektrische boost met extra 8 kW/11 pk. De extra batterij breidt de mogelijkheden voor regeneratie en opslag van remenergie uit. 

Achttraps Steptronic Sport transmissie

De achttraps Steptronic Sport transmissie met schakelpaddles aan het stuurwiel en 
Sprint functie staat garant voor onmiddellijke en dynamische acceleraties. Naar BMW traditie  schakelt de automaat feilloos. Bovendien kan je hem perfect aansturen via het gaspedaal. Het grote verschil met de i4 M50 is dat bij deze laatste het beschikbare vermogen onmiddellijk beschikbaar. Het moet niet opgebouwd worden en er is geen verlies door het schakelen. Veel aangenamer.

Rijmodi

De BMW M440i xDrive Gran Coupe beschikt over de alomgekende rijbelevingsschakelaars (rijmodi) : EcoPro, Comfort, Sport en Adaptive. Deze laatste is de anticiperende instelling van de auto op de verkeerssituaties.

Verbruik

In totaal hebben we 1091 testkilometers achter de rug met de BMW M440i xDrive Gran Coupe en dit verdeeld over negentien geregistreerde ritten. De boordcomputer klokt af op een gecombineerd verbruik van 6,3 l/100 km. Het berekende verbruik is identiek. Met dit verbruik scoren we onder het WLTP-cijfer van 8,1 l/100 km. Het laagst genoteerde verbruik is 5,3 l/100 km, het hoogste 7,8 l/100 km. Bekijken we even de gevolgde trajecten dan krijgen we onderstaand beeld :

  • dertien ritten van de negentien zijn autosnelwegritten. Het resulteert in een gemiddeld verbruik van 6,0 l/100 km;
  • vier ritten op secundaire wegen (buiten stad) wat een gemiddeld verbruik oplevert van 6,9 l/100 km;
  • één stadsrit met een verbruik van 7,2 l/100 km
  • verder nog één rit die een mix zijn van bovenstaande. Hier komen we uit op een gemiddelde van 7,8 l/100 km

Filteren we op de gekozen rijbelevingsschakelaar (rijmodi) dan krijgen we volgend beeld :

  • de EcoPro Individual en EcoPro rijmodus (tien ritten van de achttien) leveren een verbruik op van 6,0 l/100 km voor beiden;
  • de Comfort rijmodus levert een gemiddeld verbruik op van 6,3 l/100 km;
  • in de Adaptive rijmodus behalen we het hoogste verbruik van 7,8 l/100 km.

Testparcours

Benieuwd naar hoe de BMW M440i xDrive Gran Coupe scoort op het testparcours (102,5 km). We realiseren een gemiddeld testverbruik van 6,1 l/100 km. Bekijken we even de gemiddelden per wegtype :

  • de beste score behaalt de M440i xDrive Gran Coupe op het autosnelweggedeelte (40 km) met name 5,4 l/100 km. 
  • het verschil in verbruik tussen de autosnelweg en het gedeelte buiten de stad (41,4 km) is gering. Hier noteert de boordcomputer 5,6 l/100 km. 
  • in de stad (21,1 km) laat de M440i xDrive Gran Coupe zich van zijn minder goede kant zien: 7,2 l/100 km

Hoe evouleert de actieradius? Gestart met een actieradius van 706 km hadden we na ons testparcours nog 446 km over. Interessant is te zien dat de actieradius stijgt op het autosnelweggedeelte door het effect van een constante snelheid.

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Tijdens de rit hebben we zonder klimaatregeling gereden.

*Theoretisch berekend rijbereik op basis van het gerealiseerde verbruik op dit onderdeel, de weersomstandigheden op dat moment en de verkeersdrukte.

Vergelijk testparcours i4 M50 versus M440i xDrive Gran Coupe

Rijden en comfort

Rijden

The sound of Music en in ons geval het heerlijke geluid van de zescilinder. De wegligging van de  M440i xDrive is naar BMW traditie perfect. Rekening houdend met het DNA van onze firma zoeken we allerminst de limieten op van het voertuig. 

Geen curved iDrive Display 

De M440i xDrive Gran Coupe gebruikt het display- en besturingssysteem op basis van BMW Operating System 7, en dit in tegenstelling tot de i4 M50 die reeds uitgerust is met het Operating System 8. Dus nog geen Curved iDrive Display maar wel het bekende BMW Live Cockpit Professional met 12,3" volledig digitaal instrumentenpaneel en 10,25" bedieningsdisplay. Intuïtieve en multimodale bediening via touchscreen display, BMW Controller, stuurwielknoppen, 
spraakbediening en - als optie - gebarenbediening. BMW Intelligent Personal Assistant 
met uitgebreidere vaardigheden en nieuwe grafische weergave op het display.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Net als de BMW i4 M50 beschikt de BMW M440i xDrive over ongeveer 40 bestuurdersassistentiefuncties. Een shortlist:

  • Front Collision Warning,
  • Speed Limit Info - wees echter steeds allert 
  • Lane Departure Warning
  • Park Distance Control 
  • Reversing Assist Camera and Parking Assistant with Reversing Assistant (standaard)
  • Active Cruise Control with automatic Speed Limit Assist (optie)
  • Driving Assistant Professional including Steering and Lane Control Assistant, Surround View, Remote 3D View and BMW Drive Recorder
  • Route monitoring function and (in Germany) reaction to traffic lights

Vergelijk BMW i4 M50 versus BMW M440i xDrive Gran Coupe

Interessant om de testresultaten van de BMW M440i xDrive Gran Coupe te vergelijken met deze van de BMW i4 M50. 

Testverslag BMW M440i xDrive rear view

De BMW M440i xDrive Gran Coupe is zondermeer een leuke auto om mee te rijden. Het mooie geluid van de zescilinder, de knappe prestaties, de vloeiend schakelende achtbak, de knappe lijn met de markante nieren aan de voorkant (meningen verschillen natuurlijk) maken hem gegeerd bij een bepaald publiek. Helaas zullen we hem niet frequent tegenkomen op een fleetlijst. Het verbruik, de CO2-uitstoot en de fiscale aftrekbaarheid zijn hem niet gunstig gezind. Op dit vlak scoort de i4 merkelijk beter. Mijn keuze is gemaakt.