Testverslag BMW X1 xDrive25e

Test report

-
BMW X1 xDrive25e in the snow

The power of choice : de slogan waarmee BMW de keuze van aandrijflijn overlaat aan de bestuurder. De elektrificatie van het  BMW-gamma gaat onverminderd door. Enerzijds met de Plug-in Hybrid voertuigen en anderzijds met de komst van volledig elektrische voertuigen waaronder de iX3, de iX en de i4. 
Vorig jaar maakten we reeds kennis met de vernieuwde X1 in de benzine uitvoering. Met de komst van de Plug-in Hybrid versie is het pakket van beschikbare aandrijflijnen bijna kompleet : diesel, benzine en PHEV. Enkel een volledig elektrische versie ontbreekt nog. Tijd om kennis te maken met de X1 xDrive25e.

Algemeen

  • SUV
  • Rijklaar gewicht 1820 kg

Motor

  • PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
  • 1499 cc
  • 162 kW vermogen
  • 220 Nm koppel
  • 3 cilinder

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 1,8 l/100 km (gecombineerd)
  • 51 km rijbereik (gecombineerd)
  • 59 km rijbereik (stadsverkeer)

Testparcours (105 km) / -2,5 °C

  • Buiten stad (46 km) 3,3 l/100 km / 16,3 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39 km) 10,7 l/100 km / 0,1 kWh/100 km
  • Stad (20 km) 0,9 kl/100 km / 18,9 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

960 Testkilometers

Verbruik

We registreerden 960 testkilometers met de X1 xDRive25e ,verdeeld over 17 ritten en met wisselende weersomstandigheden. Het grootste gedeelte van ritten verliepen over de autosnelweg (12 of 71%), 4 ritten buiten stad (23%) en 1 stadsrit (6%). De boordcomputer noteert een gemiddeld benzineverbruik van 5,1 l/100 km. 
Dit is duidelijk boven het WLTP-gemiddelde van 1,8 l/100 km. Dit kunnen we kaderen doordat het grootste gedeelte van de ritten zich voltrokken op de autosnelweg waar je duidelijk minder kan profiteren van Plug-in Hybrid technologie. Eenmaal de batterij leeg is, wordt de benzinemotor ingeschakeld en dit duwt het verbruik sterk de hoogte in.  
Het is eens temeer duidelijk dat het voordeel van een Plug-in Hybrid voornamelijk ligt in het stadsverkeer en in de nabije omgeving. Tenminste als je beschikt over een volgeladen batterij.

Testparcours

De weergoden waren ons niet gunstig gestemd tijdens het afrijden van het 105 km lange testparcours. Vriestemperaturen (-2,5 °C) die zijn weerslag hebben op het het bereik van de batterij. Helaas is dit een parameter die je niet in de hand hebt. We stranden uiteindelijk op een gemiddeld benzineverbruik van 5,0 l/100 km en een gemiddeld elektrisch verbruik van 11,8 kWh/100 km.
Voor de rit buiten stad  (46 km) opteerden we voor AUTO eDrive - modus met een benzineverbruik van 3,3 l/100 km en een elektrisch verbruik van 16,3 kWh/100 km als eindresultaat. Met een resterend elektrisch rijbereik van 5 km vatten we de autosnelwegrit aan met als bedoeling de batterij op te laden om daarna de stadsrit elektrisch te kunnen afleggen. Om dit te kunnen doen opteerden we voor de SAVE BATTERY - modus. Het elektrisch rijbereik steeg van 5 km naar 20 km. Dit resulteert natuurlijk in een hoger benzineverbruik : 10,7 l/100 km op een afstand van 39 km aan een constante snelheid van 110 km/u op adaptive cruise control. Het elektrisch bereik zou moeten volstaan om de 20 km lange stadsrit af te leggen. Jammer genoeg hadden we 2 km te kort om het stadstraject volledig elektrisch af te rijden. We opteerden voor de MAX eDrive - modus. De boordcomputer noteert een benzineverbruik van 0,9 l/100 km en een elektrisch verbruik van 18,9 kWh/100 km. 
Toch ben ik overtuigd dat we met positievere buitentemperaturen een beter resultaat hadden geboekt! Het toont wel aan dat je met de X1 xDrive25e zich op zijn best voelt in de stad, op elektrisch vlak dan.

Rijden en comfort

1.5 TwinPower Turbo
De BMW X1 xDrive25e beschikt over de vierde generatie BMW PHEV technologie. De hoog-voltage accu's die in deze modellen worden gebruikt, zijn ontwikkeld en geproduceerd door BMW Group, waarbij de lithium-ion cellen uitsluitend worden geproduceerd op basis van door de onderneming vastgesteld specificaties. De accu heeft een bruto energie-inhoud van 9,7 kWh welke de X1 xDrive25e in staat zou moeten stellen om meer dan 50 km afleggen op uitsluitend elektrische energie. 
De TwinPower Turbo motor genereert een vermogen van 92 kW (125 pk) en een piekkoppel van 220 Nm drijft de voorwielen aan, terwijl de elektrische aandrijfsysteem met een nominaal vermogen van 70 kW (95 pk) en een koppel van 165 Nm ) zijn vermogen naar de achterwielen leidt. 

Met de eDrive-knop heb je als bestuurder de keuze uit drie elektrische aandrijfmodi : AUTO eDrive, MAX eDrive en SAVE BATTERY.

  • De AUTO eDRIVE is de standaardmodus. Het systeem zorgt voor een goede balans tussen de benzinemotor en de elektromotor.  Het gebruikt ook navigatiegegevens om te anticiperen op bepaalde acties, mits je een route hebt ingevoerd.
  • In de MAX eDrive modus maximaliseert het elektrisch rijden. Ideaal voor in de stad. De maximum snelheid bedraagt dan 135 km/u.
  • Met de SAVE BATTERY modus kan je de lading van de batterij sparen voor wanneer het nuttiger is deze te gebruiken, zoals voor de stad. Het biedt je eveneens de mogelijkheid de batterij op te laden, wat niet echt ecologisch is en het brandstofverbruik fors doet toenemen. Om dan nog niet te spreken van de CO2 uitstoot.

Zoals we van BMW gewoon zijn, straalt het interieur van de X1 xDrive25e klasse uit. Alles bevindt zich waar het zich moet bevinden. Het dashboard oogt wat klassiek doch alles is vlot en gemakkelijk bedienbaar. 
Aan connectiviteit is er geen gebrek. Alles is duidelijk afleesbaar. Het multifunctionele stuur bevat de belangrijkste functie die vlot bedienbaar zijn. De talrijke functies van het navigatie- en infotainmentsysteem kunnen via de iDrive controller of het touchscreen aangestuurd worden. De optionele Voice Assistant maakt het mogelijk om door middel van dagelijks taalgebruik bepaalde zaken te laten uitvoeren, waarbij de gebruiker geen specifieke commando's hoeft te geven. 

Rijbereik en laden

De testgegevens tonen ons duidelijk waar de X1 xDrive25e de mosterd haalt: de stad en zijn omgeving. En dit is nu eenmaal de doelgroep. Voor de langere afstanden is dit type aandrijflijn minder geschikt. Je beschikt immers over een benzinemotor en ook de kenmerken van een SUV (het hogere gewicht, de buitenafmetingen) beïnvloeden het verbruik op een negatieve manier. Bovendien behoort  het 'snelladen' niet tot de mogelijkheden behoort. 
Het hoogst geladen rijbereik is 41 km. Daarmee kom je al een eind, voor zover er niet al te veel snelwegkilometers bij zitten en we geen koudegolf hebben. Ook de buitentemperatuur heeft een grote invloed op het rijbereik. Het laden neemt doorgaans een drietal in beslag aan een publieke laadpaal (afhankelijk van de SoC - State of Charge).

 

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Ook de 'kleinere' X1 xDrive25e beschikt net als zijn grotere broers over rijstijlondersteuning voor de chauffeur. Een groot deel van de rijhulpsystemen behoren tot bepaalde pakketten & uitvoeringen. Onze testversie was uitgerust met het Business Pack Plus en het Driving Assistant Pack Plus met o.a. 

  • Active Lane Keeping Assistant
  • Frontal Collision Warning met City Collision Mitigation
  • Achteruitrijcamera
  • Park Distance Control en Park Assist
  • Head-Up Display 
  • Traffic-queue assistant
  • Active Cruise Control met Stop&Go functie 
BMW X1 xDrive25e rear

De populaire X1 is met de plug-in versie een interessante optie voor de zakelijke rijder. Zeker aangezien momenteel een op de drie verkochte BMW's  plug-in hybrides zijn. De reden zijn zonder meer de fiscale voordelen.
Daarnaast biedt de X1 xDrive25e een ruim interieur, een degelijke afwerking en een moderne uitrusting. Ondanks de minder gunstige weersomstandigheden tijdens onze testperiode kan je met een doordachte rijstijl en een juiste laadmentaliteit behoorlijke verbruiksresultaten neerzetten. De keuze uit drie elektrische aandrijfmodi via de e-Drive knop heeft je als bestuurder een controle over wanneer en waar je elektrisch wil rijden.
Verder rijdt de X1 xDrive25e aangenaam en stil, zeker in de elektrische modus.
Kortom een aanrader voor wie de stap naar volledig elektrisch nog net iets te groot is.