Testverslag BMW X2 xDrive25e

Test report

-
BMW X2 xDrive25e front

We spreken bij de X2 xDrive25e niet over een SUV (Sport Utility Vehicle) doch over een SAC (Sports Activity Coupé). Hij heeft inderdaad een sportievere look dan de eerder geteste X1 xDrive25e. Het is geen verkleind model van de X4 of X6 doch een 'stand-alone'. De BMW X2 zich richt vooral op een publiek dat jong is van geest, woont in een stedelijke omgeving en vrij actief is. Niet onlogisch dat deze X2 eveneens beschikbaar is als Plug-in Hybrid versie als je rekent houdt met het doelpubliek, De X2 xDrive25e gebruikt hierbij trouwens dezelfde technologie als de X1 PHEV. Vertaalt zich dit dan ook in dezelfde verbruikscijfers? Tijd om dit uit te testen.

Algemeen

  • SAC (Sports Activity Coupé)
  • Rijklaar gewicht 1805 kg

Motor

  • PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
  • 1499 cc
  • 162 kW hybride (90 kW ICE + 72 kW Electric)
  • 220 Nm koppel
  • 3 cilinder
  • 6 traps Steptronic

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 1,7 l/100 km (gecombineerd)
  • 52 km rijbereik (gecombineerd)
  • 59 km rijbereik (stadsverkeer)
  • 39g CO2

Testparcours (105 km)/3,5 °C

  • Buiten stad (45 km) 1,9 l/100 km / 12,5 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 10,7 l/100 km / 0,1 kWh/100 km
  • Stad (20 km) 0,0 l/100 km / 14,9 kWh/100 km

Accu en laden

  • Accucapaciteit 10 kW (8,8 kW bruikbaar)
  • Laadvermogen AC 3,7 kW - 11 km/u
  • Laadbeurten : 10 (AC - publieke laadpaal)
  • Gemiddelde laadduur (uu:mm) 03:42

Test data

Test drivers

Johan Stevens

923 Testkilometers

Verbruik

We klokken af op een totaal van 21 ritten met de X2 xDrive25e en voegen 923 testkilometers toe aan de kilometerteller. De boordcomputer noteert een gemiddeld benzineverbruik van 3,6 l/100 km en een elektrisch verbruik van 9,2 kWh/100 km wat neerkomt op een equivalent benzineverbruik van 1,1 l/100 km. We zitten hiermee boven het opgegeven gecombineerde WLTP gemiddelde van 1,7 l/100 km. Dit is perfect te kaderen omdat het het grootste gedeelte van de afgelegde testkilometers zich situeerden op autosnelweg (8 ritten) en buiten de stad (8 ritten). De overige zijn gemengde ritten (4) en slechts één enkele stadsrit. We kozen in hoofdzaak voor de EcoPro rijmodus, omwille van het coasting effect, en dit  in combinatie met de AUTO eDRIVE modus. 

Testparcours

Wat laat het testparcours van 105 km zien? Een behoorlijk gemiddeld benzineverbruik van 4,2 l/100 km en een elektrisch verbruik van 9,1 kWh/100 km wat een equivalent beznineverbruik oplevert van 1,0 l/100 km. De rit buiten de stad (45 km) en de stadsrit (20 km) leveren de beste resultaten op met name respectievelijk 1,9 en 0,0 l/100 km. Het zal je niet verbazen dat de snelweg het hoogste verbruik laat noteren van 10,7 l/100 km in de SAVE BATTERY modus. Op weg gaan met een volle batterij is een belangrijk gegeven alsook een electro-minded rijstijl en een goede planning om maximaal te profiteren van de Plug-in Hybrid technologie.

Rijden en comfort

Net als de X1 xDrive25e beschikt de BMW X2 xDrive25e over de vierde generatie BMW PHEV technologie. De accu heeft een bruto energie-inhoud van 10 kWh. Daarmee zou je theoretisch 50 km ver komen. De 1.5 TwinPower Turbo motor genereert een vermogen van 92 kW (125 pk) en een piekkoppel van 220 Nm en drijft de voorwielen aan, terwijl de elektrische aandrijfsysteem met een nominaal vermogen van 70 kW (95 pk) en een koppel van 165 Nm zijn vermogen naar de achterwielen leidt. Dit alles wordt gekoppeld aan een 6-traps Steptronic versnellingsbak die zijn werk naar behoren uitvoert.

Standaard kan je kiezen uit de EcoPro, de Comfort en de Sport rijmodus. Daarnaast beschik je als bestuurder met de eDrive-knop uit drie elektrische aandrijfmodi : AUTO eDrive, MAX eDrive en SAVE BATTERY. 

  • De AUTO eDRIVE is de standaardmodus. Het systeem zorgt voor een goede balans tussen de benzinemotor en de elektromotor waardoor je als bestuurder op je lauweren kunt rusten.  Het gebruikt ook navigatiegegevens om te anticiperen op bepaalde acties, mits je een route hebt ingevoerd.
  • In de MAX eDrive modus rij je volledig elektrisch. Ideaal voor in de stad. De maximum snelheid waarin je in deze modus kan rijden bedraagt dan 135 km/u.
  • Met de SAVE BATTERY modus spaar je de lading van de batterij sparen voor wanneer het nuttiger is deze te gebruiken, zoals voor de stad. Het opladen van de batterij ondertussen behoort eveneens tot de mogelijkheden.

Tijdens de diverse ritten hebben we zitten experimenteren met de verschillende eDrive rijmodi. Een goede planning van de verschillende ritten is belangrijk om de technologie zo efficiënt mogelijk te gebruiken om maximaal elektrisch te kunnen rijden. De AUTO eDrive biedt inderdaad een goede balans tussen de benzinemotor en de elektromotor en vereenvoudigt het werk van de bestuurder. Tweemaal hebben we gebruik gemaakt van de 'SAVE BATTERY' modus en dit telkenmale op autosnelweg. Hier speelt de hybridetechniek wat minder en kan je bovendien de batterij sparen voor wanneer het echt nodig is.

Zoals we van BMW gewoon zijn biedt de X2 het gebruikelijke, kwalitatieve comfort. Het instrumentarium is gedigitaliseerd en is afgesteld op de hybride technologie. Het biedt de bestuurder de benodigde informatie op het gebied van autonomie (hybride en elektrische actieradius) en het verbruik (benzine en elektrisch).

Er is veel te doen over de impact van het gebruik van het touchscreen op de veiligheid tijdens het rijden (afleiding) en niet onterecht. In de X2 beschik je nog over de gebruikelijke knoppen om bijvoorbeeld de radio, de  iDrive controller en dergelijke te bedienen. Via de Head-up display wordt belangrijke informatie geprojecteerd op de voorruit en dit is veiliger dan te kijken naar het touchscreen. Top! 

 

Rijbereik en laden

We hebben er een tiental laadbeurten opzitten met de X2 xDrive25e. Steeds beroep gedaan op een publiek laadpunt en AC geladen. De gemiddelde laadduur bedraagt 3u42 om van 0 naar 100% te laden. Het hoogst geladen rijbereik bedraagt 59 km. Dit brengt ons op het opgegeven rijbereik in de stad.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

De X2 xDrive25e is uitgerust met voldoende features die de nodige rijstijlondersteuning bieden voor de chauffeur. Een groot deel van de rijhulpsystemen behoren tot bepaalde pakketten & uitvoeringen. Een greep uit het aanbod:

  • Active Lane Keeping Assistant
  • Frontal Collision Warning met City Collision Mitigation
  • Achteruitrijcamera
  • Park Distance Control en Park Assist
  • Head-Up Display :  veilig aangezien je de belangrijke informatie geprojecteerd wordt voor jou. Je behoudt op deze manier een perfect zicht op de rijbaan
  • Traffic-queue assistant - werkt tot 60 km/u op autosnelweg
  • Active Cruise Control met Stop&Go functie - wat jammer dat deze soms uitvalt ten gevolge van beperkte zichtbaarheid
BMW X1 xDrive25e rear

Met de X2 xDrive25e heeft BMW een knappe Spots Activity Coupé (SAC) op de markt gebracht. Hij oogt mooi, is voldoende ruim voor vier personen en rijdt aangenaam lekker.  Hij kan bovendien gebruik maken van de beproefde Plug-in Hybride aandrijflijn van de vierde generatie die hem gegeerd maken op de professionele markt, lees fleet markt, en dit omwille van zijn lage CO2 uitoot van 39g (WLTP) en de daarbij horende fiscale aftrekbaarheid. Verbruikshalve scoort hij eveneens goed, zeker in stadsverkeer. 

De verscheidene eDrive-rijmodi zorgen ervoor dat je, mits een goede planning van je rit, behoorlijk wat elektrisch kan rijden. Fequent de laadpaal opzoeken (of thuisladen) in combinatie met een geoptimaliseerde rijstijl kunnen zorgen voor vele elektrische ritten. Je mobiliteitsprofiel speelt uiteraard een even belangrijke rol. 

Geslaagde missie van BMW.