Testverslag BMW X5 xDrive45e
Test report
We verwelkomen de tweede generatie van de X5 als plug-in hybride. Naast de facelift zijn er een aantal belangrijke wijzigingen onderhuids. Hij evolueert van een vier cilinder naar een zes cilinder en het elektrisch rijbereik gaat van een goeie 31 kilometer naar maar liefst 86 kilometer.
Indrukwekkend. Is dit in de praktijk ook zo? We zoeken het uit!
Algemeen
- SUV
- 2510 kg rijklaar gewicht
Motor
- PHEV (Plug-in Hybrid Vehicle)
- 2998 cc
- 290 kW (Hybrid)
- 8-traps Steptronic
- 24 kWh (bruto)/21,6 (netto) capaciteit batterij
Verbruik/rijbereik (WLTP)
- 1,4 l/100 km
- 22,1 kWh/100 km
- 82 km/90 km (stad)
Test data
Test drivers
Johan Stevens
1010 Testkilometers
Testgegevens
Snelheid, type weg, consequent laden van de batterij en rijgedrag beïnvloeden in grote mate het verbruik en hoe ver je met één laadbeurt komt. De BMW X5 xDrive45e heeft een enorm potentieel om veel elektrisch te rijden.
Verbruik
De 1010 km afgelegde testkilometers aan boord van de X5 xDrive45e leveren een gemiddeld benzineverbruik op van 2,7 l/100 km en een elektrisch verbruik van 23,7 kWh/100 km volgens de boordcomputer. Het elektrisch verbruik wordt enkel in de Electric rijmodus weergegeven.
Op ons testparcours van 105 km noteert de boordcomputer een knappe 2,5 l/100 km benzineverbruik en 24,5 kWh/100 km elektrisch verbruik.
Bij het merendeel van de ritten hebben we gekozen voor de Hybrid EcoPro rijmodus (53% van de ritten).
Verder zien we dat je het verbruik X5 xDrive45e laag kan houden in stadsverkeer en de ritten op secundaire wegen.
Op elf van de negentien ritten konden we een verbruik neerzetten tussen de 0 en 1 l/100 km. En dit is toch wel een veel belovend cijfer voor een wagen van 2,5 ton.
Rijbereik
Hoe ver kan je rijden met één laadbeurt? Het maximum bijgeladen rijbereik na een laadbeurt is 75 km. Op ons testparcours van 105 km hebben we concreet 73 km elektrisch gereden in de Electric rijmodus en
en 32 km beroep gedaan op de benzinemotor in de Hybrid rijmodus. Van de 1010 km aan testkilometers hebben we 651 km emissieloos kunnen afhaspelen. Toch wel een knappe prestatie.
Laden
Je rekent best op minimaal zes uur voor het volledig opladen van de batterij van 0 naar 100% aan een publieke laadpaal. De X5 xDrive45e beschikt over een interne boordlader van 3,7 kWh.
Snelladen behoort niet tot de mogelijkheden.