Testverslag BMW X5 xDrive45e

Test report

-
BMW X5 xDrive45e

We verwelkomen de tweede generatie van de X5 als plug-in hybride. Naast de facelift zijn er een aantal belangrijke wijzigingen onderhuids. Hij evolueert van een vier cilinder naar een zes cilinder en het elektrisch rijbereik gaat van een goeie 31 kilometer naar maar liefst 86 kilometer.
Indrukwekkend. Is dit in de praktijk ook zo? We zoeken het uit!
 

Algemeen

  • SUV
  • 2510 kg rijklaar gewicht

Motor

  • PHEV (Plug-in Hybrid Vehicle)
  • 2998 cc
  • 290 kW (Hybrid)
  • 8-traps Steptronic
  • 24 kWh (bruto)/21,6 (netto) capaciteit batterij

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 1,4 l/100 km
  • 22,1 kWh/100 km
  • 82 km/90 km (stad)

Test data

Test drivers

Johan Stevens

1010 Testkilometers

Testgegevens

Snelheid, type weg, consequent laden van de batterij en rijgedrag beïnvloeden in grote mate het verbruik en hoe ver je met één laadbeurt komt. De BMW X5 xDrive45e heeft een enorm potentieel om veel elektrisch te rijden.

Verbruik

De 1010 km afgelegde testkilometers aan boord van de X5 xDrive45e leveren een gemiddeld benzineverbruik op van 2,7 l/100 km en een elektrisch verbruik van 23,7 kWh/100 km volgens de boordcomputer. Het elektrisch verbruik wordt enkel in de Electric rijmodus weergegeven.
Op ons testparcours van 105 km noteert de boordcomputer een knappe 2,5 l/100 km benzineverbruik en 24,5 kWh/100 km elektrisch verbruik.

Bij het merendeel van de ritten hebben we gekozen voor de Hybrid EcoPro rijmodus (53% van de ritten).  
Verder zien we dat je het verbruik X5 xDrive45e laag kan houden in stadsverkeer en de ritten op secundaire wegen.
Op elf van de negentien ritten konden we een verbruik neerzetten tussen de 0 en 1 l/100 km. En dit is toch wel een veel belovend cijfer voor een wagen van 2,5 ton.
 

Rijbereik

Hoe ver kan je rijden met één laadbeurt? Het maximum bijgeladen rijbereik na een laadbeurt is 75 km. Op ons testparcours van 105 km hebben we concreet 73 km elektrisch gereden in de Electric rijmodus en 
en 32 km beroep gedaan op de benzinemotor in de Hybrid rijmodus. Van de 1010 km aan testkilometers hebben we 651 km emissieloos kunnen afhaspelen. Toch wel een knappe prestatie.

Laden

Je rekent best op minimaal zes uur voor het volledig opladen van de batterij van 0 naar 100% aan een publieke laadpaal. De X5 xDrive45e beschikt over een interne boordlader van 3,7 kWh.
Snelladen behoort niet tot de mogelijkheden.

BMW X5 xDrive45e achterzijde

Deze X5 xDrive45e is een schot in de roos. Hij overtreft zonder weerga zijn voorganger door de betere prestaties op het vlak van rijbereik. 
In de praktijk is 60 à 70 km elektrisch rijden perfect mogelijk als je niet kickt op prestaties maar eerder op het efficiënt gebruik van de Hybride technologie. De voorwaarde is wel dat je hem consequent aan de stekker legt  en dat je de stand van het gaspedaal onder controle houdt. Uiteindelijk bepaal jij zelf als bestuurder hoever je geraakt met een volle batterij. 

Op rijbereik scoort hij trouwens duidelijk beter dan de concurrenten. Een belangrijke troef! Met dank aan de grotere batterij capaciteit en het intelligent energiemanagementsysteem. 
BMW gaat trouwens nog een stapje verder met name door het automatisch overschakelen naar 100% elektrische aandrijving bij het binnenrijden van zeven stedelijke ‘eDrive’ zones in ons land. De technologie maakt gebruik van geofencing en wordt toegepast in Antwerpen, Bergen, Brugge, Brussel, Gent, Hasselt en Luik.

De X5 beschikt over de nodige rijhulpsystemen en ook aan connectiviteit is er geen gebrek.

En fiscaal? Hij behoort tot de categorie van plug-in hybrides die 100% fiscaal aftrekbaar blijven omwille zijn lage CO2 uitstoot van 31 g/km WLTP.

Rijden met de X5 xDrive45e is het combineren van twee werelden: 'Freude am Fahren' en 'Freude am e-Fahren'. De perfecte match! Een aanrader als je over het budget beschikt.