Testverslag BMW XM

Test report

-
Testverslag BMW XM

M. De sterkste letter ter wereld - en we voegen er nog een dimensie aan toe - M. De grootste letter ter wereld. 

BMW M GmbH, de sportieve afdeling van BMW, viert zijn 50ste verjaardag. En dat mag gevierd worden. BMW M GmbH brengt onder de naam XM zijn allereerste high-performance wagen met geëlektrificeerde aandrijving op de markt. Na de iconische M1, het eerste product van de M GmbH, is het niet evident om een opvolger op de markt te brengen die evenzeer aanspreekt. M GmbH heeft bovendien geopteerd voor een SAV (Sport Activity Vehicle) omdat SUV's nu eenmaal goed in de markt liggen. De VS, China en het Midden-Oosten zullen de belangrijkste afzetmarkten zijn. De BMW XM beschikt over een plug-in hybride systeem bestaande uit een V8 benzinemotor en een krachtige elektromotor. De BMW XM kenmerkt zich door zijn opvallend, extravagant koetswerkdesign met een en door zijn ruime afmetingen. 

Naast zijn uitzonderlijke vermogensprestaties willen we natuurlijk even kijken hoe de eerste op zichzelf staande BMW M model sinds de BMW M1 presteert op het gebied van verbruik en elektrisch rijden. 

Algemeen

  • SAV (Sports Activity Vehicle)
  • Rijklaar gewicht 2.785 kg
  • Aantal zitplaatsen 5
  • Afmetingen (L x B x H) 5.110 x 2.005 x 1.755
  • Prijs testvoertuig (BTWi) 184. 500, - euro

Aandrijflijn

  • PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
  • V8, cilinderinhoud 4.395 cm³
  • Batterijcapaciteit kWh (bruto/netto) 29.5 / 25.7
  • Systeemvermogen (benzine + electromotor) 480 kW (653 pk)
  • 800 Nm koppel
  • AWD
  • Automatische 8-traps versnellingsbak

Verbruik/rijbereik/emissie (WLTP)

  • Gecombineerd benzineverbruik 1,6 l/100 km
  • Gecombineerd stroomverbruik 30,0 kWh/100 km
  • Gecombineerd CO2 36 g/km
  • Gecombineerd rijbereik (km) 77
  • Rijbereik stad (AER stad) (km) 94

Testparcours (105,9 km)

  • Buiten stad (46,1 km) 0,0 l/100 km / 21,9 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39,5 km) 3,4 l/100 km / 20,5 kWh/100 km
  • Stad (20,3 km) 0,0 l/100 km / 27,5 kWh/100 km
  • Gecombineerd 1,1 l/100 km / 23,3 kWh/100 km

Laden en tanken

  • Max. oplaadsnelheid kW 7,4
  • Aantal tankbeurten 1
  • Aantal laadbeurten 4

Verbruiksresultaten (941 km)

  • Buiten stad 0,0 l/100 km - 21,9 kWh/100 km
  • Autosnelweg 6,1 l/100 km - 12,3 kWh/100 km
  • Stad 0,0 l/100 km - 27,7 kWh/100 km
  • Gemiddeld 5,3 l/100 km - 14,1 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

941 Testkilometers

Aandrijflijn

Nieuw ontwikkelde 4,4-liter V8-motor met geavanceerde M TwinPower Turbo
technologie

In die zin doet hij de reputatie van de sportieve afdeling van BMW eer aan. Door de combinatie van een 4,4-liter V8 met twee turbo’s en een elektromotor levert de plug-in hybride een systeemvermogen van 653 pk en een maximum koppel van 800 Nm. Dit koppel wordt gegenereerd door de combinatie van een verbrandingsmotor met maximaal 650 Nm en een elektromotor met maximaal 280 Nm.

Elektromotor 

De BMW XM beschikt over een elektromotor van 25,7 kWh. Dit zou goed zijn voor een gecombineerd elektrisch rijbereik van 83 km (WLTP) en 94 km (WLTP) als je enkel stadsverkeer zou doen. 

Keuze uit drie rijmodi via de M HYBRID-knop op de middenconsole of via het iDrive menu

Bij de BMW XM zal je hopeloos op zoek gaan naar een ECO-rijmodus. Die is er gewoon niet. Het start met de Comfort-rijmodus en aangevuld met een Sport en Sport+ rijmodus. Met de M HYBRID-knop op de middenconsole of via het iDrive-menu kunnen je verder nog kiezen uit:  

  • Standaardinstelling HYBRID voor intelligent geregeld samenspel van verbrandingsmotor en elektrische motor om de efficiëntie of prestaties te maximaliseren, afhankelijk van het geselecteerde model in het M Setup-menu.
  • Puur elektrisch rijden in de ELECTRIC modus met een topsnelheid tot 140 km/u (87 mph) en een actieradius van 82 - 88 kilometer (51 - 55 mijl)* in de WLTP-cyclus. 
  • De eCONTROL-modus maakt gericht gebruik van recuperatie of houdt de lading van de accu op een constant niveau

Verbruik

We hebben in totaal 941 testkilometers afgelegd aan boord van de BMW XM en dit verdeeld over 15 ritten. De resultaten zien er als volgt uit:

  • we noteren een gemiddeld benzineverbruik van 5,3 l/100 km en een elektrisch verbruik van 14,1 kWh/100 km
  • vier van de vijftien ritten hebben we volledig elektrisch kunnen afleggen met een totaal van 179,1 km. Dus zonder tussenkomst van de benzinemotor. Het elektrisch verbruik bedraagt 26,1 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 3,0 l/100 km. 

Bekijken we even de rittenprofielen :

  • 12 van 15 ritten (80%) zijn afgelegd op de autosnelweg;
  • 2 ritten buiten de stad (secundaire wegen). 
  • en één enkele stadsrit

Wat betreft de rijmodi:

  • 11 van de 15 ritten hebben we geopteerd voor de Comfort HYBRID- rijmodus;
  • 1 rit Comfort ELECTRIC rijmodus
  • 1 rit Comfort eCONTROL 
  • 1 korte rit in de SPORT 

Als plug-inhybride kan de XM echter ook zuiver elektrisch rijden. En dat is hier geen flauw excuus, want de 25,7 kWh-accu die met 7,4 kW (eenfasig) kan worden opgeladen maakt een zuiver elektrisch rijbereik van tot 88 kilometer mogelijk.

Testparcours

Toch benieuwd hoe de BMW XM presteert op ons testparcours van 105,9 km. Een aangename verrassing is het in ieder geval wel. Het grootste gedeelte van de rit hebben we volledig elektrisch afgereden. 

  • De rit buiten stad van 46,1 km hebben we volledig elektrisch afgelegd. Het elektrisch vebruik is 21,9 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 2,5 l/100 km.
  • Bij de rit op autosnelweg van 39,5 km hebben we na 28 km beslist om over te schakelen op eControl om de autonomie te bewaren voor de stadsrit. De boordcomputer noteert een benzineverbruik van 3,4 l/100 km en een elektrisch verbruik van 20,5 kWh/100 km.
  • de stadsrit van 20,3 km is volledig opnieuw elektrisch afgereden.

Het toont duidelijk aan dat, mits een rustige rijstijl, je toch behoorlijk wat elektrische kilometers kan afleggen.

Tijdens het testparcours streven we naar een zo efficiënt mogelijke rijstijl door maximaal te anticiperen, een zo constant mogelijke snelheid en maximaal te coasten. We houden een  constante snelheid van 110 km/u aan op de autosnelweg. Bovendien schakelen we de verwarming uit wanneer de omstandigheden het toelaten. 

Laden en tanken

Rijden met een Plug-in Hybrid verondersteld zowel laden als tanken.

Benzine - we hebben op het einde  van de testweek het voertuig volgetankt. Ze krijgen we een beeld van het juiste benzineverbruik. In totaal hebben we 55,5 l getankt en 924 kilometer gereden. Dit resulteert in een berekend verbruik van 6,0 l/100 km. De boordcomputer noteert een verbruik van 5,3 l/100 km.

En het laden? Wil je maximaal elektrisch rijden met een Plug-in Hybrid dan moet je consequent en veelvuldig laden. In totaal hebben we viermaal een laadpaal opgezocht. We komen uit op een gemiddelde laadduur van vier uur en zevenveertig minuten om de batterij van vol te laden.

Rijbereik - Het geladen rijbereik varieert tussen de 83 km en 97 km. We komen uit op een gemiddeld geladen rijbereik van 91 km. Waarbij we onmiddellijk de kanttekening maken dat we steeds de geldende snelheidsbeperkingen gevolgd hebben. 

Rijden en comfort

Interieur

Niet onlogisch dat ook het interieur de M-sfeer uitstraalt wat zich vertaald in M-specifieke graphics van het BMW Curved Display en het eveneens standaard BMW Head-Up Display, het modelspecifieke M-lederen stuurwiel met M knoppen en schakelpaddles met carbon inleg en rode plus en min.inleg en rode plus- en min-symbolen. Sierelementen in zwart chroomgeven de multifunctionele knoppen een donkere, geraffineerde look. De keuzehendel met zijn opvallende uitsparing, geïntegreerde cascadeverlichting en Drivelogic-knoppen, de knieschakelaar op de middenconsole en de M-knoppen op de achterbank. Vergeten we de M-pedalen en de
M-voetsteun niet.

Achterin

Ook achterin komen de passagiers in de M Lounge niets tekort. Ah ja, de verlichte hemelbekleding geeft dit alles nog een extra touch.

Toch wel hard afgeveerd

Het valt wel op dat de XM toch wel behoorlijk hard is afgeveerd, zelfs als je kiest voor de comfort instelling. Wellicht zullen de 23 inch velgen wel hun impact hebben.  

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

De BMW XM beschikt over het grootste aanbod rijhulpsystemen - standaard of als optie - voor alle high-performance wagens van BMW M GmbH.

  • Tot de standaarduitrusting behoort de Driving Assistant, die bestaat uit Front Collision Warning, Lane Departure Warning inclusief rijstrookterugkeer met stuurassistentie, de Evasion Assistant, Alertness Assistant en het Speed Limit Info systeem.
  • De optionele Driving Assistant Professional combineert Active Cruise Control met Stop&Go-functie met een groot aantal andere functies, waaronder de stuurassistent en rijstrookassistent, verkeerslichtherkenning, automatische snelheidslimietassistent en actieve navigatie.

Parkeerassistent Plus is ook standaard. Naast de achteruitrijassistent omvat dit systeem de functies Parking View, Panorama View voor en achter en 3D View.

Vergelijk WLTP - testresultaten

Benzineverbruik (l/100 km) versus elektrisch verbruik (kWh/100 km)

Onderstaande grafiek laat je duidelijk de invloed zien op het verbruik tussen het rijden met een volgeladen batterij of en een lege batterij.  

Testverslag Drivolution BMW XM rear view

Het hoeft geen twijfel dat de BMW XM niemand onberoerd laat al is het maar omwille van zijn uitdagende looks en afmetingen. Toch is de BMW XM, ondanks zijn M-signatuur, een SAV waarmee je evenzeer rustig en beheerst kan rijden in de elektrische modus. Aan de andere kant van het spectrum behoort hij tot de M GmbH afdeling wat wil zeggen dat hij over de nodige paardenkracht bezit om je uit te leven. Veel hangt dus af van wat je met de wagen van plan bent. Hoe dan ook is exclusiviteit verzekerd. En voor wie het nog allemaal wat te "braaf" is, is er nog de XM Red Label. Welismaar in beperkte oplage. De XM Red Label tilt het systeemvermogen naar een nieuw hoogtepunt van maar liefst 550 kW (748 pk) en een koppel van 1.000 Nm. 

Foto's : The first-ever BMW XM. (bmwgroup.com)
Wil je meer weten over de BMW XM : BMW XM (G09): Modellen, technische gegevens, hybride & prijzen | BMW.be
Met dank aan BMW Belux voor het ter beschikking stellen van de wagen. 
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.