Testverslag BYD Dolphin Design 62 kWh

Test report

-
Testverslag Drivolution BYD Dolphin general view

De BYD Dolphin is de kleinste uit het BYD-modellengamma en dit naast de BYD Atto3, de BYD Han en de BYD Tang. Een andere nieuwkomer is de BYD Seal, genomineerd voor Car of the Year 2024, die ongeveer tezamen met de BYD Dolphin is voorgesteld. Inmiddels is de BYD Dolphin ook uitgeroepen tot 'VAB gezinsauto van het jaar 2024' en wel in de categorie elektrische auto's. Vorig jaar was het overigens de BYD Atto3 die deze trofee in ontvangst mocht nemen.BYD is dus echt aan een opmars bezig en biedt een waaier aan modellen. Deze "kleine" richt zich op een grotere doelgroep dan de andere modellen. Hij heeft in ieder geval reeds een meer "Europese naam" dan zijn teamgenoten. Zijn compacte afmetingen maken hem ideaal voor het stadsverkeer. Bovendien is hij verkrijgbaar in vier uitvoeringen met name de Active, de Boost, de Comfort en de Design. Zowel de Active als de Boost worden aangeboden met een batterijpakket van 46 kWh, waarvan 44,9 kWh bruikbaar. De Comfort en de Design hebben een groter batterijpakket van 62 kWh, waarvan 60,5 kWh bruikbaar. Zijn aantrekkelijke prijs moet ervoor zorgen dat meer mensen, lees met een beperkter budget, ook de overstap (kunnen) maken naar het elektrisch verhaal. 

We mochten de Dolphin in de Design-uitvoering voor een korte periode testrijden. Het verslag vind je hier.

Algemeen

  • Hatchback
  • Aantal zitplaatsen 5
  • Rijklaar gewicht 1.733 kg
  • Prijs testvoertuig 36.740,- euro
  • Afmetingen (L x B x H) 4,290 x 1,770 x 1,570

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • BYD Blade Batterij (LFP)
  • 62,0 kWh batterijcapaciteit (60,5 kWh bruikbaar)
  • Vermogen 150 kW (204 pk)
  • 310 Nm koppel
  • Voorwielaandrijving (FWD)
  • Warmtepomp standaard
  • V2L-functie standaard
  • EV-specifiek platform Intelligent e-Platform 3.0

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 15,9 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 427 km
  • Rijbereik stad 559 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 11 kW (Comfort & Design)
  • Laadpoort rechts vooraan
  • Laadvermogen AC 11 kW (Comfort & Design)
  • Laadvermogen DC 88 kW maximaal (Comfort & Design)
  • AC : 0 laadbeurten
  • DC : 1 laadbeurt (tot 60% SoC)

Testparcours (104 km)

  • Buiten stad (43 km) 14,0 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 16,0 kWh/100 km
  • Stad (21 km) 13,9 kWh/100 km
  • Gecombineerd 14,6 kWh/100 km

Verbruiksresultaten (428 km)

  • Buiten stad 14,7 kWh/100 km
  • Autosnelweg 15,6 kWh/100 km
  • Stad 13,9 kWh/100 km
  • Mix 14,8 kWh/100 km
  • Gecombineerd 15,0 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

428 Testkilometers

Aandrijflijn

BYD Platform - intelligente e-Platform 3.0

De BYD Dolphin is, net als de BYD Atto 3, gebouwd op BYD's intelligente e-Platform 3.0 voor de ultieme systeemefficiëntie en geïntegreerde voertuigintelligentie. De 8-in-1 elektrische aandrijflijn van BYD integreert de Vehicle Control Unit, het Battery Management System, de Power Distribution Unit, de Drive Motor, de Motor Controller, de Transmission, DC-DC en de On-Board Charger. Deze diepgaande integratie zorgt voor een systeemefficiëntie van 89%. Deze geïntegreerde technologie is ontwikkeld voor optimale prestaties en een betere rijervaring.

BYD Blade Battery (LFP) - alom geprezen

Ook de Dolphin maakt gebruik van de baanbrekende en uiterst veilige bladbatterij. BYD is niet voor niets ruim meer dan 27 jaar actief in de batterijsector. De batterij heeft een reeks extreme tests, waaronder de penetratietest, onder strenge omstandigheden doorstaan en is daarmee een van de veiligste batterijen ter wereld.

BYD Dolphin - 4 uitvoeringen

Bij de BYD Dolphin heb je de keuze uit 4 uitvoeringen met name:

  • De BYD Dolphin Active: deze uitvoering beschikt over een batterijpakket van 46 kWh, waarvan 44,9 kWh bruikbaar is. De motor levert een vermogen van 70 kW (95 pk). Het koppel bedraagt 180 Nm. Volgens het WLTP opgegeven gecombineerd rijbereik  kom je met de Active 340 km ver.
  • De BYD Dophin Boost: de Boost beschikt over hetzelfde batterijpakket als de Active (44,9 kWh bruikbaar). Deze versie is krachtiger dan de Active en levert een vermogen van 130 kW (176 pk). Met de Boost kom je minder ver dan met de Active met name 310 km.
  • De BYD Dolphin Comfort: vanaf de Comfort beschik je over het grotere batterijpakket van 62 kWh, waarvan 60,5 kWh bruikbaar is. Het brengt het totale vermogen op 150 kW (204 pk) en het koppel bedraagt 310 Nm. Grotere batterij, dus groter rijbereik. Met de Comfort bedraagt het gecombineerde WLTP-rijbereik 427 km en bij stadsverkeer zelfs 565 km.
  • De BYD Dolphin Design heeft dezelfde specificaties als de Boost. Het verschil zit in het hogere uitrustingsniveau van de Design ten opzichte van de Comfort. 

Alle versies zijn voorwielaangedreven. 

Rijmodi - vier

De versies worden geleverd met de klassieke rijmodi met name Eco, Comfort, Sport en Snow. De laatste rijmodus hebben we voorlopig nog niet nodig gehad. 

Remenergierecuperatie - 2 niveaus

Bij de BYD Dolphin kan je kiezen uit 2 energierecuperatieniveaus : standard en high. Tijdens onze testperiode hebben we beiden uitgeprobeerd doch weinig verschil gemerkt. Kies je voor het recuperatieniveau High dan is de vertraging iets sterker. Sowieso ben je bij beiden aangewezen op het OPD (One Pedal Driving) principe. Je gebruikt het stroompedaal zowel om te versnellen als te vertragen.

Verbruik

De resultaten - algemeen

We hebben in totaal 428 km toegevoegd aan de kilometerteller van de BYD Dolphin Design en dit verdeeld over 12 geregistreerde ritten. Wat levert dit op? We komen uit op een gemiddeld verbruik van 15,0 kWh/100 km. Op basis van de bruikbare accucapaciteit van 60,5 kWh voldoende voor een rijbereik van 403 km*. Dit aan een gemiddelde buitentemperatuur van 12 graden.

De resultaten - per wegtype

  • Gebeurt niet veel doch we hebben evenveel ritten afgelegd op secundaire wegen (buiten stad) als op de autosnelweg. We komen uit op vijf ritten voor elk wegtype. Het levert echter wel verschillende resultaten op. Op de ritten buiten stad noteren we een gemiddeld verbruik op van 14,7 kWh/100 km. Goed voor een rijbereik van 422 km*.
  • Bij de ritten op autosnelweg komen we uit op een gemiddeld testverbruik van 15,6 kWh/100 km. Aan dit verbruik kom je 388 km* ver op een laadbeurt.
  • Slechts eenmaal hebben we het stadsverkeer opgezocht: hier stranden we op een verbruik van 13,9 kWh/100 km. In termen van rijbereik betekent dit 435 km*.
  • Verder is er nog een rit die een mix is van autosnelweg en secundaire wegen. Het levert een gemiddeld verbruik op van 14,8 kWh/100 km oftewel 409 km* aan rijbereik.

De resultaten - per rijmodus

Het hoeft je niet te verwonderen dat bijna alle ritten aflegd zijn in de Eco-rijmodus. 

  • 11 van de 12 ritten hebben we gekozen voor de Eco-rijmodus. Het levert een gecombineerd verbruik op van 15,0 kWh/100 km.
  • de Normaal-rijmodus (1 rit van de 12 7) levert een verbruik op van 14,6 kWh/100 km. 

Het is duidelijk dat de keuze van de rijmodus het verbruik beïnvloedt. Doch niet enkel de rijmodus. Ook het wegtype en het gebruik van de klimaatregeling spelen een rol. Bovendien maak je steeds een keuze voor welke rijmodus je kiest. Op autosnelweg gaat dit geen al te groot verschil. Het is eerder de gekozen snelheid die het verbruik en rijbereik zullen beïnvloeden.

*Het opgegeven rijbereik is een theoretische berekening op basis van de bruikbare accucapaciteit. Dit is steeds een momentopname. Allerhande factoren zoals weersomstandigheden, gebruik klimaatregeling, topografie, verkeersdrukte en je eigen rijstijl kunnen dit beïnvloeden. 

Testparcours

Verbruiksresultaten

Hoe presteert de BYD Dolphin op ons testparcours? Na 104 km in regenachtige omstandigheden en met een buitentemperatuur van 12 °C noteren we een gemiddeld verbruik van 14,6 kWh/100 km. Met een bruikbare accucapaciteit van 60,5 kWh kom je aan dit verbruik 414 km* ver.

Bekijken we de resultaten over de verschillende onderdelen van het testparcours:

  • de rit buiten stad van 43 km levert een verbruik op van 14,0 kWh/100 km. Daarmee kom je 432 km* ver op een laadbeurt.
  • de rit op autosnelweg (40 km) is goed voor een verbruik van 16,0 kWh/100 km en een rijbereik van 378 km*.
  • de stadsrit is doorgaans de beste en deze rit eindigt met een verbruik van 13,9 kWh/100 km. Kan je dit vebruik aanhouden dan kom je 435 km* ver.

Evolutie rijbereik

Het rijbereik fluctueert in functie van het verbruik. We starten met een rijbereik van 267 km en SoC (State of Charge) van 59%. Na de rit buiten stad is het rijbereik gedaald naar 229 km (SoC van 59% naar 49%). Een verlies van 38 km aan rijbereik. Bij de rit op autosnelweg daalt het rijbereik van 229 km naar 169 km (SoC van 49% naar 39%). Een verlies van 60 km aan rijbereik. Logisch dat het rijbereik sneller daalt en dit heeft te maken met de gekozen snelheid. Na de stadsrit is het bereik gedaald van 169 km naar 162 km (SoC van 39% naar 34%). In totaal hebben we 105 km aan rijbereik verloren op het testparcours. Je zou kunnen stellen dat we 1 km aan rijbereik verliezen per gereden kilometer als we vlug rekenen. 

*Het opgegeven rijbereik is een theoretische berekening op basis van de bruikbare accucapaciteit. Dit is steeds een momentopname. Allerhande factoren zoals weersomstandigheden, gebruik klimaatregeling, topografie, verkeersdrukte en je eigen rijstijl kunnen dit beïnvloeden. 
We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Energieverbruikers (zoals airco) worden uitgeschakeld indien de weersomstandighedden dit toelaten. Bovendien kiezen we voor de meest efficiënte rijmodus (Eco).

Rijden en comfort

Rijden - voor dagdagelijks gebruik

De BYD Dolphin richt zich niet op een sportieve rijstijl doch eerder tot een rustige rijstijl. Niet dat het hem ontbreekt aan vermogen. De weglegging is prima voor wat deze dolphin is ontwerpen. Voelt toch wel wat hard aan.

Centrale display bestuurder

We worden het meer en meer gewoon. Het klassieke dashboard verdwijnt en maakt plaats voor een klein schermpje voor de bestuurder en een groter centraal geplaatst infotainmentscherm. Het besuurdersscherm omvat de belangrijkste items voor de bestuurder zoals de weergave van het rijbereik, de SoC (batterijpercentage), de snelheid en dergelijke meer. Muziek, verwarming en alle andere zaken gebeuren via het centrale touchscreen.

12,8-inch draaibaar touchscreen

Het centrale infotainmentdisplay is traditiegetrouw een kwartslag draaibaar. Iets wat we eveneens in de andere modellen tegenkomen. Het is duidelijk afleesbaar en het bevat de meeste functies. Zoals steeds vraagt het wat zoekwerk in het begin. 

Head-up display (HUD)

De HUD is duidelijk afleesbaar. Het verhoogt de veiligheid aangezien je alle belangrijke informatie in je gezichtsveld hebt. 

Design-uitvoering - enkele extra's

Op technisch vlak verschilt de Design niet van de Comfort. Hij voegt er op het gebied van uitrusting wel een panoramadak, V2L-stekkerdoos, privacyglas op de achterbank en draadloos opladen van smartphones aan toe.

Ruimte binnenin - prima

Houden we rekening met de afmetingen van de Dolphin dan biedt hij voldoende ruimte. De achterbank is trouwens horizontaal verstelbaar in een 60/40-verdeling. De koffer is niet echt groot doch je krijgt een dubbele bodem in de kofferruimte. Ideaal om je laadkabels in op te bergen. Bovendien beschikt de Dolphin over maar liefst 20 praktische en flexibele opbergruimtes. Heb ze wel niet allemaal gevonden of benut.

Afwerking - wat we van BYD gewoon zijn

De afwerking van de Dolphin sluit aan bij het afweringsniveau dat we van BYD gewoon zijn: prima! Geen last van onaangename geluiden. De zetels zijn elektrisch verstelbaar (jammer genoeg geen memoryfunctie) en voelen goed aan. De bediening van de verschillende functies op het stuur zijn goed. Bovendien kan je de spiegels nog steeds via 'knopjes' bedienen en hoef je dit niet te doen via het touchscreen.

Minpuntje - het snel aanslaan van de ruiten

Jammer genoeg een beetje een wederkerend fenomeen bij niet-Europese wagens is het snel aanslaan van de ruiten als je de wagen parkeert of als je probeert te rijden zonder airco.  Dus niet alleen een issue bij BYD. Wel vervelend. 

Laadinformatie

Laadinformatie constructeur

De BYD Dolphin beschikt, afhankelijk van de gekozen uitvoering, over hetzij 

  • 7 kW AC laadvermogen en 60 kW maximaal DC laadvermogen wanneer je kiest voor de Active en Boost versies.
  • 11 kW AC (driefasig) laadvermogen en 88 kW maximaal DC laadvermogen als je opteert voor de Comfort en de Design versies.

Laadbeurten

Door omstandigheden hebben we de BYD Dolphin slechts éénmaal aan de laadpaal gehangen. Bovendien slechts geladen tot een SoC van 60% en DC geladen.

Laadcurve - vrij constant

Bij de start van het laadproces (SoC van 25%) was de laadsnelheid van 59,5 kW en bij een SoC van 52% was de laadsnelheid nog steeds 59,2 kW. Dus een relatief constante laadsnelheid.

Rijbereik

De beperkte laadbeurt is te kort om te komen tot een gefundeerd cijfer te komen wat betreft het geladen rijbereik na de laadsessie. 

Informatie laadproces - voor de bestuurder

De BYD Dolphin biedt je als bestuurder volgende informatie tijdens het laadproces:

  • SoC (State of Charge): laadpercentage batterij 
  • de resterende laadduur (uu:mm)
  • laadsnelheid uitgedrukt in kW

Voorverwarming batterij - geen info

ADAS

De BYD Dolphin wordt standaard geleverd met een reeks aan veiligheids- en geavanceerde rijhulpsystemen. Alle modellen zijn voorzien van Forward Collision Warning, Autonomous Emergency Braking, Rear Collision Warning en nog veel meer. Hieronder vind je een overzicht van de beschikbare systemen. De ervaring leert dat deze systemen doorsnee genomen goed werken doch alert blijven van de bestuurder is en blijft de boodschap. Sommige systemen kunnen soms wat 'overwachts' uit de hoek komen en leiden tot onaangename tussenkomsten. Kennis van wat de systemen kunnen en niet kunnen is belangrijk. Hou rekening met de verkeersbordenherkenning (TSR - Traffic Sign Recognition) en vooral op het gebied van weergave van de snelheid. Deze is niet altijd correct. De BYD Dolphin geeft je een akoustische waarschuwing zonder al te opdringerig te zijn.

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

De simulatie van het rijbereik is een theoretische indicatie van wat mogelijk is op het gebied van rijbereik en dit op basis van het gerealiseerde ritverbruik (kWh/100 km) en de bruikbare accucapaciteit (kWh). Het spreekt voor zich dat dit steeds een momentopname is. Veel factoren kunnen het verbruik en het bijhorend rijbereik beïnvloeden. 

Vergelijk WLTP/Drivolution

Vergelijken we testresultaten op het gebied van verbruik en rijbereik met de WLTP-cijfers dan scoren we beter op het gebied van verbruik (15,0 kWh/100 km t.o.v. 15,9 kWh/100 km WLTP) doch minder op het gebied van rijbereik. Enkel bij rit 8 en rit 10 scoren we beter (zie grafiek simulatie rijbereik).

Testverslag Drivolution BYD Dolphin back view

Laten we eerlijk zijn: het was (dol)fijn rijden met de 'kleine' uit het BYD-modellengamma. Het is duidelijk dat de BYD Dolphin zich richt tot het grote(re) publiek. Hij doet dit niet alleen door je de keuze te bieden uit vier varianten:  de Active & Boost met een kleiner batterijpakket en de Comfort & Design die een groter batterijpakket hebben en meteen ook een groter rijbereik. Ook een bewuste prijssetting is belangrijk. De BYD Dolphin maakt het elektrisch rijden ook toegankelijker voor mensen met een beperkter budget. En dit alles zonder in te boeten op comfort en afwerking, zoals we van BYD gewoon zijn. Het zal een belangrijk model worden voor BYD. Of laten we het met de woorden van de Michael Shu, General Manager en Managing Director van BYD Europe and International Cooperation Division zeggen: "BYD is ervan overtuigd dat hightech elektrische mobiliteit voor iedereen beschikbaar en toegankelijk moet zijn. Daarom hebben we ervoor gezorgd dat BYD DOLPHIN niet alleen intelligent en technologisch geavanceerd is, maar ook aantrekkelijk geprijsd".

Geslaagde missie zou ik zeggen. Deze Dolphin biedt je alles wat je van een wagen in dit segment mag verwachten.

Meer informatie over de BYD Dolphin, evenals de andere modellen vind je hier BYD DOLPHIN (bydauto.be)
Met dank aan BYD België | 100% Elektrische Wagens | Build Your Dreams (bydauto.be) voor het ter beschikking stellen van het testvoertuig.
Foto's: https://www.bydeurope.com/
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.