Testverslag Cupra Born 150 kW 58kWh

Test report

-
Testverslag Cupra Born 58 kW front view

De eerste volledige elektrische Cupra is 'geboren' en draagt de toepasselijke naam Born. Het design komt vertrouwd over zeker als je hem naast de VW ID.3 plaatst. En toch is deze Born geen eenvoudige kopie van de ID.3 : hij straalt meer dynamiek uit met dank aan de knappe frontpartij. Niet voor niets wordt hij meermaals beschouwt als de sportieve versie van de ID.3.

Het voordeel van het behoren tot de Volkwagen Group is dat Cupra kan gebruikmaken van de technologie die aanwezig is binnen de groep. De Cupra Born gebruikt hetzelfde VW-MEB platform als zijn stalgenoten zoals de ID.3, de ID.4, de Škoda Enyaq en zelfs de Audi Q4 e-tron. De hoofdingrediënten aan de binnenkant blijven dezelfde zij het met een andere textuur.

We konden de Cupra Born met het 58 kWh-batterijpakket gedurende een week testrijden. 

Algemeen

  • 5D Hatchback
  • Rijklaar gewicht 1811 kg

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 62 kWh batterijcapaciteit (58 kWh bruikbaar)
  • 150 kW (204 pk)
  • 310 Nm koppel
  • RWD
  • EV specifiek platform VW MEB

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 15,8 kWh/100 km
  • 417 km rijbereik (gecombineerd)
  • 551 km rijbereik (stadsverkeer)

Testparcours (112 km)

  • Buiten stad (51 km) 12,1 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 16,9 kWh/100 km
  • Stad (21 km) 10,2 kWh/100 km
  • Gecombineerd 13,1 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 128 kW maximaal
  • Laadaansluiting : rechts achteraan
  • AC : twee laadbeurten
  • DC : twee laadbeurten

Verbruiksresultaten (971 km)

  • Buiten stad (190 km) 16,3 kWh/100 km
  • Autosnelweg (560 km) 15,6 kWh/100 km
  • Stad (21 km) 10,2 kWh/100 km
  • Mix (200 km) 14,1 kWh/100 km
  • Gecombineerd 15,4 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

971 Testkilometers

Aandrijflijn

De Cupra Born gebruikt het Volkswagen Group MEB-platform (Modularer E-Antriebs-Baukasten), een modulair autoplatform voor elektrische auto's, ontwikkeld door de Volkswagen Group en haar dochterondernemingen. Je vindt het eveneens terug in modellen van Audi, SEAT, Škoda en Volkswagen.

Net als bij de andere modellen die het platform gebruiken, heb je de keuze uit drie batterijvarianten:

  • de 55 kWh-versie (waarvan 45 kWh bruikbaar) levert een vermogen van 110 kW (150 pk) wat goed zo zijn van een elektrisch rijbereik (WLTP) van ongeveer 340 km.
  • de 62 kWh-versie (waarvan 58 kWh bruikbaar), de geteste versie, beschikt over een vermogen van 150 kW (204 pk) met een rijbereik (WLTP) van ongeveer 424 km. Deze versie kan uitgebreid worden met een e-Boost pakket (beschikbaar vanaf 2022). Daarmee stijgt het vermogen naar 170 kW (231 pk).
  • de 82 kWh-versie (waarvan 77 kWh bruikbaar) : deze versie is de 62 kWh-versie met een Range pakket. Deze versie is eveneens uitgerust met e-Boost. Daardoor stijgt het rijbereik (WLTP) naar 540 km. Ook deze versie is nog niet beschikbaar.

Rijmodi

De Cupra Born beschikt over Drive Profile waardoor het zich kan aanpassen aan je rijstijl.

  • Range-modus - hier ligt de focus op het elektrisch verbruik en het maximaliseren van het rijbereik.
  • Comfort-modus -  zorgt voor een meer ontspannen en comfortabel rijgedrag, Het belangrijkste kenmerk is de soepele vering.
  • Performance-modus - hier komen de Cupra-prestaties naar boven wat een sportieve rijstijl mogelijk maakt. 
  • Individual-modus : je past de configuratie aan jouw smaak.
  • Cupra-modus (enkel beschikbaar met e-Boost) - niet aanwezig op het testvoertuig. 

De keuze van het batterijpakket zal in grote afhangen van je mobiliteitsprofiel. Doe je veel lange afstanden dan kan je best opteren voor de versie met Range pakket.

Remenergierecuperatie

Hier grijpt de Cupra Born terug naar de D/B stand aan de tuimelaar aan het stuur. Los je enkel het gas dan kan je de Borm rustig laten rollen. De vertraging is gering. Wil je meer vertragen dan kies je de B(brake)-stand. De remenergierecuperatie bedraagt 0,3g als je het gaspedaal (stroompedaal) volledig lost. Doseren van de vertraging doe je door het principe van 'one-pedal'- driving : je stroompedaal gebruik je in dit geval om te versnellen en te vertragen. In stadsverkeer kan je maximaal profiteren van de B-stand. 

Verbruik

Steeds benieuwd naar wat de uiteindelijke resultaten zijn na een testweek. De boordcomputer van de Cupra Born noteert na 971 km, verdeeld over éénentwintig ritten, een gecombineerd testverbruik van 15,4 kWh/100 km wat overeenkomt met equivalent benzineverbruik van 1,8 l/100 km. Met dit resultaat zou je 377 km ver geraken op een laadbeurt. 

Bekijk je de ritprofielen (type weg) dan krijg je hetvolgende beeld:

  • het merendeel van de ritten (negen ritten, 43%) zijn afgelegd buiten de stad (30/50/70/90-wegen);
  • acht ritten (38%) zijn uitgevoerd op autosnelweg;
  • slechts één enkele stadsrit en verder een mix (drie ritten, 14%).

Wat de keuze van de rijmodi betreft hebben we voornamelijk geopteerd voor de Range-rijmodus (twaalf ritten in totaal, 57%). Dit afgewisseld met de Comfort-rijmodus (zes ritten, 29%). Slechts één enkele keer de Performance-rijmodus en tweemaal de Individual-rijmodus. 

Testparcours

Hoe presteert de Cupra Born op ons testparcours van 112 km (iets langer omwille van wegomleiding)? De boordcomputer strandt op 13,1 kWh/100 km wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,5 l/100 km. Hou je rekening met de bruikbare accucapaciteit van 58 kWh dan zou je met het gemiddelde verbruik 443 km ver geraken.

Bekijk je de resultaten per wegtype dan krijg je hetvolgende beeld :

  • op het 51 km lange parcours buiten de stad noteert de boordcomputer 12,1 kWh/100 km aan een gemiddelde ritsnelheid van 42 km/u. Dit levert een equivalent benzinverbruik op van 1,4 l/100 km. Goed voor een gesimuleerd rijbereik van 479 km.
  • op het autosnelweggedeelte van 40 km gaat het verbruik richting 16,9 kWh/100 km of een equivalent benzineverbruik van 1,9 l/100 km . Kan je dit verbruik continu aanhouden dan kom je 343 km ver. 
  • het verbaast je niet dat je de beste resultaten neerzet in de stad met name 10,2 kWh/100 km wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,2 l/100 km. Aan dit vebruik raak je 569 km ver. Hier scoort de Cupra Born bijzonder goed. Hou je rekening met een gemiddelde snelheid van amper 25 km/u dan is dit een logisch resultaat.

Alle ritten zijn afgelegd in Range-modus en met de klimaatregeling uitgeschakeld, met dank aan de zonnige temperaturen.

En wat met het rijbereik? Gestart met 310 km aan rijbereik hadden we na het gedeelte buiten de stad nog 275 km aan rijbereik over (daling van 35 km). Een hogere snelheid betekent een hoger verbruik en een sterkere daling van het rijbereik : van 275 km naar 213 km (daling van 62 km) op het autosnelweggedeelte. Een daling van amper 3 km (van 213 naar 210) na de rit in de stad.  

Tijdens het testparcours streven we naar een maximale efficiëntie door gedoseerde acceleraties, constante snelheid door gebruik te maken van de adaptieve cruise control, uitrolfases en het aantal stops tot een minimum te beperken. 

Laden en rijbereik

De tijdsduur van het laden en het rijbereik zijn vaak doorslaggevende factoren die mensen doen afhaken om te kiezen voor een elektrische wagen. Dit hoeft niet altijd een probleem te zijn. Het heeft hoofdzakelijk te maken met een mindshift zeker op het gebied van laden. 

Het AC (wisselstroom) laadvermogen van de Cupra Born bedraagt 11 kW. Het DC (gelijkstroom) (snel)laadvermogen bedraagt maximaal 128 kW. 

De Cupra Born hebben we in totaal viermaal geladen, waarvan tweemaal AC en tweemaal DC. De twee snellaadbeurten hebben we beperkt tot 80% laden (doorgaans aanbevolen door de meeste constructeurs). In de eerste snellaadbeurt (laadbeurt 2 grafiek) hebben we 187 km bijgeladen in een tijdspanne van 37 minuten (snellaadsnelheid van 360 km/u). De tweede snellaadbeurt (laadbeurt 3 grafiek) hebben we 234 km bijgeladen in een tijdspanne van 35 minuten. 

Bij de twee AC laadbeurten hebben we de batterij telkens voor de 100% opgeladen. Dit telkenmate aan een publieke laadpaal. Reken doorgaans ongeveer drie uur en dertig minuten voor het laadproces en dit met een gemiddelde laadsnelheid van om en bij de 71 km/u. Het maximum geladen rijbereik bedraagt 418 km. 

De simulatie* van het rijbereik (km) op basis van het ritverbruik (kWh/100 km) laat je zien hoever je aan een bepaald verbruik kan geraken, indien je dit verbruik continu kan aanhouden (wat in de praktijk doorgaans niet mogelijk is).  

* Het elektrische rijbereik van het voertuig varieert afhankelijk van een groot aantal factoren zoals het gekozen ritprofiel (stad, autosnelweg, ...), het reliëf, de weersomstandigheden, de ladingstoestand van het voertuig (inzittenden + bagage), de leeftijd en de staat van de batterij, de gekozen optionele uitrusting (velgen, banden ...), het gebruik van randapparatuur zoals verwarming, airconditioning of verwarmde stoelen, en de rijstijl. 

Rijden en comfort

Zoals reeds aangegeven in de introductie voelt het interieur vetrouwt aan, zeker als je al een aantal andere EV's van de Volkwagen Groep getest hebt : het kleine smartphonescherm dat fungeert als display voor de bestuurder. Het omvat de essentiële informatie over de snelheid, het rijbereik, de ingestelde snelheid als je de cruise control gebruikt met inbegrip van de volgafstand en aanduidingen als je de GPS volgt. Ons testvoertuig beschikte niet over een Head-Up display. Alle andere instellingen zoals klimaatregeling, radio, telefoon, gebeuren via het 10 tot 12 duims centrale touchscreen. Geen fysieke knoppen of schakelaars.

Zijn er dan geen verschillen? Toch wel, gelukkig maar. Deze Cupra Born bezit knappe sportstoelen de gewenste zijdelinge steun bieden en het sportieve karakter duidelijk in de verf zetten. En hier en daar worden accenten bekleed in dinamica (een duurzaam alternatief voor alcantara). Het zicht rondom in de wagen is prima. 

Verder rijdt deze Cupra Born geweldig. Niet dat het in onze lijn ligt om de limieten op te zoeken doch de Cupra Born heeft wel wat in zijn mars als je de sportieve toer wil opgaan.

ADAS (rijhulpsystemen)

Wat heeft de Cupra Born voor jou in petto op het gebied van rijhulpsystemen (ADAS)? Een greep uit het aanbod:

  • Front Assist - houdt je op de juiste afstand tot je voorligger,
  • Lane Assist - houdtje netjes op jouw rijstrook, Het systeem werkt aangenaam.
  • High Beam Assist - grootlichtassistent dimt automatisch uw lichten.
  • Rear Cross Traffic Alert - houdt een oogje in het zeil bij het achteruitrijden
  • Predictive Adaptive Cruise Control - fantastisch systeem dat je terug een stapje dichter bij het autonoom rijden brengt. Door de verkeersbordenherkenning vertraagt het voertuig automatsich tot de toegelaten snelheid.
  • ...

Vergelijk WLTP - testresultaten

Testverslag Cupra Born 58 kW rear view

De Cupra Born, het allereerste volledig elektrische produkt van Cupra, deelt een groot aantal ingrediënten van de andere elektrische modellen uit de Volkwagen Groep zoals op het vlak van design en dit zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. En toch straalt deze Spaanse editie van de ID.3 meer dynamiek uit. Vooral de voorkant ziet er wat minder saai uit dan de Duitse variant. Ook het interieur is wat beter aangekleed.

Op het gebied van prestaties laat deze Cupra Born je niet in de kou staan. Je hebt zelfs in de Range-modus voldoende vermogen aan boord om je vlot voort te bewegen op ons Belgisch wegennet. Laat je wat de keuze van het batterijpakket betreft vooral leiden door je dagelijks ritprofiel : doe je vaak langere afstanden dan kies je best voor de batterij met het Range pakket . Zou kan je het aantal laadbeurten per week beperken. Op het gebied van verbruik en het bijhorend rijbereik scoort deze Cupra Born prima. Je rijstijl is hierbij een belangrijke indicator.

Foto's : CUPRA-Born (seat-mediacenter.com)

Meer info : CUPRA Born | CUPRA's eerste 100% elektrische auto