Testverslag CUPRA Formentor 1.4 e-HYBRID

Test report

-
CUPRA Formentor 1.4 e-HYBRID Front

Misschien doet de naam CUPRA niet onmiddellijk een belletje rinkelen. Opgericht in 1985 als de high-performance motorsport afdeling van de Spaanse autofabrikant SEAT en dit onder de naam SEAT Sport is CUPRA sedert 2018 een volwaardig merk geworden. De Formentor is het eerste model dat specifiek voor het merk is ontworpen. Een sportieve, compacte cross-over SUV met een coupé lijn. We spreken daarom van een CUV (Cross-over Utility Vehicle), een model tussen een SUV en een personenauto in. De CUV is een iets hogere auto, met wat kenmerken van een SUV (en dus van een terreinwagen) maar zonder de echte offroad-capaciteiten.

CUPRA is ambitieus : drie modellen worden aangeboden als hoogwaardige plug-in hybrides m.n. de CUPRA Formentor, de CUPRA Leon 5-deurs en de CUPRA Leon Break. Bovendien mogen we dit jaar de eerste volledig elektrische auto verwelkomen : de CUPRA el-Born. Sportiviteit en snelheid zijn de leidmotieven van het merk. En als kers op de taart werd de CUPRA Formentor uitgeroepen tot SUV van het jaar 2021 uit een groep van 17 kanshebbers tijdens de derde editie van de Automobile Awards. De prijs beloont de meest innovatieve SUV qua uiterlijk, functionaliteit en technologie.

Op prestatieniveau houden we het bescheiden en we starten met de CUPRA Formentor 1.4 e-HYBRID van 150 kW.

Algemeen

  • CUV (Crossover Utility Vehicle)
  • Rijklaar gewicht 1681 kg

Motor

  • PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
  • 1395 cc
  • 150 kW vermogen
  • 350 Nm koppel
  • 4 cilinder
  • 6-traps DSG

Verbruik/rijbereik/CO2 - WLTP

  • 1,3 l/100 km (gecombineerd)
  • 15,4 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 55 km rijbereik gecombineerd (EAER)
  • 66 km rijbereik (EAER stad)
  • 30 g CO2

Testparcours (100 km)

  • Buiten stad (42 km) 0,0 l/100 km / 12,4 kWh/100 km
  • Autosnelweg (38 km) 5,1 l/100 km / 2,2 kWh/100 km
  • Stad (20 km) 0,0 l/100 km / 12,1 kWh/100 km
  • Gecombineerd 1,7 l/100 km / 8,9 kWh/100 km

Accu en laden

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW

Laadbeurten

  • AC : vier laadbeurten aan een publieke laadpaal
  • een maal thuis geladen
  • Gemiddelde laadduur test (AC) 04:53 (uu:mm)

Test data

Test drivers

Johan Stevens

501 Testkilometers

Verbruik

Met een totaal van 501 testkilometers, verdeeld over 15 ritten, noteert de boordcomputer een gemiddeld benzineverbruik van 1,7 l/100 km. Wat minder testkilometers dan we gewoon doch daar zit de vakantieperiode tussen.

Bekijken we even de ritprofielen :

  • het merendeel van de testkilometers en ritten hebben we afgereden buiten de stad : 8 ritten (53%)
  • de rest van de ritten is verdeeld over ritten op autosnelweg (3 - 20%), gemengde ritten (3 - 20%) en een enkele stadsrit

Wat betreft de gekozen rijmodi :

Leuk is vast te stellen dat we de helft van de ritten in de Comfort E-mode hebben kunnen afrijden. Volledig elektrisch dus. Slechts eenmaal hebben we ons laten verleiden tot de Sport-rijmodus. De rest van de ritten is een mix tussen Comfort E-mode & Hybrid en Comfort Hybrid (eenmaal de batterij leeg is).
Het hoeft je niet te verwonderen dat de gereden afstand en de gemiddelde snelheid een belangrijke invloed hebben op het rijbereik. Ook de gekozen rijstijl is een niet te verwaarlozen factor.

En elektrisch?

De boordcomputer noteert een elektrisch verbruik van 11,1 kWh/100 km. Omgerekend komt dit neer op een equivalent benzineverbruik van 1,3 l/100 km. Tof te zien dat we 343 kilometers (68%) van de in totaal 501 testkilometers elektrisch hebben gereden. Dit is mogelijk door consequent te laden en een efficiënte, lees vloeiende, rijstijl. Ook de gekozen ritprofielen helpen natuurlijk.

Testparcours

Wat laat het testparcours van 100 km zien? De boordcomputer noteert een gemiddeld  benzineverbruik van 1,7 l/100 km en een elektrisch verbruik van 8,9 kWh/100 km wat een equivalent benzineverbruik oplevert van 1,0 l/100 km. Voeg je beide tezamen (benzineverbruik en elektrisch verbruik)  dan kom je uit op een gecombineerd verbruik van 2,7 l/100 km.

Zowel de rit buiten stad (42 km) als de stadsrit (20 km) hebben we met de CUPRA Formentor 1.4 e-HYBRID volledig elektrisch kunnen rijden. In beide gevallen hebben we gekozen voor de Comfort E-mode als rijmodus. Gestart met een elektrisch rijbereik van 55 km hadden we na de rit buiten stad nog een rijbereik van 34 km. Tof is dat je kan kiezen om het resterende rijbereik te behouden via de Hybrid-Manual-modus. De rit op autosnelweg levert een gemiddeld verbruik op van 5,1 l/100 km. De rit wordt dan ook volledig op de verbrandingsmotor gereden.

Bekijken we het totaalplaatje dan stel je vast dat we 62 km van de 100 km volledig elektrisch en emissieloos hebben afgelegd.

We streven ernaar tijdens het testparcours de rit zo efficiënt mogelijk te rijden door
maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door
maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt
110 km/u. De geldende verkeersregels worden correct nageleefd.

Rijden en comfort

Aandrijving

De CUPRA Formentor e-HYBRID is beschikbaar in beschikbaar met twee vermogens : 150 kW (204 pk) en 180 kW (245 pk). Onze testwagen was de 150 kW -versie uitgerust met de 1.4 TSI-benzinemotor van 110 kW en dit gekoppeld aan een elektromotor van 85 kW.  De elektrische energie wordt opgeslagen in een geavanceerd 13kWh lithium-ion batterijpakket. Beide versies zijn voorwiel aangedreven.

Rijmodi

De CUPRA Formentor 1.4 e-HYBRID laat je toe te kiezen uit drie rijmodi : Comfort, Sport en Individual. De Sport-rijmodus biedt net dat extraatje bij het accelereren. Doch zelfs de Comfort-rijmodus laat je niet ter plaatse trappelen. Hij heeft meer dan voldoende adem om je op een vlotte manier doorheen de dagelijkse files te laveren.

E-Drive rijmodi

In de E-mode geniet je tenvolle van het elektrisch rijden als de batterij voldoende is opgeladen. De aandrijving schakelt automatisch over naar de Hybrid-modus als de energiecapaciteit van de batterij te laag wordt of als je sneller rijdt dan 140 km/u, wat bij ons zeker niet het geval is. En dit is nog niet alles : de Hybrid-modus beschikt bovendien over twee sub-modi met name Hybrid-Auto en Hybrid-Manual. Deze kan je activeren via de accumanager.

Hybrid-Auto is de standaardinstelling en zorgt ervoor dat de verbrandingsmotor en de elektromotor optimaal samenwerken. In de Hybrid-Manual-modus kan je bovendien kiezen uit drie opties:

  • een hold-modus die de huidige ladingstoestand van de accu handhaaft - handig als je na een autosnelwegrit een stadsrit gepland hebt om de SoC van de batterij te behouden
  • De procentuele ladingstoestand behouden 
  • Oplaadfunctie die de ladingstoestand verhoogt via de verbrandingsmotor.

Remenergierecuperatie

Kan je perfect regelen via de paddels aan het stuur. En dit is en blijft een pluspunt en maakt het mogelijk te profiteren van de kinetische energie van het voertuig.

Binnenin is de SEAT-signatuur aanwezig. En dit is zeker en vast niet negatief bedoeld. De zithouding is prima, Het interieur straalt naast sportiviteit door de kleurencombinaties ook kwaliteit uit. Je hebt zo van die wagens waarin je direct in thuis voelt. 

Digitale cockpit - voorin en centraal vinden we de 10,2 duim grote Digital Cockpit die alle details weergeeft die je nodig hebt. Duidelijk en vlot afleesbaar. 

Bediening - Het is een trend dat veel commando's dienen te gebeuren via het centrale touchscreen. Met zijn voor- en nadelen. Goed dat de verwarming en het volume gemakkelijk te bedien zijn zonder dat je door alle menus moet scrollen.

Connectiviteit - Vandaag de dag is connectiviteit met de wereld rondom ons onmisbaar. Zo ook met de Formentor.
 

Rijbereik en laden

Wil je maximaal profiteren van het elektrisch rijden dan is frequent laden de boodschap. Je laadt elke keer op wanneer je daartoe de mogelijkheid hebt. 

We hebben de CUPRA Formentor vijf maal aan de stekker gehangen, waarvan vier maal aan een publieke laadpaal (AC) en eenmaal thuis geladen. De gemiddelde laadduur bedroeg vier uur en drieënvijftig minuten. Veel hangt natuurlijk af van de SoC. 

Het hoogst geladen rijbereik is 67 kilometers en hangt in sterke mate af van het verbruik van de vorige rit(ten) en het wegprofiel. Vergeet bovendien de impact van je rijstijl niet. Voor de meesten onder ons is dit ruimschoots voldoende om de dagdagelijkse trajecten af te leggen. 

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Als lid van een grote groep kan je natuurlijk even shoppen om te zien wat er op het gebied van rijhulpsystemen beschikbaar is. Met een scala aan sensoren die in het voertuig zijn geïntegreerd, voldoet de CUPRA Formentor e-HYBRID perfect aan de normen die vandaag gesteld worden op het gebied van veiligheid en comfort en dit zonder dat je als bestuurder de controle dreigt te verliezen. Een greep uit wat de CUPRA Formentor je te bieden heeft (sommigen maken deel uit van een pak): 

  • Reisassistent (Travel Assist);
  • Zij- en uitrijassistent;
  • Front assist - helpt aanrijdingen voorkomen. De auto stopt automatisch bij obstakels op de weg
  • Voorspellend ACC (Predictive ACC) - leest de verkeersborden en past snelheid aan
  • Voetgangersbescherming - stopt automatisch voor voetgangers.
  • ...

Vergelijk WLTP - testresultaten

CUPRA Formentor 1.4 e-HYBRID Side View

Conclusie

Geef toe : de CUPRA Formentor 1.4 e-Hybrid is zonder meer een knappe verschijning. Hij straalt sportiviteit en dynamiek uit zonder te overdrijven. Ook aan de binnenkant kom je niets te kort. Het interieur straalt kwaliteit uit en de uitrusting is volledig.

Deze Plug-in Hybrid heeft zeker de verwachtingen ingelost op verbruiksgebied en wat betreft het elektrisch rijbereik. Kan je je rechtervoet onder controle houden dan kan je er behoorlijk wat elektrische kilometers mee afleggen. Voor velen voldoende om hun dagdagelijkse woon-werk verkeer emissieloos af te rijden. Bovendien is hij fiscaal aantrekkelijk door zijn 100 % aftrekbaarheid.

Zonder meer een geslaagde 'First Impression' van CUPRA.