Testverslag Drivolution BYD Atto 3 60 kWh

Test report

-
Testverslag Drivolution BYD Atto3 general view

Doet de naam BYD niet onmiddellijk een belletje rinkelen? BYD staat voor "Build Your Dreams". En neen het is niet de zoveelste start-up doch een gevestigde waarde op het vlak van technologie. BYD, opgericht in februari 1995, is een hightechbedrijf dat zich toelegt op technologische innovaties voor een beter leven. Na meer dan 28 jaar van snelle groei, heeft BYD meer dan 30 industrieparken opgericht op 6 continenten en een belangrijke rol gespeeld in de sectoren elektronica, auto's, hernieuwbare energie en spoorwegvervoer. Een grote spelers dus dat BYD. In 2022 verkocht BYD wereldwijd bijna 1.860.000 nieuwe voertuigen.

Het merk probeert nu ook in Europa vaste voet aan de grond te krijgen. Het pakt uit met drie modellen in de diverse segmenten : de Atto 3 (Crossover), de Han (Sedan) en de Tang (SUV). In de loop van 2023 zouden er nog modellen volgen. 

Ons eerste testvoertuig is de Atto 3 waarmee BYD grote bekendheid wil verwerven en zo zijn plaats in de fleetmarkt wil veroveren. Een eerste stap in de goede richting is alvast de onlangs behaalde trofee van "VAB gezinswagen van het jaar". Een mooie start om zich op de kaart te zetten en te tonen dat we er best rekening mee houden. Zoals steeds focussen we ons op verbruik en rijbereik.

Algemeen

  • SUV (Crossover)
  • Rijklaar gewicht 1825 kg
  • Aantal zitplaatsen 5
  • Prijs testvoertuig 46.740,- euro
  • Garantie : 8 jaar/200.000 kilometer (hetgeen zich het eerst voordoet)

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • Type batterij BYD Blade Battery (LFP)
  • 60,5 kWh batterijcapaciteit (60 kWh bruikbaar)
  • Vermogen 150 kW (204 pk)
  • 310 Nm koppel
  • Voorwielaandrijving
  • Platform (EV specifiek) BYD E-PLATFORM 3.0

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 16,0 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 420 km
  • Rijbereik stad 565 km

Testparcours (102,7 km)

  • Buiten stad (42,9 km) 12,3 kWh/100 km*
  • Autosnelweg (39,5 km) 15,3 kWh/100 km*
  • Stad (20,3km) 8,0 kWh/100 km*
  • Gecombineerd 11,9 kWh/100 km*
  • * gegevens boordcomputer

Laadinformatie

  • Laadaansluiting rechts vooraan
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 88 kW maximaal
  • Bidirectioneel laden (V2X)
  • AC : twee laabeurten
  • DC : geen laadbeurten

Verbruiksresultaten (401 km)

  • Berekend verbruik 17,9 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

401 Testkilometers

Aandrijflijn

Blade Battery (kobaltvrij)

BYD produceert zijn batterijen in eigen beheer. De kobaltvrije Blade Battery, de naam van de batterij, gebruikt lithium-ijzerfosfaat (LFP) als kathodemateriaal, dat een veel hoger veiligheidsniveau biedt dan conventionele lithium-ionbatterijen. LFP heeft daarnaast een zeer goede thermische stabiliteit. Een lithium-ion batterij vliegt met doorboring al snel in brand, de batterij van BYD niet. Dit verbetert de veiligheid. De Blade Battery heeft de spijkerpenetratietest veilig doorstaan zonder vuur of rook uit te stoten. De Blade Battery heeft een lange levensduur met meer dan 5000 laad- en ontlaadcycli. 

e-Platform 3.0

De BYD Atto 3 maakt gebruik van het e-Platform 3.0. De Blade Battery is zowel een energieopslagunit als een structureel onderdeel. Hij speelt een essentiële rol in de verbetering van de structuur en de veiligheidsprestaties van het voertuig. Uitgerust met 's werelds eerste in massa geproduceerde 8-in-1 elektrische aandrijflijn als standaard, bedraagt de totale systeemefficiëntie tot 89%. 

Warmtepomp

Het warmtepompsysteem behoort tot de standaarduitrusting van de BYD ATTO 3. Het is ontworpen om restwarmte uit de omgeving, de aandrijflijn, het passagierscompartiment en zelfs de batterijen efficiënt te benutten, en dit om de thermische efficiëntie te maximaliseren en energieverlies te beperken, of het nu gaat om verwarmen of koelen. Zo wordt het rijbereik bij lage temperaturen vergroot.

Batterijpakket

De BYD Atto 3 beschikt over een batterijpakket van 60,48 kWh. Een elektromotor van 150 kW (204 pk) drijft de voorwielen aan. Het koppel,bedraagt 310 Nm.

Er zijn vier rijmodi: Eco Mode, Normal Mode, Sport Mode en Snow Mode.   

  • ECO: matig vermogen, comfortabel rijden en optimale energie-efficiëntie. 
  • NORMAAL: goed evenwicht tussen vermogen en energie-efficiëntie. 
  • SPORT: verbeterd vermogen.

Traditiegetrouw gebruiken we de Eco en Normaal rijmodus.

Als de SoC (State of Charge) van de batterij te laag is en de temperatuur te hoog of te laag is, kunnen de acceleratieprestaties minder zijn.

Regeneratief remmen

De mogelijkheden die de BYD Atto 3 biedt op het gebied van regeneratief remmen, zijn eerder beperkt. Coasten of zeilen is niet mogelijk: je vertraagt van zodra je het stroompedaal lost. Via een knop in de middenconsole kan je wel kiezen tussen standaard en hoog (high). Het verschil is echter gering. Persoonlijk blijf ik voorstander van peddels aan het stuur om de recuperatie te regelen.

Verbruik

Tijdens onze vierdaagse testperiode proberen voornamelijk informatie te vergaren op het gebied van verbruik en rijbereik. Bij de BYD Atto 3 is dit niet anders. We verzamelen de gevens die de boordcomputer ons meedeelt. Toch moeten we bij de behaalde resultaten een kanttekening maken : bij de meeste merken beginnen we met een hoog gemiddeld verbruik dat daalt naargelang we meer kilometers afleggen en we streven naar een energie-efficiënte rijstijl. Bij de Atto 3 zien we het omgekeerde met name dat we laag beginnen en het stijgt naar gelang we meer kilometers rijden. Bovendien geeft de boordcomputer het gemiddelde verbruik weer over de afgelopen vijftig kilometers. Dit betekent dat we soms vrij lage cijfers behalen en dit stemt tot nadenken. Na 401 testkilometers komen we uit op een gemiddelde verbruik van 11,0 kWh/100 km volgens de boordcomputer. 

Meten is weten dus hebben we het gemiddelde verbruik zelf berekend en hier bekomen we toch een ander cijfer dan na bereking van het gemiddelde testverbruik op basis van verschillende ritverbruiken. Op basis van de afgelegde kilometers tussen de twee laadbeurten en het aantal geladen kWh komen we uit op een gemiddeld verbruik van 17,9 kWh/100 km. Houden we rekening met de bruikbare accucapaciteit van 60 kWh dan geraak je theoretisch 335 kilometer ver op een laadbeurt. We zitten hiermee boven het gemiddelde WLTP-cijfer van 16,0 kWh/100 km. Hou hierbij rekening met de periode waarin we de wagen getest hebben. Bij hogere buitentemperaturen kan dit cijfer anders zijn.

Testparcours

Interessant om na te gaan hoe de BYD Atto 3 presteert op ons testparcours. Ik moet toegeven verbaasd te zijn van de resultaten die de boordcomputer ons meegaf. We komen uit op een gecombineerd verbruik van 11,9 kWh/100 km op de verschillende onderdelen van het parcours. Hiermee zou je theoretisch 504 kilometer ver komen op een laadbeurt als je rekening houdt met de netto batterijcapaciteit van 60 kWh. En dit is een zeer laag verbruik.

Bekijken we de verschillende onderdelen van het testparcours :

  • de rit buiten stad (secundaire wegen) van 42,9 km levert een verbruik op van 12,3 kWh/100 km;
  • de rit op autosnelweg van 39,5 km levert een verbruik op van 15,3 kWh/100 km;
  • bij de stadsrit van 20,3 km noteert de boordcomputer 8,0 kWh/100 km

Hoe zit het met rijbereik? Gestart met een rijbereik van 184 km hadden we na de rit buiten stad nog 138 km over (- 46 km). De grootste slokop aan rijbereik is zondermeer de rit op autosnelweg met een daling 56 km (van 138 km naar 82 km). Na de stadsrit hadden we nog een rijbereik van 62 km (-20 km). Op de totale rit van 102,7 km hebben we 122 km aan rijbereik verloren. 

Tijdens het testparcours streven we naar een zo efficiënt mogelijke rijstijl door maximaal te anticiperen, zo constant mogelijke snelheid en maximaal te coasten. We houden een constante snelheid van 110 km/u aan op de autosnelweg. Bovendien schakelen we de verwarming uit wanneer de omstandigheden het toelaten.

Laden en rijbereik

Laadbeurten

Met de BYD Atto 3 hebben we tweemaal een publieke laadpaal opgezocht. Er wordt geladen aan 11 kW (AC). Reken tussen de vijf à zes uren om de batterij op te laden. Jammer genoeg hebben we niet DC (gelijkstroom) kunnen laden. Het voertuig heeft eveneens duidelijk de laadduur weer bij de start van het laadproces.

Rijbereik

Het hoogst geladen rijbereik is 420 km. Hiermee komen we perfect aan het WLTP-rijbereik dat BYD aangeeft voor de Atto 3. 

Het is duidelijk dat de laadduur afhankelijk is van de SoC (State of Charge) bij de start van het laden, de buitentemperatuur en de temperatuur van de batterij. 

Rijden en comfort

De BYD Atto 3 beschikt over voldoende vermogen om je op een vlotte manier op onze Belgische verzadigde wegen te begeven. Het weggedrag is goed te noemen. Ook oneffenheden worden goed geabsorbeerd.  

Het is best aangenaam vertoeven aan boord van de BYD Atto 3. Het interieur voelt frivool aan (je kan zelfs gitaar spelen) en het straalt zonder meer kwaliteit uit. Kortom het geheel maakt een verzorgde indruk. Bovendien is de Atto 3 stil bij het rijden en heb je geen last van rammelgeluiden. De zetels voelen goed aan en zijn vlot instelbaar. 

Het instrumentarium voor de bestuurder is een klein schermpje dat gemonteerd is op de stuurkolom. Het is overzichtelijk en bevat de essentiële informatie. Toch zijn sommige zaken moeilijker leesbaar op het scherm vooral in de dagmodus. Je kiest beter voor de nachtstand. Een trend die we meer en meer zien verschijnen bij de hedendaagse wagens is het beperken van het aantal fysieke knoppen. Dit heeft voordelen maar ook nadelen. Het zorgt toch bewust voor meer afleiding. Het instellen van de klimaatregeling en bijvoorbeeld zetelverwarming gebeurt via de menu van het multimediasysteem. Een eenvoudige knop zou praktischer zijn. Handig is wel dat je het multimediascherm met een druk op de knop een kwartsalg kan laten draaien.

ADAS

Ook op het gebied van ADAS (Advanced Driver Assist Systems) laat de BYD Atto 3 je niet in de steek. Hij is uitgerust met de meest gangbare rijhulpsystemen die je vandaag verwacht. Een greep uit het aanbod :

  • Lane Keep Assistance (LKA)
  • Intelligent Cruise Control oftwel Adaptive Cruise Control - het inschakelen gebeurt best eenvoudig doch het uitschakelen verliep in het begin minder vlot. Wil je de ICC (ACC) stand-by houden dan dien je het rempedaal aan te tikken. Duw je op de knop van set (aan/uit) dan schakel je het systeem uit. De reacties bij het te dicht naderen van een voorligger zijn best rustig. Geen bruuske rembewegingen.
  • Blind Spot Detection (BSD) - werkt prima
  • Rear Cross Traffic Alert (RCTA) en Rear Cross Traffic Brake (RCTB)
  • RCS (Road Signs Recognition) -  zoals wel vaak is het opletten geblazen. Soms worden snelheden van parallelwegen gedetecteerd. 

Vergelijk WLTP/Drivolution

Vergelijken we de testgegevens met de WLTP-cijfers dan scoort de BYD Atto 3 best goed. We houden hierbij eveneens rekening met de testperiode (winter/zomer).

Testverslag Drivolution BYD Atto3 rear view

De BYD Atto 3 heeft de verwachtingen ingelost. Hij rijdt bijzonder aangenaam voor alledaags gebruik. Het interieur vertoont een verzorgde indruk en de gebruikte materialen zijn kwalitatief. Het vooroordeel over slechte kwaliteit gooien we best overboord. Technisch gesproken heeft de BYD Atto 3 een aantal voordelen zoals het gebruik van de kobaltvrije en veilige BYD Blade batterij door zijn meer dan 27 jaar ervaring in de batterij-industrie. Een ander sterk punt is de levertermijn: doordat BYD minder afhankelijk is van toeleveranciers zijn de wagens vlot leverbaar. Bovendien is de optielijst bijzonder kort. Prijsmatig maakt BYD eveneens een statement door de instapprijs niet te laag te zetten: 46.740,0 euro. Een te lage prijs zou immers kunnen beschouwd worden als niet kwalitatief. 

Het behaalde (berekende) ritverbruik net als het rijbereik is best aanvaardbaar. Een aantal zaken verdienen wat meer aandacht zoals de mogelijkheid van het openen van het voertuig aan de passagierskant. Bovendien valt het aanslaan van de ruiten op waar we niet onmiddellijk een verklaring voor hebben. Op het gebied van het regeneratief remmen zijn de mogelijkheden wat beperkt.

BYD heeft ondertussen een reputatie opgebouwd als wereldspeler in de automobielsector. Minder bekend bij ons doch best een constructeur om rekening mee te houden in de toekomst. De BYD Atto 3 heeft alvast een positieve indruk nagelaten.

Meer informatie over de BYD vind je hier BYD ATTO 3 - Meer informatie over het model | Byd België (bydauto.be)
Met dank aan BYD België voor het ter beschikking stellen van het testvoertuig.
Foto's BYD Europe
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.