Testverslag Drivolution Nissan Ariya 2WD Evolve 87 kWh

Test report

-
Testverslag Drivolution Nissan Ariya general view

Wanneer we het hebben over de pioneers van het elektrisch rijden dan mogen we Nissan met de Leaf gerust rekenen tot het selecte groepje naast de BMW i3 en de Renault Zoe. Toch heeft het tijd gevraagd vooraleer we nieuwe modellen mochten verwelkomen bij de bovenvermelde merken. Ondertussen is het zover en mogen we bij Nissan de Ariya verwelkomen. Het is meteen ook de eerste elektrische SUV van het merk. Beschikbaar met twee batterijvarianten (63 kWh en 87 kWh) en twee uitrustingsniveaus. We zijn benieuwd wat hij voor ons in petto heeft. Zoals steeds focussen we ons op verbruik en rijbereik.

Algemeen

  • SUV
  • Rijklaar gewicht 2121 kg
  • Aantal zitplaatsen 5
  • Prijs testvoertuig : 68.300 euro
  • Garantie : 8 jaar/160.000 kilometer (hetgeen zich het eerst voordoet)

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 91 kWh batterijcapaciteit (87 kWh bruikbaar)
  • Vermogen 178 kW (242 pk)
  • 300 Nm koppel
  • Voorwielaandrijving
  • Platform (EV specifiek) RNM CMF-EV

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 18,4 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 525 km
  • Rijbereik stad 713 km

Testparcours (103,6 km)

  • Buiten stad (43,3 km) 14,0 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39,8 km) 21,7 kWh/100 km
  • Stad (20,5 km) 14,1 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Laadaansluiting rechts vooraan
  • Interne boordlader 22 kW (enkel bij 3-fase aansluiting met 32A per fase) - normaal 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW (22 kW - driefasige aansluiting met 32A per fase)
  • Laadvermogen DC 130 kW maximaal
  • Bidirectioneel laden (V2X) - neen
  • AC : twee laabeurten
  • DC : geen laadbeurt

Verbruiksresultaten (466 km)

  • Buiten stad 17,6 kWh/100 km
  • Autosnelweg 19,3 kWh/100 km
  • Stad 14,1 kWh/100 km
  • Mix 15,9 kWh/100 km
  • Gecombineerd 17,6 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

466 Testkilometers

Aandrijflijn

De Ariya gebruikt het CMF-EV-platform (Common Module Family Electric Vehicle) dat samen met Renault is ontwikkeld. De Ariya is leverbaar in liefst zes versies m.n. 

  • de Ariya 2WD 63 kWh bruikbaar (66 kWh nominaal) levert een vermogen van 160 kW (218 pk) en een koppel van 300 Nm. Goed voor een gecombineerd rijbereik van om en bij de 403 km (WLTP).
  • de Ariya 2WD 87 kWh bruikbaar (91 kWh nominaal) levert een vermogen van 178 kW (242 pk) en een koppel van 300 Nm. Goed voor een gecombineerd rijbereik van om en bij de 533 km (WLTP).
  • de Ariya e-4ORCE AWD 87 kWh, top of the bill, levert 225 kW (306 pk) en beschikt over een koppel van 600 Nm. Meer vermogen betekent dikwijls minder rijbereik: tot 500 km (WLTP).

Bovendien zijn er twee uitrustingsniveaus : Advance & Evolve.

Rijmodus

Met de rijmodusselector heb je de keuze uit de drie rijmodi : ECO, STANDARD en SPORT.

  • de STANDARD-rijmodus is de meest geschikte rijmodus voor een normale rijstijl;
  • de ECO-rijmodus draagt bij het verbeteren van de energiebesparing en het rijbereik. In deze rijmodus beschik je eveneens over de vrijloopfunctie (coasten of zeilen).
  • de SPORT-modus biedt een hogere respons op het motorkoppel en biedt een sterkere remenergierecuperatie.

Remenergierecuperatie

Je hebt hierbij verschillende opties:

  • ofwel kies je voor de e-Pedal (one-pedal-driving); je gebruikt het stroompedaal zowel om te versnellen als te vertragen. Eenmaal je het principe onder de knie hebt is het wel een zalige manier om te rijden. Bovendien eenvoudig uit te schakelen met e-Pedal knop op de centrale console. De Nissan Ariya komt niet volledig tot stilstand. Je moet nog steeds het rempedaal gebruiken om tot volledig te stoppen.
  • ofwel kies je voor de B-stand; deze stand voor een grotere energierecuperatie.
  • ofwel kies je voor de D-stand . In combinatie met de ECO-rijmodus kan je hier volop genieten van het coasting-principe. Lekker lang rollen met een beperkt energieverbruik. Tijdens de test hebben we gemerkt dat je Ariya behoorlijk lang kunt laten coasten. Wil je meer vertragen dan selecteer je de B-stand of gebruik je het rempedaal.

Het is wel wat omslachtig om tussen de verschillende recuperatiestanden te switchen als je het energie-efficiënt wil doen. Persoonlijk ben ik meer voor het gebruik van de peddels aan het stuur om de remenergierecuperatie te regelen. 

Verbruik

Na 466 testkilometers, verdeeld over vijftien ritten, noteert de boordcomputer een gemiddeld elektrisch verbruik van 17,6 kWh/100 km. Aan dit verbruik zou je 494 kilometer ver geraken.

Laten we de resultaten per wegtype even van nabij bekijken: 

  • het merendeel van de ritten hebben we afgelegd op wegen buiten de stad (acht ritten, 53 %) : dit resulteert in een gemiddeld verbruik van 17,6 kWh/100 km. Rekening houdend met de netto batterijcapaciteit van 87 kWh komen we aan dit verbruik 494 km ver.
  • Autosnelweg neemt vier rittten voor zijn rekening (27 %). We stranden op een gemiddeld verbruik van 19,3 kWh/100 km, goed om 451 km ver te geraken.
  • Een enkele stadsrit (1%) en deze leverde het beste resulaat op : 14,1 kWh/100 km. Dit is goed voor een rijbereik van 617 km.
  • en twee ritten zijn een mix van buiten de stad en autosnelweg, goed voor een gemiddeld verbuik van 15,9 kWh/100 km en een rijbereik van 547 km.

Wat is de invloed van de rijmodus? Het hoeft je niet te verwonderen dat de ECO-rijmodus de beste resultaten oplevert. De SPORT-rijmodus hebben we niet uitgeprobeerd. 

  •     de ECO-rijmodus levert een verbruik op van 17,3 kWh/100 km;
  •     de Standard-rijmodus levert een verbruik op van 18,1 kWh/100 km.

De klimaatregeling stond steeds op AUTO. Omwille van de koude buitentemperaturen (gemiddeld 5°C) hebben immers gretig gebruik gemaakt van de zetelverwarming. In twee ritten hebben we de e-Pedal functie gebruikt. 

Het spreekt voor zich dat de keuze van de rijmodus, het afgelegde parcours, weersomstandigheden en de rijstijl een belangrijke invloed hebben op het ritverbruik en het daarbijhorende rijbereik. 

Testparcours

Hoe presteert de Nissan Ariya op het testparcours van 103,6 km? De boordcomputer noteert een gecombineerd verbruik van 16,6 kWh/100 km over de drie onderdelen (buiten stad, autosnelweg en stad). Houden we rekening met de beschikbare netto batterijcapaciteit van 87 kW dan zou je hiermee ongeveer 524 kilometer ver geraken.

Bekijken we even de resultaten over de verschillende onderdelen, dan levert dit het volgende resultaat op:

  • bij de rit buiten de stad van 43,3 km noteert de boordcomputer 14,0 kWh/100 km. Hiermee zou je theoretisch 621 kilometer kunnen afleggen;
  • bij de rit op autosnelweg van 39,9 km stijgt het verbruik naar 21,7 kWh/100 km. Goed voor 401 kilometer aan rijbereik;
  • de stadsrit van 20,5 km levert een verbruik op van 14,1 kWh/100 km, wat 617 kilometer aan rijbereik zou opleveren.

Hoe evolueert het rijbereik tijdens het testparcours? Gestart met 308 km daalt het rijbereik na de rit buiten stad tot 293 km (-15 km), na de rit op autosnelweg bleef er 245 km over (-48 km) en na de stadsrit 235 km (-10 km). Het is duidelijk dat de ritten aan hogere snelheden het meest energie vreten. 

Tijdens het testparcours streven we naar een zo efficiënt mogelijke rijstijl door maximaal te anticiperen, zo constant mogelijke snelheid en maximaal te coasten. We houden een constante snelheid van 110 km/u aan op de autosnelweg. Bovendien schakelen we de verwarming uit wanneer de omstandigheden het toelaten.

Laden en rijbereik

Laadbeurten

We hebben de Nissan Ariya twee maal aan een publieke laadpaal gehangen. Wat onmiddellijk opvalt is dat het laadproces toch wel wat tijd in beslag neemt. Het is niet gelukt om de Nissan Ariya voor de volle 100% op te laden. 

Informatie over het laadproces

Karige informatie omtrent het laadproces. Er wordt enkel weergegeven hoelang het laden zal duren. Echter geen informatie omtrent de SoC (State of Charge, %) van de batterij. De Nissan Charge app kan hierbij soelaas bieden. Jammer genoeg is het moeilijk is om gebruik te maken van een app omtrent het laden omwille van de korte periode van het testen en de aanmeldingsprocedure. 

Rijden en comfort

Het interieur van de Nissan Ariya oogt en voelt chic aan. Er zijn veel soft-touch materialen op de bovenkant van het dashboard en aan de binnenkant van de deuren, samen met een grote plaat van wat lijkt op hout over het dashboard en waar je de klimaatregeling bedient. Het Het interieur straalt bovendien rust en warmte uit. Aangenaam om in te vertoefen.

De zithouding is goed en de zetels zijn elektrisch verstelbaar. Een minpuntje is echter de centrale armsteun (middenconsole), elektrisch verstelbaar, die hoger zit dan de armsteun in de deur. Dit voelt niet echt comfortabel aan het leidt tot een scheve zithouding. Jammer.

De belangrijkste functies zijn gecentraliseerd op het stuur en laten zich gemakkelijk bedienen. Enige gewenning is echter steeds aan de orde.

De Nissan Ariya is een ruime wagen, zowel voorin als achteraan. Ook de koffer biedt voldoende plaats.  

Verder beschik je over een 12,3-inch digitaal display achter het stuurwiel en een nieuw touchscreen infotainmentsysteem van hetzelfde formaat in het midden van het dashboard. Onze testversie voegt daar een helder head-up display aan toe.

ADAS

Rijhulpsystemen die je als bestuurder helpen op het gebied van veiligheid en comfort zijn vandaag niet meer weg te denken. Ook de Nissan ARIYA is uitgerust met een hele reeks geavanceerde rijhulp- en veiligheidssystemen die je helpen om je heen te kijken terwijl je rijdt. Ze kunnen zelfs ingrijpen en actie ondernemen om je te helpen een ongeluk te voorkomen. Hieronder een overzicht van de belangrijkste: 

  • Intelligent noodstopsysteem met voetgangers-, fietsers- en junction assist
  • Intelligent Forward Collision Warning
  • Intelligent Driver Alertness
  • Intelligent Cruise Control
  • Intelligent Lane Intervention
  • Traffic-Sign Recognition
  • Dodehoekwaarschuwing en intelligente dodehoekinterventie
  • Waarschuwing voor noodstop achteraan en kruisend verkeer
  • Traffic Jam Pilot
  • Lane Keep Assist
  • ProPILOT met Navi-Link
  • ProPILOT Park
  • Parkeersensoren voor en achter
  • Intelligent 360° Around View Monitor

Zoals steeds zijn dit hulpsystemen die je helpen. Het neemt niet weg dat deze systemen op een verantwoorde manier dienen gebruikt te worden. Alert blijven onder alle omstandigheden is de boodschap.

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

De simulatie geeft aan hoe ver je zou komen op een laadbeurt op basis van het gerealiseerde ritverbruik en de beschikbare netto batterijcapaciteit. Dit is steeds een momentopname. 

Vergelijk WLTP/Drivolution

Testverslag Drivolution Nissan Ariya back view

De Nissan Ariya is zonder meer een aangename wagen om mee te rijden. Het lounge-achtige interieur straalt rust en kwaliteit uit. De bediening is eenvoudig. Hij biedt voldoende ruimte. Rekening houdend met de minder gunstige weersomstandigheden presteert de Nissan Ariya op het gebied van verbruik zeker niet slecht. Met een gemiddeld testverbruik van 17,6 kWh/100 km scoren we beter dan het WLTP-gemiddelde van 18,4 kWh/100 km. Bovendien benaderen we het door Nissan opgegeven gemiddelde rijbereik (WLTP) van 524 km: we komen uit op 494 km en dit in winterperiode. Iets minder enthousiast zijn we over de laadtijden. Het mag wat sneller. Slotconclusie is dat Nissan zich met de Ariya terug op de EV-kaart zet. En daar hoort het zeker thuis na het succes van de Leaf. Het worden boeiende tijden.

Wil je meer te weten komen over de Nissan Ariya: Ontdek de Nissan ARIYA. De nieuwe volledig elektrische SUV | Nissan
Met dank aan Nissan Belgium voor het ter beschikking stellen van de wagen.
Foto's : Official Europe Newsroom (nissannews.com)
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.