Testverslag DS 3 Crossback E-TENSE

Test report

-
DS 3 Crossback E-TENSE city

Bij het horen van de naam DS moet ik steevast terugdenken aan de revolutionaire Citroën DS uit mijn jeugdjaren. Futuristisch voor zijn tijd met enkele vooruitstrevende technische kenmerken zoals de hydropneumatische vering, voorwielaandrijving en schijfremmen. In een latere versie reeds meesturende koplampen. 
Ondertussen is DS Automobiles een zelfstandige brand geworden binnen de PSA group met een belangrijke missie: het Franse premiummerk worden waarin luxe voorop staat. Daarnaast wil het zich volledig toeleggen op de markt van elektrische voertuigen. Tegen 2025 zijn de DS-modellen enkel nog als PHEV of BEV leverbaar. 
We maken kennis met de eerste volledig elektrische uit het DS-gamme met name de DS3 Crossback E-TENSE Performance Line.

Algemeen

  • SUV Crossback
  • Rijklaar gewicht 1598 kg

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 50 kWh batterijcapaciteit (45 kWh bruikbaar)
  • 100 kW vermogen
  • 260 Nm koppel

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 17,8 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 316 km rijbereik (gecombineerd)
  • 446 km rijbereik (stadsverkeer)

Testparcours (103 km) / 7°C

  • Buiten stad (44 km) 16,6 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39 km) 21,4 kWh/100 km
  • Stad (20 km) 15,6 kWh/100 km
  • Gemiddeld 17,9 kWh/100 km

Accu en laden

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 99 kW (max)

Laadbeurten

  • AC : vier laadbeurten aan een publieke laadpaal
  • DC : een laadbeurt (15 minuten)
  • Gemiddelde laadduur test (AC) 3:54 (uu:mm)

Test data

Test drivers

Johan Stevens

736 Testkilometers

Verbruik

Tijdens onze vijfdaagse testperiode hebben we 736 kilometers toegevoegd aan de kilometerteller en dit verdeeld over 13 ritten. De gemiddelde temperatuur bedroeg 3°C. We stranden op een gemiddeld testverbruik van 17,6 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 2,0 l/100 km. Op basis van het testverbruik resulteert dit in een rijbereik van 255 km. Op zich een mooi cijfer als we rekening houden met de winterse testcondities. 
Het merendeel van de ritten 77% zijn uitgevoerd op autosnelweg, 15 % buiten stad. Slechts één enkele stadsrit (testparcours). De grafieken 'verbruik per wegtype' tonen duidelijk aan waar je de beste resultaten kan neerzetten en dit blijkt logischerwijze in het stadsverkeer. De verschillen in 'verbruik per rijmodus' zijn eerder beperkt. Op autosnelweg is de keuze van rijmodus niet echt doorslaggevend indien je opteert voor een constante snelheid.

Testparcours

En wat zijn de resultaten van het testparcours? Ook hier zien we dezelfde trend als tijdens de volledige testperiode: beste resultaat in de stad met 15,6 kWh/100 km, het hoogste op de autosnelweg van 21,4 kWh/100 km. Uiteindelijk noteert de boordcomputer een gemiddelde van 17,9 kWh/100 km wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 2,1 l/100 km. Met dit gemiddelde verbruik kom je 251 km ver. 
Het rijbereik is steeds opgemeten in de Eco rijmodus. Bovendien streven we ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u.

Rijden en comfort

De DS 3 Crossback  E-TENSE gebruikt dezelfde aandrijflijn als zijn stalgenoten met name de Peugeot e-208 en de Corsa-e.  Allen beschikken over een accucapaciteit van 50 kWh (45 kWh bruikbaar) goed voor een vermogen van 100 kW en een koppel van 260 Nm.
Afhankelijk van uw wensen kunt u de rijparameters in drie modi aanpassen : ECO, NORMAAL en SPORT.

  • De SPORT-modus heeft voorrang aan prestaties en sensaties, vermogen en  maximumkoppel
  • In de NORMAAL-modus heb je de afstelling op maat van dagelijks gebruik en maximaal comfort. Het beschikbare vermogen is 80 kW.
  • De ECO-modus richt zich op de optimalisering van het rijbereik en zo laag mogelijk elekticiteitsverbruik. Dit laat zich voelen in een beperkter vermogen (60 kW) en een aangepast thermisch comfort en verwarming. 

Tijdens onze ritten hebben we vooral gekozen voor de ECO modus en NORMAAL modus. Beiden bieden voldoende vermogen om je in het dagdagelijkse verkeer op een comfortabele manier voort te bewegen.

DS en design gaan hand in hand. De DS 3 Crossback E-TENSE is, net als de rest van de DS-familie, geen alledaagse verschijning. Hij springt in het oog. Smaken verschillen natuurlijk doch af en toe mag het een iets meer zijn, zeker als je je wil onderscheiden van de rest. Het eerste wat opvalt zijn de verzonken deurgrepen die je als het ware tegemoet komen van zodra je de wagen ontgrendelt. 

De designelementen vindt je eveneens in het interieur. De aanraakgevoelige knoppen van de bediening in het midden zijn diamantvormig. Het dashboard oogt bijzonder mooi en het straalt kwaliteit uit. Helaas is het niet altijd even praktisch. Alles bedienen via het touchscreen is niet altijd even handig en kan zorgen voor de nodige afleiding. 

Rijbereik en laden

Rijbereik
Het rijbereik is en blijft een belangrijke rol spelen, naast de aanschafprijs, in het beslissingproces om over te gaan tot de aankoop van een elektrisch voertuig. Op basis van de WLTP cijfers zou je met een volgeladen batterij een goeie 316 kilometer kunnen afleggen. In de stad zou dit zelfs oplopen tot 446 km. Het is steeds interessant om dit even te toetsen aan de praktijk.
Het rijbereik hangt sterk af van het gerealiseerde verbruik. In de bijgevoegde simulatie is duidelijk te zien dat een lager verbruik een hoger rijbereik genereert. Rij je veel op autosnelweg dan zal je vlugger een laadpaal moeten opzoeken.
Het maximaal geladen rijbereik na een laadbeurt bedraagt 324 km, waarmee iets boven het WLTP gemiddelde scoren.
Hierbij willen we nog eens benaderen dat het rijbereik afhankelijk is van een groot aantal factoren zoals winter/zomer, weersomstandigheden, type weg (stad - snelweg) , klimaatregeling en de gekozen rijstijl. 

Laden

De DS 3 Crossback E-TENSE beschikt over een laadvermogen van 11 kW AC en snellaadvermogen van 99 kW max DC.
We hebben in totaal vijf maal een bezoek gebracht aan een publieke laadpaal, waarvan vier maal AC en een maal DC (snellader). We komen uit op een gemiddelde laadduur van 3:54 (uu:mm) AC. Een maal hebben we de wagen een ganse nacht laten laden (8:03). 
Tijdens de DC laadbeurt hebben we knappe 100 km rijbereik toegevoegd in een tijdspanne van om en bij de vijftien minuten. Een sterk punt aangezien je op deze manier manier op korte termijn wat extra kilometers kan toevoegen wanneer de nood hoog is.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Ook op het gebied van rijhulpsystemen laat de DS 3 Crossback E-TENSE je als bestuurder niet in de kou staan. Sommige ervan zijn een onderdeel van een pack.

  • Hill Start Assist
  • Traffic Sign Recognition - herkenning van snelheidsborden en -aanbevelingen
  • DS Matrix Led Vision - zorgt ervoor dat de weg permanent optimaal verlicht wordt zonder de medeweggebruikers te verblinden. De DS Matrix LED Vision-koplampen bestaan uit 3 LED-modules voor de dimlichtfunctie en een Matrix Beam-module voor de grootlichtfunctie, waarvan de laatste is opgedeeld in 15 identieke en onafhankelijke segmenten die afhankelijk van de gedetecteerde omstandigheden geleidelijk in- en uitgeschakeld worden.
  • Head-up display - met weergave van snelheid, snelheidsregelaar/-begrenzer, verkeersborden, rijhulpsystemen en navigatie. Een veilige manier om essentiële informatie te zien.
  • DS Drive Assist -  met dit systeem (tot 180 km/u) blijf je perfect op je rijstrook en het past zijn snelheid in functie van de voorligger.
  • ...
DS 3 Crossback E-TENSE back view

Met de DS3 Crossback E-TENSE heeft DS Automobiles een product op de markt gebracht dat inspeelt op de groeiende behoefte aan alternatieve aandrijflijnen en vooral dan de elektrische. Val je voor de Franse Haute Couture en kick je op design dan is deze kleine SUV wel eens de wagen waar je op zoek naar bent. Hij presteert goed (afhankelijk van de gekozen rijmodus), is bijzonder stil tijdens het rijden door zijn perfecte isolatie en hij biedt jou een rijbereik aan waar je al een eind ver mee komt. Weliswaar als je de rechtervoet wat kan intomen. 
Hij is wel duurder dan enkele soortgenoten, zelfs uit dezelfde stal, doch luxe en raffinement hebben nu eenmaal hun prijs. Bovendien is hij fiscaal aantrekkelijk. Wat wil je nog meer.