Testverslag Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV

Test report

-
FORD EXPLORER PHEV FRONT

Is jouw moto 'think big' dan is deze FORD Explorer misschien wel iets voor jou. Deze uit de kluiten gewassen SUV 'American Style' is vrij onbekend op de Europese markt en dit in tegenstelling tot de Amerikaanse markt waar hij als zoete broodjes verkoopt. Doch onbekend maakt onbemind. SUV's zijn erg in trek en met de Explorer wil FORD duidelijk een graantje meepikken.
Deze full-sized SUV heeft een heuse 3.0l V6 onder de motorkap. Prachtige motor met bijhorend geluid. Helaas zijn deze hier minder in trek en dit voornamelijk om fiscale redenen. Om hem voor de Europese markt toch interessant te maken beschikt deze Explorer over een Plug-in Hybride-technologie. Een geëlektrificeerde versie dus. 
Tijd om deze zevenzitter even aan een verbruikstest te onderwerpen. 

Algemeen

  • SUV
  • Rijklaar gewicht 2571 kg

Motor

  • PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
  • 2956 cc
  • 330 kW (457 PK) vermogen
  • 826 Nm koppel
  • 6 cilinder
  • 10-trapsautomaat

Verbruik/rijbereik/emissie (WLTP)

  • 3,1 l/100 km (gecombineerd) / 22 kWh/100 km
  • 42 km rijbereik (gecombineerd)
  • 44 km rijbereik (stadsverkeer)
  • 71 g CO2

Testparcours (105 km) - 6°C

  • Buiten stad (44,5 km) 0,0 l/100 km
  • Autosnelweg (39,5 km) 9,2 l/100 km
  • Stad (20,9 km) 1,3 l/100 km
  • Gecombineerd 3,5 /100 km

Laadinformatie

  • AC : 8 laadbeurten aan een publieke laadpaal & twee laadbeurten bij klant
  • Gemiddelde laadduur (uu:mm) 04:22

Test data

Test drivers

Johan Stevens

672 Testkilometers

Verbruik

672 testkilometers op de teller van de FORD Explorer 3.0l EcoBoost geplaatst. Dit resulteert in een gemiddeld testverbruik van 3,0 l/100 km volgens de boordcomputer. Bereken we dit op basis van het aantal getankte liters dan komen we uit op een gemiddelde van 3,1 l/100 km. Voor een 2,5 ton wegende SUV is dit 'amazing'. Bovendien hebben we 454 kilometers (68%) volledig elektrisch kunnen rijden. Knappe prestatie van FORD's 'Big One'.

Testparcours

Ik geef toe benieuwd te zijn naar de prestaties van de 2,5 ton wegende Explorer op het 105 kilometer lange testparcours. En toch wel een verrassing : de boordcomputer noteert 3,5 l/100 km als gecombineerd testverbruik. Het gedeelte buiten de stad van 44,5 km hebben we volledig elektrisch afgereden. Bovendien bleef er nog 17 kilometer aan elektrisch rijbereik over. Goed voor een totaal van 61,5 km elektrisch rijplezier. En daarmee zitten we toch wel een stuk boven het WLTP-gemiddelde van 44 km op het gebied van rijbereik.

Na de rit buiten de stad volgt de autosnelweg en daarna de stadsrit. En dan dien je als bestuurder een keuze te maken : het zou zonde zijn de resterende batterijcapaciteit te verbruiken op de snelweg en dan de stadsrit op benzinemotor af te leggen. Dus kiezen we voor EV later (sparen van de batterij voor later) om de rit op autosnelweg af te leggen. Dit resulteert in 9,2 l/100 km. Op het stadsgedeelte noteert de boordcomputer 1,3 l/100 km. Net iets te weinig elektrisch rijbereik om de stadsrit volledig emissieloos af te leggen.

Uiteindelijk stranden we op een gemiddeld benzineverbruik van 3,5 l/100 km. Interessant gegeven is dat we 67,1 km van de 105 km elektrisch gereden hebben oftewel 64%.

Rijden en comfort

Motor
In een wereld waarin downsizing de norm is ploft FORD zijn dikke 3.0l EcoBoost V6 benzinemotor onder de motorkap en koppelt dit aan een elektromotor, generator en 13,6 kWh lithium-ion batterij. Dit alles is goed voor een vermogen van maar liefst 330 kW (475 pk) en een koppel van 825 Nm, waardoor de Explorer FORD's meest krachtige hybride voertuig is. En dit alles moet deze Explorer interessant maken voor de Europese markt waarin CO2 een belangrijke plaats inneemt. En of dit nog niet voldoende is beschikt deze Explorer over een automatische transmissie met 10 versnellingen, Intelligent All-Wheel Drive en Terrain Management System met zeven Drive Modes. We hebben het tijdens onze testweek beschaafd gehouden en ons vooral geconcentreerd op de Eco en Normale rijmodus. Slechts één enkele maal was onze 'innerlijke Ludo' iets te nadrukkelijk aanwezig en hebben we de Sport stand gekozen al was het maar om even te genieten van het 'mooie geluid' van de V6. 

De 10-traps automaat schakelt vrij vlot. Met de schakelpaddels aan het stuur kan je bovendien op- en terugschakelen als je dat wenst en als de electronica het toelaat. Ook de wissels tussen EV now (zuiver elektrisch) en Auto EV (hybride) verlopen vrij soepel.

Binnenin

Binnenin straalt de Explorer de typische FORD sfeer uit: alle noodzakelijke bediening zijn perfect geplaatst en gemakkelijk bedienbaar. 
Geen gebrek aan ruimte in de Explorer: in een handomdraai bouw je hem om van een vijfzitter naar een zevenzitter. Leg je de zetels plat dan beschik je over voldoende 'opslagruimte'. 
Een andere blikvanger van het interieur is het digitale instrumentenpaneel. Dit slimme 12,3" LCD-kleurenscherm maakt gebruik van soepele technologie, waardoor het scherm met het dashboard mee kan buigen voor een naadloos vloeiend interieur. De informatie wordt in hoge definitie weergegeven met intuïtieve en gemakkelijk te lezen pictogrammen. Het verandert bovendien  van kleur en configuratie naargelang de geselecteerde rijmodus. Bovendien kan je bepalen welke informatie als prioriteit moet worden weergegeven, zoals navigatiewaarschuwingen. 

Rijbereik en laden

Een vereiste om maximaal te profiteren van het elektrisch rijden met een Plug-in Hybrid is het consequent laden. We hebben de Explorer tien keer aan de laadpaal gehangen. Steeds AC geladen aan een publieke laadpaal aangezien DC (snel laden) geen optie is. De gemiddelde laadduur bedraagt vier uur tweeëntwintig minuten om volledig op te laden (van 0% naar 100 %). Jammer genoeg krijg je geen vermelding van de laadduur. 

Zoals je ziet is het maximaal geladen rijbereik 60 km. Hiermee komen we ruimschoots boven het opgegeven WLTP-gemiddelde van 42 km. Het rijbereik van een Plug-in Hybrid wordt in grote mate beïnvloed door een aantal parameters zoals buitentemperatuur, het gebruik van energieverbruikers (airco, verwarming), de ritprofielen (stad, buiten stad, autosnelwegen) en niet te vergeten je eigen rijstijl. Je zou kunnen stellen dat alles 'big' is aan deze wagen doch je bestuurt hem best met een 'small foot' als je veel elektrisch wil rijden.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

En hoe zit het met de rijhulpsystemen. Deze Explorer laat je ook op dit front niet in de kou staan. Bekijken we even wat ons testvoertuig te bieden heeft aan ADAS (Advanced Driver Assist Systems). 

  • TPMS bandendrukcontrolesysteem
  • Automatische led koplampen met grootlichtassistent en leddagrijlicht
  • Antiblokkeerremsysteem (ABS) met elektronische remkrachtverdeling (EBD), elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP) en tractiecontrole incl. Torque Vectoring Control en Roll Stability Control (RSC) 
  • Hill Descent Assist & Hill Start Assist 
  • Elektronische handrem met Auto Hold-functie 
  • Rijstrookassistent Lane Keeping System met Lane Keeping Centering
  • Frontale airbags, knieairbag en zijdelingse airbags voor voorpassagiers; gordijnairbags "Safety Canopy" voor alle passagiers 
  • Automatisch parkeersysteem Active Park Assist met parkeersensoren voor- en achteraan 
  • ESA Evasive Steer Assistance detectie van obstakels en assistentie om deze te vermijden 
  • 360° camerasysteem 
  • Adaptive Cruise Control met Stop & Go en intelligente snelheidsbegrenzer met verkeersbordenherkenning 
  • Precollision Assist automatisch remsysteem met voetganger- en fietserherkenning 
  • Postcollision Assist automatisch remsysteem om secundaire schade te vermijden in geval van een ongeval 
  • BLIS dodehoekwaarschuwing en Cross Traffic Alert waarschuwing aankomend verkeer 
  • Terrain Management System met 7 rijmodi: Normal, Sport, Slippery, Deep Snow/Sand, Trail, Eco, Tow/Haul Mode
  • EcoCoach

We benadrukken hierbij dat het gaat om rijhulpsystemen. De bestuurder draagt nog steeds de eindverantwoordelijkheid.

Vergelijk WLTP - testresultaten

FORD EXPLORER PHEV BACK

Deze FORD Explorer 3.0l V6 EcoBoost PHEV beschikt over een aantal troeven die hem bijzonder interessant maken ten opzichte van enkele 'gevestigde waarden' in het hoger segment van de SUV's. Hij oogt stoer (en hij is het ook). Hij biedt een oase aan ruimte binnenin: je kan er met zeven volwassen personen in. Leg je de zetels plat dan creëer je een aanzienlijke opslagruimte binnenin. Ideaal als je de wereld wil verkennen en wat voorraad wil meenemen. Hij beschikt over een fantastische 3.0l motor met een aanzienlijk vermogen en fenomenaal koppel. Hij voelt zich evengoed  thuis op asfalt als op onverhard.

Ondanks zijn ruime afmetingen scoort de Explorer 3.0l EcoBoost PHEV bijzonder goed als het op verbruik aankomt : 3,0 l/100 km (3,1 l/100 km berekend) en dit is voor deze 2,5 ton wegende SUV een knap cijfer. Al voegen we eraan toe dat dit resultaat berust op een rustige en anticiperende rijstijl en een 'doorgedreven' laadcultuur.  

Jammer genoeg is hij minder aantrekkelijk als het op fiscaal vlak aankomt en dit ondanks de toevoeging van een elektromotor. Bij mij heeft de Explorer alvast een positieve indruk nagelaten.