Testverslag Ford Kuga Vignale 2.5i EcoBoost PHEV

Test report

-
Ford Kuga Vignale 2.5i EcoBoost PHEV Font View

De Ford Kuga Vignale 2.5i EcoBoost PHEV tapt uit een ander vaatje dan de in het oog springende Mustang Mach-E waar we eerder kennis mee maakten. Bovendien is hij een formaatje kleiner dan het ruimtewonder met name de Explorer PHEV. Hebben ze dan niets gemeen? Toch wel daar ze alle drie deel uit maken van Ford's strategie voor elektrificatie : medio 2026 moeten alle voertuigen binnen het gamma in staat is om emissieloos te rijden, hetzij als plug-in hybride of elektrisch.

Na een wat moeilijke start is deze Kuga klaar om de strijd aan te gaan met zijn concurrenten. Laten we even bekijken met welke troeven hij kan uitpakken. We focussen ons hoofdzakelijk op verbruik en rijbereik.

Algemeen

  • SUV
  • Rijklaar gewicht 1844 kg

Motor

  • PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
  • 2488 cc
  • 165 kW vermogen
  • 4 cilinder
  • e-CVT

Verbruik/rijbereik/emissie (WLTP)

  • 1,4 l/100 km (gecombineerd)
  • 68 km rijbereik (gecombineerd)
  • 68 km rijbereik (stadsverkeer)
  • 32g CO2

Testparcours (105 km)

  • Buiten stad (43,7 km) 0,0 l/100 km
  • Autosnelweg (39,8 km) 4,7 l/100 km
  • Stad (21 km) 0,0 l/100 km
  • Gecombineerd 1,6 l/100 km

Accu en laden

  • Accucapaciteit 14,4 kWh

Laadbeurten

  • AC : acht laadbeurten aan een publieke laadpaal
  • een maal thuis geladen

Test data

Test drivers

Johan Stevens

615 Testkilometers

Verbruik

Met een totaal van 615 testkilometers, verdeeld over 19 ritten, noteert de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 0,4 l/100 km. Dit lage verbruik heeft vooral te maken met de ritprofielen en het steeds vertrekken met een volle batterij.

Bekijken we even de ritprofielen :

  • het merendeel van de testkilometers en ritten hebben we afgereden buiten de stad (9) en op autosnelweg (8), goed voor 90% van het totale aantal kilometers.
  • de rest is verdeeld over één enkele stadsrit en één mix van verschillende wegtypes.

Wat de rijmodi betreft hebben we gekozen voor Eco en Normaal. Verder zijn de EV-rijmodi (EV nu, EV later, EV auto en EV laden) geselecteerd in functie van de SoC (State of Charge) van de batterij en het ritprofiel.

Vergelijken we de behaalde testresultaten met de WLTP-cijfers die Ford opgeeft dan
slaagt de Kuga Vignale PHEV met grote onderscheiding.

En elektrisch?

De boordcomputer noteert niet het elektrisch verbruik. Daarentegen kan je wel nagaan hoeveel kilometers je elektrisch gereden hebt per rit. Dit zal de meeste onder ons wel meer aanspreken. Handig is dat je via het elektrisch rendement in de boordcomputer een indicatie krijgt van het geschatte elektrisch rijbereik en dit op basis van het gerealiseerde verbruik. Een extra stimulans.

Testparcours

Wat laat het testparcours van 105 km zien? De boordcomputer noteert een gemiddeld
benzineverbruik van 1,6 l/100 km. Het elektrisch verbruik wordt helaas niet
weergegeven in de gegevens van de boordcomputer. Zowel de rit buiten de stad als
de stadsrit hebben we volledig emmisieloos kunnen afrijden (zonder benzineverbruik)
en dit in de Eco EV nu-rijmodus. Voor de rit op autosnelweg hebben we geopteerd om
de beschikbare batterijcapaciteit (SoC = State of Charge) te behouden en dit door te
kiezen voor Eco EV later-rijmodus. Een pluspunt want zo kan je elektrisch rijden
wanneer het echt nodig is. 65 km van de 105 km hebben we volledig elektrisch
kunnen afrijden.

Interessant om even te kijken naar de evolutie van het elektrisch rijbereik tijdens het
testparcours. Gestart met 77 km bleef er na de rit buiten stad (44 km) nog een
elektrisch rijbereik over van 34 km. Dit hebben we behouden tijdens de rit op
autosnelweg. Na de rit in de stad van 21 km was het rijbereik geslonken naar 11 km,
waarmee de Kuga ruimschoots voldoet aan de verwachtingen.

Rijden en comfort

Motor

De Ford Kuga 2.5i EcoBoost PHEV beschikt over de 2.5 l Duratecbenzinemotor in combinatie met elektromotor met een batterijcapaciteit van 14,4 kWh. Beide motoren tezamen leveren een gecombineerd vermogen van 165 kW (225 pk). Dit alles wordt gekoppeld aan een achttrapsautomaat (e-CVT).

Rijmodi

De Kuga PHEV beschikt over diverse rijmodi waarbij we ons toespitsen op twee voornaamste rijmodi met name Eco en Normaal. De invloed van beiden op het verbruik is eerder gering. Het vertaalt zich hoofdzakelijk in de acceleraties.

Elektrische rijmodi

Top is dat je als bestuurder eveneens zelf kan kiezen om volledig elektrisch (EV nu), of op benzinemotor (EV later) of een combinatie van beiden (EV Auto) te rijden. Als kers op de taart kan je zelfs beslissen om de accu op te laden tijdens het rijden (EV laden). Hoe er echter rekening mee dat deze EV-rijmodus een negatieve impact heeft op het verbruik.

  • Auto EV: de auto regelt zelf de omschakeling tussen de verbrandingsmotor en de elektrische aandrijving, afhankelijk van uw rijstijl;
  • EV nu: 100% elektrisch rijden zolang de acculading (SoC) het toelaat. Mijn favoriete manier van rijden.
  • EV later: houdt de acculading op peil (%) door de benzinemotor zwaarder te belasten
  • EV laden : laadt de batterij op (tot ongeveer 75%) tijdens het rijden. Denk aan de negatieve invloed op het brandstofverbruik.

Comfort

In tegenstelling tot de 'gedigitaliseerde' Ford Mach-E vind je in de Kuga het eerder 'traditionele interieur' terug. En dit is zeker niet negatief bedoeld. Sommigen zullen hier meer hun gading vinden. En ja het voelt vertrouwd aan: een klassiek dashbord met meters, fysieke knoppen waar je kan aan draaien, ... Gewoontes zeker. De Vignale is trouwens de meest luxueuze uitvoering in het gamma en het is dan ook fijn om in deze Kuga te vertoeven. Alles staat opgesteld waar je het verwacht. Het interieur straalt kwaliteit uit. Bovendien biedt hij voldoende ruimte aan bestuurder en passagiers.

Rijbereik en laden

Rijbereik

Het elektrisch rijbereik bij een plug-in hybride is een belangrijk item. Het is immers één van de meest gestelde vragen als je het hebt over een plug-in hybride. Het antwoord is echter : wat is je mobiliteitsprofiel en wat is je rijstijl? Beiden beïnvloeden in sterke mate het elektrisch rijbereik van een plug-in hybride. En natuurlijk niet te vergeten : heb je een gezonde laadmentaliteit. Bekijk je even de grafiek van 'het geladen rijbereik na een laadbeurt' dan scoort de Kuga 2.5i EcoBoost PHEV fantastisch : het maximum geladen rijbereik na een laadbeurt is immers 96 km. Het laagste is nog steeds 61 km. Dit betekent dat het merendeel van de bestuurders hun dagelijkse woon-werk verkeer volledig elektrisch kunnen afleggen. Dit kan je afleiden uit de grafiek 'vergelijk elektrisch gereden kilometers versus totale afstand rit'.

Laden

We hebben de Kuga 2.5i EcoBoost acht maal aan een publieke laadpaal gehangen
(gezonde laadmentaliteit) en eenmaal hebben we deze thuis geladen. We komen uit
op een gemiddelde laadduur van vijf uren en eenenvijftig minuten. Alles hangt af van
de SoC (State of Charge = batterijcapaciteit in procenten) bij de start en de
laadcapaciteit van de laadpaal.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Ons testvoertuig is uitgerust met het Driver Assistance Pack met daarin een groot aantal rijhulpsystemen waaronder :

  • BLIS (Blind Spot Information System) : dodehoekwaarschuwing met Cross Traffic
  • Alert en Traffic Sign Recognition
  • Driver Alert : bestuurderswaakzaamheidssysteem;
  • Achteruitrijcamera;
  • Adaptive Cruise Control met Stop&Go, Traffic Jam Assist en Lane Centering Assist;
  • Pre-Collision Assist met assistentie op kruispunten;
  • Active Park Assist 2 : automatisch parkeerhulpsyteem;
  • Head-Up Display
  • ...

Vergelijk WLTP - testresultaten

Ford Kuga Vignale 2.5i EcoBoost PHEV Font View 2

Ik geef het toe : de Kuga Vignale EcoBoost 2.5i PHEV heeft niet het 'eye-catchende effect' van de Mustang Mach-E. Hij ziet er klassieker uit. Nochtans heeft hij veel te bieden : hij is ruim, hij biedt het nodige comfort aan de bestuurder en zijn medepassagiers. Alles binnenin is gemakkelijk te bedienen en vind je terug waar je het verwacht, zonder eerst een IT-diploma te moeten behalen.

En wat is zijn grootste troef? Zijn fantastisch elektrisch rijbereik en dit voor een plug-in hybride! Hier maken we toch wel een buiging voor. Van de 615 testkilometers hebben we maar liefst 530 kilometers (88%)volledig elektrisch kunnen rijden.

Koppel hieraan een interessante aankoopprijs en een 100 % fiscale aftrekbaarheid en
je stelt vast dat hij veel te bieden heeft.