Testverslag FORD Mustang Mach-E AWD 99 kWh, ER (Extended Range), 273 kW

Test report

-
FORD MUSTANG Mach-E front View

Het is Ford menens als het op elektrificatie aankomt : medio 2026 moet honderd procent van zijn personenautoaanbod in Europa in staat is om emissieloos te rijden, elektrisch of plug-in hybride zal zijn. Tegen 2030 moet het zijn complete personenautoaanbod volledig elektrisch zijn. Een ambitieus plan. 

De vraag die zich wellicht velen stellen : wat maakt dat Ford kiest voor een icoon als de Mustang om zijn intrede te maken op de markt van de elektrische voertuigen? Controverse of niet? De Ford Mustang was een van de eerste en meest opwindende auto's die werd gemaakt gericht op een jeugd-specifieke markt. De Mustang, die voor het eerst werd getoond op de Wereldtentoonstelling van 1964, is een krachtige, betaalbare en buitengewoon populaire sportwagen. Het is een mythe. En deze mythe wordt nu geëlektrificeerd, een elektrische pony dus. Bovendien evolueert de Mustang van een sportwagen naar een SUV! Misschien 'heiligschennis' voor de echte Mustang liefhebber of een opportuniteit voor  toekomstige Mustang liefhebbers, zij het dan in elektrische versie. Een ding is zeker : Ford mikt met de Mustang Mach-E op een andere doelgroep. De Mustang vindt je zelden terug op een fleetlijst. De Mustang Mach-E kan daar verandering in brengen: met een aantal duidelijke verwijzingen naar de originele Mustang, wil hij zich voornamelijk richten op de professionele markt, lees fleetmarkt. En de term 'Mustang' kan daarbij helpen om snel bekendheid te maken. Hoe dan ook zal deze Mustang Mach-E zeker een plaats veroveren in de EV-wereld. 

We mochten de Ford Mustang Mach-E met vergroot rijbereik (ER = Extended Range) even aan de elektrische tand voelen. Met een accuvermogen van 99 kWh, waarvan 88 kWh bruikbaar, zou je er 540 kilometer ver mee geraken. En wat geeft dit in de praktijk?

Algemeen

  • SUV
  • Rijklaar gewicht kg

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 99 kWh batterijcapaciteit (88 kWh bruikbaar)
  • 273 kW vermogen
  • 580 Nm koppel

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 18,7 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 540 km rijbereik (gecombineerd)
  • 642 km rijbereik (stadsverkeer)

Testparcours (104 km)

  • Buiten stad (43,4 km) 13,0 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39,4 km) 20,0 kWh/100 km
  • Stad (20,8 km) 14,0 1kWh/100 km
  • Gecombineerd 15,7 kWh/100 km

Accu en laden

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 150 kW

Laadbeurten

  • AC : twee laadbeurten aan een publieke laadpaal
  • DC : twee laadbeurten

Test data

Test drivers

Johan Stevens

874 Testkilometers

Verbruik

We hebben in totaal 874 kilometers afgelegd aan het stuur van de Mach-E. Dit alles verdeeld over zestien ritten. De boordcomputer noteert een gemiddeld verbruik van 14,9 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,7 l/100 km. Dit zou voldoende zijn om 591 kilometers af te leggen. Hiermee scoren we verbruikshalve onder het WLTP-cijfer van 18,7 kWh/100 km en iets boven het vooropgestelde gecombineerde rijbereik van 540 kilometers. 

Het laagst genoteerde verbruik is 11,0 kWh/100 km, het hoogste 20,0 kWh/100 km. Bekijken we de rittenprofielen dan zijn het merendeel van de ritten gereden op autosnelweg (zes van de zestien) gevolgd door de ritten buiten de stad (vijf van de zestien). De rest is verdeeld over de stad (twee) en een mix (drie). Wat de keuze van de rijmodi betreft : in elf van de zestien ritten hebben we gekozen voor de Whisper-rijmodus, gevolgd door 'Active' (twee), 'Untamed' (eveneens twee) en een combinatie van 'Active/Untamed' (een rit). De verschillen in 'verbruik per rijmodus' zijn eerder beperkt. Hoezo? Eenmaal je aan een constante snelheid rijdt op autosnelweg geeft dit weinig invloed. 

Testparcours

Hoe presteert de FORD Mustang Mach-E op ons testparcours van 104 km? We realiseren een gemiddeld testverbruik van 15,7 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,8 l/100 km. Rekening houdend met de bruikbare accucapaciteit van 88 kWh zou je met dit verbruik 561 km ver geraken (theoretische berekening). 

Bekijken we even de gemiddelden per wegtype :

  • Op het gedeelte buiten de stad van 43,4 km scoort de Mach-E het best met 13,0 kWh/100 km, wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,5 l/100 km. Dit zou resulteren in een rijbereik van 677 km*
  • Andere cijfers zien we wanneer we de autosnelweg (39,4 km) opgaan : 20 kWh/100 km (2,3 l/100 km equivalent benzineverbruik). Dit is goed voor een rijbereik van 440 km*.
  • In het stadsverkeer (20,8 km) halen we een verbruik van 14,0 kWh/100 km ( 1,6 l/100 km equivalent benzineverbruik) wat zou resulteren in een rijbereik van 629 km*.

We kozen voor de drie ritten de 'Whisper' als rijmodus.

De cijfers laten duidelijk zien dat rijstijl, type weg en de gekozen snelheid een belangrijke rol spelen. 

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. We kiezen bovendien de meest efficiënte rijmodus. 

*Theoretisch berekend rijbereik op basis van het gerealiseerde verbruik op dit onderdeel, de weersomstandigheden op dat moment en de verkeersdrukte.

Rijden en comfort

De aandrijving

De Mustang Mach-E laat je de keuze tussen twee batterijcapaciteiten en drie vermogens.

  • de standaard batterijcapaciteit bedraagt 76 kWh (68 kWh bruikbaar) en is goed voor een rijbereik van 440 km voor de achterwielaangedreven (RWD) versie en 400 km voor de vierwielaangedreven (AWD) versie. In beide gevallen spreken we over de Standard Range (SR) of het standaard rijbereik. Het vermogen is respectievelijk 198 kW (269 Pk) voor de SR RWD en eveneens 198 kW (269 PK) voor de SR RWD. 
  • de uitgebreide batterijcapaciteit is 99 kWh (88 kWh bruikbaar) wat resulteert in een een rijbereik van 610 km voor de RWD-versie en 540 km voor de AWD-versie. In dit geval hebben we het over de Extended Range (ER). Het vermogen stijgt naar 216 kW (294 PK) voor de RWD versie en 258 kW (351 PK) voor de AWD-versie.
  • bovendien komt er eveneens een GT-versie in (eind 2021) die enkel beschikbaar zal zijn met de uitgebreide batterijcapaciteit van 99 kWh en als vierwielaandrijving (AWD).  Deze versie levert een vermogen van 358 kW (487 PK) en zou goed zijn voor een rijbereik van 500 km. 

Wij mochten de Mustang Mach-E 99 kWh (ER) AWD testen.  

Drie rijmodi

In de Mustang Mach-E spreken we niet over de klassieke rijmodi zoals Eco, Comfort of Sport. Nee, voor de Mustang Mach-E mag het wat unieker : Whisper, Actieve en Untamed.

  • De rijmodus 'Active' biedt je de ideale balans tussen het rijplezier en de prestaties van de Mustang, de perfecte keuze voor de dagelijkse ritten. Zachte, blauwe verlichting is zichtbaar in het interieur, terwijl het dynamische instrumentencluster een EcoMode toont om zo te helpen maximale energie-efficiëntie te bereiken.
  • Mag het wat dynamischer zijn dan kies je de rijmodus 'Untamed'. In deze rijmodus ga in galop en komt het volle potentieel naar boven : de besturing wordt scherper, het gasrespons directer en je krijgt bij het afremmen zelfs het gevoel van terugschakelen. Hier komt de echte Mustang naar boven, zij het dan stiller. 
  • Je kan ook in draf gaan met de 'Whisper'- rijmodus : een lichtere bediening van het stuurwiel, een minder directe gasrespons en de stilste ambiance in het interieur is de Whisper modus de meest ontspannen manier om van de Mustang Mach-E te genieten.

1-Pedal Drive en remenergierecuperatie
Vertragen met de Mach-E kan je op verschillende manieren. Los je het stroompedaal in de Whisper rijmodus dan kan je de Mach-E rustig laten uitrollen. Meer vertragen kan je doen door te kiezen voor 1-Pedal Drive. Accelereren en vertragen doen je dan met het stroompedaal door de druk hierop te vermeerderen of te verminderen. Zo voel je de vertragingskracht van een elektrische wagen beter en kan je bovendien energie recupereren. Eenmaal je het in de voet hebt is het een aangename manier van rijden. Persoonlijk vind ik het regelen van de vertragen met peddels aan het stuur iets gemakkelijker en beter doseerbaar. Top is wel dat  de wagen volledig tot stilstand komt zonder het rempedaal aan te raken. In de andere rijmodi is het uitrollen en begint het vertragingsproces vlugger.

Meters en tellers behoren tot het verleden

Deze horen er vandaag de dag niet meer bij en worden meer en meer vervangen door touchscreens. Zo ook bij de Mach-E. Als bestuurder zie je voor jou een klein scherm waarop de basisinformatie wordt weergegeven zoals snelheid, navigatie, rijbereik en de keuze van drive select. In het midden bevindt zich een 15,5-inch full HD-touchscreen met een vereenvoudigde interface voor een gemakkelijke en heldere bediening. Wonderwel is er nog een fysieke draaiknop om het geluidsniveau te regelen. De Mustang Mach-E is standaard uitgerust met Apple CarPlay en Android Auto voor smartphone-integratie zonder kabel. De connectiviteit wordt verder verbeterd met SYNC AppLink, met ondersteunde apps zoals what3words, Waze en Webex. Een draadloze oplader voor smartphones is standaard aanwezig.

Sleutelloze toegang

Het sleutelloos instappen is vandaag de dag niets nieuws. Ford gaat nog een stapje verder met de telefoon als sleutel, E-Latch en het unieke toetsenbord . Gebruik je smartphone en de FordPass app om je Mustang-Mach-E te openen of de toegangsknop op de deur.

Extra bergruimte : de frunk

Het ontbreken van een motorblok biedt extra ruimte onder de motorkap. Ideale ruimte om de laadkabels in op te bergen of een koelbox als je naar zee gaat. Praktisch. De Mustang Mach-E biedt voldoende ruimte voor vijf personen en ook aan bagageruimte is er geen gebrek.

Rijbereik

Het is een gegeven dat de race naar het grootste rijbereik in volle gang is. Hoe groter de batterijcapaciteit hoe verder je kan rijden op een laadbeurt. Vandaag de dag zitten we al ruim rond de 500 kilometer rijbereik. Het is echter niet gemakkelijk om een vast getal te kleven op het rijbereik. Het rijbereik is immers afhankelijk van een groot aantal factoren zoals winter/zomer, weersomstandigheden, type weg (stad - snelweg) , gebruik klimaatregeling en de gekozen rijstijl. Enkel je rijstijl heb je zelf in de hand. Een efficiënt rijgedrag beïnvloedt in grote mate hoever je komt op een laadbeurt.

De simulatie rijbereik op basis van het verbruik per rit heeft je een idee van het aantal
kilometers die je (theoretisch) kan afleggen aan een welbepaald verbruik. Het is
duidelijk dat hoe lager je het verbruik kan houden, hoe verder je kan rijden. Niet altijd
eenvoudig wanneer je met een 'Mustang' rondtoert.

Laden

We hebben de Mustang Mach-E viermaal opgeladen : tweemaal AC en tweemaal DC.

De laadduur hangt veel af van de SoC bij de start van de laadbeurt. Eenmaal hebben we de Mustang Mach-E voor de volle 100% opgeladen en dit aan een publieke laadpaal. Twaalf uren hebben we nodig gehad om de batterij van een SoC van 49% naar 100 % te brengen en dit is wel lang.

De DC-lading tijdens de trip van Merelbeke naar Aachen en terug verliep vlotter : van 37% naar 80% in 27 minuten. Het valt wel op dat eenmaal je de 74% bereikt hebt de laadsnelheid sterk daalt: bij de start 163 kW en bij een SoC van 80 % was dit nog maar 14 kW. Dus om tot 100% op te laden voorzie je best wat extra tijd.

Jammer genoeg nog steeds geen informatie omtrent de laadduur wanneer je het laadproces start. De FordPass app kan hierbij zeker helpen. 

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Vandaag de dag wordt je als bestuurder verwend. Geavanceerde rijhulpsystemen maken het rijden minder veeleisend en veiliger, als je deze op een verantwoorde manier gebruikt. Hierbij een greep uit het aanbod:

  • Intelligent Adaptive Cruise Control met Stop & Go en Lane Centering waarmee de Mustang Mach-E automatisch een veilige afstand tot zijn voorligger houdt en in het midden van zijn rijbaan blijft. Het systeem kan in fileverkeer de auto volledig tot stilstand brengen om vervolgens weer automatisch weg te rijden zodra daar ruimte voor is. Toch is het opletten geblazen met de Intelligent Adaptive Cruise Control: de wagen versnelt soms ook in situaties waarin het nog niet kan. Alert zijn is de boodschap. De Lane Centering reageert bij momenten te snel.
  • Active Park Assist, een parkeerhulpsysteem dat met een simpele druk op de knop de Mustang Mach-E inparkeert (zowel fileparkeren als dwarsparkeren).
  • Pre-Collision Assist met Auto Emergency Braking detecteert voetgangers en fietsers dichtbij en op de weg waarop je rijdt. Om een mogelijke aanrijding te voorkomen als de bestuurder niet op waarschuwingen reageert, kan het systeem de auto volledig tot stilstand brengen.
  • Lane-Keeping System met dodehoekassistent waarschuwt de bestuurder voor voertuigen in zijn dode hoek. Het systeem geeft een waarschuwing zodra de bestuurder van rijstrook wil wisselen en een aanrijding dreigt.
  • ...

Vergelijk WLTP - testresultaten

FORD MUSTANG Mach-E Rear View

Wat zijn onze bevindingen na een week testrijden met de Mustang Mach-E? Het is hoe dan ook een wagen waarmee je allerminst onopgemerkt mee rondrijdt. Hij heeft uitstraling en het pony-logo heeft daar veel mee te maken. Hij is pittig en biedt zonder meer het nodige rijplezier, zeker in de 'Untamed' rijmodus. Je kan er echter evengoed rustig mee cruisen om in te spelen op het maximaliseren van het rijbereik.

Binnenin evolueren we naar een 'tablet-minded' georiënteerd publiek waarin connectiviteit een belangrijke rol speelt. De Mustang Mach-E biedt voldoende ruimte aan de passagiers en ook aan bagageruimte is er geen gebrek. Met dank aan de frunk. Geen gebrek aan rijhulpsystemen die het leven aan boord van de Mach-E
comfortabeler en veiliger maken.

Verbruikshalve scoort de Mustang Mach-E goed. Met een gemiddelde van 14,9 kWh/100 km zitten we onder het WLTP-gemiddelde. Hierbij willen we duidelijk aangeven dat het verbruik natuurlijk sterk afhankelijk is van de gekozen rijstijl. Het nastreven van een vloeiende rijstijl heeft een positieve impact op het rijbereik.

Ook op het gebied van rijbereik lost de Mustang Mach-E de verwachtingen in. Op basis van het gemiddelde testverbruik tijdens onze testweek zouden we 591 kilometers ver geraken. Knap!

De Mustang Mach-E voldoet ruimschoots aan de verwachtingen en hij zal een geduchte tegenstander worden in het alsmaar groeiend segment van de elektrische SUV's.