Testverslag Ford Tourneo Custom LWB 2.0 TDCi, 136 kW, 174 g (NEDC)/ 228 g (WLTP)
Test report
Terwijl de Ford Transit Custom zich vooral richt op het zakelijke transport, richt de Tourneo Custom zich voornamelijk op het personenvervoer. En dit kan zowel zakelijk, waarbij we vooral denken aan taxibedrijven, als privé wanneer je beschikt over een bubbel van negen personen (chauffeur inbegrepen). Beiden (Transit en Tourneo) hebben een knap hertekend design gekregen. Hij maakt alvast een 'goede eerste indruk'.
In afwachting van de Plug-in hybride versie voelen we de 136 kW sterke 2.0 EcoBlue TDCi versie even aan de tand. Deze 415 Nm sterke variant van deze motor zou, naast de betere prestaties en meer trekkracht, ook zorgen voor een tot 6 procent lager brandstofverbruik. Dit klinkt als muziek in de oren. Uiteraard testen we dit graag even uit en bekijken we welk verbruik we kunnen realiseren tijdens onze vierdaagse test. Is de Tourneo Custom de ideale 'people-mover' zoals Ford hem omschrijft?
Algemeen
- Van (minibus)
- Rijklaar gewicht 2378 kg
Motor
- ICE diesel
- 1995 cc
- 4 cilinder
- 136 kW
- 415 Nm koppel
Verbruik
- 6,7 l/100 km (gecombineerd) NEDC
- 8,7 l/100 km (gecombineerd) WLTP
Testparcours (104 km)
- Buiten stad 6,3 l/100 km
- Autosnelweg 6,8 l/100 km
- Stad 7,2 l/100 km
- Gemiddeld 6,8 l/100 km
Test data
Test drivers
Johan Stevens
404 Testkilometers
Verbruik
Je test een voertuig steeds in bepaalde omstandigheden. De resultaten kunnen natuurlijk sterk variëren afhankelijk van bijvoorbeeld de gereden trajecten (kortere of langere afstanden), de graad van belading van het voertuig (leeg of vol geladen), de weersomstandigheden en zo verder. We gebruiken het testvoertuig in een alledaagse context.
Tijdens onze vierdaagse hebben we met de Tourneo Custom 404 testkilometers afgelegd, verdeeld over veertien ritten. Het merendeel van de ritten (negen op de veertien) zijn snelwegritten. De boordcomputer noteert een gemiddeld brandstofverbruik van 6,7 l/100 km. Met dit cijfer zitten we duidelijk onder het gecombineerd WLTP-verbruik van 8,7 l/100 km en hebben we een perfecte match met het gecombineerde NEDC-verbruik van 6,7 l/100 km. Het verschil in verbruik tussen de rijmodi Eco en Normal is beperkt. Het laat zich voornamelijk voelen bij het accelereren. Verder maakt het verder weinig uit welke rijmodus je kiest eenmaal je aan een constante snelheid rijdt. Bekijken we het verbruik per wegtype dan is het duidelijk dat de Tourneo Custom zich het best thuis voelt op ritten buiten de stad en op autosnelweg. Bij dit laatste wegtype speelt de gekozen snelheid echter een belangrijke rol. Hoe sneller je rijdt, hoe hoger het verbruik. Hierbij spelen de afmetingen van het voertuig mee. Het stadsverbruik valt echter best mee.
En wat met de rijstijl? Het matchen van de rijstijl met een efficiënt gebruik van de aanwezige technologie behoort tot ons DNA. De gehanteerde rijstijl is helaas een factor die dikwijls over het hoofd gezien wordt alhoewel deze een grote impact heeft op het gerealiseerde verbruik.
Testparcours
Het is steeds interessant om het verbruik te kennen op het testparcours van 104 km. De reden hiervoor is dat we steeds hetzelfde parcours afleggen. Enkel de weersomstandigheden kunnen wisselend zijn.
Bekijken we even de cijfers dan noteert de boordcomputer op de rit buiten stad een verbruik van 6,3 km/100 km wat een bijzonder mooi cijfer is, het gedeelte op autosnelweg 6,8 km/100 km en het stadsgedeelte 7,2 km/100 km. Dit levert een gemiddelde op van 6,8 l/100 km. Het bereikte resultaat sluit nauw aan bij het verbruik over het geheel van testkilometers. Het volledige testparcours hebben we trouwens in de Eco-rijmodus afgereden. Het is duidelijk dat de Tourneo Custom zich thuisvoelt op de gewone wegen en autosnelweg als je er een constante en niet te hoge snelheid op nahoudt.
Veiligheid
De nieuwe Tourneo Custom introduceert tevens aantal geavanceerde functies die het leven van de bestuurder niet alleen aangenamer maar ook veiliger maken (ADAS - Advanced Driver Assist Systems). Het is echter belangrijk als bestuurder om te weten wat de systemen kunnen en wat ze niet kunnen. Alertheid is aan te raden! Een greep uit het aanbod:
Blind Spot Information System met Cross Traffic Alert – Deze dodehoekdetectie waarschuwt de bestuurder eveneens bij het achteruitrijden vanaf een parkeerplaats voor naderende auto's die achter de auto langs rijden. Veilig aangezien je als bestuurder slechts twee ogen hebt.
Adaptive Cruise Control met Intelligent Speed Limiter – Adaptieve cruise control gecombineerd met de functie Traffic Sign Recognition, zodat de snelheid automatisch wordt afgestemd op het ter plaatse geldende maximum. Een bijzonder aangenaam systeem dat voortreffelijk werkt als je eveneens rekening houdt met een zekere foutmarge. Het is vooral op die foutmarge waarop je als bestuurder moet anticiperen.
Lane-Keeping Aid – Dit systeem houdt de wegmarkeringen in de gaten en begeleidt de bestuurder terug in de rijstrook door het stuurwiel in de juiste richting te draaien. De ingreep gebeurt op een softe en aangename manier.
Active Park Assist – Deze parkeerhulp helpt de bestuurder met file- en parallelparkeren. De bestuurder hoeft alleen zelf de snelheid te regelen, terwijl de Tourneo Custom het stuurwiel overneemt.
Pre-Collision Assist met voetgangersdetectie – Dit systeem gebruikt een naar voren gerichte camera en een radar om voertuigen en voetgangers te detecteren en automatisch te remmen als de bestuurder dat nalaat. Het systeem kan nu ook ’s nachts voetgangers herkennen als die door de koplampen beschenen worden.
HID Xenon-verlichting - Voor een perfect zicht !