Testverslag Hyundai IONIQ 5, 160 kW

Test report

-
Testver slag Hyundai IONIQ 5 front view

Het Koreaanse merk Hyundai heeft reeds bewezen dat het van alle markten thuis is wanneer het op diversiteit van aandrijflijnen aankomt. Naast de klassieke verbrandingsmotoren beschikt het merk over een uitgebreid aanbod aan geëlektrificeerde voertuigen en ook waterstof is beschikbaar met de Nexo. 

De nieuwe IONIQ line-up, die "ion" en "uniek" samenvoegt, is volledig gewijd aan elektrische voertuigen en e-mobiliteit op het hoogste niveau, en is gemaakt voor bewuste consumenten die de leiding willen nemen over een mooiere, duurzamere toekomst. Zodat we allemaal kunnen zeggen: Ik heb de leiding. Nu, uitsluitend gewijd aan de volgende generatie elektrische voertuigen, vertegenwoordigt IONIQ Hyundai's streven naar duurzaamheid en is het de sleutel tot het bereiken van de doelstellingen op het gebied van schone mobiliteit.

De komst van de IONIQ 5 bewijst dit nog maar eens. De IONIQ 5 is het eerste produkt dat gebouwd is op het E-GMP-platform, wat staat voor Elektric-Global Modular Platform.
Deze IONIQ 5 heeft een wat retro design wat hem een opvallende look heeft. Bovendien biedt hij veel binnenruimte en is hij uitgerust met een hele reeks slimme technologieën waaronder de 800V-oplaadmogelijkheid en de V2L-functie (Vehicle to Load), een mega powerbank op wielen. Met een speciale adapter kan je lekker koffie maken, de batterij van je e-bike opladen, ...

Algemeen

  • CUV (Crossover Utility Vehicle)
  • Rijklaar gewicht 1985 kg
  • HMG E-GMP platform (EV specifiek)
  • Laadaansluiting : rechts achteraan

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 160 kW vermogen
  • 350 Nm koppel
  • 77,4 kWh (long range) / 72,6 kWh bruikbaar
  • 1-speed automatic

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 16,8 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 481 km rijbereik (gecombineerd)
  • 686 km rijbereik (stadsverkeer)

Testparcours (105 km)

  • Buiten stad (44,5 km) 13,0 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39,8 km) 17,3 kWh/100 km
  • Stad (21 km) 11,6 kWh/100 km
  • Gemiddeld 14,0 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 221 kW (max)
  • Gemiddelde laadduur AC (uu:mm) 4:32
  • Gemiddelde laadduur DC (uu:mm) 00:20
  • AC : twee laadbeurten
  • DC : twee laadbeurten

Verbruiksresultaten (992 km)

  • Buiten stad 12,4 kWh/100 km
  • Autosnelweg 15,4 kWh/100 km
  • Stad 11,9 kWh/100 km
  • Mix 14,1 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

992 Testkilometers

Verbruik

992 testkilometers hebben we tijdens de testperiode toegevoegd aan de kilometerteller van de IONIQ 5 en dit verdeeld over zeventien ritten. Het resulteert in een gecombineerd testverbruik van 14,2 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzinverbruik van 1,6 l/100 km
Op basis van het gerealiseerde testverbruik en de beschikbare accucapaciteit zou dit voldoende zijn om 511 km ver te komen. Hiermee zitten we boven het gecombineerde WLTP-gemiddelde van 482 km. Het laagst genoteerde verbruik is 11,6 kWh/100 km (stadsrit), het hoogste 18,1 kWh/100 km (autosnelweg).

Het is steeds interessant om even te kijken naar de ritprofielen (type weg) omdat deze een impact hebben op het verbruik:

  • Meer dan de helft van de ritten zijn afgelegd op autosnelweg (negen ritten in totaal, goed voor 53 % van het totaal aantal gereden kilometers); 
  • de rest is verdeeld over ritten buiten de stad (drie ritten, 17%), twee stadsritten  (12%)  en een mix van wegtypes ( drie ritten, 18%)

De keuze van rijmodi levert het volgende beeld :

  • in veertien van de zeventien ritten hebben we geopteerd voor de Eco-rijmodus;
  • twee ritten in de Normal-rijmodus;
  • en slechts eemaal de Sport-rijmodus

De invloed van de gekozen rijmodi op het verbruik is eerder gering. Hoe constanter je kan rijden door het het gebruik van bijvoorbeeld de cruise control, hoe geringer de invloed van de gekozen rijmodus. Veeleer hoe je met je rechtervoet omgaat zal een grotere invloed hebben op het verbruik en dus het rijbereik.

Testparcours

En wat laat de IONIQ 5 zien op het testparcours van 105 km? We stranden op een gecombineerd testverbruik van 14,0 kWh/100 km. Hiermee zouden we theoretisch 519 kilometer ver geraken, als je dit verbruik natuurlijk constant zou kunnen aanhouden. Alle ritten zijn afgelegd in de ECO-rijmodus.
Bekijken we het resultaat even van naderbij dan zien we hetvolgende :

  • op het gedeelte buiten de stad (44,5 km) noteert de boordcomputer 13,0 kWh/100 km
  • op de autosnelweg (39,8 km) gaat het verbruik richting de 17,3 kWh/100 km en dit aan een constante snelheid van 110 km/u op cruise control.
  • op de stadsrit (21 km) strandt de IONIQ 5 op 11,6 kWh/100 km en dit is meteen het laagst behaalde verbruik.

En hoe zit het met het rijbereik? Gestart met een rijbereik van 260 km hadden we na de rit buiten de stad nog 226 km over (een daling van 34 km), na de rit op autosnelweg 190 km (daling van 32 km) en na de stadsrit nog 173 km (daling van 17 km). In totaal is het rijbereik gedaald met 87 km op een totale rit van 105 km. 

Tijdens het testparcours rijden we zo efficiënt mogelijk door maximaal in te zetten op het gebruik van de cruise control (constante snelheid) en door zoveel mogelijk nutteloze stops te vermijden. 

Comfort

Motor

De IONIQ 5 maakt gebruik van het E-GMP-platform (Electric-Global Modular Platform),net als KIA, en biedt jou de keuze uit twee batterijpaketten met name de 58 kWh - versie (enkel achterwielaangedreven), goed voor een vermogen van 125 kW en een elektrisch rijbereik van 384 kilometer (WLTP) en de 72,6 kWh-versie, beschikbaar als tweewielaangedreven en vierwielaangedreven versie, met respectievelijk 160 kW (RWD) en 225 kW (AWD) vermogen. Dit resulteert in een elektrisch rijbereik van 451 tot 481 kilometer (WLTP) voor de achterwielaangedreven versie en 430 tot 460 kilometer voor de vierwielaangedreven versie. Ons testvoertuig is de 160 kW-versie met RWD.

Interieur

De achterwielen van de IONIQ 5 staan redelijk op de uithoeken  en dit resulteert in aanzienlijke binnenruimte. Het dashboard oogt zeker en vast niet klassiek. Het volledig digitale 12,25"-instrumentenbord geeft jou essentiële informatie zoals de snelheid en batterijlaadstatus weer waar je die het best ziet: vooraan en in het midden. Het 12,25"-aanraakscherm van het infotainmentsysteem geeft je dan weer toegang tot alle connectiviteits- en klimaatfuncties. Alle bedieningselementen zijn van het aanraakgevoelige type, voor een zuivere, moderne look. Jammer genoeg is het af en toe wat moeilijk afleesbaarheid onder invloed van de zon.

Frunk 

De frunk is helemaal 'in' bij elektrische voertuigen. Zo beschik je over extra opbergruimte onder de motorkap om bijvoorbeeld jouw laadkabels in op te bergen.

Rijbereik en laden

Hoe zit het met het laden? We hebben de IONIQ 5 viermaal aan de laadpaal (publiek) gehangen waarvan twee AC-laadbeurten en twee DC-laadbeurten. De gemiddelde laadduur (AC) bedroeg vier uur en tweeëndertig minuten. Bij de snellaadbeurten (DC) hebben we steeds geopteerd om de batterij tot 80% te laden wat resulteert in een laadduur van twintig minuten. De 800V-laadmogelijk hebben we helaas niet kunnen uittesten.

En het geladen rijbereik? Het snelladen is een indicator omdat het belangrijk is in welke tijspanne je hoeveel kan bijladen. Bij de eerste snellaadbeurt hebben we 173 km bijgeladen in twintig minuten, en bij de tweede 219 km in eenentwintig minuten. Best wel snel. Vooral de laatste twintig procent duurt het langst.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Ook op het vlak van rijhulpsystemen laat de IONIQ 5 jou niet in de kou staan. Verschillende systemen maken het rijden aangenamer en veiliger. Boodschap is en blijft onder alle omstandigheden de focus op het rijden te bewaren. Een greep uit wat de IONIQ 5 te bieden heeft :

  • FCA (Front Collission Avoidance Assist) & automatisch remsysteem
  • LKA & LFA (Lane Keeping Assist) & (Lane Following Assist) : reageert vrij gevoelig en het 'zoekt' continu het midden van de rijbaan;
  • SCC (Smart Cruise Control, incl. Stop & Go) : allert blijven  blijft de boodschap aangezien het systeem niet altijd correct is
  • HDA (Highway Driving Assist) & Intelligent Speed Limit Assist (ISLA);
  • RSA (Rear Seat Allert);
  • e-Call
  • DAW (Driver Attention Warning)
  • ...

Vergelijk WLTP - testresultaten

Testver slag Hyundai IONIQ 5 rear view

De IONIQ 5 is meer dan geslaagd. Hyundai tilt het elektrisch rijden duidelijk naar een hoger niveau. De IONIQ 5 biedt ruimte, comfort en het nodige rijgenot. Klassiek of retro aan de buitenkant en modern ogend aan de binnenkant. Daarnaast beschikt deze IONIQ 5 over tal van technologische extra's die hem duidelijk een voorsprong geven op de concurrentie. We denken hierbij aan de 800V-technologie, de V2L laadmogelijkheid. Bovendien heb je de keuze uit de standaard range (58 kWh) of een long range (72,6 kWh) om de juiste keuze te maken op basis van jouw mobiliteitsprofiel. Deze 72,6 kWh-versie is beschikbaar in een tweewielaangedreven versie of een vierwielaangedreven versie.

Kortom deze IONIQ 5 heeft je veel te bieden en hij zou zeker niet mogen ontbreken op de fleetlijst van een bedrijf. Knap werk van Hyundai!