Testverslag Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV

Test report

-
Hyundai Tucson HEV

De nieuwe HYUNDAI Tucson, de vierde generatie ondertussen van deze succesvolle SUV, is in geen enkel opzicht meer te vergelijken met de eerste editie. We kunnen wel degelijk spreken van een 'geslaagde' designrevolutie en dit zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. Terug een niveau hoger.

Niet onbelangrijk is het uitgebreid motorenpallet waarmee de Tucson uitpakt : drie geëlektrificeerde motorisaties en twee verbrandingsmotoren met vier versnellingsbakmogelijkheden. Met benzine en diesel 48-volt mild hybrid, full hybrid en plug-in hybrid biedt de nieuwe Tucson een ruim gamma aan van geëlektrificeerde aandrijvingen. Naast de geëlektrificeerde aandrijflijnen biedt de nieuwe Tucson ook een keuze uit benzine- en dieselopties. 

We starten met de full hybrid (HEV) om te testen. Benieuwd met welke resultaten op verbruiksgebied de nieuwe Tucson kan uitpakken.

Algemeen

  • SUV
  • Rijklaar gewicht 1639 kg

Motor

  • HEV (Hybrid Electric Vehicle)
  • 1598 cc
  • 169 kW vermogen
  • 265 Nm koppel
  • 4 cilinder
  • 6 AT (Shift-by-wire)

Verbruik / CO2 (WLTP)

  • 5,7 l/100 km (gecombineerd)
  • 131 g CO2

Testparcours (104 km)

  • Buiten stad (44 km) 4,5 l/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 5,7 l/100 km
  • Stad (21 km) 3,8 l/100 km
  • Gecombineerd 4,7 l/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

670 Testkilometers

Verbruik

Na 670 testkilometers noteert de boordcomputer van de HYUNDAI Tucson HEV een gemiddeld verbruik van 5,0 l/100 km. Het berekend verbruik komt neer op 5,2 l/100 km. Met dit cijfer komen we net onder het gecombineerde WLTP-gemiddelde van 5,7 l/100 km. We noteren een totaal van zestien ritten waarvan het grootste gedeelte ritten buiten de stad en op autosnelweg zijn.

Testparcours

Op het 104 km lange testparcours noteert de boordcomputer van de Tucson een gemiddelde van 4,7 l/100 km. In het stadsverkeer scoort de Tucson het best met een gemiddelde van 3,8 l/100 km. Op autosnelweg daarentegen gaan we richting 5,7 l/100 km. Hier spelen de SUV-kenmerken niet echt in zijn voordeel. Buiten de stad noteert de Tucson 4,5 l/100 km. In al de ritten zijn een anticiperende rijstijl, een constante snelheid (110 km/u op acc) en het vermijden van nutteloze stops de hoofdingrediënten. 
Je mag gerust stellen dat deze Tucson Hybrid verbruikshalve goed scoort. 

Rijden en comfort

De HYUNDAI Tucson Hybrid beschikt over de 1.6 T-GDI (turbocharged gasoline directinjection) krachtbron en een 44,2 Kw elektromotor gevoed door een 1,49 kWh lithium-
ion polymer batterij. Dit alles wordt gekoppeld aan een zestrapsautomaat (6AT) die door middel van het shift-by-wire systeem (schakeltoetsen) bediend wordt. Het schakelen op zich verloopt soepel. De  versnellingspook wordt overbodig en er is meer ruimte vrij voor andere dingen. De Tucson Hybrid is verkrijgbaar met twee- of vierwielaandrijving. Dit levert een gecombineerd  vermogen van 132 kW (230 pk) en 350 Nm koppel. Lage emissies zijn
de kernboodschap, zonder te raken aan het rijplezier.

We herkennen de gekende rijmodi : Eco en Sport. In beiden kan je perfect EV (elektrisch) rijden. In de Sport-modus accelereert de Tucson wat vlotter doch zelfs in de Eco-modus heb je niet te klagen. Het digitale dashboard oogst fris en wisselt naargelang de gekozen rijmodus.

De designrevolutie aan de buitenkant trekt zich door naar de binnenkant. De Tucson beschikt over het nieuwe 10.25-duim grote AVNT scherm in het midden van het dashboard. Fysieke knoppen en toetsen zijn achterwege gelaten wat maakt dat je alle infotainment-, verwarmings-, ventilatie- en aircofuncties  dient te bedienen door aanrakingen op de full touchscreen console. Nadeel is dat je steeds opzij moet kijken om deze functies te bedienen.

De centrale armsteun in het midden is perfect gepositionneerd waardoor de bediening van de shift-by-wire knoppen voor de versnellingsbak bijzonder gemakkelijk is.

ADAS

De nieuwe HYUNDAI Tucson beschikt over een uitgebreid aanbod aan rijhulpsystemen.

  • Actieve rijstrookassistent (LKA) (op basis van camera), actieve dodehoekassistent (BCA) (op basis van radar);
  • Naderingswaarschuwing (LVDA) - waarschuwt de bestuurder als het voertuig voor hem begint weg te rijden en hij niet reageert;
  • Around View Monitor (AVM) - toont een all-round zicht van bovenaf op het eigen voertuig van de bestuurder, wat helpt bij het vermijden van parkeerhobbels.
  • Attentie assistent (DAW) - analyseert talrijke parameters zoals rijtijd, stuurwielbewegingen en remgedrag en waarschuwt de bestuurder bij tekenen van slaperigheid.
  • Uitgangswaarschuwingssysteem (SEW) - waarschuwt bij het openen van de achterdeuren als er een auto of fietser nadert; 
  • Snelwegassistentie (HDA) - combineert adaptieve cruisecontrol en waarschuwing voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook, voor veilig rijden op lange trajecten over de snelweg of over landwegen;
  • Rijbaanassistent (LFA) (op basis van radar) - houdt het voertuig in het midden van de rijstrook met een druk op een knop op het stuurwiel, corrigeert automatisch afwijkingen van 30 centimeter of meer;
  • Autonome noodremassistent (FCA), grootlichtassistent (HDA) (met camera);
  • Inzittendenwaarschuwing (ROA) - activeert de claxon en de alarmlichten als u het voertuig verlaat, het vergrendelt en per ongeluk een mens of dier binnenlaat;
  • Intelligente verkeersbordherkenning met snelheidsassistent (ISLA) (op basis van camera's) - bij overschrijding kan het waarschuwen en de snelheid van het cruisecontrolesysteem of de begrenzer dienovereenkomstig aanpassen.
  • Waarschuwing voor kruisend verkeer achter (RCCW) (op basis van radar), optioneel met reminterventie (RCCA) - hoorbare waarschuwing voor kruisend verkeer bij het achteruit verlaten van parkeerplaatsen of opritten.
  • Active Cross-Traffic Assist (RCCA) remt ook automatisch af in geval van gevaar.
  • Blind Spot Warning (BCW) (op basis van radar) Waarschuwingslichten in de buitenspiegels vestigen de aandacht op naderende voertuigen voordat u van

WLTP versus testresultaten

Hyundai Tucson HEV back view

De nieuwe HYUNDAI Tucson Hybrid is zondermeer een knappe SUV door zijn niet alledaags design. Het is zeker en vast geen grijze muis door zijn opvallende frontgrille met geïntegreerde dagrijlichten en richtingaanwijzers en zijn opvallende achterkant. Hij beschikt over een groot aantal troeven : hij is ruim, hij rijdt comfortabel, hij is
goed uitgerust en bovendien beschikt hij over geavanceerde rijhulpsystemen. Zijn hybride-technologie zorgt dan weer voor een lagere uitstoot.

Verbruikshalve scoort de HEV versie best goed. Je kan bovendien wat spelen met cruise control en het gaspedaal om maximaal elektrisch te kunnen rijden.

Zijn uitgebreid motorenaanbod maakt dat je als bestuurder perfect de versie kan kiezen die het best past bij je mobiliteitsprofiel. Op fiscaal vlak zal de Plug-in Hybride de beste troeven in handen hebben.

Met de nieuwe Tucson plaatst HYUNDAI zijn al populaire SUV op alweer een hoger niveau.